BlackPassat: CC 2.0 van BlackPassatJunior in de coating

BlackPassat

V.I.P. Member
Een deel van de forumleden hier kent mij al van een ander forum. In de loop van de afgelopen vijf jaar heb ik daar van sommige detailklussen een show-off geplaatst. Met het groeien van de ervaring merk ik dat het er de laatste tijd niet meer van komt om uitgebreide reviews te schrijven. Het worden toch steeds meer standaard verhaaltjes. Daarnaast heb ik in de loop van de tijd zo mijn eigen selectie met favoriete producten gemaakt, waardoor je ook minder aanleiding hebt om een review/show-off te schrijven. Budgettair krijg ik het bij BlackMassat niet voor elkaar om alle nieuwe producten gelijk aan te schaffen waardoor nieuwe productervaringen, die de moeite van het delen op een forum waard zijn, steeds minder vaak voorkomen.

Zal ik nu helemaal nooit meer een show-off plaatsen? Nee dat niet, als ik een detail heb die ik de moeite waard vind, dan zal ik me zeker nog de moeite getroosten om er een verhaaltje met wat leuke plaatjes van te maken.

Daarom heb ik het plan opgevat om deze projectpagina te beginnen met een overzicht van mijn leukste of meest bijzondere klussen uit het afgelopen lustrum.


Hoe het allemaal begon (2007-2009)

Toen ik in 2007 een Ford Mondeo 1.8 Ghia in werkelijke de mooiste kleur donkergroen metallic in bezit kreeg, begon het detailvirus zich te nestelen in mijn aderen. Zoals zovelen onder ons begon ik met een startersset van Meguiars. Beetje kleien, wat polish een goede microfiber: jullie zullen het allemaal wel (her)kennen. Na twee jaar kwam er bij de Ford dealer toevallig een zwarte Passat 3 BG in de showroom. Ik was verkocht (voor de Mondeo had ik ook al 9 jaar Passat gereden) en wilde terug naar mijn grote liefde. De Mondeo was er in die twee jaar onder mijn handen alleen maar mooier uit gaan zien en dat was de dealer ook opgevallen. De deal met de BlackMagicPerleffekt Passat was slechts een formaliteit. Pas nu ging ik goed los. In die tijd werd er iedere maand wel een detailproduct of detailgerelateerd apparaat aangeschaft. De collectie breidde zich gestaag uit en inmiddels was de diagnose gesteld: acute en chronische infectie door het detailvirus. Deze patiënt was niet meer te redden.

Eén van mijn eerste serieuze detailklussen was de trouwauto van een nichtje van me. De Fiat 600 was een jaar of 10 eerder nog “gerestaureerd”. In de tussenliggende tijd had het karretje voornamelijk onder een boom geparkeerd gestaan. Dit bleek wel uit de klei. Dat er maar een heel beperkte restauratie was uitgevoerd bleek wel uit het feit dat naarmate de detail vorderde er steeds meer zichtbaar werd van de schuurkrassen die in de grondlaag waren achtergebleven. Uiteindelijk stond na een dag buffelen het Fiatje er helemaal trouwklaar bij.
DSCF0875.JPG

DSCF0891.JPG


Serieuze objecten
We schrijven inmiddels 2010 en mijn eigen Passat was in onberispelijke staat, de wekelijkse wasbeurtjes werden altijd uitgesmeerd over de hele zaterdag. In mijn directe omgeving van vrienden en bekenden was het inmiddels ook al opgevallen dat ik er wel plezier in had “om met een lapje over een auto te wrijven”. De joviale aanbiedingen om hun karretje eens onder handen te nemen waren niet van de lucht. De meesten vingen echter bot, omdat ik nogal een kieskeurig ventje ben: een auto moet vooral leuk zijn om te doen voor mij. Om te beginnen moet de auto mij aanspreken. En met die stelregel vielen er een hoop gezinskarretjes af om in aanmerking te komen voor de BlackPassat-treatment.

Een klus waar ik niet lang over hoefde na te denken was die van een Plymouth Barracuda. Een Amerikaanse musclecar uit 1971 die in America helemaal opnieuw is opgebouwd en vervolgens door een liefhebber is geïmporteerd. Een onverlaat had in een ijverige bui de sneeuw van versgespoten body van de Cuda afgeveegd met een “autowasborstel”. Het gevolg waren eindeloos lange krassen in de lak. BPJ en ik zijn twee dagen aan het polijsten geweest om de Cuda weer in concoursstaat te krijgen. De eigenaar zou ons in de loop van de jaren zo af en toe nog eens vragen voor een klus.
DSCF1973.JPG


DSCF2003.JPG


IMG_1240.JPG


Voor wat hoort wat.
Echte vrienden staan voor elkaar klaar. Onvoorwaardelijk en zonder een tegenprestatie te vragen. Voor een vriend van die categorie besteed ik regelmatig wat aandacht aan zijn auto. Mijn manier om hem te compenseren voor als die belangeloze uurtjes die hij aan mij schenkt. Zijn donkerblauwe Mercedes S 320 is in een aantal stappen steeds een stapje terug in de tijd gegaan: van een bijna tien jaar oude kilometervreter met gebruikssporen, terug naar het moment waarop hij van de band liep.
DSCF2373.JPG

DSCF2367.JPG


Plastic Fantastic
In de zomer van 2010 kwam een stuwende kracht van het Corvette forum bij me met de vraag of ik ook een “plastic-fantastic” auto aandurfde. Een geweldige auto en een mooie kans om nieuwe ervaringen op te doen. Ondanks dat het een bijzondere ZR1 was, had de lak flink te lijden gehad. Met heel voorzichtig proberen en iedere keer zeer bewust analyseren wat er gebeurde met de staat van de lak, kwam langzaam maar zeker de originele diepe glans terug op deze bijzondere auto. De sprakeloosheid van de eigenaar toen hij zijn eigen auto weer terug in ontvangst nam, staan me nog bij als de dag van gisteren.
DSCF2414.JPG

DSCF2489.JPG

DSCF2475.JPG


Een leuke ruil voor een zomers weekendje werd me aangeboden door de eigenaar van de Cuda: ik pakte de Kever Cabrio even lekker aan en mocht ook nog eens door het groene Brabantse land knorren met de Cabrio.
9%2520klaar.JPG


Goed voorbeeld doet goed volgen
De detail en de bijbehorende show-off van de Corvette ZR1 bracht een ander Corvette-forumlid op de gedachte mij eens te vragen of zijn auto ook in aanmerking kwam voor een polijstbeurt. Welja voor een diepzwarte Corvette C5 met chroomaccenten maken BPJ en ik wel even tijd. De auto is kort na de detail ook gebruikt voor een trouwreportage.
DSCF3362.JPG



DSCF3401.JPG

DSCF3408.JPG


Duits Raspaardje
Op een koude winterdag werd in een steenkoude Zeeuwse aardappelschuur een donkerblauwe Porsche Boxster S onder handen genomen. Het was zo koud dat het grofste polijstmiddel niet fijn te verwerken was. Met een rotary op standje 6 werd uiteindelijk voldoende warmte gegenereerd om tot een goed resultaat te komen.
DSCF2381.JPG

DSCF2418.JPG

DSCF2422.JPG



Franse Coupé
Neef Bart heeft na lang zoeken en veel wikken en wegen zijn droom: een Peugeot 406 Coupé V6 kunnen realiseren. Aanvankelijk had hij plannen om de auto volledig over te laten spuiten, maar terwijl hij daarvoor spaarde, hebben BPJ en ik in een tweedaagse detail de Peu wat opgefrist aan zowel de binnen- als de buitenzijde. Van spuiten is het daarna niet meer gekomen.

DSCF3351.JPG

DSCF3341.JPG

DSCF3256.JPG


Helaas moet ik het hier even afbreken vanwege de limiet van 20 foto's per topic.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Maar hier gaat het vrolijk verder:

Toyota Celica ST
En mochten jullie denken dat ik me principieel niet met Japanners bezig houd? Dat is niet zo. (al zoek ik ze ook niet echt op daar moet ik eerlijk in zijn)
Deze Celica werd op een detailmeeting Lelystad in 1 dag aangepakt door BPJ en mezelf, vergezeld van een leergierige bankmanager.
DSCF2022.JPG

DSCF2050.JPG


Mercedes 200E CGI
Deze Mercedes was nog niet zo oud toen ik hem onder handen kreeg. Er zat echter aan de onderkant van de deuren en de spatborden een ontzettend hardnekkige smurrie. Het spul had wat weg van granol, maar hoe komt dat nou op een auto? Zo langdurig heb ik nog nooit eerder hoeven kleien maar uiteindelijk is alles goedgekomen. De fotorit (natuurlijk met die heerlijke cabriokap open) duurde uiteraard wat langer dan normaal.
1avuil.JPG

DSCF4236.JPG

DSCF4245.JPG

10klaar.JPG


Mercedes E320 Hellblau
De Mercedes S320 die ik al een aantal keren "in therapie"heb gehad is inmiddels ingeruild voor een E320. De auto heeft de eerste negen jaren van zijn leven in Spanje doorgebracht. De leren bekleding kon ook wel een reinigingsbeurt gebruiken vandaar dat deze auto een in- en exterieurdetail heeft gekregen.
DSCF5218.JPG

DSCF5258.JPG

DSCF5295.JPG



BMW 318d E91
DSCF5889.JPG


Audi A12
In mijn familie is het inmiddels een jaarlijkse traditie aan het worden dat ik een zomerweekend naar het Westland trek om daar de auto van een nicht van me te detailen. Ooit was dat een heerlijke Audi A6 (een auto die bijna de mijne was geweest als ik mijn zinnen niet gezet had op de Passat CC) maar nu is de A6 ingeruild voor een A7. Een in België woonachtige neef wist zich op slinkse wijze uit te nodigen bij detail-annex-barbecue en we konden natuurlijk niet anders dan zijn A5 ook even een verwenbeurt geven. In de avondzon konden we in de duinen nog mooie plaatjes schieten van het resultaat.

IMG_0466.JPG

IMG_0463.JPG


Audi A4 cabrio
De eigenaar van het importbedrijf die de Passat CC uit Duitsland haalde voor me, had een aardige A4 staan die wel wat liefde kon gebruiken. Omdat dit bedrijf auto's ook graag netjes wil afleveren werd aan BPJ en mij de vraag gesteld of we een dag onze kennis wilde delen aan het personeel. Het werd een gezellige detaildag met super enthousiaste reacties. Uiteindelijk hebben er wel 14 handen gewerkt aan de Audi, die er aan het eind van de dag dan ook uitzag om door een ringetje te halen.

IMG_1137.JPG


Bij het maken van dit verslag zijn er allerlei mooie herinneringen boven komen drijven.
Vele uurtjes bezig zijn met je hobby, met vrienden en niet te vergeten met mijn gezin. Natuurlijk met Kenneth die net zo detailgek ik als ik. Maar zeker ook met Jolanda mijn vrouw, die toch altijd maar weer die eindeloze praat over waxjes en polijstmiddelen aan moet horen, die iedere keer weer een gat in haar huishoudbudget geslagen ziet worden voor die ene aanbieding "die nu echt de laatste pot wax is schat".
En Glenn de andere helft van de tweeling, die vaak kritische vragen stelt over onze aanpak, en die zorgt dat we al dat bijzondere werk weer in de juiste proporties kunnen zetten door zijn droge en relativerende commentaar.
Dank voor het lezen en lever gerust commentaar of kom met verhelderende vragen.
 
Laatst bewerkt:

Addy

V.I.P. Member
Haha Johan, mooi verhaal. Leuk om te lezen ondanks dat er wel wat bekends voorbij is gekomen.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Mooi verhaal. Een aantal van deze kwamen me bekend voor van andere fora, toch leuk om weer even te lezen. :)
 

Kilometervreter

überspammer
Mooi verhaal en voor mij ook wel herkenbaar, ook ik doe alleen maar auto's samen met de eigenaar en als ik denk dat de eigenaar het ook leuk vind en hem na de detail onderhoud.
Wel fraaie exemplaren onder de polijstmachine gehad Johan!
Helaas sta ik echt helemaal alleen thuis in het detailen.....mijn vrouw en drie kinderen staan mij alleen maar medelijdend en hoofdschuddend aan te kijken :)
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Wow, wat een fantastisch leuk verslag zo! Inderdaad leuke objecten en mooie resultaten, en ook prima in beeld gebracht. Echt een plezier om te lezen!
 

gixxeraddict

Active Member
Leuk verhaal erg herkenbaar dat van dat autopoetsen voor bekenden.
Ik heb ook een beetje dat gevoel dat je zelf de beoordeling maakt welke je wilt doen.
Super samenvatting
 

waxgirl

Moderator
Forumleiding
Super leuk om je verhaal te lezen. Bij ons volgende bakje koffie hoor ik vast nog wel meer verhalen. :D
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Inderdaad Iwan een hele leuke collectie. Dat is natuurlijk het voordeel als het echt een hobby is: je kunt de auto's die je niet leuk genoeg vindt gewoon afwimpelen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan