Geplande workshops Waxworld

Razorblatter

Active Member
Ik heb nog een inmiddels relatief oude belofte in te lossen. Enkele maanden geleden namelijk - 20 april - heb ik meegedaan met workshop deel 2, machinaal polijsten.

Voor mezelf was het duidelijk: ik was voor het eerst verliefd en kon mijn vingers niet van mijn geliefde Mercedes afhouden.
Zij heeft blauwe lak, mistige ogen (vier zelfs) en telt op dit moment 16 lentes.

Zij is niet eerste vriendin ehh... auto maar wel de eerste die zich onttrok aan de categorie vervoersmiddel. Ik heb mijn vervoerspartner altijd wel met enige zorg behandeld maar ik heb nooit echt het liefdesspel overdacht en subtiele technieken toegepast.
Zo waste ik mijn auto met water en shampoo, één emmer, spons en een oud T-shirt of oude witte onderbroek. Daar werd de auto schoner van en, ja, hij glansde ook wat meer als voorheen.
Eens in de zoveel jaar kwam het zelfs voor dat ik de auto in de was ging zetten. Voor zover ik wist en de ervaring mij reikte was dat een zware klus wat veel krachtig poetsen vereiste en goed uitgevoerd moest worden. De groene Turtle Wax fles ging dan ook moeiteloos anderhalf decennium mee.

Mijn vader had het grootste deel van zijn leven het poetsvirus onder de leden maar dat was een afwijking die in z'n eentje in de garage moest uitrazen.
Geen groter genot voor hem om een glanzende lak te hebben. Goed in de wax wat aangetoond werd met een doek die losjes op de motorkap werd gegooid en er dan vlotjes (wow Mike, dat is ongelófelijk) af gleed.
De auto wassen en waxen was voor hem ingebed in zijn wekelijkse patroon en ongetwijfeld een bron van plezier.
Het feit dat mijn vader nooit meer op een fiets heeft gereden nadat hij zijn eerste auto gekocht had mag dit enigszins aantonen.
Mijn vader poetste en waxte niet alleen maar zwartte ook de banden en wreef het chroom maniakaal.
Daarnaast bitakte en tectyleerde hij de onderkant, wielkasten en binnenzijdes van de portieren.
(Zie hier voor een aardig verhaal zoals er toen auto werd gereden.)
Hij verhief olfie verversen tot een ware kunst en bougies vervangen of contactpunten doorsmeren tot een religie.

Andere tijden en 'detailing' bestond (in Nederland) nog niet.
Nou ja, voordat mijn love bug toebeet had ik er eigenlijk ook nooit van gehoord.

Ik kende alleen van horen zeggen en dus vanaf een veilige afstand de poetsbedrijven, gerund door laagopgeleid arbeidersvolk en zigeuners, waar een stinkende roesthoop na een tweetal dagen omgetoverd werd tot een goeduitziend, want goed onderhouden, zondagsautootje afkomstig van een oud vrouwtje dat altijd binnengestaan had en pijnlijk nauwkeurig het voorgeschreven onderhoudsschema had gevolgd.

Nou ja, genoeg afgedwaald en uitgeweid...

Mijn Mercedes CLK, quartz blue metallic zag er nog goed uit maar na het volkomen verruineren en verwaarlozen van mijn (ooit) dieprode Mazda 323F kon ik haar niet op eenzelfde manier laten aftakelen...

Hahaha, ik ging met die Mazda 's nieuwe achterbanden halen. De monteur zei 'je bent zeker wel blij als het buiten regent'. Ik lachte enigszins beschaamd omdat ik meteen wist wat hij bedoelde: de Mazda zag er alleen goed uit als ie drijfnat was. Dan zag je glans en alleen dan liet ie zijn ware kleur zien.
Het was de vinger op de zere plek.

Dit mocht niet meer gebeuren. Nóóit meer!

Wordt morgen vervolgd... ; -)
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Net de link ook maar even gelezen, herkenbare nostalgie onze Kever werd ook af en toe "gebitakt".
Vooral de eerste reactie onder het verhaal was herkenbaar. Dit was een geintje dat mijn vader -vrachtwagenchauffeur- in de jaren zeventig uithaalde. Soms mocht ik mee in de oude DAF in "ETNA" uitmonstering en onvermijdelijk kwam het moment dat een Canard een poging deed om ons in te halen. Als de oude DAF leeg was liep hij wat harder dan de strakke 80 die normaal aangehouden werd. Dan begon het spel van iets gas bijgeven waardoor de eend net niet door de barrière van tegenwind kom komen die de vrachtwagen opwierp. De eend viel dan wat terug en het spel begon weer opnieuw. Bij de derde poging had mijn vader inmiddels een greep in de broodtrommel gedaan en hield hij een stukje brood uitdagend uit het raam. "Kom, kom, kom maar" riep hij dan, en hij liet de DAF wat terugvallen in snelheid waardoor de inhaalpoging lukte.
Kleine Johanneke had de grootste lol.
Ach die nostalgie.....
 

Razorblatter

Active Member
Nu had ik de CLK dus aangeschaft maar dat verhaal is nog een milde versie.
Zo heb ik nagelaten te vermelden hoe vlug Joop enorm kwaad en dreigend werd toen de vriend van mijn moeder, mijn ingevlogen eigen expert ex-monteur, enige vragen stelde over de staat van onderhoud. Zo was er onder meer een plasje olie te zien op de bodemplaat en zou het wel van belang zijn om na te gaan of dit niet een lekkende koppakking zou zijn.

Niet alleen was het absoluut ongewenst dat iemand zijn auto's kwam 'afkraken' maar deze Ben Hur uit de tijd van de aangespannen strijdwagens wist ook absoluut niet waarover hij sprak. Nee, hij moest maar heel snel z'n mond houden, weggaan en nooit meer terugkomen.
Toen ik een week later terugkwam en de monteur van Joop van Boxtel autoverkoop sprak was hij ook duidelijk: Hij gaf Joop helemaal gelijk en als hij erbij was geweest had ie hem van het terrein af geslagen en geschopt. (Ik verzin dit niet en we hebben het hier over een 76-jarige man...)
Joop over die olielekkage: de auto lekte absoluut niet maar dit was 'zweten' wat bijna auto van die leeftijd deed. De opmerking op het APK-formulier gaf dan ook aan dat een olielekkage - zo die er al ooit geweest was - vakkundig verholpen was. Dus waar lulde meneer Hur over?
Werkelijk zonder spoortje van twijfel de volle lading afzichtelijke agressie van dit tweedehandsautosverkoopbedrijfje.

Je mag je rustig afvragen hoe ik alsnog de CLK heb kunnen kopen bij dit tuig. Nou ja, ik had mijn zinnen erop gezet, had de aanbetaling gedaan en ik gaf ondanks alles Joop het voordeel van de twijfel.
Natuurlijk verdiende hij dat niet, de man heeft zich gruwelijk misdragen en zou aangegeven moeten worden bij de politie. (Als dat geen zinloze exercitie zou zijn.)

In ieder geval had ik de CLK thuis staan en hij reed in principe goed...genoeg.
Alleen...werkte de cruise control niet en de motor lekte echt wel.
Maar goed, dit is inmiddels opgelost en daar ga ik het hier verder niet over hebben. Laat ik besluiten met mijn conclusie dat Joop van Boxtel
a. ongelijk had
b. zich schandalig kan gedragen
c. keihard liegt en
d. in alle ernst vermeden dient te worden.​

Dus het gaat vanaf nu over mij, de CLK en WaxWorld's workshop.

Verliefd dat ik was, keek ik naar haar. Onbeschaamd onder de motorkap, naar haar flanken, kontje en recht in haar gezicht.
Haar gezicht met die twee...+twee ogen.
Misty eyes... Want die koplampen zijn van kunststof.
Hoe mooi een gebrek ook kan zijn, een schoonheidsfoutje van vier doffe koplampen kan zelfs een passionele liefde niet doen overleven.
Daar begon mijn pad naar het auto-poetsen.

Vervangen was de makkelijkste optie maar uiteraard niet bepaald de goedkoopste.
Onderhoud en correctie dus en ik ging zoeken op internet, las een hoop en belandde bij de schatkamer van YouTube.
Mijn eerste poging na het bekijken van een video was 'headlight restoration with toothpaste'. Geen probleem. Het rustig en voldoende inwrijven/polijsten met een weinig tandpasta deed de vergeelde doffe laag verdwijnen en gaf de koplampen weer de helderheid alsof ie net van de transportband kwam gereden.
Nou, ik heb zitten poetsen met een doekie, op mijn hurken, op een krukkie. En poetsen en poetsen. Cirkels, achies, boven naar benee en van links naar rechie...
En ja, ik zag daadwerkelijk verbetering in haar jampotjes. De vergeling vertrok en helderheid verscheen.
Tenminste, zo lang het oppervlak nat was. Als het opdroogde zag ik door zilte tranen de bittere ellende weer oprukken.
Terug naar YT dus.
Nu liep ik tegen Headlight restoration kits aan. Ouwe bekende Turtle Wax en een of andere Meguiar's.
Ik was niet bekend bij de lokale automaterialenboeren maar ik kende nog wel een paar klassiekers die de jaren overleefd hadden.
De dichtstbijzijnde had het een en ander staan en ik was al enigszins verrast door de breedheid van het assortiment en de (mij onbekende) merken. Wat was er niet voldoende aan Turtle en Valma. En we hadden toch Hema shampoo?
Ik liep de deur uit met de restoration kit van Meguiars en toog aan het werk in de beslotenheid van mijn garage waar nog een vage geur van pepermunt hing.
Dit kit bevatte: een multifiber poetsdoek, een flacon PlastX, een plastic zakje met drie schuurpadjes en nog een sachet Headlight Protectant die niet op de inhoudsopgave van de doos vermeld stond.
Ik gooide de schuurpadjes in een bekertje water...

Dit is het uiterst bescheiden begin van mijn auto detailing...en van mijn eerste stapjes richting WaxWorld.

Morgen volgt deel drie. Stay tuned, guys ! (m/f)
 
Laatst bewerkt:

Razorblatter

Active Member
Ik gooide de schuurpadjes in een bekertje water...

Nou ja, dat het werkte mag hier niet echt een verrassing zijn dus daar verveel ik jullie maar niet mee, maar het mooiste is het plezier dat ik kreeg van deze kleine 'detail'-klus.
Beetje inspanning, beetje tijd maar wel zeker een resultaat waar je de straat mee op kon.
Mijn lief keek weer helder in mijn ogen en - noem me een dwaas - maar ik zag liefde in die ogen branden.
Maar ach, het stadslichie stond aan.

Uiteraard had ik meer verfraaiingen aan te brengen aan en het was me duidelijk dat ik het niet op de oude manier ging redden.
Via YT zocht en vond ik videos met betrekking tot een veelheid aan kleine en grotere onderhoudsklusjes met betrekking tot de W208 en vergelijkbare Mercedesmodellen. Dat leverde moderne helden op als fupabox, mercedessource en Scotty Kilmer.
Fantastisch wat mensen als deze doen om onbekende andere mensen te leren hoe ze onbekende klussen kunnen aanpakken.
Een genot en redding voor een a-technisch persoon als ondergetekende.

Maar ook erg leuk waren de meer alledaagse videos over detailling. Legio middellen om alle oppervlakten van de auto te reinigen, te voeden, te beschermen, te coaten en te laten glanzen. Maar ook poetsdoeken, handdoeken, borstels, pads, mits,clay bars, emmers etc.
Vraiment, een nieuwe wereld, industrie en hobby.

Nu mijn olielekkage door meneer Hur verholpen was (veel sleuteluren, weinig materiaalkosten) wilde ik nog 's de motor ontvetten. Ik had 't handmatig geprobeerd door de bodemplaat te verwijderen en met papier de vette smurrie weg te vegen maar dat was onvoldoende. Ik was naar een garage gereden en had 'm op de brug gezet en was met ontvetter aan de slag gegaan maar dat werkte alleen voor de onderzijde.

Nee, ik wilde top-down de motor ontvetten en gereinigd hebben. Een tweetal monteurs raadden mij aan om dat te doen met Dasty. Beter spul was er niet (daarvoor) en you can't beat the price.
Maar ik wilde het niet op straat doen. Niet bij mij, niet ergens achteraf. Dus ik besloot dit te doen bij een wasstraat.
Natuurlijk zijn in de modernere wasstraten niet dol op vreemde vloeistoffen en schoonspuiten van motoren is een regelrechte nono. Maar, rationaliseerde ik voor mezelf, zoveel extra vervuiling produceer ik nou ook weer niet met de CLK en al het spoelwater van de wasstraat zal toch gezuiverd moeten worden. Dus.. <blush>
(Ik vraag mij af of XTC-producenten zich zo geregeld ontdoen van hun afval? En zo nee, waarom niet? ) :confused:
Een vergelijkend warenonderzoek bij vier verschillende locaties leverde mij een duidelijk winnaar op: Anac.
Ruimte, rust, droog, geen brandende zon, aangename temperatuur, self wash, verschillende programma's en onbeperkte tijd voor een ongekend lage prijs. Incl. zuigbeurt.
Jaja, echt waar!

Dat alles was iets compleet nieuws voor mij want ik had een afkeer van wasstraten gebasseerd op mijn ervaring met drukke en ondermaatste autowasserettes bij pompstations.
Dus áls ik mijn auto waste, was dat altijd op straat voor het huis met een emmer, spons en tuinslag met curver spuitpistool met zes standen. Onder andere een relatief bescheiden maar toch krachtige hogedrukstand. Daarmee had ik mijn dieprode Mazda helemaal plat en vaal gespoten. Tja, ik dacht dat autolak veruit superieur was ten opzichte van iele waterstraal.
Guess what, I was dead wrong.

Mijn visie draaide 180 graden en ik ging gelijk voor € 100 prepaid waspas (met 10% bonus) en permanente happy hours.
En die gratis zuigbeurt natuurlijk.

Niet alleen was mijn auto snel behoorlijk ontvet en aardig schoon, ik genoot ook van de spuitlans (van je af spuiten en onder maximaal 30 graden), shampoo, schuim en warm water. Ergens tussen de bedrijven door had ik al een washing mitt gescoord voor the personal touch for sore areas.

Bij het stofzuigen stond ik naast een jongen die een zwarte auto die er niet uitzag. Ik raakte met hem aan de praat. De auto was van zijn schoonouders stond dagelijks onder een incontinente boom en hij ging 'm kleien. Iets wat ik al op YT langs had zien komen. De auto was blijkbaar al gewassen maar ik had moeite dat te geloven. Hij had drie rijkgevulde dozen voor de auto staan. Dozen gevuld met allerlei spul WaxWorld is made of. Mother's, Poorboys, doeken, borstels, klei, mitts, droogdoeken.
Mijn mond viel open, zijn geestdrift was aanstekelijk en ik begon de mogelijkheden te zien om effectief te werk te gaan met goede materialen om prima resultaten te krijgen.
Tussen neus en lippen door liet hij de term dual action Polisher vallen, pakte het ding en vertelde wat je er allemaal mee kon bereiken. Hij liet de naam van een webshop in autodetailingmaterialen vallen (Huh? Zijn die er werkelijk?) en zei dat er zo nu en dat kortingsacties waren waarbij je een set inclusief tas, doeken, pads en polish met een flinke korting kon kopen.
Ik hoorde het allemaal maar een beetje aan en dacht "tja, dikke ver-van-mijn-bed-show voor mij. Het moet wel leuk blijven".
Maar ik zag wel het effect van zijn kleien. Ongelofelijk (, Mike) hoeveel troep er van die lak af kwam terwijl die net met de hand gewassen was. Dat was toch interessant.

Thuis ging ik toch even op internet kijken naar die online detail shop (niet WaxWorld, sorry) en verrek, hadden ze daar net een actie met een DAP 900. Voor ik het wist had ik de DAP 900 Powerpack besteld.
Werkelijk ! Nooit van mezelf gedacht.

Die concullega WaxWorld had (dom genoeg) geen workshops gepland voor 2015 dus ik ging toch maar even verder kijken. Meguiar's had een workshop (zeg maar deel 1) op korte termijn gepland en daar schreef ik me voor in.
Maar dan nog een speciale DAP-Workshop want Meguiar's had die niet (meer). Ik zocht iets wat redelijk in de buurt was en zo belandde ik bij WaxWorld die op 20 april deel 2 gepland had.
Jaaaa! Inschrijven, betalen en ongeduldig afwachten totdat het zover was.

Eerst dus naar Meguiar's in Baarn op 28 maart. Nou...dat viel wat tegen. Best wel saai eigenlijk. Voornamelijk een heurcollege. Zeurg erveur dat je de auto goed schoon maakt. Wie dit bekend voorkomt weet dat het eigenlijk best wel een zeurcollege is.

Pfff, ik had wel een clay bar gescoord bij Meguiar's en had de auto onder handen genomen. Natuurlijk had ik eerst de twee verkeerde flessen Quick Detailer ingeslagen om de auto en de klei in te zepen maar de derde (en goedkoopste) Quick Detailer was toch de juiste. (Altijd goed opletten wat je koopt! En zet je spam- en bullshitfilter aan.)
Maar wat een fantastisch resultaat op je lak. Niet dat er nou per se zoveel vuiligheid af kwam maar de lak werd wel fantastisch glad.

Op 20 april 's morgens netjes op tijd door het Brabantse land naar Zevenbergen. Langs een onopvallende provinciale weg reed ik een bescheiden industrieterrein op. 'Linksaf' blaatte Tomtom-Eva en even later 'Bestemming bereikt'.
Een bescheiden bedrijvenblokje, een naambord Waxworld.nl, een deur en, trap omhoog.
Deur open en naar binnen.

Haha, ik ga het vandaag niet redden.
Maandag de laatste aflevering.
 

ArjanD300

Premium Member
Idd hoe verzin je het !! :D

Maar wel geweldig ! Je weet de spanning echt op te bouwen, en ik / denk iedereen blijft nieuwsgierig naar het vervolg !!
 
Laatst bewerkt:

Bruudt

Active Member
@Stefan zie net dat de clinic van 16januari vol zit helaas moest even me rooster afwachten.
Als hier een afzegging in zou komen kan je mij dit dan laten weten?
 

Srt4

Premium Member
Ja lijkt me wel wat , van de week maar even aanmelden hier voor ,
Je ben nooit te oud om ( bij ) te leeren en je kan je zelf altijd verbeteren denk ik maar ,, toch !!!!!
 

Srt4

Premium Member
aai volgende is vol ,,,,,,, dan maar 18 juni , maar als er volgende week uitvallers zijn hoor ik het graag ,
 
Laatst bewerkt:
workshops zijn tijdelijk niet beschikbaar. Gaan er wel weer workshops gegeven worden. zou graag workshop 2 willen volgen. eventueel aangevuld met uitleg over rotary.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan