Lakmeter

Brianvnijn

Member
Ik polijst zelf al geregeld wat auto's maar ik heb pasgeleden een auto gehad waar ik toch wel wat bang voor was om deze te doen omdat ik niet zo snel wist wat de staat van de lak was ect ik had hier graag een lak meter bij de hand gehad om toch nog iets zekerheid te krijgen.
Nu vraag ik me af , wat kost dat nu een lak meter, iig een echt goede en zijn er hier formleden die er ook een hebben en wat zijn hun ervaringen hier bij ?
 

nicknameless

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik een PaintDetective PD8. Het geeft een indictatie van de totale lakdikte. Je moet je er dus niet blind op staren op de gemeten waardes.
Er zijn lakdiktemeters die per laag de dikte kunnen meten, maar dan heb je het over een apparaat van tussen de 2 en 3000 euro ...

De PD8 kost om en na bij de 200~250 euro.

Een gezonde lakwaarde ligt tussen de 120 en 150 micron (totaal gemeten, zegt dus niets over de daadwerkelijke dikte van de bovenste laag!).
Bij een normale polijstsessie haal je er hoogstens 1 á 2 micron er vanaf. Bij het serieuze werk, lees: wetsanden, grof compounden, afbouwen naar finishing, dan gaat er zo rond de 5~6 micron lak in rook op...

1000 micron = 1 millimeter ;)
 

Frans

V.I.P. Member
Ik gebruik hem zelf eigenlijk alleen maar om aandachtsgebieden in kaart te brengen.
Zo kan je bijvoorbeeld makkelijker ontdekken of er ergens delen overgespoten zijn, of op welke plekken er veel plamuur is gebruikt bij een overspuiter.
Het is bijna onmogelijk hem te gebruiken, om te controleren hoeveel lak je hebt verwijderd, want een meting 1 mm verderop, kan al meer of minder Micron aanduidden.
Wanneer je hem met nuchter verstand gebruikt, dan kan het een handig hulpmiddel zijn.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Goeie nuance Frans. Nooit alleen op een lakdiktemeter afgaan maar altijd je verstand blijven gebruiken is het devies
 

Cavemania

V.I.P. Member
Een gezonde lakwaarde ligt tussen de 120 en 150 micron (totaal gemeten, zegt dus niets over de daadwerkelijke dikte van de bovenste laag!).

Bij mijn Mazda heeft de lak een dikte van rond de 80 á 90 micron. Ik denk dat bij veel moderne auto's de laklaag dun(ner) is
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Het is inderdaad een hulpmiddel, samen met gezond verstand is er prima mee te werken.
Bij mijn Mazda heeft de lak een dikte van rond de 80 á 90 micron. Ik denk dat bij veel moderne auto's de laklaag dun(ner) is
Wij meten vaak waardes tussen de 80 en 130 micron op nieuwe auto's met soms een uitschieter van 60 :eek:
 

2shiny

V.I.P. Member
een lakdiktemeter kan handig zijn bij wetsanden, maar zegt eigenlijk niets.
je kan een lak hebben van 70 microns waarvan 2/3 clearcoat is en je kan herspoten lak hebben van 200 microns waar enkel een minilaag clearcoat op ligt.
altijd met minst agressieve beginnen en opwerken. Gezond verstand erbij en veel geluk
 

Dirk Post

Premium Member
Weet iemand wat een goede Lakdiktemeter is,
Voor een redelijke prijs?En waar te bestellen.
Ik wil er plm 300 euro max voor uit geven.(goedkoper mag ook natuurlijk,als maar een goede is).
Is daar wat redelijks voor te vinden ?
Alvast dank,Gr Dirk
 
Laatst bewerkt:

morphf

Member
Even inhaken in een ouder topic.

Wat ik nou graag zou willen weten, wat zijn nou de belangrijkste verschillen tussen de betaalbare lakmeters.

Ik doel dan tussen alles van 20 tot 400 euro.
(Van ali tot merk)
Meters die de eigen schap hebben om ferro en non ferro te meten in 1 totaal dikte.
(Ik laat de meters die de verschillende lagen en laagdiktes kunnen meten bewust achterwege voor deze discussie)

Om een voorbeeld te geven, krauss verkoopt er 1 voor 350 euro, maar een met de zelfde functies is er ook voor 100 euro.


Wat zijn nou de grootste verschillen tussen alle modellen
(Dus niet de vraag welk type gebruik jij en bevalt hij goed)
 

TECHNIC

Active Member
Ik gebruik de Elcometer 415, is een FnF-model(want ik werk zowel op bakkies van staal als alu). Kostprijs is ca. 850 btw in. Heb hem ongeveer 8 maanden en ben echt tevreden van dit toestel.

Als je niet op non-ferro moet kunnen meten kan je natuurlijk een pak goedkoper gaan, of je nu voor een elcometer(kost meer, maar is echt een goed merk) of een chineesje gaat.

Tenzij je helemaal pro wil gaan, spendeer geen fortuinen aan een lakdiktemeter, voor diezelfde centen kan je beter voor een zeer goede polisher of een hoop detailproducten gaan.

Bij mij was het geen kwestie om absoluut een pro-model te hebben, maar de non-ferro was de must.
 

morphf

Member
Er zijn nu zoveel modellen te vinden die ook non ferro meten met een prijs van 180-350 euro.
En in ali land al vanaf 80 euro.

Maar hoe zit het met de afwijkingstolerantie bij de verschillende modellen?
 

TECHNIC

Active Member
Klopt helemaal Morphf, al was de non-ferro niet mijn enige overweging, maar wel prioritair. De Elco 415 heeft ook nog wat andere leuke features/speeltjes(auto-roterend kleurenscherm, usb, bluetooth, snelheid!!, app/software, en en en…)

Vandaar ook mijn bovenstaand advies, tenzij je het echt nodig hebt of echt wil hebben, kan je voor goedkopere prijzen ook leuke meters vinden. Ik was natuurlijk even het kind in de speelgoedwinkel…

Ook niet vergeten, dit soort meters meten de totale laag(primer, verf, vernis, …) bovenop je metaal. Er bestaan ook meters die de dikte van de verschillende lagen kunnen meten, maar die zijn verschrikkelijk duur. Een gewone lakdiktemeter is een hulpmiddel en een richtinstrument om je speelruimte te kunnen inschatten(zonder exact te weten hoe dik je transparante laag is).

Vandaar zou ik me niet teveel zorgen maken over afwijkingstoleranties. Tenzij ze heel strek kunnen afwijken, bv. meer dan 10%, dan is het een ander verhaal.

Mijn meter, als ik die kalibreer in de range dicht bij het te meten object, geeft een afwijking van +/- 1%. Als ik niet dicht bij de dikte van het object kalibreer dan is de maximale afwijking +/- 3% over de hele range, tot 1000 micron, en dat is op zich al heel scherp. Maar zelfs, al zou je een andere meter hebben op 5%, dan is dit nog geen drama.

Sinds ik dit speeltje heb, heb ik al veel ontdekkingen gedaan, bv. bij een nieuwe BMW zijn ze echt gierig op verf!
 

Nieuwste berichten

Bovenaan