BlackPassat
V.I.P. Member
Na de oproep van @GT500NL op het forum aan de Waxworld community om zijn Ford Mustang Shelby 500GT Cobra te detailen, was het contact met eigenaar Robert snel gelegd. Een gezellig en lang telefoongesprek gaf al aan dat we op één lijn zaten en na de persoonlijke kennismaking was het duidelijk dat we met elkaar verder wilden.
In onze eerste meeting is de auto goed bekeken en zijn de (on) mogelijkheden de revue gepasseerd. De neus van de Cobra heeft in een verleden wat schade gehad die -zacht uitgedrukt- belabberd is hersteld. De eerste aandacht zal zich dus richten op het achterste deel van de auto. Robert bekijkt nog even wat hij met de kop gaat doen. De enige juiste optie is volgens mij opnieuw strakzetten en spuiten. Omdat er nog wat andere updates aan de auto voorzien zijn zal ik de neus toch even aanpakken
De eerste stap is een inventarisatie van de huidige staat van de auto. Algehele indruk is dat er over de hele auto redelijke diepe en hardnekkige lange krassen inzitten die ongetwijfeld hun oorsprong vinden in een slechte wastechniek. Hiervan is nu al duidelijk dat deze echt niet allemaal weggepolijst kunnen worden, daarvoor zou veel te veel omringende lak opgeofferd moeten worden.
De afspraak voor de eerste detaildag kon op korte termijn in de agenda’s worden gepland. Het was voor mij al een tijdje geleden dat ik een detail op locatie had gedaan dus dat betekende dat ik de avond voorafgaande aan de klus nog alle detailgear bij elkaar moest sprokkelen. De ooit zo georganiseerde detailkast was heel wat van zijn inhoud kwijt geraakt. Met twee motoren in de schuur was er inmiddels ook het één en ander in de schuur terecht gekomen. Een gevarieerde collectie MF doeken werd gesorteerd en verdeeld over een viertal Makita systainers. De foampads lagen in hun kist, en de meest relevante flesjes en potjes werden in de Dodo Juice detailbag gestopt. Aan apparaten werden de Festool Shinex, de Rupes Bigfoot 15 en de Rupes Ibrid meegenomen. Ook het tasje met een DAP900 ging mee, niet zozeer voor de polisher maar meer voor de wetsandspullen die ook in de tas zitten. Eerder die dag was ik nog even naar WWHQ getogen om nog wat nieuw materiaal (MF pads en een flesje Carpro Spotless) én een bak aan tips en tricks van @Stefan mee te nemen.
Rond 09:00 uur hadden we op de detaillocatie afgesproken. Dit betekende dat ik rond half zeven de spullen al in de auto aan het inladen was. Omdat op het laatste moment nog een lamp met statief en een detailkrukje mee gingen was de ruimte in de CC maar nét toereikend.
De heerlijk lichte en van alle gemakken voorziene detailruimte werd volgezet met de benodigde materialen en na een verse bak koffie heeft de Shelby een quick wash gehad. Daarna een rondje kleien om de oppervlakteverontreiniging aan te pakken. Geen overbodige stap aan de smoezelige Poorboys klei te zien.
Het had leuk geweest als er een fotootje bij had gestaan maar het maken van foto’s is er wat mij betreft nogal bij ingeschoten. Eerstens omdat ik de goede camera niet bijhad maar zeker ook omdat ik gewoon teveel energie had om te stoppen met werken aan deze fantastische auto. Ik beloof dat ik op dag twee van deze detail wat foto’s zal maken.
Na het kleien is de auto afgenomen met Carpro Eraser, en de bekende groene Colad striping aangebracht. Zeker op de randen van de geplakte striping was dit een noodzakelijke actie. Het polijsten wilde ik beginnen bij de linkerachterflank. Daar bleek al snel dat de rondingen van de spatborden en de scherpe lijnen van het bovenliggende plaatwerk het werken met de rotary nogal een opgave maakte. Die is vervolgens even terzijde gelegd en de Rupes werd voorzien van een Microfiber Cutting pad. De eerste testspot met medium polijstmiddel gaf al aan dat dit een te lichte combi was. Met de Heavy Cut ging het een stuk beter. Omdat de eigenaar erbij was hebben we heel goed af kunnen stemmen welke correctie voldoende was. Vooraf was al duidelijk dat een volledige correctie van alle lange krassen onhaalbaar zou zijn. Op dat moment is het goed om je zegeningen te tellen en op tijd op de (polijst)rem te gaan staan. Na de linkerachterflank werd het linkerportier aangepakt, de linkerdakhelft en de achterklep met de bumper. Omdat de Heavy Cut toch een heel klein beetje marring had gegeven vond ik het verstandig om met medium polijstmiddel en een finishing pad een tussenstap te doen. Daarna volgende nog een pass met de Finisher op een Carpro Glosspad. Zo af en toe checkte ik de voortgang bij Robert, die het hele proces geïnteresseerd volgde. Hij gaf meerdere keren aan dat hij “steeds blijer werd”. Daar doe je het voor.
Het was tijd om de boel op te gaan ruimen maar niet nadat ik met een Dodo Juice fingermitt nog een laagje van de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant had opgezet en uitgebuft. Jawel het smoezelige colbertjasje van deze Shelby was ingeruild voor een keurig trouwpak. Tenminste voor de delen die behandeld waren. De volgende afspraak is gemaakt en volgt op korte termijn.
In onze eerste meeting is de auto goed bekeken en zijn de (on) mogelijkheden de revue gepasseerd. De neus van de Cobra heeft in een verleden wat schade gehad die -zacht uitgedrukt- belabberd is hersteld. De eerste aandacht zal zich dus richten op het achterste deel van de auto. Robert bekijkt nog even wat hij met de kop gaat doen. De enige juiste optie is volgens mij opnieuw strakzetten en spuiten. Omdat er nog wat andere updates aan de auto voorzien zijn zal ik de neus toch even aanpakken
De eerste stap is een inventarisatie van de huidige staat van de auto. Algehele indruk is dat er over de hele auto redelijke diepe en hardnekkige lange krassen inzitten die ongetwijfeld hun oorsprong vinden in een slechte wastechniek. Hiervan is nu al duidelijk dat deze echt niet allemaal weggepolijst kunnen worden, daarvoor zou veel te veel omringende lak opgeofferd moeten worden.
De afspraak voor de eerste detaildag kon op korte termijn in de agenda’s worden gepland. Het was voor mij al een tijdje geleden dat ik een detail op locatie had gedaan dus dat betekende dat ik de avond voorafgaande aan de klus nog alle detailgear bij elkaar moest sprokkelen. De ooit zo georganiseerde detailkast was heel wat van zijn inhoud kwijt geraakt. Met twee motoren in de schuur was er inmiddels ook het één en ander in de schuur terecht gekomen. Een gevarieerde collectie MF doeken werd gesorteerd en verdeeld over een viertal Makita systainers. De foampads lagen in hun kist, en de meest relevante flesjes en potjes werden in de Dodo Juice detailbag gestopt. Aan apparaten werden de Festool Shinex, de Rupes Bigfoot 15 en de Rupes Ibrid meegenomen. Ook het tasje met een DAP900 ging mee, niet zozeer voor de polisher maar meer voor de wetsandspullen die ook in de tas zitten. Eerder die dag was ik nog even naar WWHQ getogen om nog wat nieuw materiaal (MF pads en een flesje Carpro Spotless) én een bak aan tips en tricks van @Stefan mee te nemen.
Rond 09:00 uur hadden we op de detaillocatie afgesproken. Dit betekende dat ik rond half zeven de spullen al in de auto aan het inladen was. Omdat op het laatste moment nog een lamp met statief en een detailkrukje mee gingen was de ruimte in de CC maar nét toereikend.
De heerlijk lichte en van alle gemakken voorziene detailruimte werd volgezet met de benodigde materialen en na een verse bak koffie heeft de Shelby een quick wash gehad. Daarna een rondje kleien om de oppervlakteverontreiniging aan te pakken. Geen overbodige stap aan de smoezelige Poorboys klei te zien.
Het had leuk geweest als er een fotootje bij had gestaan maar het maken van foto’s is er wat mij betreft nogal bij ingeschoten. Eerstens omdat ik de goede camera niet bijhad maar zeker ook omdat ik gewoon teveel energie had om te stoppen met werken aan deze fantastische auto. Ik beloof dat ik op dag twee van deze detail wat foto’s zal maken.
Na het kleien is de auto afgenomen met Carpro Eraser, en de bekende groene Colad striping aangebracht. Zeker op de randen van de geplakte striping was dit een noodzakelijke actie. Het polijsten wilde ik beginnen bij de linkerachterflank. Daar bleek al snel dat de rondingen van de spatborden en de scherpe lijnen van het bovenliggende plaatwerk het werken met de rotary nogal een opgave maakte. Die is vervolgens even terzijde gelegd en de Rupes werd voorzien van een Microfiber Cutting pad. De eerste testspot met medium polijstmiddel gaf al aan dat dit een te lichte combi was. Met de Heavy Cut ging het een stuk beter. Omdat de eigenaar erbij was hebben we heel goed af kunnen stemmen welke correctie voldoende was. Vooraf was al duidelijk dat een volledige correctie van alle lange krassen onhaalbaar zou zijn. Op dat moment is het goed om je zegeningen te tellen en op tijd op de (polijst)rem te gaan staan. Na de linkerachterflank werd het linkerportier aangepakt, de linkerdakhelft en de achterklep met de bumper. Omdat de Heavy Cut toch een heel klein beetje marring had gegeven vond ik het verstandig om met medium polijstmiddel en een finishing pad een tussenstap te doen. Daarna volgende nog een pass met de Finisher op een Carpro Glosspad. Zo af en toe checkte ik de voortgang bij Robert, die het hele proces geïnteresseerd volgde. Hij gaf meerdere keren aan dat hij “steeds blijer werd”. Daar doe je het voor.
Het was tijd om de boel op te gaan ruimen maar niet nadat ik met een Dodo Juice fingermitt nog een laagje van de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant had opgezet en uitgebuft. Jawel het smoezelige colbertjasje van deze Shelby was ingeruild voor een keurig trouwpak. Tenminste voor de delen die behandeld waren. De volgende afspraak is gemaakt en volgt op korte termijn.
Laatst bewerkt: