"88'er Cabby 155 - under construction

Matthijs

New Member
Ook al gaat de energie, tijd en geld voorlopig naar mijn restauratieproject. Hier zit toch nog voldoende poetswerk aan.:)
Maar laten we bij het begin beginnen.
Ik heb hem gekocht op 21-12-2013 (om 11:19) om precies te zijn.:cool:
Het is dus een 1988'er met een 1800 k-jetronic blokje van 95pk (motorcode JH).
Golf06-1.jpg
1k0-2.jpg
1k0.jpg
Ik ben hem als daily gaan gebruiken. De vering was lek dus een ander (low budget) schroefsetje er onder gestoken. Een gaatje geboord in de aftermarket achterlichten om zo dit aquarium leeg te laten lopen. Er zat een gaatje in de stoffen buitenkap, dus een nieuwe binnenhemel, isolatie en stoffen buitenkap laten plaatsen.
Tevens was de kilometerteller ook defect, deze dus ook gemaakt.
downloadfile.jpeg IMG-20141024-WA0008-1.jpg downloadfile-1.jpeg
Voor de apk in 2016 moest er aardig geld in gestoken worden om hem er door te krijgen, en aangezien ik hem compleet wou restaureren heb ik besloten om hem op 15-09 te schorsen.

Dus hij staat al dik 2 jaar in de garage. In al die tijd het huis gekocht (die huurden we toen), en verbouwd. En nu de 2e zomer kunnen genieten van onze verbouwde tuin. Dus dan gaan de financiële prioriteiten even ergens anders naartoe. Ook i.v.m 60% afkeur, ontslag na 2 jaar ziektewet en dus 70% loon via UWV (sinds een half jaar) nu dus ook geen rake klappen kunnen maken met de restauratie en aangezien er een mogelijkheid is dat ze mij rond Maart 2019 een tussenwervelschijf gaan vastzetten, zal het niet een rap tempo worden. Mijn idee was om hem met een jaar of 3 weer op en top te hebben. Maar dat wordt dan denk ik dan 4 jaar.:):p:D

Voor nu een mooi begin van het verhaal denk ik.
De aankomende tijd zal ik alles wat er vanaf gesleuteld wordt, of al is, schoonmaken/poetsen en indien nodig opknappen. Ik zal morgen of overmorgen daar een verder verslag van maken. Om zo naar het hier en nu toe te werken qua verhaal. ;)
 
Laatst bewerkt:

SLK

V.I.P. Member
Hier nog een volger. Hopelijk gaat het zowel met je fysiek als met de restauratie voorspoedig!
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
De eerste generaties van de Golf cabriolet heb ik altijd erg sympathieke auto's gevonden. Dit gaat een mooi project worden.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ondanks dat de situatie zeker niet optimaal is gezien de omstandigheden wens ik je heel veel succes met de restauratie. En nog een volger hier uiteraard.
 

Matthijs

New Member
Dank jullie voor de reacties.

De dag verliep anders dan verwacht.
Gisteravond laat nog begonnen met het verhaal, maar ik kon de juiste foto's er even niet bij vinden dus heb het maar even gelaten voor wat het was.
Hierbij een nieuw stukje.

De electra in de auto liet te wensen over want om de aftermarket achterlichten te laten werken waren er ongeïsoleerde kontakten gebruikt om alles door te lussen, maar ook snijverbinders om oplossingen snel en makkelijk op te lossen en daarbij de loshangende kabels.
Kc6GS6.jpg
5qRE20.jpg
De achterlichten zijn de kliko in gegaan en de snijverbinders zijn verwijderd. Door de snijverbinders zijn er nu kabels die bloot liggen. De kabelboom wil ik uiteindelijk weer als nieuw hebben, dus deze zullen vervangen worden voor nieuwe kabels. De oude 'tape' dat de kabels bij elkaar houdt is zo slecht. Dat deze al uit elkaar valt als je het aanraakt. Dus alles wordt lekker vers en nieuw.

Tevens is er door 1 van de 4 vorige eigenaren een ander audio systeem in geplaatst, en blijkbaar voldeed de oude bedrading niet voldoende, achter de ISO-stekker was alles afgeknipt en doorgelust met kroonsteentjes en waren er dikkere speakerkabels aan bevestigd. Ik denk dan:"wat heeft het voor nut om 10 centimeter originele kabel te laten zitten om daarna verder te borduren op dikke speaker kabels". Mochten de oude kabels het niet trekken dan weet je in ieder geval wel waar de brand zo'n beetje begon.:(
Maar daarbij komt het punt dat deze kabels voor de speakers bij de achterbank bedoeld waren en hier passen überhaupt geen 'high performance' speakers in die zoveel vermogen vragen of trekken dit i.v.m het raam die in de weg zit dat anders niet naar beneden kan. Dus eigenlijk ook zonde van het geld en de originaliteit in mijn ogen.
Terwijl zulke speakers wel in de deuren zaten (deze waren te groot dus er was een flex in de deur gezet), maar dat was denk ik te veel werk om er kabels naartoe te trekken, want daar zaten de originelen nog aan...o_O:D
Maar goed, de éne zijn logica is niet die van een ander. Maar toch snap ik het niet.

Het is allemaal 'the easy way' naar mijn idee (of eigenlijk totaal niet), maar wel een doorn in mijn oog. Dus alles gaat terug naar originele kleurgecodeerde kabels en die zijn er ook in dikkere varianten.;)
1k0-5.jpg
Op de foto hierboven het rommeltje.

Ik heb een uitdruktool gekocht voor de ISO-stekkers samen met de connectors die er in passen.
20181119_111136.jpg
Kroonsteentjes verwijderd, connectors geplaatst en zo was er weer een nettere oplossing. Aangezien de oude kabels er nog wel lagen heb ik die aangesloten op de speakers, maar helaas, geen geluid bij de achterbank... :( de kabels maar gaan volgen en; ja hoor...afgeknipt... maar deze reden is mij compleet onduidelijk.
20181119_111108.jpg

Afijn... als ik zover ben om een nieuwe kabelboom te gaan maken dan gaat alles er weer volgens de originele kleuren op en via de originele stekkers. Van de accu naar de zekeringskast, en van de zekeringskast naar alle verlichting, schakelaars, audio en de rest.
Ik heb een boek aangeschaft
IMG-20180907-WA0003.jpeg
waar de juiste kleuren aangegeven worden, en wat ik zelf nog toe ga voegen wil ik documenteren en bijvoegen om zo makkelijk en snel problemen op te kunnen lossen als die zich gaan voordoen in de toekomst.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooi zeg. Ik ben zelf totaal onbekend met elektra en blijf er dan ook wijselijk vanaf. Ik vind het wel heel mooi om te zien dat de foute oplossingen teruggebracht worden naar de originele staat. Zelfs ik kan zien dat dit een veel betere en veiligere oplossing is.
 

Matthijs

New Member
Mooi zeg. Ik ben zelf totaal onbekend met elektra en blijf er dan ook wijselijk vanaf. Ik vind het wel heel mooi om te zien dat de foute oplossingen teruggebracht worden naar de originele staat. Zelfs ik kan zien dat dit een veel betere en veiligere oplossing is.

Bij een oudere auto is dat nog best simpel. Tenminste, tot op deze hoogte kan ik het nog aan.;)
 

Matthijs

New Member
Aangezien ik het idee had dat de Cabby hard genoeg was had ik zelf het idee om hem in mijn eentje volledig kaal te gaan maken. Dus ook de volledige onderzijde.
Ik ben begonnen met de bitumen uit de binnenkant te kloppen. Geduldig klusje, met een plamuurmesje en een hamertje, dus heb er de tijd voor genomen.20180912_202919.jpg 20180912_202735.jpg
20180912_202821.jpg 20180912_202556.jpg
En een klein beetje gezelligheid erbij... de oppashond. Als je een autodeur los trekt denk hij dat je hem vergeet, en springt hij er snel in... maarjah...deze auto rijdt voorlopig niet.:D
20180907_094958.jpg
Daarna alles in de RX5 gezet.

Later linksvoor in de wielkast begonnen de boel kaal te maken met een scotchbrite schijf. Daar heb ik ontdekt dat hij ooit betrokken is geweest bij een ongeval.
20180917_103917.jpg
De foto is een slag gedraaid helaas.
Er zat een laag kit over dat was glad getrokken en zwart gespoten.
Ook aan de binnenzijde.
IMG-20180914-WA0003.jpeg
Helaas allemaal niet netjes gelast. Dus er is een nieuwe hoek onderweg en die wil ik er uiteindelijk netjes ingelast hebben, of ik dat zelf doe of een ander dat ligt een beetje aan hoe mijn lasskils nog zijn na 15 jaaro_O. Daarbij komt er ook een nieuw front en nieuwe zijschermen op.
 

Matthijs

New Member
Op de achteras zaten trommelremmen.
Zelf vind ik het mooier om ook daar schijfremmen te hebben.
De schijfremmen er af getrokken en de achteras er onderuit gesleuteld.
IMG-20181003-WA0002.jpeg
De remleidingen, stabilisatorstang en en ophangbeugels er af geschroefd en alle rubbers verwijderd.
De achteras, stabilisatorstang en ophangbeugels naar de straler gebracht.
Deze heeft hem na het stralen gecoat en hem weer een zwart kleurtje gegeven.
IMG-20181026-WA0001.jpeg
Al het schroefdraad weer netjes schoon getapt en ondertussen nieuwe powerflex rubbers besteld, (deze zijn iets stugger dan de originelen) en nieuwe klemmen om de stabilisatorstang weer op zijn plek te zetten, nieuwe astappen, nieuwe remschijven keerringen en lagers, remleidingen ingekort en in de RX gezet net zoals de ankerplaten.
IMG-20181024-WA0000.jpeg
Ook ben ik bij een Landbouw Mechanisatie Bedrijf (kortweg LMB) langs geweest om nieuwe bouten en moeren te verzamelen. Dit omdat de bouten sterker moeten zijn dan dat in de bouwmarkten te verkrijgen is, en bij deze LMB's die aangesloten zijn bij Indi of Kramp kunnen deze ook per stuk besteld worden.
20181009_134728.jpg
Hierboven het nieuwe spul, en onder het oude.
20181009_135432.jpg
Hierboven (linksonder op de foto) zijn de oude ankerplaten (van een scirocco 53b achteras) al ontdaan van hun oude jasje en roest.

Ik had nieuwe golf 4 ankerplaten besteld omdat de originele eigenlijk niet meer verkrijgbaar zijn en die van de golf 4 het dichtste in de buurt kwamen (Die van een scirocco 53b en van de golf 2 GTI 16v moeten passen. Maar dit is ook en speld in een hooiberg om ze nieuw te vinden) Deze had ik omgeboord maar hadden niet echt het mooie resultaat waar ik op hoopte. (Wel bewaard, want je weet maar nooit of je ze over een paar jaar nodig hebt)

De oude ankerplaten 2x in de RX5 gezet, 1x 50% RX5 / 50% RX10, 1X 15% RX5 / 85% RX10 en 1x 100% RX10.

De stabilisatorstang weer gemonteerd.
IMG-20181110-WA0003.jpg
Daarna de astappen en ankerplaten gemonteerd met de nieuwe bouten.
IMG-20181110-WA0004.jpg
Keeringen en lagers in de schijf geperst.
IMG-20181110-WA0005.jpg
En de schijven geplaatst.
IMG-20181110-WA0006.jpg
En de remleidingen er weer op.
IMG-20181105-WA0003.jpeg
Ophangbeugels er weer op en de achteras weer onder de auto geplaatst zodat ik de auto weer even kon verplaatsen. Alle bouten netjes op het juiste moment aangedraaid en indien nodig een drupje loctite gegeven.
IMG-20181110-WA0007.jpg
Ook zijn er nieuwe handremkabels van een scirocco 53b binnen gekomen omdat de originele net te kort zijn. Ik heb alleen de remklauwen er nog niet op. Deze wil ik met de klauwen van de vooras nog laten stralen en reviseren zodat alles weer in detail netjes is.
Er moet ook nog een flexibele slang van de remleiding naar de remklauw komen en een setje remdrukverdelers voor de achteras want anders sta ik een keer achterstevoren als ik afrem, ben ik bang.
 

Matthijs

New Member
Prachtig verslag van een mooie klus @Matthijs Ik volg het met plezier en ook met een stukje jaloezie ;)
Ook voor jezelf een leuk naslagwerk voor later.

Dank voor je reactie en ik denk ook zeker een mooi naslagwerk voor later, ik heb nu al zin om hem te poetsen/netjes te houden. Ik weet niet waar NL heen gaat met betrekking tot benzine auto's, maar hoop dat ik hem als daily kan gaan gebruiken (buiten het zoutstrooi-seizoen om).
Maar jaloers hoef je niet te zijn..... excuses, maar dat voelt toch op de één of andere manier onprettig.:oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: SLK

Matthijs

New Member
Goed bezig. Zijn de updates die het waard zijn. En neem je gewoon rubberen remslangen of de staal gevlochten?
Op de enige plek waar (met trommelremmen) een stukje flexibele leiding zat, is de overgang van de carosserie naar de achteras, dit omdat de achteras uiteraard beweegt bij het in- en uitveren. Dit stukje wordt wel vervangen voor een staalgevlochten.
Het laatste stukje remleiding is ingekort omdat de aansluiting van de trommels op een ander punt ligt dan bij de klauwen. Hier wil ik nog kijken wat verstandig is want ik weet nog niet of de leiding dan wel vrijloopt van het wiel. Als dit niet het geval is dan wil ik er een nieuw stukje stalen remleiding, op maat gebogen, in hebben. En daarbij komt dat ik dat nu wel zou kunnen gaan proberen, maar de velgen die er nu op zitten zijn niet origineel en groter dan origineel. Dus dat wil ik ook weer testen met een 14" originele velg.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan