"88'er Cabby 155 - under construction

Matthijs

New Member
Afgelopen week begonnen met puntlassen uitboren. Ik wil wat plaatwerk verwijderen om zo de roest grondig aan te pakken (en tevens een schoonmaak;)) en een extra beschermlaag toe te passen.
20190222_193430.jpg
Omdat ik op sommige punten er niet goed bij kan, moet er wat meer plaatwerk uit de weg gehaald worden. Rechts zit de hoedenplankdrager er nog op.
20190222_193223.jpg
Links ligt hij er nu naast.
20190222_193253.jpg
En wat roestplekjes.
Deze zit linksachter. Hier zit het dak vast op zijn plek doormiddel van een staaldraad.
20190222_193320.jpg
Deze zit linksvoor op het begin van de dorpel. 20190222_203411.jpg
Binnenzijde wielkast linksachter. Een gedeelte roest is hier al weggeslepen. Het laatste randje dat er nog zit wordt nog afgewerkt en omgeslagen, zo heb ik weer een beetje meer speelruimte voor een bredere velg.
20190222_193406.jpg
Op naar nog een paar daagjes boren en slijpen. Eens kijken hoever we komen. :D
 

Matthijs

New Member
Je pakt het wel meteen grondig aan.
Liever nu iets langer bezig, dan straks weer alles los te moeten trekken.;)

Grondig werk weer @Matthijs
Je ontkomt er in de toekomst niet aan om samen met alle forummers een "reveal-party" te organiseren hoor.
Haha, dat is best een leuk idee.;)
Help mij het alstublieft herinneren tegen die tijd. Misschien wel leuk om dan iets te organiseren/regelen.

Goed bezig geweest, gaat het uitboren goed? Hiervoor moet je wel geduld hebben lijkt me.
Dat is best wel een karweitje ja, 1mm plaat ben je ook zo doorheen...:oops:
Opzich kan ik tot nu toe alles nog uitboren met een 6mm puntlasboor. Dit is wel prettig, want na mijn research kwam ik er achter dat, als de boel weer vast moet, dit een mooie maat is voor proplassen.
Tevens moet er ook echt wel wat geslepen worden, daar heb ik een 0,8mm dikke (of beter gezegd dunne) slijpschijf voor aangeschaft. Waarom zo dun mogelijk? Omdat dat je dan iets meer body hebt om op te lassen tijdens het terugplaatsen was mijn idee.

Vandaag nog eventjes bezig geweest.
Ook al lijkt een wielkast hard op bepaalde plekken.....:(
Binnenkant linker wielkast:
20190223_102326.jpg
Achterkant linker wielkast:20190223_102347.jpg
In deze hoek komt verschillend plaatwerk in een driehoek bij elkaar en daar zit een 'loze' ruimte. Ik kan er van alle kanten dwars doorheen kijken.
En zo vermoed ik dat ik nog wel iets meer tegen ga komen.:rolleyes::)
 

Matthijs

New Member
Het eerste paneel is er af.
Nu kan er eindelijk achter gekeken worden.
20190226_170409.jpg
Al meteen valt deze bruine rand op.
20190226_170417.jpg
Daar moet dus een nieuw stukje in komen.
Maar mijn grootste schrik...20190226_170428.jpg
De rolbeugel is redelijk rot.:(
Dit zie je nooit en te nimmer van buitenaf. Dus na al dat geboor en soms de gedacht :"doe ik hier wel goed aan."
Ben ik toch blij dat dit gedeelte niet voor niks is.
Maar het zal je gebeuren dat je op z'n dak komt te liggen en hij begeeft het omdat hij rot is...:eek: Dan heeft je hoofd het fiks lastig.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Zow dan. Da's een aardig krokant stukje. Wel opletten dat de carrosserie in lijn blijft , want die beugel is wel z'n stevigheid .
 

Matthijs

New Member
Hij is aan de onderzijde overal gestut. Hij staat niet meer op de wielen zodat je zou denken dat hij zichzelf op kan vouwen. Het fijne van de golf cabrio versie is dat deze een verstevigde carosserie heeft. Dus dat is ook een kleine plus.
Screenshot_20190227-075824_Samsung Internet.jpg
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Wel opletten dat de carrosserie in lijn blijft , want die beugel is wel z'n stevigheid .
Op tv zie je ze inderdaad bij zulk soort werkzaamheden dat ze er een paar buizen in de carrosserie lassen zodat de deuren na afloop nog open en dicht kunnen.
 

Matthijs

New Member
Op tv zie je ze inderdaad bij zulk soort werkzaamheden dat ze er een paar buizen in de carrosserie lassen zodat de deuren na afloop nog open en dicht kunnen.
Ja, ik denk dat, voordat ik het onderste gedeelte weghaal er wel even iets in zet. Ook al verwacht ik geen vervormingen.
Maar : Better safe than sorry.
 

Kevin

New Member
Ja, ik denk dat, voordat ik het onderste gedeelte weghaal er wel even iets in zet. Ook al verwacht ik geen vervormingen.
Maar : Better safe than sorry.
Lekker bezig zo! Ga je 'm er helemaal vanaf halen? Of alleen dat stuk fixen?

Als je alleen dat stuk wil fixen kan je ook een plaatje dwars over de balk zetten (verticaal) zodat er in ieder geval iets vast blijft zitten op de goede plek. Door een plaatje ipv een buis te pakken hou je iets meer werkruimte over.

Screenshot_20190227-202242_Edge.jpg
Kan ook aan de binnenkant natuurlijk
 

Matthijs

New Member
Lekker bezig zo! Ga je 'm er helemaal vanaf halen? Of alleen dat stuk fixen?

Als je alleen dat stuk wil fixen kan je ook een plaatje dwars over de balk zetten (verticaal) zodat er in ieder geval iets vast blijft zitten op de goede plek. Door een plaatje ipv een buis te pakken hou je iets meer werkruimte over.

Kan ook aan de binnenkant natuurlijk

Dat onderste gedeelte gaat er ook af maar dat loopt over de dorpel naar de A-stijl. De deurvanger in de A-stijl is niet 'je van het' en daar weer boven aan de andere zijde zit ook nog een roestplek. Dus ik denk nu eerst voor de zekerheid de boel maar eventjes verstevigen.
 

Kevin

New Member
Dat onderste gedeelte gaat er ook af maar dat loopt over de dorpel naar de A-stijl. De deurvanger in de A-stijl is niet 'je van het' en daar weer boven aan de andere zijde zit ook nog een roestplek. Dus ik denk nu eerst voor de zekerheid de boel maar eventjes verstevigen.
Ehhh ja, dan maar beter in 1 keer goed.. Anders heb je een scheve auto..

Stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel uur per week mag je eraan werken?
 

Matthijs

New Member
Ehhh ja, dan maar beter in 1 keer goed.. Anders heb je een scheve auto..

Stiekem ben ik wel benieuwd hoeveel uur per week mag je eraan werken?
Linksvoor heeft hij ooit een aanrijding gehad. En ik heb gemerkt dat daardoor al 2 mm krom is. Je kunt dat vergelijken met een A4'tje die je voor je neerlegt En dan linksvoor/rechtsachter het puntje optillen. Zo schommelt de auto iets als ik hem waterpas heb staan. Maar 2 mm is nog geen ramp.

Ik mag er net zoveel mee bezig als ik zelf nodig acht.:D;)
 

Kevin

New Member
Linksvoor heeft hij ooit een aanrijding gehad. En ik heb gemerkt dat daardoor al 2 mm krom is. Je kunt dat vergelijken met een A4'tje die je voor je neerlegt En dan linksvoor/rechtsachter het puntje optillen. Zo schommelt de auto iets als ik hem waterpas heb staan. Maar 2 mm is nog geen ramp.

Ik mag er net zoveel mee bezig als ik zelf nodig acht.:D;)

Misschien dat je 't frame op een trekbank wil zetten (wel pas als alles er weer opzit) om 'm gewoon weer kaarsrecht te maken..
Scheelt een hoop banden.. Haha

Dat is wel fancy ej, ik heb het echt te druk met m'n werk, maar wel m'n vriendin die mee helpt met klussen als 't om haar auto gaat! Echt een topper, flessie hertog mee en gaan!
 

Matthijs

New Member
Misschien dat je 't frame op een trekbank wil zetten (wel pas als alles er weer opzit) om 'm gewoon weer kaarsrecht te maken..
Scheelt een hoop banden.. Haha

Dat is wel fancy ej, ik heb het echt te druk met m'n werk, maar wel m'n vriendin die mee helpt met klussen als 't om haar auto gaat! Echt een topper, flessie hertog mee en gaan!
Dat zou wel een kers op een taart zijn. Maar even kijken hoe dat loopt.

Ik ben bijna 60% afgekeurd en na 2 jaar ziektewet nu 8 maanden werkloos. En ging ik er financieel 30% op achteruit. 21 maart afrijden voor de taxi-pas (theorie vorige week gehaald) en dan proberen om in ieder geval 40 procent te gaan werken. ( dan ga ik er nog een extra 5% op achteruit :eek: ) Ik kan niet volle bak aan de gang, dat trekt de rug niet. Als ik bijvoorbeeld een zaterdag ga klussen dan ben ik om 14:00 pier op en dan heb ik daar nog dagen last van. Dus alles gaat hier in etappes. Maar zo op z'n elfendertigste kom ik een eind met het geknutsel:D. Ik kan er niet elke dag mee bezig, daar zijn de financiële middelen nu simpelweg ook niet meer voor, maar als ik weer wat gespaard heb en ik kan weer wat aanschaffen zodat ik weer verder kan, dan kan ik weer even lekker knutselen.
 

Kevin

New Member
Dat zou wel een kers op een taart zijn. Maar even kijken hoe dat loopt.

Ik ben bijna 60% afgekeurd en na 2 jaar ziektewet nu 8 maanden werkloos. En ging ik er financieel 30% op achteruit. 21 maart afrijden voor de taxi-pas (theorie vorige week gehaald) en dan proberen om in ieder geval 40 procent te gaan werken. ( dan ga ik er nog een extra 5% op achteruit :eek: ) Ik kan niet volle bak aan de gang, dat trekt de rug niet. Als ik bijvoorbeeld een zaterdag ga klussen dan ben ik om 14:00 pier op en dan heb ik daar nog dagen last van. Dus alles gaat hier in etappes. Maar zo op z'n elfendertigste kom ik een eind met het geknutsel:D. Ik kan er niet elke dag mee bezig, daar zijn de financiële middelen nu simpelweg ook niet meer voor, maar als ik weer wat gespaard heb en ik kan weer wat aanschaffen zodat ik weer verder kan, dan kan ik weer even lekker knutselen.
Wel goed dat je afleiding hebt, ken wel wat mensen die dat niet doen en een beetje in een hoekje gaan liggen huilen. Heb zelf veel problemen met mijn knieen gehad en dank echt god om mn blote knietjes dat ze dit met 2 operaties 100% opgelost hebben.
 

Kilometervreter

überspammer
Dat zou wel een kers op een taart zijn. Maar even kijken hoe dat loopt.

Ik ben bijna 60% afgekeurd en na 2 jaar ziektewet nu 8 maanden werkloos. En ging ik er financieel 30% op achteruit. 21 maart afrijden voor de taxi-pas (theorie vorige week gehaald) en dan proberen om in ieder geval 40 procent te gaan werken. ( dan ga ik er nog een extra 5% op achteruit :eek: ) Ik kan niet volle bak aan de gang, dat trekt de rug niet. Als ik bijvoorbeeld een zaterdag ga klussen dan ben ik om 14:00 pier op en dan heb ik daar nog dagen last van. Dus alles gaat hier in etappes. Maar zo op z'n elfendertigste kom ik een eind met het geknutsel:D. Ik kan er niet elke dag mee bezig, daar zijn de financiële middelen nu simpelweg ook niet meer voor, maar als ik weer wat gespaard heb en ik kan weer wat aanschaffen zodat ik weer verder kan, dan kan ik weer even lekker knutselen.
Petje af Matthijs dat je zo door zet, er zijn er zat die gewoon thuis gaan zitten niksen. Klasse!
 

Matthijs

New Member
Wel goed dat je afleiding hebt, ken wel wat mensen die dat niet doen en een beetje in een hoekje gaan liggen huilen. Heb zelf veel problemen met mijn knieen gehad en dank echt god om mn blote knietjes dat ze dit met 2 operaties 100% opgelost hebben.
Petje af Matthijs dat je zo door zet, er zijn er zat die gewoon thuis gaan zitten niksen. Klasse!
Het gekke is dat (toen ik op zoek was voor een tussenpersoon bij het UWV voor het financiële gedeelte van de opleiding) ze bij het UWV zeer verbaasd waren dat ik zelf contact met hun opnam omdat ik wou gaan werken.
Tot nu heb ik nog nooit wat van ze gehoord dus als ik zelf mijn mond zou houden dan is het super makkelijk om op de bank te blijven zitten en centjes te vangen. (Heb hun ook verteld dat ik begrijp dat mensen dit doen).

Ik ben van mening dat het de bedoeling is om van het UWV af te komen en je, het liefste, z.s.m weer op eigen benen staat, het UWV maakt het blijkbaar niets uit.
Maarjah.... wie ben ik.

@Kevin ik dank Hem ook voor alles want er zijn veel mensen in deze wereld die het veel slechter hebben dan ik.;)

8 maart naar het ziekenhuis voor de bevestiging wel of niet opereren/ vastzetten van de rug.

Maar weer even on topic.
Gister nog wat lagers verwijderd.
Morgen meer hierover.:p
 

Matthijs

New Member
Afgelopen zaterdag nog even wat lagers verwijderd uit de wielophanging voorzijde.
De rechterzijde zat er nog in vanaf 1988 dacht ik. Want de borging zat fijn vastgeroest.
20190304_195254.jpg
Toen de borgringen verwijderd waren hebben we de as er uit getikt met een dop.
20190304_194817.jpg
Dit onderste gedeelte daar gaat de aandrijfas in en daar draai je je wiel op vast. Bij deze auto steekmaatje 4x100.

Daarna konden de stofkappen er af
20190304_194705.jpg
Deze zit elk met 3 boutjes vast en ook al had ik alles al een tijdje weken in de WD40. Toch knapte er een boutje.20190304_194606.jpgEn bij de linkerzijde was er 1 boutje die zover verroest was dat er niks te draaien viel. Deze heb ik afgeslepen zodat de stofkap er af kon.
20190304_194631.jpg
Naar Elburg gereden ( garage waar de buurjongen werkt ) en daar met de pers de lagers er uit gedrukt. Easypeasy. Maar ik zat nog met de aansluiting van de stuurstangen. (Hier een foto'tje van achteraf hoe het zat)
20190304_194519.jpg
Deze loopt conisch toe. De rechterzijde heb ik eerder al met een hamer bewerkt. Normaal hebben deze weinig nodig en springen ze aardig vlot los. Maar helaas.
Nu ik een poelietrekker heb wou recht wonderbaarlijk vlot los. Terwijl dit dus met de hamer niet lukte.
De linkerzijde kregen we niet los en in de pers paste hij niet. Uiteindelijk in een bankschroef gezet en er met de zwaarste hamer op staan rammen... geen bewegen.

Toen ik het zat was en hem uit de bankschroef wou pakken, had ik hem niet goed vast en viel hij op de grond. En los was die....o_O:D
Alle vloeistoffen van het motorblok en de brandstoffilter gelijk netjes afgevoerd. En viola... weer wat voor de straler.:)
20190304_194500.jpg
Alleen nog 2 moertjes uitboren.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan