Cross Polo detail overzicht.

Ketoembar

V.I.P. Member
Toch wel vreemd, dat de één verteld dat het in “theorie” niet gewenst is om een mfpad op een geforceerde machine te gebruiken (omdat éne Jason zegt daar een verklaring voor te hebben), terwijl de ander zegt in de “praktijk” er steeds goede resultaten mee te behalen.
Waar ligt nu de waarheid?
 

Kilometervreter

überspammer
Maakt mij niet uit, ik ben er dik tevreden over en bij mij werkt het uitstekend, dat is voor mij meer dan voldoende.:D
Ik wil dit ook al alleen maar aangeven aan Dirk die een oplossing voor een probleem zoekt en ik wil hem daarbij helpen.
Die Jason kan misschien wel een goed en leuk verhaal vertellen, ik ken hem niet en heb nog nooit iets van zijn detailkunsten gezien.
En misschien doe ik het ook wel helemaal fout maar ik heb de laatste jaren wel wat harde lakken onder de Flex gehad maar ben altijd open voor verbeteringen zeker als ze uit de praktijk komen.
 

ric325i

Active Member
Wat opvalt bij het Mille assortiment pads is dat Rupes aparte wat dunnere pads (geen mf pads speciaal voor de Mille dacht ik).
Overigens heb ik weleens een stukkie gepolijst met die Mille maar ik hoef em niet in de collectie maar goed dat kan persoonlijk zijn. Ik vind em te zwaar, polijsten=beetje stoeien en 5mm uitslag mij te weinig voor dit type apparaat.
Niet alle pads zijn op alle machines compatibel vind ik:
-Wollen pads vind ik niks op een excentrische machine.
-Bij hoge uitslag machines gebruik ik het liefste pads met een gat in het midden en ik ben er achter dat ik pads met een -trapeze vorm net wat lekkerder vind werken.
-Een Scholl sandwich pad werkt erg goed op mijn Duetto maar op de 15 of 21 kan ie wel maar werkt ie minder prettig.
-Op de Rotary vind ik wat hardere pads wat prettiger werken dan de zachtere varianten.
 
Laatst bewerkt:

Guido1985

Active Member
Mooi dat er weer inhoudelijke behandelingen plaats kunnen vinden op dit forum.
Lekker resultaten showen en elkaar ondersteunen in onze gezamelijke hobby, dát is waar dit forum voor is.

Lekker bezig @Dirk, uiteindelijk ga je de juiste aanpak wel vinden, ook voor de zwaarste krassen. En het is zoals @Cavemania het zegt: soms moet je ook gewoon kunnen stoppen en tevreden zijn.

Ik pak er nog even een specifiek stukje uit, omdat ik een flashback kreeg naar het Rupes Seminar 2018 wat we met een aantal enthousiastelingen dit jaar hebben bezocht.
In een uitgebreid college sprak toe Jason Rose van Rupes over de machines en de combinaties van machines en middelen.



In Jason's college meende ik gehoord te hebben dat hij aangaf dat het gebruik van een MF minder gewenst was in combinatie met een geforceerd roterende excenter. Het resultaat zou gewoon minder zijn dan met een rotary of een vrijlopende excenter. Hij heeft dat verder niet toegelicht maar het werd ook duidelijk uit de sheets die hij erbij vertoonde.
@Dirk Post, jij bevestigt dit ook in je ervaring.

Kan iemand van de Seminar bezoekers ( @Stefan @Pino @Addy @blackpassatjunior @srt @Guido1985 @Woody en een aantal deelnemers waarvan ik de forumnaam zo snel niet kan herinneren -Roy van RV Carccare bijv.) dit nog terughalen en bevestigen. Het kan ook zijn dat ik ernaast zit en een interpretatiefout over dit specifieke stukje maak, dan hoor ik dat ook graag.

Ik kan mij enkel herinneren dat een MF pad niet gewenst is op een rotary.
Dat dit ook niet gewenst is op een geforceerde excenter kan ik mij niet heugen.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Hmm nou gaat de discussie wel een beetje onduidelijk worden als er nieuwe stellingen worden toegevoegd. Dat was niet de bedoeling van de opmerking die ik maakte.

Ik kan mij enkel herinneren dat een MF pad niet gewenst is op een rotary.
Dit is niet wat ik gehoord heb, en volgens mij is dat ook absoluut niet gezegd.
Het ging erom dat in een vergelijk tussen de drie machinetypes: excenter, rotary en geforceerde excenter, de combinatie van een MF pad op een excenter duidelijk minder effectief was dan op een rotary of een vrijlopende excenter. En daarom als oplossing om een lakdefect aan te pakken onwenselijk minder voor de hand liggend was.
Er is NIET gesteld dat een MF pad op een geforceerde excenter niet zou mogen of niet zou werken. Logisch want wat mág bepaal jezelf en wat werkt kun je met je eigen oogjes zien.
Ik kan me nog herinneren dat er met bolletjes ( je weet wel: drie uit vijf, of vijf uit vijf) aangegeven was hoe effectief de oplossing was, daar scoorde de combo geforceerde excenter/MF het laagst.

Waarom kan een mf pad dan niet op een Rotary?
Dat is iets wat ik zo niet heb gehoord, maar net zo goed dat ik mijn bewering probeer te toetsen aan de andere deelnemers van het seminar of anderen met een mening daarover, kan ook deze opmerking betwist worden. Dat betwisten doe ik dan ook graag want een MF op een rotary is absoluut een zeer effectieve combo.

De reden dat ik probeer de geldigheid van mijn bewering te toetsen is juist het ontbreken van een verdere toelichting destijds op het seminar.
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Maar misschien kan @Stefan deze discussie naar een nieuw draadje transporteren?
Dit is misschien teveel een vervuiling van Dirk's draadje. Ondanks dat het wel een interessante kwestie is.
 

Guido1985

Active Member
Waarom kan een mf pad dan niet op een Rotary?

Ik zeg dat het niet kan, maar de werking van een MF op een DA lijkt mij sowieso anders dan op een rotary, met de rotary gaan alle vezels een kant op liggen.
Dit is mij wetens niet iets wat de werking van een MF bevorderd.
Rupes maakt iig geen MF voor de rotary.
Wel voor de andere 2 type aandrijving.IMG_9532.JPG
 

Guido1985

Active Member
Maakt mij niet uit, ik ben er dik tevreden over en bij mij werkt het uitstekend, dat is voor mij meer dan voldoende.:D
Ik wil dit ook al alleen maar aangeven aan Dirk die een oplossing voor een probleem zoekt en ik wil hem daarbij helpen.
Die Jason kan misschien wel een goed en leuk verhaal vertellen, ik ken hem niet en heb nog nooit iets van zijn detailkunsten gezien.
En misschien doe ik het ook wel helemaal fout maar ik heb de laatste jaren wel wat harde lakken onder de Flex gehad maar ben altijd open voor verbeteringen zeker als ze uit de praktijk komen.

@Kilometervreter Als je Jason Rose googled, kan je zijn detailkunsten bewonderen.
 

Dirk Post

Premium Member
Blackpassat, mij betreft gaat de discussie nog even door.
Ik ben ook heel benieuwd wat verstandig is betreft het gebruik van welk type
Pads voor welke machine.
Ik volg het op de voet, ben benieuwd hoe het nu precies zit!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Prima @Dirk Post.
Voor mij was het al redelijk opvallend dat er in het productgamma van Rupes niet een MF pad is opgenomen die geschikt wordt bevonden voor de rotary.
Dank voor dat inzicht @Guido1985
 

ric325i

Active Member
Ik zeg dat het niet kan, maar de werking van een MF op een DA lijkt mij sowieso anders dan op een rotary, met de rotary gaan alle vezels een kant op liggen.
Dit is mij wetens niet iets wat de werking van een MF bevorderd.
Rupes maakt iig geen MF voor de rotary.
Wollen pads worden ook regelmatig/bij uitstek op een Rotary gebruikt waarbij alle vezels zeg maar ook 1 kant op liggen.

“Chemical Guys ontwikkelde de Black Optics Microfiber Pads met de nieuwste foam en microfiber technologie welke een perfecte finish verzekeren. Dit unieke systeem gebruikt high tech microfiber, welke specifiek voor Chemical Guys is ontwikkeld, welke cutting heeft door swirls, krasjes en oxidatie heen en daarbij de glans op elke lak verbeterd. De Black Optics Microfiber Polishing Pads werken geweldig met een dual action en een rotary polijstmachine”

Ik gebruik in de praktijk trouwens amper wollen/mf pads en finishen met mf was ik al helemaal niet van plan.
Al dat gehannes... pad primen,kleffe bende...
Als ik ooit nog een Forced rotation machine koop zou ik voor pads van Lake Country kijken uit de Force Disc Cutting range
 

Dirk Post

Premium Member
Ik ben vrijdag nog weer bezig geweest met de krassen op de motorkap.
De lak was op de plek zo n 4-5 micron dunner dan elders er om heen.
Maar zo ik kon inschatten, durfde ik nog wel een keer , en ben ik er nog een keer met de Cuttingpad op de 3401
over heen gegaan.Als polish dit maal de Mequars gebruikt.
Toch weer een stuk beter geworden.( nog niet weg,maar ik ga niet verder)
Ik denk dat je ook moet weten, wanneer je moet stoppen.
Ik herinner mij een uitspraak van Stefan bij de workshop 2,
Je kunt niet in alle gevallen een 100 procent resultaat krijgen, die je graag wilt.
In sommige gevallen moet je tevreden zijn met wat er mogelijk is, en wat je bereikt hebt.
En dan moet je je gezond verstand gebruiken.
Daarna gefinisht met de Carpro Reflect.
Toen ontvet,en in de Colli 845 gezet.
Het is nu een heel stuk beter,een vreemde die er langs loopt,ziet het niet meer.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Dus het resultaat ben je nu tevreden mee. Heb je na de tijd nogmaals de lakdikte gemeten? En zoals je zelf en @Stefan al zeiden, soms moet je niet verder gaan. Een 100% resultaat is niet altijd te behalen.
 

Dirk Post

Premium Member
Nee,niet meer gemeten.
Ik zat te denken,als je bv 135 micron meet,voor dat je gaat polijsten,en uitgaande dat dat de originele dikte was,
hoeveel micron zou dan de blanke laklaag ongeveer zijn?
Is dat plm een derde deel van het totaal?
 

SLK

V.I.P. Member
Soms moet je idd tevreden zijn. Het is niet de kunst door te gaan, maar de kunst te weten wanneer je moet stoppen...
 

Nieuwste berichten

Bovenaan