Volkswagen Bora 2.0 Comfortline "02

Matthijs

New Member
Sorry voor de late reactie.

Ik zit te denken aan een verlagingsset 40/40 (ik denk KW tegenwoordig onder de naam ST).
De oude Bora stond op 30/30 van Eibach, en dat was alleen veren. Lager dan 40mm dan loopt alles vast op de stabilisatorstang en dat wil ik eigenlijk niet. Een sportievere look is mij mooi genoeg.
 

Matthijs

New Member
Ik ben maar eens begonnen aan het strakker maken van de lak van de Bora, elke dag een paneel.
Nu had ik, de laatste keer dat ik een auto had gedaan, de Chemical Guys 5,5" Hex-Logic pad Yellow i.c.m Meguiar's Deep Crystal System Paint Cleaner op mijn DAP500 en hier was ik niet tevreden over.

Nu ik een tijdje bij een autoschade bedrijf op de poetsafdeling mee mocht lopen (met zwaardere machine's) was ik bang dat de DAP500 mij niet helemaal niet meer tevreden zou kunnen stellen. Ik heb nog nooit met een microfiber pad gewerkt, maar zoals ik in de filmpjes van AMMO zag, wou ik wel eens weten wat de prestaties zijn op mijn DAP500.
Dus een bestelling gedaan laatst.
20180529_110032-1-1.jpg
Dit is zo'n beetje alles wat ik gebruikt heb uit eindelijk.
20180613_163802-1.jpg
Aangezien de auto vol met redelijke krassen zat heb ik veel extra werk gehad.

446640887_25690.jpg
Het lag een beetje aan de diepte van de kras met welke grofheid ik begon. De hele auto zat op een gegeven moment onder deze plekken.
1528908109251.jpg
Vol zat hij met zulke plekken.:confused:
Ook zat (zit) er een plek op de bijrijdersdeur die ze al dichtgesmeerd hadden.
1528908115909.jpg
Roesten deed die niet.:p
Ik heb deze zo vlak mogelijk opgeschuurd voordat ik er de DAP tegenaan zette.
Het resultaat is een stuk beter.
1528909795456.jpg
De voorbumper is zo slecht qua schades, die heb ik schoongemaakt, maar ik denk dat de lak er af valt als ik de DAP er tegen aan zet.:(
De angelwax kon ik maar niet aan wennen. Hoe dun ik hem er ook op smeerde ik bleef maar strepen zien, en het uitpoetsen was helemaal drama.... misschien deed ik wat fout maar heb geen idee wat.
Uiteindelijk toch goed tevreden met de microfiber pads en met het resultaat.
1528815533262.jpg
1528908119366.jpg
1528908119001.jpg 1528908118320.jpg
Slechte kwaliteit foto's maar hij staat er weer netjes bij in vergelijking met wat het was.:)

Tevens stopte de DAP500 er plots mee, alleen als ik hem omdraaide deed hij het. Ik dacht dat ik hem jaren terug ook bij Waxworld besteld had, maar hier was niks van te vinden. En ik kon hem dus zelf losschroeven. Stefan wees mij op de mogelijke breuk in de kabel en ik heb deze ingekort en weer netjes als origineel gemaakt.
@Stefan nogmaals bedankt!
1528908109620.jpg
Zoek de verschillen...:D

Hij kan er weer tegenaan.:cool:
 

Matthijs

New Member
Gisteren het motorruim lichterlijk onder handen genomen. Deze was echt vies voor de ogen.
Bij mijn laatste bestelling heb ik Meguiars Engine Clean en Meguiars Engine Dressing toegevoegd.20180731_134704-1.jpg

Ik zat eerst te denken of het wel goed zou gaan met alle stekkers e.d. onder de kap, maar deze zijn in ieder geval spatwater dicht dus ik heb alles eerst vochtig geneveld met de tuinslang op een koude motor. (Op dit moment dacht ik aan de dynamo, maar dit is goed gegaan) Dit is bij een oud blokje allemaal wel anders natuurlijk zoals @Raypelsteeltje denk ik bedoelde.
Hierna met de Engine Clean alles in 4 etappes goed ingespoten en met een kwast overal langs gegaan. Daarna met ietsje meer druk alles afgespoten en het laten drogen.
Aangezien de temperaturen goed zijn kon ik hier wel op wachten. En op een enkele plek nog eventjes na gedept met een MF-doek.
Toen het motorruim in de Engine Dressing gezet. Dit verneveld prettig zodat alles mooi gelijkmatig in te sprayen is. Toen de motorkap dichtgegooid en de motor net geen 15 minuten stationair laten draaien.
Daarna de kap losgetrokken en her en der nog een doekje langs gehaald, maar dat was zo weinig, dat hoeft eigenlijk niet benoemd te worden.

Afijn.
Hier alle foto's van vies en schoon.

20180730_191830-1.jpg 20180730_200634-1.jpg 20180730_191836-1.jpg 20180730_200642-1.jpg 20180730_191841-1.jpg 20180730_200649-1.jpg
En de binnenkant van de motorkap er ook mee gedaan.20180730_192800-1.jpg20180730_200638-1.jpg

Al met al een klein klusje om de volgende keer met blijdschap de kap los te trekken.
 

Raypelsteeltje

New Member
Netjes hoor kerel.
Dankbaar werk ook op zwart en op die kleur.

Ik zit met allerlei anti roest middelen en 30 jaar oude olie(reserves) in de hoeken en gaten.

Veel al wel schoon gekregen met Suma Grill, (Makro) dat is een of andere industriële oven en vloeren ontvetter.
Wel brilletje op handschoentjes aan en maskertje op.
 

Matthijs

New Member
Ik zit met allerlei anti roest middelen en 30 jaar oude olie(reserves) in de hoeken en gaten.

Veel al wel schoon gekregen met Suma Grill, (Makro) dat is een of andere industriële oven en vloeren ontvetter.
Wel brilletje op handschoentjes aan en maskertje op.

Ik hoor een renovatie aankomen, anti roest/30 jaar oud....:p
 

Raypelsteeltje

New Member
Ik hoor een renovatie aankomen, anti roest/30 jaar oud....:p

Renovatie hmmm Nope, nergens voor nodig.
Maar de vorige (weliswaar 1e) eigenaar was nog al enthousiast met een kwast Owatrol en spuitbus Tectyl ML
Niet dat dat slecht is, maar het zit overal in de motorruimte.

Rotten doet ie niet, maar elke kwast, borstel of MF doek die er langs komt is meteen rijp voor de kliko. :(

Schoonmaken kan dan wel, duurt een eruwigheid en het is zulk ondankbaar werk want je ziet er zo ontzettend weinig van! :mad:
 

Matthijs

New Member
Laatst de slippers verwisseld voor de dikkere pantoffels omdat het koud werd.
Ik kon niet bij de binnenkant van de velg komen dus die bleef vies.
20181106_093659.jpg
Voordat ik de velgen onder de auto had gezet, had ik ze goed in de 'all metal polish' van Meg's gezet. En dat werpt ook nog zijn vruchten af. Wasmit erdoor en brandschoon.
20181106_094133.jpg
Kort maar krachtig.
Ik heb ze nog even op de werkbank gehad onder ledlicht om ze allemaal ff goed schoon te maken. Maar ik heb er geen vuile vastgeplakte plekken aan kunnen ontdekken, eraser er over en een waxje er op gezet en alles weer netjes in de velgenboom gezet. Weer klaar voor warmere momenten.;)
 

Matthijs

New Member
En ze mogen er weer onder!:)
Ik had al een tijdje de gedachte om dan gelijk de wielkasten netjes te maken. Dus maar even een probleemzone aangepakt achter de spatkappen.20190322_213248.jpg
Veel modder en naast de spatkap is de wielkast aardig zwart.
Maar met APC een kwast een afwasborsten en een sopje dan kom je een eind.
20190322_213204.jpg
Ik moet wel zeggen dat de veerpoot aardig verroest is. Qua kwaliteit vind ik mijn mk1 uit '88 een stuk beter.

Voor vanavond eventjes een wiel er onder.
Hopelijk morgen verder.
20190322_213125.jpg
 

Matthijs

New Member
Vandaag weer verder gegaan.
En linksachter was aan de beurt.
Opzich is achter netter dan voor.
Maar hier een paar kiekjes.

Vies.
20190323_192239.jpg
Modderkuip er uit.
20190323_192308.jpg
En ook de binnenkant van de kuip schoonspuiten met de hogedruk.
20190323_192120.jpg
Ingespoten met APC en met een harde (afwas)borstel schrobben.
20190323_192359.jpg
Daarna schoonspuiten en de kuip er weer in en ik had nog een oud product van meguiars staan wat ik eigenlijk nooit gebruik omdat ik dit niet het fijnste spul vind. En ik bond dat hij wel een keer op mocht.
20190323_194401.jpg
Dit op het kunststof gespoten en met de zachte kant van een schuurspons alles ermee ingesmeerd.
20190323_192419.jpg
Ziet er mijns inziens weer fleurig uit.

Ook de rechtervoorzijde had een ophoping.
20190323_191909.jpg
Netjes schoongemaakt...
20190323_191931.jpg
20190323_192009.jpg
En viola...
20190323_192047.jpg

En zo de auto rond geweest. Daarns de auto nog even gewassen.
Ik ben nog wat 'beginnend' roest tegengekomen. En helaas veel roest op de achteras en veerpoten. Als ik na de operatie weer op de been ben en (i.v.m. werk) de auto blijft, dan ga ik deze ook zeker aanpakken. Maar dat is van latere zorg. Nu kan die er weer even tegenaan.

20190323_192142.jpg
 

Matthijs

New Member
Hij is niet zo opvallend omdat hij op het raam zit met een zwarte achtergrond. En dat vind ik ook niet erg.
Maar hij mag er officieel op.:p:D
20190413_114202.jpg
 

Björn

New Member
netjes hoor, misschien de binnenkant achter de plastic wielkuip nog tectyleren, verder perfect job.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
netjes hoor, misschien de binnenkant achter de plastic wielkuip nog tectyleren, verder perfect job.
Daar zit standaard vanaf fabriek een transparante bescherming op @Bjorn.
Tectyl ziet er altijd wel mooi zwart uit, maar dat wil niet zeggen dat er nu geen bescherming aanwezig is.
 

Matthijs

New Member
Klopt @BlackPassat. Moet ook eerlijk zeggen dat er op een enkel plekje wel iets roest te zien was. Zoals de 1 serie maken ze hem niet meer. Die is veel degelijker en harder.

Graag zou ik dit behandelen, maar eerst mijn andere project.
Misschien gaat de Bora er volgend jaar uit. Blijft hij, dan wil ik hem nog wel onder handen nemen @Björn .
 

Matthijs

New Member
Ondertussen bijna een jaar verder, operatie achter de rug, herstel gaat goed, en weer een beetje aan het werk.

De Bora blijft!:)

Er moest alleen wel het één en ander aan gebeuren. Vorig jaar was er al een veer gebroken op de Nürnburgring, en nu was de volgende aan de beurt...:(.
Ik wil niet wachten op weer een volgende, dus er is een setje H&R 35mm verlagingsveren onder gegaan. Want het is goedkoper om nu alles in 1x te vervangen dan straks nog 2x bezig te moeten.
Op het oog veranderd er voor veel mensen niet erg veel, maar wat een wereld van verschil in rijgedrag. Hij is een stuk directer geworden, en normaal merkte ik met een stevige wind ook dat er aan de auto getrokken werd, nu geen last meer van.

20200216_142728.jpg
(De mk2 is van de buurjongen, die wil graag weten hoe een auto gepoetst behoort te worden, en heeft zijn auto met de 3 emmer methode gewassen, en heeft hem gekleid. De lak was heel erg vies, maar hij genoot met volle teugen en vond het fantastisch. Dus heb hem aan een verslaving geholpen denk ik.)

De Bora staat nu weer even op de zomerwielen omdat hij uitgelijnd moest worden. Achter wil ik de wielen aan iedere zijde nog 15mm breder zetten zodat hij net zo mooi in de wielkasten valt net zoals dat de wielen aan de voorzijde doen.

Ook de rubbers van de stabilisatorstang kraakten, deze zijn vervangen en weer in de kopervet gezet.

Tevens blies de kachel ineens koude lucht, en liep het blok niet meer warm. Aan de computer kwam code P1296 naar boven, thermostaat vervangen, maar dat hielp niet, druktest op het aircosysteem was goed, en tevens gelijk de boel weer af laten vullen. Waarschijnlijk zit er ergens een breukje in de kabelboom, of is er een storing in de ecu.
Op de ECO stand doet de kachel het prima, dus voor nu een kwestie van de kachel anders gebruiken dan gewend.

Onderhoudskosten (vanaf aanschaf) ligt nu op €49,77 per maand.

Voor de APK in Augustus nog even een gedeelte van de uitlaat vervangen en de koplampen polijsten.
Maar hij kan er nu weer eventjes tegenaan.;)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan