details,details, details!
Well....
Over de kabelboom valt weinig te detailen want die gaat uiteindelijk de vuilnis in. Ik heb hem bewaard voor de lay-out, de connectors en natuurlijk de zekeringen+kast.
Het hele idee is om straks alle kabels in het motorruim om te leiden door stootbalken en kokers e.d. zodat deze zo min mogelijk in het zicht komen. Dus wordt de lengte van de kabels langer omdat ze omgeleid worden.
Details van de radio....
In den beginne had Volkswagen een Gamma een Delta een Beta en een Alpha radio waaronder men kon kiezen waaronder de Gamma én de Delta 4-weg speakers zijn en de Beta en de Alpha 2-weg. Hoe weet ik nu dat er een Gamma ooit geleverd is geweest in mijn auto...nou, achterin de kofferbak op de dwarsbalk zit een sticker die er zo uit ziet.
Onderaan staan de optiecode's. Mijn opties zijn:
RCB : Gamma radio, handmatige antenne
130 : Schootgordels achterbank
197 : 45 amp. Accu
430 : Gelaagd voorruitglas groen getint 568 : Groen getinte ramen
571 : Mistlamp achterzijde.
De betekenis van de codes staan op een site.
Het idee is dus om deze oude opties ook weer terug te brengen indien afwezig.
De sticker heb ik verwijderd en ingelijst dit i.v.m. het opnieuw laten spuiten van de auto. Als de auto klaar is wil ik kijken welke opties de auto (extra) heeft, en dan kijken of ik een nieuwe kan laten maken bij één of ander bedrijf.
De velgen.
Het zijn originele 14" Avus velgen (nickname : Snowflakes) geleverd onder dit type cabrio (Quartett) maar ook geleverd onder andere type's cabrio en scirocco.
Originele maat rondom : 6J ET38 185/60 R14
De J is de velgbteedte. Deze staat eigenlijk voor inch en wordt gemeten tussen de velgranden, dus 6 x 2,54 = 15,24. Dit zou betekenen dat de breedte van de band niet 185 maar 152 zou zijn. 152 bestaat niet dus wordt dan automatisch 155. Nu 'moet' een band (fabrieksaf) altijd uitsteken, dit mag tussen de 10 en 30 mm zijn. Dus bij de bandenmaat van 185 staat deze redelijk bol op de velg.
De ET-waarde is weer in mm. Als de ET-waarde hoger wordt dan komt de bevestiging van de velg feitelijk meer naar buiten waardoor het wiel dieper in de wielkast valt. Als de ET-waarde lager wordt, dan zit de bevestiging van de velg meer naar het midden en komt de velg juist meer naar buiten.
Nu zit ik dus te denken om achter (maar nu denk ik ook voor) de ET op te vullen zodat de buitenkant van de velg verder naar buiten komt. Op deze manier komt er ruimte vrij tussen de velgrand en de vering en kan ik een inch (of J) breder. Zo ziet de wielkast er "gevulder" uit en behoud de velg zijn originele look.
Zo houd ik de 185 breedte (staat de wang iets rechter op de velg) en pak ik dan een iets plattere band, een 185/50 i.p.v een 185/60.
Dit zal resulteren in een afwijking op de km'teller maar die is niet groot.
Dat is bij:
50 km/h : -1,17 km/h
70 km/h : -1,64 km/h
90 km/h : -2,11 km/h
120km/h : -2,82 km/h
Dus rij ik dan eigenlijk langzamer. Het wordt geen scheurijzer dus dat is geen ramp.
De velgen worden dan dus : 7J ET30 185/50 R14
De reden dat ik dit graag zou willen is omdat ik de auto iets exclusiever wil maken zonder de looks te verknallen.
En zo bedenk ik zo weer iets...