"88'er Cabby 155 - under construction

SLK

V.I.P. Member
Maar jaloers hoef je niet te zijn..... excuses, maar dat voelt toch op de één of andere manier onprettig.:oops:
Ik weet niet wat je bedoelt en het is zeker niet mijn bedoeling je onprettig te laten voelen. Ik ben met name jaloers op je kennis, kunde en misschien ook wel durf om een project als dit aan te pakken. Vooral omdat mijn kennis qua auto's zich grotendeels beperkt tot het netjes houden ervan:)
 

Matthijs

New Member
Ik weet niet wat je bedoelt en het is zeker niet mijn bedoeling je onprettig te laten voelen. Ik ben met name jaloers op je kennis, kunde en misschien ook wel durf om een project als dit aan te pakken. Vooral omdat mijn kennis qua auto's zich grotendeels beperkt tot het netjes houden ervan:)

Het heeft denk een stukje met de opvoeding te maken, maar het jaloers zijn op iets of iemand geeft mij op de een of andere manier altijd een raar gevoel. Soort idee van ; ik wil me niet beter voelen dan een ander" zeg maar.
Excuses nogmaals.

'Kennis en kunde' is eigenlijk meer 'logica en internet' maar ook wel jeugd. Sleutelen aan de zundapp en kreidler op de boerderij en dan over het kavelpad met 70 zonder helm...(basisschooltijd).
Op de LTS een jaartje motorvoertuigen gehad en daarna een stukje agrarisch met sleutelen aan trekkers. En natuurlijk scooterperiode.
En als ik er echt niet uitkom dan heb ik een buurman die monteur is. Maar dat heeft zich tot nu toe alleen nog maar tot informatie beperkt.
Maar ik denk dat iedereen het kan. Als je je er maar in verdiept en niet een 'te' ingewikkelde auto aanschaft.
 

Srt4

Premium Member
Wat een gaaf project , krijg gelijk zin om met mijn eigen projecten weer veder te gaan
Waar ik geen tijd voor heb helaas .
 

Srt4

Premium Member
Projecten..? Vertel.:):D

Zal jou post niet te veel vervuilen maar hier een kleine opsomming van de project auto’s

1e Calibra V6 ( schakel ) hoop dat die voor de zomer klaar is , had wat schade aan de voorzijde is inmiddels gerepareerd en gespoten , nu nog wat klein dingen dan kan die weer gekeurd worden en de weg op .....

2e mini countryman s
In het voorjaar staat er een software upgrade op het progama , voor de rest hou ik het met deze even rustig omdat deze door vrouwlief door de weeks word bestuurt ,

3e Dodge Caliber srt 4
Hier mee ben ik helemaal los gegaan kwa audio
motorvermogen en wegligging , moet alleen nog een qwalive lsd ingebouwd worden en stoptech schijven rondom ,met staalen remleidingen dan ben ik even klaar denk ik ??? NOT
.
 

Matthijs

New Member
Zal jou post niet te veel vervuilen maar hier een kleine opsomming van de project auto’s

1e Calibra V6 ( schakel ) hoop dat die voor de zomer klaar is , had wat schade aan de voorzijde is inmiddels gerepareerd en gespoten , nu nog wat klein dingen dan kan die weer gekeurd worden en de weg op .....

2e mini countryman s
In het voorjaar staat er een software upgrade op het progama , voor de rest hou ik het met deze even rustig omdat deze door vrouwlief door de weeks word bestuurt ,

3e Dodge Caliber srt 4
Hier mee ben ik helemaal los gegaan kwa audio
motorvermogen en wegligging , moet alleen nog een qwalive lsd ingebouwd worden en stoptech schijven rondom ,met staalen remleidingen dan ben ik even klaar denk ik ??? NOT
.
Calibra's zie je amper meer, dat is wel vet dat je dan ook een V6 versie ervan hebt.
En dat de vrouw straks iets makkelijker uit de voeten kan komen zal ze vast prettig vinden.;)
De Dodge is dus de favoriet, mooie hobby he?. Als je eenmaal begint is het niet snel dat iets 'klaar' is. Het kan altijd weer beter/anders.
Ik had eerst de intentie om iets oppervlakkiger te gaan restaureren. Maar als je eenmaal begint dan ga je steeds dieper de auto in.
Ik hoop wel dat mijn golf dan helemaal klaar is, want ik heb nog een verlangen dat ik ooit een dikke oude VW kever in bezit heb.
 

Matthijs

New Member
Gisteren de electra af-gelabeld, gefotografeerd en verwijderd.
20190105_141538.jpg
Bijna ieder kabelboompje ontdaan van de kabelhoezen en per stuk gebundeld. Ik kwam er achter dat er veel olie in deze hoezen zat zodat alle kabels besmeurd waren. Hoe?..Geen idee. Maar alles wordt vernieuwd en/dus zo zien we de kleurcodes ook weer makkelijker.;)

En zo is het interieur bijna leeg.
IMG-20190105-WA0006.jpeg

Tevens het origineel type radio gevonden.
IMG-20181230-WA0001.jpg
Alleen jammer dat de verkoper zei dat hij geen mankementen heeft. En de verlichting werkt niet. Dus daar nog mee in overleg.

Ook een set originele velgen gekocht. Alvast 1 voor de looks er onder gezet.
IMG-20181210-WA0002.jpeg
Het idee is om de achterste velgen te laten verbreden door te spelen met de ET- en de J-waarde. Maar dat is op dit moment nog maar een idee.
De kleur van de velg (in dit geval is dat wit) hoort te matchen met de kleur van de auto. Dus de velgen worden compleet opnieuw opgemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Matthijs

New Member
details,details, details!
Well....

Over de kabelboom valt weinig te detailen want die gaat uiteindelijk de vuilnis in. Ik heb hem bewaard voor de lay-out, de connectors en natuurlijk de zekeringen+kast.
Het hele idee is om straks alle kabels in het motorruim om te leiden door stootbalken en kokers e.d. zodat deze zo min mogelijk in het zicht komen. Dus wordt de lengte van de kabels langer omdat ze omgeleid worden.

Details van de radio....
In den beginne had Volkswagen een Gamma een Delta een Beta en een Alpha radio waaronder men kon kiezen waaronder de Gamma én de Delta 4-weg speakers zijn en de Beta en de Alpha 2-weg. Hoe weet ik nu dat er een Gamma ooit geleverd is geweest in mijn auto...nou, achterin de kofferbak op de dwarsbalk zit een sticker die er zo uit ziet.
wpc0b31187_06.png
Onderaan staan de optiecode's. Mijn opties zijn:
RCB : Gamma radio, handmatige antenne
130 : Schootgordels achterbank
197 : 45 amp. Accu
430 : Gelaagd voorruitglas groen getint 568 : Groen getinte ramen
571 : Mistlamp achterzijde.
De betekenis van de codes staan op een site.
Het idee is dus om deze oude opties ook weer terug te brengen indien afwezig.
De sticker heb ik verwijderd en ingelijst dit i.v.m. het opnieuw laten spuiten van de auto. Als de auto klaar is wil ik kijken welke opties de auto (extra) heeft, en dan kijken of ik een nieuwe kan laten maken bij één of ander bedrijf.

De velgen.
Het zijn originele 14" Avus velgen (nickname : Snowflakes) geleverd onder dit type cabrio (Quartett) maar ook geleverd onder andere type's cabrio en scirocco.
Originele maat rondom : 6J ET38 185/60 R14
De J is de velgbteedte. Deze staat eigenlijk voor inch en wordt gemeten tussen de velgranden, dus 6 x 2,54 = 15,24. Dit zou betekenen dat de breedte van de band niet 185 maar 152 zou zijn. 152 bestaat niet dus wordt dan automatisch 155. Nu 'moet' een band (fabrieksaf) altijd uitsteken, dit mag tussen de 10 en 30 mm zijn. Dus bij de bandenmaat van 185 staat deze redelijk bol op de velg.
De ET-waarde is weer in mm. Als de ET-waarde hoger wordt dan komt de bevestiging van de velg feitelijk meer naar buiten waardoor het wiel dieper in de wielkast valt. Als de ET-waarde lager wordt, dan zit de bevestiging van de velg meer naar het midden en komt de velg juist meer naar buiten.
content_uitleg_velgmaat.jpg
Nu zit ik dus te denken om achter (maar nu denk ik ook voor) de ET op te vullen zodat de buitenkant van de velg verder naar buiten komt. Op deze manier komt er ruimte vrij tussen de velgrand en de vering en kan ik een inch (of J) breder. Zo ziet de wielkast er "gevulder" uit en behoud de velg zijn originele look.
Zo houd ik de 185 breedte (staat de wang iets rechter op de velg) en pak ik dan een iets plattere band, een 185/50 i.p.v een 185/60.
Dit zal resulteren in een afwijking op de km'teller maar die is niet groot.
Dat is bij:
50 km/h : -1,17 km/h
70 km/h : -1,64 km/h
90 km/h : -2,11 km/h
120km/h : -2,82 km/h
Dus rij ik dan eigenlijk langzamer. Het wordt geen scheurijzer dus dat is geen ramp.
De velgen worden dan dus : 7J ET30 185/50 R14
De reden dat ik dit graag zou willen is omdat ik de auto iets exclusiever wil maken zonder de looks te verknallen.

En zo bedenk ik zo weer iets...o_O
 

Kevin

New Member
Well....


En zo bedenk ik zo weer iets...o_O
Ik hou van dit soort werk! Kabels verbergen is zo satisfying maar zulk ondankbaar werk.

En ja, het verschil tussen aanklooien en wetenschap is documentatie. Met een paar procent obsessie voor perfectie!
 

Matthijs

New Member
Ik hou van dit soort werk! Kabels verbergen is zo satisfying maar zulk ondankbaar werk.

En ja, het verschil tussen aanklooien en wetenschap is documentatie. Met een paar procent obsessie voor perfectie!
Denk niet dat het ondankbaar werk is. Ik denk dat elke keer dat ik de kap los trek er van kan genieten. En dat ik er zelfs van geniet om het voor elkaar te krijgen.

Tevens moet ik trouwens nog zeggen dat de spoorbreedte niet meer dan 2% van het origineel breder mag zijn. (Spoorbreedte is midden band links tot midden band rechts).
Je komt er wel mee door de apk. Maar bij een fuik met politiecontrole kan het zo zijn dat 'als' ze wat willen vinden, men de sjaak kan zijn.
 

Kevin

New Member
Denk niet dat het ondankbaar werk is. Ik denk dat elke keer dat ik de kap los trek er van kan genieten. En dat ik er zelfs van geniet om het voor elkaar te krijgen.

Tevens moet ik trouwens nog zeggen dat de spoorbreedte niet meer dan 2% van het origineel breder mag zijn. (Spoorbreedte is midden band links tot midden band rechts).
Je komt er wel mee door de apk. Maar bij een fuik met politiecontrole kan het zo zijn dat 'als' ze wat willen vinden, men de sjaak kan zijn.
Ja oké, maar het is gewoon pokkeveel werk.

Ik heb hier nog nooit iemand gehoord met een klassieker die problemen heeft gekregen met spoorverbreders, tenzij het heel extreem is en de bandjes uitsteken.. Maar inderdaad, als je ze op een slechte dag treft..
 

Matthijs

New Member
Ja oké, maar het is gewoon pokkeveel werk.

Ik heb hier nog nooit iemand gehoord met een klassieker die problemen heeft gekregen met spoorverbreders, tenzij het heel extreem is en de bandjes uitsteken.. Maar inderdaad, als je ze op een slechte dag treft..


Het is wel wat meer werk, maar ik heb er de tijd voor. En hij hoeft niet morgen klaar te zijn. Als het aan mij ligt dan gaat de auto ook nooit de deur uit.

Klopt. En vele auto's hebben dat zonder dat de eigenaar het überhaupt weet en in de "tuning"swereld wel net zo veel mensen die er geen benul van hebben.
Maar als ik weet dát het een regel is dan vind ik er graag een goede eerlijke en nette weg in zodat ik met rust alle soorten controles met vlag en wimpel door kom.
 
Laatst bewerkt:

Matthijs

New Member
20190116_205416.jpg
Laatst weer lekker wezen klussen (met hulp van de buurjongen).
Groen = handrem.
Lichtblauw = voorruit.
Geel = draagarmen.
Oranje = stuurbekrachtiging.
Donkerblauw = stuurkolom incl. pedalen.
Paars = motorblok,versn.bak,aandr.assen.
Rood = nieuwe velgen.
Grijs = oude velgen.
Roze = al gereviseerde achteras.
Zwart = de kerstboom... omdat ik pijltjeszetten leuk vond.:p
Daarbij is de versnellingspook er uit, de remleidingen compleet verwijderd, tank er onderuit en alle brandstofleidingen er onderuit...
Ook het blok moest er aan geloven.
20190110_160625.jpg
(Ik heb de foto geprobeerd te draaien maar dat maakte niets uit.)
Aangezien ik geen motorlift heb heb ik haken in de balken van het plafond gezet en spanbanden aan de hijs-ogen van het blok gezet. 2 bouten en 1 moer los en hij hing vrij. Het blok rustig laten zakken op 2 hondjes (karretjes).
Daarna de haken op een andere plek gehangen zodat ik de auto op kon hijsen.20190110_200948.jpgZo kon ik het motorblok er onderdoor rollen.
De auto naar achter gewerkt (die stond op 2 hondjes) en het blok onder de spanbanden gezet.IMG-20190121-WA0002.jpeg20190123_143302.jpg
Een karretje er onder gereden, met een plaat er op, en toen losgekoppeld.
IMG-20190123-WA0005 (1).jpeg
En daarna dus de brandstof- en remleidingen kunnen verwijderen. En nu is de Cabby kaal.
20190204_122337.jpg
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Al aardig bezig. Maar het meeste en ergste ( alles weer inbouwen als de auto gespoten is ) moet nog komen .
 

Matthijs

New Member
Al aardig bezig. Maar het meeste en ergste ( alles weer inbouwen als de auto gespoten is ) moet nog komen .
Daar kijk ik 'nog' niet tegen op, op dit moment hoop ik :"was het maar zover.
Ik denk dat ik hem volledig afplak om krassen zoveel mogelijk te vermijden.:D
Het enige wat in mijn hoofd maalt is of ik het motorblok weer betrouwbaar krijg. Want daar komen de meeste aanpassingen aan. Maar dat duurt nog eventjes.:)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan