BlackPassat: CC 2.0 van BlackPassatJunior in de coating

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooi resultaat op de Volvo @BlackPassat ,Johan
Overigens was de rest een genot om door te lezen.
Dankje, ik heb het gisteren ook nog eens doorgelezen. Alsof je een oud dagboek te pakken hebt.

Netjes weer. Alles met de Dap gedaan omdat Volvo toch ook wel bekend staat om de harde lakken.
Wat betreft het weer is dat flink balen. Zoveel makkelijker als je lekker binnen kan staan.
In dit geval is het gemis van een droge detailplek toch wel een beetje teruggekomen in het eindresultaat. Maar goed, het heeft geen nut daarover te zeuren. Jammer is het zeker.
 

Tinus

Active Member
Jammer dat het gister slecht weer was maar ondanks dat heb je toch een mooi resultaat neer gezet.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
In het komende lange weekend (van vrijdag tot en met zondag) wil ik een Volvo V50 van april 2012 een exterieur detail geven.
IMG_2244.JPGFoto 1 Een nette Volvo V50 MY 2012.

De huidige eigenaar heeft de auto vorig jaar laten importeren door hetzelfde bedrijf dat mijn CC uit Duitsland heeft gehaald. Omdat we hier regelmatig contact over hadden heeft hij ook maar besloten om mij te vragen een exterieurdetail te doen. Vooral de krassen in de handgreepkommetjes stoorden hem, dus de detail zou min of meer al geslaagd zijn als die verdwenen zouden zijn. De lat ligt echter wat hoger wat mij betreft.
IMG_2247.JPG
Foto 2 De grootste ergernis van de eigenaar.

De ochtendregen had ervoor gezorgd dat het moeilijk was om een goede indruk te krijgen. De natte zwarte flanken van de Volvo zagen er op afstand goed uit. Ik zou de inspectie nog even uit moeten stellen tot de auto droog was.
Als eerste klus werden de velgen aangepakt, in de loop der jaren is dit een standaard aanpak van me geworden. De velgen zagen er redelijk goed uit met hier en daar een teerspattertje of wat andere roadgrime. Insprayen met Poorboys Spray & Rinse in 1 op 1 verdunning, vervolgens even agiteren met een kwastje, en daarna met de EZ detailbrush little met rustige bewegingen tot aan het einde van het velgbed de vervuiling verwijderd. Even spoelen met de Gloria pompkan met lauwwarm water en klaar.
De deze week aangeschafte Microfiber Madness Incredibrush heb ik nog even niet gebruikt, die eer valt één van de Passats hier toe.

IMG_2245.JPG Foto 3 Gedistingeerde zwarte velgen die niet erg vuil leken.

Zoals gezegd waren de velgen niet echt vuil al kan dat behoorlijk vertekenen bij donkere velgen.
IMG_2250.JPG Foto 4 De met een kwastje ingewerkte Spray & Rinse doet zijn werk.

Vervolgens de auto gewassen met de Incredimitt en Duragloss 901 shampoo. Toen ik dat afgelopen week op dit forum weer tegenkwam wilde ik deze fijne, heerlijk geurende shampoo weer eens proberen. Geen spijt.
Het kleien was geen erg zware klus omdat de vervuiling meeviel. alleen achter de wielkasten de gebruikelijke concentratie van troep.
IMG_2256.JPG
Foto 5 Kleien met de Medium Clay van Poorboys World.

Na opnieuw wassen en drogen gaf de Volvo de uitdagingen die hij voor mij in petto had pas goed prijs. Links en rechts wat diepe lange krassen, verbazend genoeg relatief weinig waskrasjes en zo links en rechts een ingevreten vogelpoep vlek.
Op de motorkap twee plekken met fikse krassen waarvan de herkomst onduidelijk is gebleven.
Een laktdikte meting gaf dusdanige resultaten dat ik veronderstel dat het dak ooit gespoten is. Daar mat ik waarden van boven de 300 micron. Op de rest van de auto lagen de waardes tussen de 110 en 140 micron.
IMG_2260.JPG
Foto 6 Flinke beschadigingen ergens midden op de motorkap.

Vervolgens een klusje wat ik altijd met er veel plezier doe: (en dat is niet alleen omdat ik vooraf altijd afspreek dat de overblijfselen van de ingreep achterblijven voor in Kenneth's vitrinekast) het gladmaken van de bips:
IMG_2252.JPG
Foto 7 Alles eraf, alleen de resten van de foamtape zitten nog op de klep.

De foamtape liep zich zeer eenvoudig verwijderen met de caramelschijf, naar mijn idee is dit een van de meest ondergewaardeerde tools in detailland. In de verlsagen lees je er maar zelden over maar hiermee win je echt veel tijd.
IMG_2254.JPG
Foto 8: Het resultaat van het geschoren kontje. Volvo is nog zichtbaar maar dit zal na het polijsten verdwenen zijn.

Volgende stap: Rondje tape aanbrengen, niet heel spannend tenzij je benieuwd bent naar de tape: 19 en 25 mm Colad.
IMG_2264.JPG
Foto 9 halverwege tijdens het aanbrengen van de tape.

De recent aangeschafte Menzerna polijstbundel werd tevoorschijn gehaald. Zonder bril kan deze ouwe detailer de tekst op de etiketten niet lezen. Gezond verstand helpt echter ook een beetje. Menzerna geeft, buiten een weinig zeggende naam, een getal op de fles. Hoe lager het getal hoe zwaarder de cuttingfactor. De bundel bestaat uit de volgende producten uit de Menzerna lijn:
  • Menzerna Super Heavy Cut Compound 300 (SHCC300) 250ml
  • Menzerna Fast Gloss 400 (FG400) 250ml
  • Menzerna Power Finish 2500 (PF2500) 250ml
  • Menzerna Super Finish 4000 (SF4000) 250ml
  • Menzerna Sealing Wax Protect 250ml
Twee redelijk zware compounds in deze bundel waarbij de SHC 300 toch duidelijk meer bite heeft dan de Fast Gloss (?) 400.
Een detailer die niet experimenteert, leert weinig bij dus de aanpak was een beetje een onorthodoxe: Gestart werd met de Menzerna Power Finish 2500 op de oranje wafelpad met de Festool Shinex Rotary. Na afnemen met CarPro Eraser en inspectie bepaalde ik op er opgeschaald moest worden of verder afgebouwd kon worden. Was er meer bite nodig dan pakte ik de Fast Gloss 400. Was dat niet voldoende -en dat was bij de krassen op de motorkap het geval- dat nog een stapje zwaarder naar de SHC 300.
Na het afnemen bleef er toch een hardnekkig residu achter op de lak. In eerste instantie schrok ik omdat ik dacht dat de blanke lak het opgegeven had. Dat was echter niet waar. Een verklaring voor het residu heb ik vooralsnog niet. Ik ben niet hoger gegaan dan standje 3,5 a 4 op de Festool dus misschien iets te weinig power om netjes af te bouwen?? Ik weet het niet. Suggesties zijn welkom.
Het residu probleem loste ik op door gewoon verder af te bouwen met een lichter polijstmiddel, hierna was ik er van af.
Ik wist vooraf dat ik de klus niet vandaag af zou kunnen ronden, vandaar dat ik ervoor gekozen heb om de gepolijste delen alvast te voorzien van een glaze (de Poorboys World Black Hole) en de wax: Autoglym High Definition Wax.
Morgen verder, en als afsluiter nog wat foto's van de delen die inmiddels klaar zijn.
IMG_2272.JPG Foto 10 Mooi diep zwart, daar doen we het allemaal voor.

IMG_2267.JPG
Foto 11 Klaar voor vandaag, morgenmiddag verder.
 
Laatst bewerkt:

IbizaSigno

V.I.P. Member
Goed bezig Johan! Behalve een leuke klus ook een lekker verdiend biertje. :) Wel een pittige klus zo gezien de harde lak, althans dat maak ik op uit het gebruik van je middelen.
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Erg leuk verslag weer mèt mooie en duidelijke foto's! Leerzaam om te lezen.



Sorry....:D

Een "duveltje aan den Duvel!"; En wàt een spiegel, trouwens!!
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kilometervreter

überspammer
Fraaie klus zover Johan!
Ik begrijp dat de lak zich toch redelijk makkelijk laat corrigeren?
Vind je het trouwens niet lastig om per deel af te werken en zo telkens weer terug moet gaan naar een eerdere stap met het risico dat je (grovere) polijstmiddel weer spettert op het gedeelte dat al in de wax staat?
 

Cavemania

V.I.P. Member
Inderdaad zoals Patrick zegt een heel lekker lezend verhaal.

Misschien is een drupje finisher er bij een oplossing voor je probleem.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooie reacties, erg leuk om dat te zien. Bedankt mannen.

Wat een heerlijk verslag @BlackPassat / Johan.
Zo'n verhaal lees je met plezier zelfs 2 of 3 keer.
Dankje @nicknameless /Patrick, ik doe mijn best maar het valt niet mee om een beetje creatief te blijven.
Heb jij enig idee met welke LC pad ik die oranje wafelpad van Festool kan vergelijken? Ik vind hem erg zacht maar hij heeft toch een behoorlijk correctie.

...Ik begrijp dat de lak zich toch redelijk makkelijk laat corrigeren?...

Tja als je met dergelijk vloeibaar schuurpapier als SHC 300 op een rotary én met een flashpad werkt dan heb ik het niet meer over makkelijk corrigeren.
Daar waar er geen dramatische lakdefecten zitten is het wel een makkie, daar heb je de glans er in no-time in.

...Vind je het trouwens niet lastig om per deel af te werken en zo telkens weer terug moet gaan naar een eerdere stap met het risico dat je (grovere) polijstmiddel weer spettert op het gedeelte dat al in de wax staat?

Ja is inderdaad iets onhandiger maar gezien de omstandigheden de beste keuze naar mijn idee, ik moet een beetje spelen met de beschikbare tijd en aandacht. Nu had ik de voorkant de motorkap de achterklep en de linkerzijkant gedaan. Risico van spetteren is volgens mij niet zo groot als ik verder ga, of ik moet met het polijsten van het dak onbezonnen te werk gaan.

Misschien is een drupje finisher er bij een oplossing voor je probleem.
Het zou inderdaad een oplossing kunnen zijn maar ergens wringt het een beetje bij mij. Allerlei knappe koppen verzinnen een product, wat qua ingrediënten helemaal uitgebalanceerd is, dan zouden wij, als eenvoudige detailers met een drupje finisher ineens de ultieme oplossing verzinnen?
Ik kan me dat niet voorstellen, maar dat het in sommige gevallen werkt dat weet ik uit eigen ervaring.
 

Addy

V.I.P. Member
Weer een mooi omschreven detail. In gedeeltes aanpakken is soms de enige optie als je niet binnen kan staan of niet in één keer door kan gaan. Ik weet er alles van. Ik moet zeggen dat ik er de laatste tijd zelf niet meer zoveel zin in heb om iets te doen. Tijdgebrek/ruimtegebrek......maar dat komt wel weer goed.
Ben zelf ook al wel een tijdje benieuwd naar de Menzerna polijst middelen. Je leest daar wel goede verhalen over.
HD wax blijft een toppertje.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan