BlackPassat
V.I.P. Member
Tijd voor een verslag van het tweede en tevens laatste deel van deze intensieve en uitdagende detailklus.
Maar ik begin niet nadat ik jullie nog eens bedankt heb voor de leuke enthousiaste reacties op deel 1 van deze klus. Echt, dat maakt het de moeite waard om wat extra tijd te stoppen in een mooie write-off. Nogmaals dank vrienden.
Vanmorgen had ik eerst andere bezigheden maar toen ik zag dat er nog een beetje regenwater op de auto's in de straat lag ben ik eerst een paar beadingshots gaan maken, er lag niet heel veel water meer op de motorkap maar de bolletjes die erop lagen zagen er heerlijk uit.
Foto 12: Lekker ronde beads.
Na de ochtendverplichtingen en de kwalificatie van de GP F1 konden we aan de gang. Was ik gisteren nog alleen met de Volvo, nu kon ik rekenen op de niet te onderschatten ondersteuning van @blackpassatjunior . Omdat ik gisteren al de nodige polijstmeters had gemaakt ging Kenneth aan de gang met de Shinex en de DAP900.
Het dak was als eerste aan de beurt, zoals eerder genoemd is het dak al eens gespoten, qua kleur was er geen kleurverschil te zien, maar wij zullen niet de eerste zijn die zich in de luren laten leggen door een lak van een andere hardheid op een gespoten deel. Daarom eerst een testspot gemaakt. De DAP900 met de PowerFinish 2500 haalde het net niet. De Shinex moet uitkomst brengen. Ondanks dat we nu (via @nicknameless ) weten dat we niet heel veel correctiepower hoeven verwachten van de relatief zachte oranje wafelpad van Festool, hebben we toch voor deze pad gekozen. Met de Fastgloss 400 geeft het een behoorlijke correctie en ondanks de zachte pad is de Festool goed te controleren. Enkele hardnekkige birddroppings waren te ver ingevreten en niet meer te corrigeren. Detailen is ook: weten wanneer je moet stoppen.
Het dak is afgebouwd met de DAP met de al eerder genoemde 2500 en vervolgens de 3500. De oplettende lezer merkt op dat ik gisteren in de opsomming van de Menzerna bundel de Super Finish 4000 noemde, ik heb in de bundel echter de 3500 geleverd gekregen. In onze favoriete webshop is dan ook te lezen dat de 4000 is vervangen door de 3500.
Terwijl Kenneth zich uitleefde op het dak ben ik aan de reeds gepolijste kant van de auto aan de gang gegaan met de kunststof delen. Deze werden met een foampad en AutoFinesse Revive behandeld, een mooie satijnen finish verscheen.
De banden werden in de Mothers Reflections Advanced Tyre Care gezet. Vervolgens werden de ruiten aan de binnen en buitenzijde gereinigd met Meguiars NXT Glass Cleaner. Niet sprayen want dat geeft veel te veel nevel. Beter is om de Glass Cleaner op een schone WaxWorld foampad te sprayen en de ruit te reinigen, nawrijven met de Dodo Juice Mint Merkin Wafle weave Microfibre Window Cloth. Nog een doekje uit de beginjaren van mijn detailhobby maar nog altijd een toppertje.
Inmiddels was Kenneth aangekomen bij de rechterkant. Een puntje van aandacht was de regio van de tankvulopening. Daar had zich een kolonie krassen verzameld. Hoogstwaarschijnlijk heeft daar de tankslang een aantal keren lekker langsgeschuurd. Met de inspectielamp erop zagen we dat ze niet zomaar na een vriendelijk verzoek van ons zouden vertrekken. Daarom wat dwang ingezet in de vorm van de Flashpad op de Rotary met de 400. Twee stevige hits en.....verdwenen. De overige lakdefecten werden, waar nodig, gekilled met een schaapje.
Foto 13: De andere lakdefecten werden aangepakt met het Festool wolletje.
Nu zullen de meeste vaders wel het gevoel van trots kennen over hun kinderen. Denk maar eens terug aan de tijd dat ze, trots als een pauw, met het potje de kamer binnengelopen kwamen om hun prestatie aan de aanwezigen te tonen. Nou zoiets had ik vanmiddag ook. Toen ik Kenneth daar zeer trefzeker, met vaste hand en een doelmatigheid en rust waar ik jaloers op ben, de rotary zag hanteren, verzon ik in gedachten de mooiste termen voor deze vakkundige detailer: The Prince of Polish, Der Poliermeister, Wax-o-matic, noem maar op. Deze gast heeft het écht in de vingers.
Foto 14: de reden van mijn trots
Net als gisteren werden de gepolijste delen afgetopt met Poorboys World Black Hole glaze en de Autoglym High Definition wax.
En dan, na nog talloze malen een veegje wax of een vette vinger op de lak met een boa weggehaald te hebben, met een wattenstaafje nog wat polijstmiddel uit een naadje te hebben gehaald komt het moment waarop je denkt: "ja dit is het, we zijn klaar"
Dan worden er nog wat afterpics geschoten.
Kijk en geniet maar reageer ook als je iets ziet waarover je wat te vragen of te zeggen hebt.
Foto 15: Karakteristiek front.
Foto 16: Gevoed kunststof mag ook weleens benadrukt worden.
Foto 17: Heerlijk diepe glans.
Foto 18: Oh ja vergeten te vermelden in de tekst: koplampen en achterlichten met de rotary gepolijst.
En tot slot nog het legendarische shot dat bij geen enkel fotoverslag mag ontbreken: het Nicknamelessje.
Foto 19: Zonder woorden.
Alle foto's in deze reportage zijn door mij gemaakt, ik ben een fotografieleek en doe mijn best maar vraag me niet waarom of hoe.
De foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 600 D met een EFS 18-55 mm objectief. Foto 14 is met een Samsung mobieltje gemaakt.
Maar ik begin niet nadat ik jullie nog eens bedankt heb voor de leuke enthousiaste reacties op deel 1 van deze klus. Echt, dat maakt het de moeite waard om wat extra tijd te stoppen in een mooie write-off. Nogmaals dank vrienden.
Vanmorgen had ik eerst andere bezigheden maar toen ik zag dat er nog een beetje regenwater op de auto's in de straat lag ben ik eerst een paar beadingshots gaan maken, er lag niet heel veel water meer op de motorkap maar de bolletjes die erop lagen zagen er heerlijk uit.
Foto 12: Lekker ronde beads.
Na de ochtendverplichtingen en de kwalificatie van de GP F1 konden we aan de gang. Was ik gisteren nog alleen met de Volvo, nu kon ik rekenen op de niet te onderschatten ondersteuning van @blackpassatjunior . Omdat ik gisteren al de nodige polijstmeters had gemaakt ging Kenneth aan de gang met de Shinex en de DAP900.
Het dak was als eerste aan de beurt, zoals eerder genoemd is het dak al eens gespoten, qua kleur was er geen kleurverschil te zien, maar wij zullen niet de eerste zijn die zich in de luren laten leggen door een lak van een andere hardheid op een gespoten deel. Daarom eerst een testspot gemaakt. De DAP900 met de PowerFinish 2500 haalde het net niet. De Shinex moet uitkomst brengen. Ondanks dat we nu (via @nicknameless ) weten dat we niet heel veel correctiepower hoeven verwachten van de relatief zachte oranje wafelpad van Festool, hebben we toch voor deze pad gekozen. Met de Fastgloss 400 geeft het een behoorlijke correctie en ondanks de zachte pad is de Festool goed te controleren. Enkele hardnekkige birddroppings waren te ver ingevreten en niet meer te corrigeren. Detailen is ook: weten wanneer je moet stoppen.
Het dak is afgebouwd met de DAP met de al eerder genoemde 2500 en vervolgens de 3500. De oplettende lezer merkt op dat ik gisteren in de opsomming van de Menzerna bundel de Super Finish 4000 noemde, ik heb in de bundel echter de 3500 geleverd gekregen. In onze favoriete webshop is dan ook te lezen dat de 4000 is vervangen door de 3500.
Terwijl Kenneth zich uitleefde op het dak ben ik aan de reeds gepolijste kant van de auto aan de gang gegaan met de kunststof delen. Deze werden met een foampad en AutoFinesse Revive behandeld, een mooie satijnen finish verscheen.
De banden werden in de Mothers Reflections Advanced Tyre Care gezet. Vervolgens werden de ruiten aan de binnen en buitenzijde gereinigd met Meguiars NXT Glass Cleaner. Niet sprayen want dat geeft veel te veel nevel. Beter is om de Glass Cleaner op een schone WaxWorld foampad te sprayen en de ruit te reinigen, nawrijven met de Dodo Juice Mint Merkin Wafle weave Microfibre Window Cloth. Nog een doekje uit de beginjaren van mijn detailhobby maar nog altijd een toppertje.
Inmiddels was Kenneth aangekomen bij de rechterkant. Een puntje van aandacht was de regio van de tankvulopening. Daar had zich een kolonie krassen verzameld. Hoogstwaarschijnlijk heeft daar de tankslang een aantal keren lekker langsgeschuurd. Met de inspectielamp erop zagen we dat ze niet zomaar na een vriendelijk verzoek van ons zouden vertrekken. Daarom wat dwang ingezet in de vorm van de Flashpad op de Rotary met de 400. Twee stevige hits en.....verdwenen. De overige lakdefecten werden, waar nodig, gekilled met een schaapje.
Foto 13: De andere lakdefecten werden aangepakt met het Festool wolletje.
Nu zullen de meeste vaders wel het gevoel van trots kennen over hun kinderen. Denk maar eens terug aan de tijd dat ze, trots als een pauw, met het potje de kamer binnengelopen kwamen om hun prestatie aan de aanwezigen te tonen. Nou zoiets had ik vanmiddag ook. Toen ik Kenneth daar zeer trefzeker, met vaste hand en een doelmatigheid en rust waar ik jaloers op ben, de rotary zag hanteren, verzon ik in gedachten de mooiste termen voor deze vakkundige detailer: The Prince of Polish, Der Poliermeister, Wax-o-matic, noem maar op. Deze gast heeft het écht in de vingers.
Foto 14: de reden van mijn trots
Net als gisteren werden de gepolijste delen afgetopt met Poorboys World Black Hole glaze en de Autoglym High Definition wax.
En dan, na nog talloze malen een veegje wax of een vette vinger op de lak met een boa weggehaald te hebben, met een wattenstaafje nog wat polijstmiddel uit een naadje te hebben gehaald komt het moment waarop je denkt: "ja dit is het, we zijn klaar"
Dan worden er nog wat afterpics geschoten.
Kijk en geniet maar reageer ook als je iets ziet waarover je wat te vragen of te zeggen hebt.
Foto 15: Karakteristiek front.
Foto 16: Gevoed kunststof mag ook weleens benadrukt worden.
Foto 17: Heerlijk diepe glans.
Foto 18: Oh ja vergeten te vermelden in de tekst: koplampen en achterlichten met de rotary gepolijst.
En tot slot nog het legendarische shot dat bij geen enkel fotoverslag mag ontbreken: het Nicknamelessje.
Foto 19: Zonder woorden.
Alle foto's in deze reportage zijn door mij gemaakt, ik ben een fotografieleek en doe mijn best maar vraag me niet waarom of hoe.
De foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 600 D met een EFS 18-55 mm objectief. Foto 14 is met een Samsung mobieltje gemaakt.
Laatst bewerkt: