Geen lang verhaal dit keer. Klus was simpel: een peugeot 206 cc met "rare bruine puntjes" moest netjes gezet worden.
Eerste stap zoals altijd inspectie van het object. De bruine puntjes waren de hoofdreden van het bezoek, daarnaast verspreid over de auto diverse kleine, wat grotere, en hele grote lakdefecten. Winkelwagentjes, takkenbossen, sleutels en wat ondefinieerbare objecten waren de oorzaak hiervan. Ach eigenlijk alles samen te vatten onder de noemer gebruikssporen.
Eerste stap zoals altijd de velgen. reinigen met diverse brushes en insprayen met Iron X.
Hierna de wasbeurt met een behoorlijke overdosis aan BtbM shampoo
De bruine puntjes waren moeilijk vast te leggen op de foto.
Is het hars? Is het vliegroest? Insprayen met Tar X deed niks op de bruine puntjes, wél op de onderdorpels. Iron X gaf op de lak een hele kleine reactie maar niets noemenswaardigs. Volgende stap was het kleien met de gele Mothers klei; nul komma niks. De hoop werd dus gevestigd op de Poorboys klei. Deze was helaas ook te licht. Volgende stap was de Dodo Juice Supernatural zwarte klei. Hiermee lukte het na een behoorlijke tijd kleien om veel van de puntjes te verwijderen. De puntjes die achterbleven waren kleine kratertjes van roestplekjes. Tja daar helpt natuurlijk niks tegen, tenzij je de auto een volledige respray geeft.
Het kleien duurde behoorlijk langer dan normaal. Toen de auto naar mijn zin was begonnen met excentrisch polijsten. De kleine flashpad verloor tijdens het werk ineens éénderde van de oorspronkelijke dikte, vreemd verschijnsel. Met de excenter wordt de flashpad lang niet zo warm als met de rotary dus de oorzaak zal niet in de warmte gelegen kunnen hebben. Ik heb het vermoeden dat de celdichtheid nu wel veranderd is ten opzichte van de pad toen hij nieuw was. Ik denk dat ik hem niet meer ga gebruiken om risico's te vermijden.
Na het polijsten heb ik de ramen gescrubd, afgenomen, met glasscleaner behandeld en vervolgens een Angelwax H2Go applicatie gegeven.
Interieur even nagelopen met Poorboys Natural Look. De kunststof delen knapten er lekker van op.
Als wax gekozen voor de SSGBRPW. Twee laagjes gezet met een tussenpoze van 2 uur.
De velgen ook nog even gepolijst met de polishing balls en Menzerna 400. Er zat een heerlijke spikkel in de metallic.
Ik ben al geen geweldige fotograaf, maar een grijze auto goed op de foto krijgen is volgens mij voor iedereen (behalve @
ArjanD300 en @
ShuttersPeet ) bijna onmogelijk.
Hier mijn pogingen om een mooie serie te maken.