CarPro Fixer gumt, hoe voorkomen?

IbizaSigno

V.I.P. Member
Gisteren, vandaag en morgen aan een Audi 80 aan het werk. Eerste polijststap is CarPro Fixer op een gele pad met de DAP900 op stand 6. Na één pass is het polijstmiddel niet af te nemen. De microvezeldoek zet zich bij het eerste contact vast. Met Eraser gedaan, ook niks. Volgende pass met een drupje Monello Finale (voor de oliën), ook geen ander resultaat. Meer, minder middel. Niets. Daarna maar verder gegaan met CarPro Reflect. Alles weg natuurlijk, prachtig resultaat ook. Al zeg ik het zelf. Maar hoe kan dit nu voorkomen? Zou het aan de warmte liggen? Heel de dag in de schaduw gewerkt, de lak was wel wat warm maar niet erg heet. Iemand tips?
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Gisteren, vandaag en morgen aan een Audi 80 aan het werk. Eerste polijststap is CarPro Fixer op een gele pad met de DAP900 op stand 6. Na één pass is het polijstmiddel niet af te nemen. De microvezeldoek zet zich bij het eerste contact vast. Met Eraser gedaan, ook niks. Volgende pass met een drupje Monello Finale (voor de oliën), ook geen ander resultaat. Meer, minder middel. Niets. Daarna maar verder gegaan met CarPro Reflect. Alles weg natuurlijk, prachtig resultaat ook. Al zeg ik het zelf. Maar hoe kan dit nu voorkomen? Zou het aan de warmte liggen? Heel de dag in de schaduw gewerkt, de lak was wel wat warm maar niet erg heet. Iemand tips?

In de Monello Finale zitten géén olien, naar mijn idee, wel bijvoorbeeld in de M80 van Meg`s. Gele polijstpad is voor een eerste polijstronde te zwaar, beter de oranje. Of was de lak van de 80 zo extreem ? Uiteraard heb je van te voren gekleid en daarna de Eraser ? De Eraser kan vóór de polijstsessie en eventueel ook na......Kan idd ook nog aan de warmte liggen waardoor het polijstmiddel in een tel verdroogd....Niets van gemerkt ?
 
Laatst bewerkt:

nicknameless

V.I.P. Member
Eraser voor de polijstsessie? Waarom dan?

Naar mijn weten is de Eraser bedoeld om de lak te ontvetten na het polijsten.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Residu van het kleien, moet je eens kijken hoeveel vuil zich vermengd met een detailspray , vooral bij extreem krasrijke en vuile lakken, een deel haal je wel weg met micofibers, maar niet alles, ik doe dat weleens ja en dat bevalt heel goed, lak wordt vóór de polijstsessie enorm glad........probeer het maar eens, na het polijsten kan je idd weer eraser gebruiken.......
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Waarom zou een gele pad te zwaar zijn als eerste polijstronde? De lak was vol krassen en swirls dus wel echt nodig naar mijn idee. Oranje heb ik als spotpad gebruikt, werkte ook prima maar had het idee dat de gele toch wat meer power had. Nu moet ik daar wel bij vermelden dan mijn gele pad slechts één keer gebruikt is. En de oranje al aardig minder begint te worden. Van tevoren zeker gekleid, kwam gek genoeg nauwelijks echt vuil van de lak. Alleen wat teerspetters links en rechts. Opdrogen was volgen mij eerder de kwestie nadat ik vandaag verder ben gegaan.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Kleien is uiteraard prima voor het polijsten, eventueel vooraf gegaan door een rondje teerverwijderaar. Als de lak echt vuil is was ik deze nog even na het kleien. Meer is er m.i. niet nodig voor het polijsten.
Bij het probleem dat je schetst zou je de volgende stappen (in willekeurige volgorde) eens kunnen proberen.
  • Polijstmiddel goed verdelen met stilstaande machine en vervolgens enkele passes op zeer lage stand (3) het polijstmiddel verdelen zodat er een egale laag is ontstaan. Daarna pas opschalen naar hoge stand (5 of 6).
  • Nadat het product goed is verdeeld in een korte set corrigeren (stuk of 4 passes op stand 5-6) daarna niet afbouwen. Residu gewoon afnemen. Hierna dit vlak nogmaals polijsten. Het kan voorkomen dat het nu beter gaat. Deze 2e set doe je dan op de normale manier afwerken.
  • In kleine vlakken werken (max. 50x50 cm).
  • Als je met een rotary werkt zou je een wolpad kunnen proberen op een niet te hoog toerental.
Mijn ervaring is dat sommige lakken die nooit gepolijst zijn nogal eens nukkig kunnen zijn. Geen idee hoe het komt. Lak droog, oxidatie van de lak? Geen idee. Polijstmiddelen met solvents (3M, Einszett) willen in zo'n gevallen ook makkelijker werken en drogen veel minder snel uit.
 

2shiny

V.I.P. Member
Het probleem die je ondervindt ligt hoogst waarschijnlijk aan de singe stage paint. De clearcoat is hard en polijst gemakkelijk. Unilak heeft diepe porien en dit kan problemen geven bij het afnemen.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
De lak heeft een blanke laklaag @2shiny. @Black Widow de tips die je geeft heb ik allemaal gedaan al uit eigen logica. Maar toch lijkt het polijstmiddel de drogen waarna het niet meer af te nemen is.
 

2shiny

V.I.P. Member
Een audi 80 met blanke laklaag? Heeft deze een respray gehad? Kn mss ook veel verklaren.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Waarom zou een Audi 80 geen blanke laklaag kunnen hebben? Vrijwel alle Metallic lakken hebben een blanke laklaag ( er zijn wel uitzonderingen geweest maar die waren behoorlijk problematisch).
 

Black Widow

V.I.P. Member
Dat zat ik me ook net af te vragen. Er word ook aangenomen dat het een uni kleur betreft maar dat kan niet direct in de tekst terugvinden of lees ik er nu overheen?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Nee, maar in de sectie " wat hebben we gedaan vandaag" was een voor/na van de groene Audi lak te zien...
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Nee heb niet met een andere compound dan Fixer gewerkt op deze lak. Die had ik niet meer. Hiervoor veel met Ultimate Compound gewerkt, maar dat is een heel ander product.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Helaas heeft er tot nu toe niemand een bruibare tip geleverd dus ik heb het nog niet weer gebruikt. Misschien volgende week, misschien heeft het aan de temperatuur gelegen. Ik laat het weten.
 

2shiny

V.I.P. Member
ik las gisteren ergens dat fixer blijkbaar de voorkeur heeft om op lagere stand verwerkt te worden 4-5

schema die daar gebruikt werd was
1 pass op stand 2
2 passes op stand 3
3-4 passes op stand 4-5
1 pass stand 3
1pass stand 2

mss ben je er iets mee
 

Kilometervreter

überspammer
Ik polijst veel Audi's en de lak is eigenlijk altijd hard.
De ene gaat perfect op de gele Hamach pad met V32 op de volgende auto gumt het stoft het en is niet af te nemen. Pads lopen dan ook zo vol.
Het is naar mijn mening heel sterk afhankelijk van temperatuur, soms werkt de V32 goed, soms de ultimate compound van Wolfs soms de Mezerna 300.
Het is een kwestie van proberen, verder polijst ik eigenlijk nooit op stand 6, altijd rustiger stand 4 of hoogstens 5 op de Flex DA of rotary. Misschien dat daardoor teveel warmte is ontwikkeld @IbizaSigno .
Je snapt het soms toch niet....:(
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Precies. Nou a.s. weekend weer genoeg te doen op detailgebied. Ik zal de fles Fixer er nog eens bij halen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan