Coating vs spray-on coating

2shiny

V.I.P. Member
Toen we ons nieuwe wagen kochten, stond die lekker mooi te blinken. Goede service, en hij was gewassen met Gyeon Bath+ en kreeg nog een Gyeon wetcoat (hydro2-ish) behandeling.
De druppeltjes vlogen er vanaf.
Maar het stoorde mij dat bij elke kleine regenbui, de opgedroogde vlekken zichtbaar waren op de witte wagen.

Dus dit weekend de wagen eens snel onder handen genomen, overdosis aan Carpro Reset en APC.
Dan een laagje Wolf's Chemicals Bodyguard over de wagen heen. (Ja, ik heb nog een hele lading staan en omdat ik niet alles kon polijsten, even de carpro CQUK laten wachten).

De laatste dagen stond de wagen al regelmatig stil in de regenbuien op de parking en de wagen is nog steeds quasi spotless.

Nu kwam de vraag op of die hydro2 achrige producten eigenlijk wel voldoende bescherming gaan bieden, of die gewoon op ons grote wens van mooie beading inspelen.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
De vlekjes worden veroorzaakt doordat er iets meekomt met de regen, zoals woestijnzand of stuifmeel. Een goed behandelde auto geeft vlekjes omdat er beading ontstaat, het water verdampt en de vervuiling op de plek van de druppels achterblijft. Een niet beschermde auto geeft geen beading en wordt dus egaal vuil. Dat er nu geen vlekjes op de lak zitten heeft meer met de grote hoeveelheid regen en het ontbreken van woestijzand en stuifmeel te maken.
 

2shiny

V.I.P. Member
Toch Stefan, mijn peugeot staat er bij, zelfde regenbui en die is uiteraard minder beschermd, en daar wel nog vlekjes, de andere wagen niet meer. moet toch nog iets anders spelen.

En de wolfs geeft ook mooie beading, de lak is ook vele malen gladder als je er aan komt. Ik vind de lak na die gyeon wetcoat of sonax BSD nogal "plakkerig"
 

Kilometervreter

überspammer
Grappig ik heb mijn auto nu in de Hydro2 en heeft nog nooit zo glad aangevoeld, toch heb ik ook last (zwart) van watervlekjes als het geregend heeft door de reden die Stefan zegt.
Vind ik ook logisch moet ik zeggen :)
 

2shiny

V.I.P. Member
Mja, ik vind hem zeker gladder met enkel de coating erop.
En ik weet ook dat de vlekken zijn door zand,... in de regen. (Zo lang ben ik ook niet gestopt met detailen he :) ),
Maar als beide auto's samen staan en toch een duidelijk verschil geven, dan moet er toch meer van aan zijn. Of is het zand net minder in die 2 meter dat de ene auto verder staat?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Toch Stefan, mijn peugeot staat er bij, zelfde regenbui en die is uiteraard minder beschermd, en daar wel nog vlekjes, de andere wagen niet meer. moet toch nog iets anders spelen.

En de wolfs geeft ook mooie beading, de lak is ook vele malen gladder als je er aan komt. Ik vind de lak na die gyeon wetcoat of sonax BSD nogal "plakkerig"
Er zijn natuurlijk meer zaken die meespelen, een gecoate auto is gemakkelijker te reinigen en (schoon) regenwater kan ervoor zorgen dat de vervuiling er gewoonweg vanaf spoelt, het kan zijn dat bij de andere auto de vervuiling niet echt wegspoelt maar zich mee concentreert op de plekken waar de druppels vormen, als het water verdampt dan zie je daar dus weer een plekje (en ik weet het is wat verder gezocht maar het zou een verklaring kunnen zijn)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan