CSF Delirium XF Drying Towel

Pino

Premium Member
Ik heb mijn Delirium XF binnen (dankzij @Woody).
Nou was ik benieuwd wat nou het verschil is met de 'gewone' Delirium.
Ik heb er nog eentje op voorraad. Die erbij gepakt en beide verpakkingen zagen er eigenlijk hetzelfde uit qua grootte (door de foto van Stefan in dit topic had ik de XF verpakking groter verwacht; dat is dus niet zo). Even een keukenweegschaal erbij gepakt en beide verpakkingen wegen nagenoeg evenveel.
Ik was even bang dat ik een verpakkingsfoutje te pakken had, maar na openen van de verpakking lijkt de lengte van de vezels twee keer zo lang als bij de oude vezels. Gelukkig, een XF.

Nou lijkt het me wel interessant om te weten hoe het komt dat een doek met tweemaal zo lange vezel net zo zwaar is als de andere (was zelfs een paar gram minder op mijn Hema weegschaaltje).
En hoe het komt dat de XF meer water kan opnemen als deze net zo zwaar is als een Delirium? Ik heb de XF overigens zelf nog niet kunnen gebruiken.

Kan het eerste komen doordat de dichtheid van de vezels minder is? Voor het tweede vind ik het niet gek dat een doek met langere vezels meer op kan nemen, maar je hebt in principe evenveel 'vezelmassa'.
Iemand een sluitend antwoord? @Stefan ?
 

Gio

Active Member
Microvezel is van zichzelf waterafstotend. Door er tijdens de productie middelen aan toe te voegen krijg je het absorptievermogen.
Absorbtie vs. levensduur vs. gebruiksgemak zal wel een afweging zijn...
 

Gio

Active Member
Niet helemaal waar...

Waarom was mijn ene langharige doek sneller droog? Iets verder erin gedoken. Microvezel is een gooi maar op een hoop benaming. Het verwijst meer naar de dikte van de draad (erg dun;)) De grondstof bepaald de eigenschap waterafstotend/opzuigend. Polyester en Polyamide vezels, "hol" geproduceerd of "geprikt" hebben een uitstekend absorptie vermogen waar het water en/of vetten betreft. Ideaal dus om te drogen of wax af te nemen.
Ik vermoed dat er gespeeld kan worden met de verhouding lucht in de geproduceerde vezel (waar eerst lucht zat, past water) en dat je zo dus een langere vezel kunt gebruiken bij hetzelfde gewicht.
 

Pino

Premium Member
Ah. Thanx. Klinkt interessant.
Heb je eventueel nog bronnen waar je dit vandaan hebt? Kan ik er zelf misschien ook nog wat induiken.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Hoe werkt het?
Dankzij een uniek bewerkingsproces is de vezel gesplitst. Door de splitsing ontstaat een omvangrijk stelsel van holle buisjes / haakjes die een zeer hoog absorberend vermogen hebben.


Duizenden kleine weerhaakjes schrapen het vuil van het schoon te maken oppervlak. Door het hoge absorberende vermogen zuigen (en prikken) ze vet en vuil naar binnen en houden het stevig vast. Daardoor het is onmogelijk om het vuil er met de hand uit te spoelen, pas na uitgebreid wassen in de wasmachine zal het vuil volledig uit doek en / of mop verdwijnen. LET OP: Het wassen mag absoluut niet met wasverzachter gebeuren, wasverzachter vult namelijk de poriën op waardoor het absorptie vermogen sterk afneemt. Hetzelfde zal gebueren als je reinigingsmiddelen toevoegt bij het schoonmaken.
 

Brianvnijn

Member
Dit weekeind ook eens de nieuwe delirium gehaald , eerst een om te proberen , kan niets anders zeggen dan WoW , bij een gewone dilerium was het absorbsivermogen goed , bij sommige andere merken beter, maar de XF is echt idioot. Normaal bij mijn auto heb ik 1 doek nodig om hem goed af te drogen en pak ik er een bij om de kantjes en groefjes nog te doen omdat dan de gewone doek redelijk verzadigt is. Bij de XF kon ik alles doen en nog was hij nog niet helemaal verzadigt. Een echte chapeau ! Heb ook meteen nog 2 erbij gehaald.✌️
 

ArjanD300

Premium Member
iedereen nog steeds helemaal lyrisch over deze doek ??:D

Kwam er zaterdag achter dat mijn 1 jaar oude Monello ding, klaar is het water bleef er zelfs gedeeltelijk opliggen :eek:
Dus drogen hoooww maar..

Voor de monello altijd al de gewone delirium gehad en eerlijk is eerlijk die hielt het langer vol als 1 jaar, ben begonnen in 2010 met detailen dus die doek heeft het zeker 3 jaar volgehouden ;)
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Zal wel niet aan de doek liggen. :p Jammer dat de Senza het niet zo lang heeft volgehouden. Ik ben zelf goed te spreken over een van de doeken van Dodo.
 

ArjanD300

Premium Member
nee idd ;) zal wel verkeerd gebruikt zijn, alleen vreemd dat de deliriums ervoor het wel zo lang volhielden ;)
Gooi hem nog een keer in de wasmachine en dan op dik60-80 graden ofzo, om alles er eens uit te "koken" doen doet hij het toch al niet meer....

Ook heeft incredi een droog doek, maar geen idee..
Neig dus gewoon weer naar CSF, vanwege de eerdere ervaring.
 

Woody

V.I.P. Member
@ArjanD300 ik gebruik nog steeds met volle tevredenheid de XF Delirium :)

En stiekem ben ik ook wel benieuwd naar de Dry me crazy.
 

2shiny

V.I.P. Member
ben er nog steeds tevreden van. Meer dan die gele van CG.
veel hangt af van hoe je droogt. Als je een drooghulp met bescherming gebruikt, zal dat ook in de doek kruipen en deze deels hydrofoob maken... En daar deze beschermingen steeds beter tegen chemische bestanddelen kunnen, zal een gewoon wasmiddel niet veel meer helpen
 

Nieuwste berichten

Bovenaan