ArjanD300
Premium Member
Nog eentje uit de oude doos…
Afgelopen weekend weer lekker druk geweest.
Een collega vroeg aan mij of ik nog wel eens een autootje poetste, ja dat gebeurd nog wel eens.
Hij had net een andere wagen en vond deze wel waard om eens onder handen te laten nemen.
Omdat het niet geweldig weer zou worden maar gekozen om naar mijn schoonouders te gaan omdat die een langere carport hebben en de daihatsu zeker droog blijft staan, hier was ik al vroeg aanwezig om even alles klaar te maken.
Bij aankomst 8 uur een snelle inspectie, had de gehele wagen nog niet gezien.
Als eerste afgespoten en alle naden/kieren en deur sponningen nagelopen met een kwast en Poorboy's APC.
Hierna grondig afgespoeld, en daarna gefoamed met de Gloria FM10 met 1liter water en 10ml Monello lavare shampoo.
Hierna de banden met een kwast en Poorboy’s APC gereinigd, en de velgen ingespoten met Iron-X.
Aan de paarse kleur is te zien dat er zekers een reactie optreed met ijzer deeltjes.
Daarna nog een keer nagelopen met de hand, 16ml Monello lavare shampoo in een 10liter emmer met lauw water en een Monello sponge de wagen met de hand wassen.
Na het uitgebreide reiniging van wassen was het tijd voor Detailing, de eigenaar had zich al wel aardig ingelezen, maar zag door de bomen het bos niet meer.
Dus hoe en wat en wanneer was hem niet duidelijk, nu gingen we beginnen..
Dus eerste stap na het wassen kleien !
Dit hebben we gedaan met Poorboy's elastic clay en als glijmiddel Poorboy's Spray & Wipe 1:1 verdunt met water.
Ondanks de Daihatsu 13 jaar oud is kwam er niets vanaf, maar om de eigenaar het te laten ervaren heb ik hem lekker zijn gang laten gaan op de gehele wagen.
Na het kleien heb ik hem droog geveegd met een droogdoek, de Delirium en zo al het water en klei residu te verwijderen.
Klaar toch ?? of toch niet ??
Dan begint het afplakken weer, dit om geen polijst middelen erop te krijgen en van die nare witte strepen achter te laten, die later heelveel tijd kosten om te reinigen.
Dus al het zwarte kunststof en raamrubbers afgeplakt met tape.
Nu na het kleien kun je pas echt de ware aard van het beestje zien, dat was best schrikken, ook de eigenaar verbaasde zich er over dat hij nu NOG veel meer zag als dat hij gedacht had...
Was best wel heftig, veel swirls maar ook veel rechte krassen.
Dus waarmee begin je ?
Test spot, de DAP900 en een oranje pad met Monello Mezzo gepakt, ja dat werkt maar niet genoeg.
Dus naar oranje pad en Monello Inizio, ging beter maar beviel me niet.
Toen brutaal een rotary gepakt, eerst oranje met Monello Mezzo maar hier moet ik zelf nog eens voor in de leer gaan.
Het resultaat hete lak :shock: en nog niet bevredigend resultaat ik voelde me zelf veiliger met de DAP900 en zeker omdat het er naar uitzag dat ik wol moest hebben.
Dus met de DAP900 en de Monello paarse wol met Monello Inizio gepakt, met veel tijd zeer langzame passes kwam er eindelijk resultaat !
Zo nu en dan best eng ! Want ik ging echt langzaam en met redelijk wat druk eroverheen.
Zo erg zelfs dat soms van die doffe plekken ontstonden waarvan je eerst even schrikt.....maar gelukkig was het de Monello Inizio, die gumde...
Dit dus:
Maar jongens wat een bende, stof stof en nog eens stof.
De motorkap koste me dus echt veel tijd maar ik vind de motorkap altijd het visite kaartje van een auto.
Uiteindelijk dus de motorkap met Monello paarse wol en Monello Inizio, daarna Monello Oranje pad en Monello Mezzo en als laatste Monello witte pad en Monello Finale gedaan.
Motorkap VOOR:
Motorkap NA:
Afgelopen weekend weer lekker druk geweest.
Een collega vroeg aan mij of ik nog wel eens een autootje poetste, ja dat gebeurd nog wel eens.
Hij had net een andere wagen en vond deze wel waard om eens onder handen te laten nemen.
Omdat het niet geweldig weer zou worden maar gekozen om naar mijn schoonouders te gaan omdat die een langere carport hebben en de daihatsu zeker droog blijft staan, hier was ik al vroeg aanwezig om even alles klaar te maken.
Bij aankomst 8 uur een snelle inspectie, had de gehele wagen nog niet gezien.
Als eerste afgespoten en alle naden/kieren en deur sponningen nagelopen met een kwast en Poorboy's APC.
Hierna grondig afgespoeld, en daarna gefoamed met de Gloria FM10 met 1liter water en 10ml Monello lavare shampoo.
Hierna de banden met een kwast en Poorboy’s APC gereinigd, en de velgen ingespoten met Iron-X.
Aan de paarse kleur is te zien dat er zekers een reactie optreed met ijzer deeltjes.
Daarna nog een keer nagelopen met de hand, 16ml Monello lavare shampoo in een 10liter emmer met lauw water en een Monello sponge de wagen met de hand wassen.
Na het uitgebreide reiniging van wassen was het tijd voor Detailing, de eigenaar had zich al wel aardig ingelezen, maar zag door de bomen het bos niet meer.
Dus hoe en wat en wanneer was hem niet duidelijk, nu gingen we beginnen..
Dus eerste stap na het wassen kleien !
Dit hebben we gedaan met Poorboy's elastic clay en als glijmiddel Poorboy's Spray & Wipe 1:1 verdunt met water.
Ondanks de Daihatsu 13 jaar oud is kwam er niets vanaf, maar om de eigenaar het te laten ervaren heb ik hem lekker zijn gang laten gaan op de gehele wagen.
Na het kleien heb ik hem droog geveegd met een droogdoek, de Delirium en zo al het water en klei residu te verwijderen.
Klaar toch ?? of toch niet ??
Dan begint het afplakken weer, dit om geen polijst middelen erop te krijgen en van die nare witte strepen achter te laten, die later heelveel tijd kosten om te reinigen.
Dus al het zwarte kunststof en raamrubbers afgeplakt met tape.
Nu na het kleien kun je pas echt de ware aard van het beestje zien, dat was best schrikken, ook de eigenaar verbaasde zich er over dat hij nu NOG veel meer zag als dat hij gedacht had...
Was best wel heftig, veel swirls maar ook veel rechte krassen.
Dus waarmee begin je ?
Test spot, de DAP900 en een oranje pad met Monello Mezzo gepakt, ja dat werkt maar niet genoeg.
Dus naar oranje pad en Monello Inizio, ging beter maar beviel me niet.
Toen brutaal een rotary gepakt, eerst oranje met Monello Mezzo maar hier moet ik zelf nog eens voor in de leer gaan.
Het resultaat hete lak :shock: en nog niet bevredigend resultaat ik voelde me zelf veiliger met de DAP900 en zeker omdat het er naar uitzag dat ik wol moest hebben.
Dus met de DAP900 en de Monello paarse wol met Monello Inizio gepakt, met veel tijd zeer langzame passes kwam er eindelijk resultaat !
Zo nu en dan best eng ! Want ik ging echt langzaam en met redelijk wat druk eroverheen.
Zo erg zelfs dat soms van die doffe plekken ontstonden waarvan je eerst even schrikt.....maar gelukkig was het de Monello Inizio, die gumde...
Dit dus:
Maar jongens wat een bende, stof stof en nog eens stof.
De motorkap koste me dus echt veel tijd maar ik vind de motorkap altijd het visite kaartje van een auto.
Uiteindelijk dus de motorkap met Monello paarse wol en Monello Inizio, daarna Monello Oranje pad en Monello Mezzo en als laatste Monello witte pad en Monello Finale gedaan.
Motorkap VOOR:
Motorkap NA: