De (on)zin van een glaze

Cavemania

V.I.P. Member
Ik gebruik nu sinds een jaar ofzo geen glaze meer. Ik zijn weinig verschil tussen wel of geen glaze. Ik denk dat als je een goed gepolijsten auto in de wax zet het effect beter is zonder glaze. Verder vraag ik me ook af wat voor effect een glaze heeft op standtijd van de wax.

Ik hoop op een interessante en goed onderbouwde discussie. De zaken die ik genoemd heb zijn onderbuikgevoelens die ik (nog) niet kan onderbouwen.
 

Kilometervreter

überspammer
Ik heb lime prime en black hole in mijn collectie, ik gebruik altijd de lime prime voor een wax op lichte tot midden kleuren. Ik vind het weinig werk om het erop te zetten (machinaal) en de auto wordt er zo glad van als een paling in een emmer snot.
Voor donkere kleuren gebruik ik altijd blackhole voor een wax omdat ik het een diepere glans vind geven aan een donkere lak.
Het zal denk ik weinig effect op de standtijd hebben, als een wax weg is is een glaze ook weg.
Van de lime prime denk ik ook dat het de diepte van de lak wat ophaalt maar ik gebruik het zeker omdat het de lak zooooo gaaf glad maakt.
Bij een wax zie het verschil wel (of denk ik) als ik een glaze opzet, maar bij een coating gebruik ik nooit een glaze omdat ik een coating op een zo schoon mogelijke lak wil hebben.

Just my two cents...
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Ik gebruik dus wèl het liefst een "glaze" en wel de Blackhole. Dit maakt mijn lak ietsjes donkerder en mooier van glans.
 

Rutger64

Premium Member
Ik ben helemaal in to Sonax PNS. Dat moet op een schone lak. Ik gebruik dus ook geen glaze meer.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
@Kilometervreter Even inhaken op jouw verhaal. Gebruik nooit een glaze onder een lakcoating. Je geeft al aan dat je het op een zo schoon mogenlijke lak wilt hebben. Dit is ook de bedoeling.
In een glaze zitten olien en daar wil je geen coating op zetten. Je krijg dan hele rare effecten.
Ik spreek uit ervaring:oops::oops:.
 

Kilometervreter

überspammer
@Kilometervreter Even inhaken op jouw verhaal. Gebruik nooit een glaze onder een lakcoating. Je geeft al aan dat je het op een zo schoon mogenlijke lak wilt hebben. Dit is ook de bedoeling.
In een glaze zitten olien en daar wil je geen coating op zetten. Je krijg dan hele rare effecten.
Ik spreek uit ervaring:oops::oops:.

Dat schreef ik ook, ik gebruik alleen een glaze als ik met met een wax aftop, nooit als ik een coating zet:cool:
 

JRM

Active Member
Tja, ik ben er ook nog niet echt over uit. Ik gebruik PB whithe diamond. Schijnbaar heb ik het ook een tijd verkeerd gebruikt door het net als een wax in te smeren, vervolgens laten hazen en dan af te doen. Wat ik dus begreep is dat je dit in moet wrijven. Hoe dan ook zie ik in beide gevallen nooit echt meer glans optreden nadat de auto ook met meguiars gold class is gewassen. Misschien dat het door de gold class komt, wie weet. De volgende keer doe ik de helft van de motorkap om het verschilte bekijken.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik wel een glaze. Veel Poorboys World Black Hole en sinds kort ook DDJ Lime Prime en Micro Prime (als sample hier). Behalve dat de lak er donkerder en een diepere glans van krijgt vind ik het aanbrengen van een wax ook gemakkelijker gaan. Of het de standtijd zou verkorten weet ik niet. Theoretisch klopt het, in de praktijk heb ik er nog nooit echt veel van gemerkt. De ene kant is dat de wax zou hechten aan de glaze waardoor de stabdtijd korter zou zijn. Terwijl er tegelijkertijd beweert wordt dat een glaze in de poriën van de lak gaat. Dit betekent dat je het residu afneemt en je als het ware ook een "kale" ondergrond hebt. Nu zulleb er vast wat oliën achterblijven waardoor hechting kan verminderen. Maar volgena mij hebben we het dan over een marginaal verschil.

Nog even een duidelijk verschil tussen wel eb geen Black Hole op de motorkap van de Ibiza. (Ja moet nodig gepolijst worden..)
1970441_1465393513677898_197577549_n.jpg
 

JRM

Active Member
Duidelijk verschil. Nou staat blackhole er toch ook bekend om een goede werking te hebben op een donkere (zwarte) auto. Vullen (de swirls) doet het i.i.g. niet echt, maar dat is naar mijn mening ook niet de reden dat mensen dit gebruiken.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik maak graag gebruik van Chemical Guys EZ Creme Glaze. Vanwege de volgende redenen:
Na het polijsten: Eventuele polijstresten / olieen worden tijdens het glazen verwijderd. Hiermee wordt een prima badis gelegd voor de wax.
Als onderhoudsproduct: Bevat lichte cleaners en fillers waardoor de lak lekker schoon is en lichte swirls of marring minder zichtbaar zijn.
Daarnaast is het een van de makkelijkste producten die ik ken qua verwerking.
EZ Creme glaze is op acrylbasis en ik heb nooit een significante invloed op de duurzaamheid van wax gezien.
Ikmheb diverse glazes gebruikt maar deze gebruik ik het liefst.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Het kan natuurlijk bij mij een onderbuik gevoel zijn en de kleur van mijn auto's. Mijn gevoel is dat het geen of weinig invloed heeft qua glans.

Ik heb alleen nog Lime Prime en Lime Prime Lite staan, toch maar weer eens proberen.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Zoals je bij mij kunt lezen heeft de glaze die ik gegbruik meer dan alleen de functie van glansversterker. Lime Prime (lite) heeft geen positief effect op de duurzaamheid is mijn ervaring.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ooit heb ik testje gedaan met BH.

dd4b4077.jpg


2e2197b4.jpg


De lak moest nog wel gepolijst worden, maar het gaat om het vullend en/of verhullend vermogen van BH.
Persoonlijk vind ik een glaze ook geen meerwaarde geven (of ik zie het niet meer ...) op een strak gepolijste lak.
 

Gio

Active Member
@IbizaSigno Hangt naar mijn ervaring van de kleur af (PJ bevestigde dat over Lime Prime)
Om bij de Ibiza te blijven, die ecomotive station heb je in zo'n bruin/bronze metaal kleur, die knapt héél erg op van een glaze.
Op een saffier zwarte 3-serie deed t niks.
 

JRM

Active Member
Na de volledige polijstbeurt van vorige week met white Diamond bezig geweest op een witte auto. Deze keer machinaal. Op de haze na zag ik vrij weinig verschil voordat de wd erop zat. Naast dat het weinig tijd in beslag neemt en lekker ruikt zie ik bij mijn auto' s eigenlijk geen verschil/meerwaarde.
Ik denk dat ik het blijf gebruiken totdat het op is en naar alle waarschijnlijkheid laat ik daarna het product links liggen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan