Dragason Full detail by BPJ

Discussie in 'Motorfiets' gestart door blackpassatjunior, 13 aug 2014.

  1. blackpassatjunior

    blackpassatjunior Premium Member

    Een full detail van een tijdje terug van mij. Reeds geplaatst op een ander forum door voor sommigen niet onbekend.
    Veel leesplezier
    BPJ

    Toen afgelopen februari de Dragason van goede bekende Frans een nieuw stuur kreeg aangemeten vroeg hij me al of ik zijn bike een keer onder handen wilde nemen. Dat is natuurlijk geen probleem maar het moest wel eerst een beetje beter weer worden.
    Omdat het weer er dit weekend goed uitzag was de afspraak voor zaterdag snel gemaakt.

    Vrijdag avond heb ik een keuze gemaakt uit de spullen waarvan ik dacht dat ze van pas zouden komen en alles klaargezet. Zaterdagmorgen heb ik eerst nog even de kwalificatie van de F1 gekeken en toen heb ik me weg laten brengen naar het detailadres.

    Frans had de motor al in het zonnetje gezet en na een bakkie ben ik snel aan de gang gegaan. De vervuiling van een rit naar Frankrijk zat nog overal op en aan de motor dus hier zou flink wat werk aan zitten, maar ja dan zie je de verbetering ook des te beter.
    De gepoedercoate achtervelg spande de kroon met de viezigheid, omdat het velgbed erg breed is, wordt het vuil als in een wasmachinetrommel rondgeslingerd. Nou dat was goed te zien:
    [​IMG]

    De Gloria Foammaster werd klaargemaakt met een oplossing van water met SupaSnowFoam (ja Addy dat was van jouw sampletje)
    De motor werd voorzien van een dikke foamlaag welke tien minuutjes in mocht trekken.
    [​IMG]

    Nadat de schuim van de motor was afgelopen werd de Dragason gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo en gedroogd met de Delirium Drying Towel.
    Het werd tijd om de lak aan te pakken. Vooraf moet gezegd worden dat het spuitwerk van deze motor wel een beetje bijzonder is. Er is industriële zwarte lak gebruikt, die echter niet met een blanke lak is afgewerkt. Ondanks de vermeende sterkte van de lak heeft de motor op zijn tochten door Europa toch al wat swirls en krassen opgelopen. Ik heb niet gekozen voor machinaal polijsten omdat er toch bijna geen vlak deel op deze motor te vinden is, daarbij zou een kleine backingplate op de DAP900 onmisbaar zijn en die heb ik nog niet in mijn collectie.
    Ouderwets handwerk dus, maar wel met polijstmiddelen uit de moderne tijd: Monello. De tank en het achterspatbord zorgden niet voor verrassingen.
    Na een heerlijk Brabants worstenbroodje en een frisse cola was mijn accu weer opgeladen en kon ik weer verder.
    De gepoedercoate wielen waren van de foam- en wasbeurt een flink stuk opgeknapt maar toch zat er nog een waas overheen, dat kwam door de vele swirls.
    [​IMG]
    De zwarte Monello cone met Mezzo versloeg deze swirls echter stuks voor stuk, de velgen gaven hun originele glans weer prijs. Een laagje Wheelwax zorgt vanaf nu voor een betere bescherming. Frans gaf aan dat hij niet wist dat zijn velgen zo konden glanzen. Hij is altijd in de veronderstelling geweest dat zijn gepoedercoate velgen altijd wat dof zouden blijven.
    [​IMG]
    De voorvorkpoten en de voorvelg werden op dezelfde manier aangepakt. Het viel me wel op dat de coating van de voorvelg een sinasappeleffect had, ik dacht dat dit alleen bij (minder goed) spuitwerk voorkwam maar blijkbaar kan dit ook voorkomen bij poedercoaten.
    [​IMG]
    De soms moeilijk bereikbare hoekjes en randjes van het motorblok weren met de mini EZ detailbrush opgefrist. De sidebag en het zadel kregen een laagje Natural Look.
    De primaire kast, het stuur, het luchtfilter en nog wat delen zijn gespoten met een "wrinkle-finish" Het was even proberen met welk product dit het beste behandeld kon worden maar uiteindelijk is de keuze op Poorboys Trim Restorer gevallen.

    De chromen delen zijn vervolgens behandeld met Meguiars All Metal Polysh. Als laatste zijn de wangen van de banden nog in de Mothers Reflecction Advanced Tyre Care gezet.
    Het eindresultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jullie reacties
    Hugo, 5T-3F-4N, Addy en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. ShuttersPeet

    ShuttersPeet V.I.P. Member

    Erg mooie, leuk om te lezen en duidelijke review, Kenneth! Hulde!
    Én mooie foto's! ;)
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  3. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    Goed te lezen. Bedankt voor het plaatsen.
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  4. blackpassatjunior

    blackpassatjunior Premium Member

    @IbizaSigno
    Graag gedaan. Hoop dat je er wat aan hebt.
    BlackPassat vindt dit leuk.
  5. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    Dat heb ik zeker. :)
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  6. FiveCX-5

    FiveCX-5 V.I.P. Member

    BAM.........Mooie detail Kenneth, wat een machtig ding is dat, die Dragason, nooit gezien ! :confused:

    Lekker gestoken zwart met chroom.............BAM

    Juist bij poederrcoaten komt dit heel veel voor, er zijn mensen die dit juist een "robuust" aanzien vinden, eigenlijk is dat ook zo, een hamerslag-effect (ik vind dit ook wel wat hebben.......p.s. heb dit ook op mijn scooter, dat sinaasappeleffect op mijn velgen, ook door poedercoating)
    Laatst bewerkt: 13 aug 2014
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  7. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Nette detail én keurig beschreven zeg! Als je dat allemaal hebt meegekregen van Pa dan heeft hij een goede job gedaan!
    BlackPassat en blackpassatjunior vinden dit leuk.
  8. blackpassatjunior

    blackpassatjunior Premium Member

    @Stefan
    Een hoop mee gekregen van pa valt wel mee hoor:p
  9. ShuttersPeet

    ShuttersPeet V.I.P. Member

    Ik heb indertijd mijn splinternieuwe velgen ook laten poedercoaten en was ook een beetje huiverig voor het sinaasappeleffect. Ik heb de velgen laten stralen en coaten door Piet Dam in Strijen en moet zeggen, geen sinaasappeltjes te zien! Ik heb het er met hem uiteraard over gehad en het ligt meestal aan de voorbereidingen en het proces van coaten op zich. Piet Dam richt zich alleen op velgen. Er zijn genoeg bedrijven die coaten, waar ik ook contacten mee heb, en die doen ook velgen. Maar dat is niet hun "core business" en je kan dan ook niet hetzelfde resultaat verwachten. Maar uiteraard is de prijs daar ook naar.
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  10. FiveCX-5

    FiveCX-5 V.I.P. Member

    Die wielen van de A4 ?
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  11. ShuttersPeet

    ShuttersPeet V.I.P. Member

    Yep.
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  12. Cavemania

    Cavemania V.I.P. Member

    Mooie detail en leuk en goed beschreven
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  13. Ketoembar

    Ketoembar V.I.P. Member

    Even een gekke vraag misschien. Ik rij zelf geen motor, maar heb je geen last van de bandengel of dressing? Met een motor kom je denk ik ook op de zijkant van je band. Wordt dit niet glad hierdoor?
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  14. blackpassatjunior

    blackpassatjunior Premium Member

    Normaal wel ja. Maar deze banden zijn zo breed hiermee raak je echt de weg nie.
  15. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Ik heb met deze Dragason (en met andere Dragasons) regelmatig een rondje mogen sturen. @Woody zal er wel om lachen maar dat gaat er bruut aan toe. Echter die laatste centimeter van de band die gebruik ik niet. Dat is voorbehouden aan de Rossi's onder ons.
    (De Z-bar die er nu op zit nodigt niet echt uit tot stoere fratsen, met een dragbar kun je wat fijner sturen)
    BlackPassat in actie in Zell am Ziller met de Dragason:
    [​IMG]

    En het detailobject van Kenneth, met het lekkere stuur:

    [​IMG]
    Laatst bewerkt: 13 aug 2014
    Woody en blackpassatjunior vinden dit leuk.
  16. Cavemania

    Cavemania V.I.P. Member

    Heey, bekend plekje :D, bij het voetbalveld toch. Leuke bike ook
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  17. blackpassatjunior

    blackpassatjunior Premium Member

    @Cavemania
    Bij de rodelbaan in Zell am Ziller.
  18. Cavemania

    Cavemania V.I.P. Member

    Oké, ik ben er een maand geleden langs gekomen, dacht dat ik het voetbalveld herkende, niet dus :D
  19. Woody

    Woody V.I.P. Member

    @BlackPassat ik zal nooit een ander uitlachen tenzij er echt om gevraagd word.
    Ik rij zelf wel mijn banden helemaal rond, maar dat een ander dat niet doet maakt mij niet uit. Het gaat om het plezier, de kick, de passie en zo kan ik nog wel doorgaan.

    Maar bandendressing bij motoren is bij mij een echte no go ;)
  20. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    @Woody eerst je avatar terug man. Wat moet je met die kat?
    Loopvlak snap ik, maar als een bike er spic en span bij moet staan mag er gerust een likje op de wangen van de banden. De meeste racers hebben echter zulke dunne banden dat het toch bijna niet opvalt.
    Laatst bewerkt: 1 okt 2014

Deel Deze Pagina