een verslag

Discussie in 'How To' gestart door ome joop, 21 feb 2015.

  1. ome joop

    ome joop New Member

    Beste forumleden

    Het lijkt me leuk om eens een volledig verslag te maken i.p.v. per product dit te doen.
    Zo komt de volgorde eruit en daardoor de mogelijkheden om producten onderling te combineren. Ik heb de laatste weken nogal wat gekocht bijWaxworld Zeer tevreden over de afhandeling als ook de producten.

    Mijn auto is een honda civic uit 2009 en destijds nieuw gekocht.
    Door omstandigheden Meguiars ontdekt en toen is het begonnen.
    Ik was altijd al een detail freak, maar kende Meguiars echt niet, als ook geen enkele andere. Internet was er lang geleden nog niet, en tja wat zegt een naam als je niet bekend bent.

    Dus in 2010 is het begonnen. Halfords werd mijn vaste adres, ook om even langs te gaan voor de gezelligheid. Maar dat is over.

    Ik had inmiddels waxworld al gevonden. En na een aantal jaren revieuws te hebben gelezen en de site door te spitten, is er wel wat meer kennis gekomen, vooral over merknamen en producten. Wat een mogelijkheden!!!!

    Tot zover een terugblik.

    Ik heb laatst de Chemical Guys Jetseal gekocht en was zeer benieuwd naar het eindresultaat.
    Ook hun washandschoen is mega super. Ik denk een topper waar Meguiars een gedegen concurrent aan heeft.
    Je hebt veel contact met de lak, en je hoeft niet ergens op te letten als druk enz.
    Gewoon rustig werken volgens de 2 emmer methode en bingo, perfect schoon.
    Zeer blij met deze washandschoen.

    Maar laat ik bij het begin beginnen.
    Eerst de auto gewassen met NXT shampoo (Meg's) en grondig.
    Na het drogen met de CG droogdoek, tevens een aanrader, want door de dikte en zachtheid, een ideale doek om te drogen en achtergebleven vuil (sorry) te verwijderen.

    Nadat de auto droog is, Meg's Show Car Glaze erop gedaan. Dat is al een verbazing tot aan je tenen. Ca. 10 min. laten curren en afnemen, nawrijven met Meg's Final Inspection. ( Die 10 min. is wel afhankelijk van weersomstandigheden als lucht-
    vochtigheid, temperatuur en wind. Bij veel wind begin ik al nergens aan).

    Dan CG Jetseal erop, eerst 20 min. laten curren, maar 2 uur gaat eigenlijk beter.
    Het aanbrengen en uitwrijven is een makkie, zeker als je langer wacht, en het lijkt ook zo alsof het residu transparanter wordt n.v.t.

    Na het uitwrijven Meg's Ult. Quik Wax erop.
    Na 2 uur nog even aftoppen met CG Spray Sealant.

    Een spiegeling die ik nog nooit heb gezien.
    Zelfs al na de Meg's Show Car Glaze (de pure olie) is de spiegeling al zo stuk scherper geworden, dat je denkt, kan dit nog verder. En ja, hoewel weinig, de CG Jetseal voegt dat wel toe.

    Hoewel ik de lampen voor en achter (die bij dit type auto doorlopen) altijd heb onderhouden met polish soorten van Meg's alsook de plastx, Head Light Protectant, waxen, verzin het maar, denk je dat dit goed is.
    Tot je de bovenstaande stappen ook hierop toepast. Zit er nog wel iets voor!!!
    Onderlijst is ook gelakt, en uiteraard bijgehouden zoals de lak, even afgetopt met CG Spray Sealant, de bovengenoemde stappen een volgende ronde.

    Met de velgen erbij, simpel gedaan, want de dag was wel om. En dit heeft wel 9 uur geduurd.

    Voor alle stappen de elite gold doeken van CG gebruikt en hun finishing pad.
    Aanbrengen SCG met de pad van Waxworld.
    En uiteraard de pads geprimed met Pad Conditioner van CG. A must a have!!!!

    Daarna alles in de wasmachine en is weer schoon.
    De wax uit de pad halen is wel wat werk. Voorzichtig knijpen e.d. geeft ook resultaat.
    De Jetseal is zelfs Pad cleaner van CG bestendig, oppervlak is wel schoon, maar wat
    dieper in de pad zit, blijft achter, dus eruit werken door te knijpen/kneden.

    Tot zover...
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2015
  2. Black Widow

    Black Widow V.I.P. Member

    Hallo Ome Joop (wat is er joh?).
    Welkom op het forum.
    Leuk dat je meteen fiks van start gaat. Een paar foto's hadden het geheel nog wat kunnen opleuken. En ach, dat ik het met een aantal product combinaties niet eens ben mag de pret niet drukken ;)
  3. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Je gaat een beetje creatief om met de forumindeling Anthon, maar je enthousiasme maakt dat ruimschoots goed wat mij betreft.
    Leuk dat je er gelijk een uitgebreid verslag tegenaan gooit.
    Kilometervreter vindt dit leuk.
  4. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    Welkom op het forum ome joop. Een leuk verhaal dat je schrijft! Wel enige op en aanmerkingen. Als je Show Car Glaze aanbrengt en nadien met Final Inspection de lak afneemt, neem je dan je glaze niet (deels) mee af? Wat maakt je keus om na Jetseal nog een spray wax Ć©n spray sealant aan te brengen?
  5. ome joop

    ome joop New Member

    Dat ik na de jetseal nog een spray wax en spray sealant aanbreng, doe ik om de volgende redenen.

    1. Op vele forums gelezen dat als je een extra spray laag aanbrengt, dit dan de slijtlaag wordt. Dat kan ik me dus voorstellen.
    2. Experimenteren. Als wordt er van lagen gesproken, het is allemaal wel dun. Niet om aan de kwaliteit te twijfelen, maar het is eigenlijk mengen.
    3. Hoewel er over lagen wordt gesproken op allerlei forums, ik ben geen scheikundige, ik denk wel dat de moleculen zich uiteindelijk door
    de adhesie krachten zich zullen gaan mengen. Dus ook een extra slijtlaag, maar dan wel een mix van.
    4. Het blijft leuk om te zoeken naar meerdere mogelijkheden. We zijn nooit klaar met zoeken.
  6. ome joop

    ome joop New Member

  7. ome joop

    ome joop New Member

    Tja Black Widow, ik heb geen camera, wie weet komt dat nog.
    Product combi's, tja ik zoek ook maar en als ik wat tips krijg of beters vind, volg of doe ik dat echt wel.
    Dus kom op met je adviezen.
  8. Frans

    Frans V.I.P. Member

    @ome joop
    Wanneer je met lagen werkt, dan is het aan te bevelen om de sterkste schakel(s) als onderlaag te gebruiken en de zwakste als bovenlaag.
    Dus in jouw geval, de wax als laatste laag gebruiken.

    Zelf zie ik het nut niet zo van layeren met verschillende lsp's (last step products: zoals waxen, sealants en coatings).
    Dat heeft meerdere redenen en dat heeft te maken met de onderlinge eigenschappen;

    Wax
    Uiterlijk: Warm, diep, vloeibaar effect
    Standtijd: kort
    Eigenschappen: Vult goed onregelmatigheden (zoals lakdefecten) op, absorbeerd vuil, minder bescherming tegen chemische invloeden en uv straling.

    Sealant
    Uiterlijk: Reflecterend, spiegelachtig
    Standtijd: medium
    Eigenschappen: Vult in mindere mate onregelmatigheden (zoals lakdefecten) op, vuil afstotend, goede bescherming tegen chemische invloeden en uv straling.

    Een hybride wax ligt daar dan een beetje tussen in.
    Je gaat dus eigenlijk twee producten met heel verschillende eigenschappen over elkaar heen plaatsen, zonder dat het echt nut heeft, of effectief is.

    Een sealant of hybride is vanwege zijn eigenschappen zeer geschikt voor de winterperiode.
    Daar gaat het tenslotte voornamelijk om de bescherming en niet om het uiterlijk.

    Een wax is vanwege zijn eigenschappen meer geschikt voor de zomerperiode.
    In die periode wil je het beste uit het uiterlijk krijgen.

    Zelf layer ik hierom eigenlijk alleen maar met hetzelfde product.
    Je krijgt tevens een betere dekking en haalt het beste uit dat product.

    Ik ben het overigens niet eens met je opmerking over het samensmelten van de verschillende lagen.
    Wanneer je een product goed gebruikt, dan zal deze gecured zijn wanneer je de volgende laag opbrengt en hierdoor mogen de twee lagen zich niet met elkaar kunnen mengen.
    Vergelijk het maar met verven, zodra de eerste laag droog is, dan mengt de tweede laag zich niet met de eerste, als hij nog nat is wel.
  9. Black Widow

    Black Widow V.I.P. Member

    Eigenlijk heb ik weinig aan Frans zijn verhaal toe te voegen Anton.
    Ook ik heb, net als jij, er flink op los geƫxperimenteerd in het verleden met allerlei productcombinaties. Echter bijna zonder uitzondering zat er nooit DE gouden combinatie tussen :mad:. Vooral M7 (die je liefstl niet moet laten curen of afnemen met M135) als basis voor Jetseal vind ik een ongelukkig gekozen combinatie als je opzoek bent naar een duurzame bescherming. Maar goed, laat je niet ontmoedigen. Het is een hobby die je moet invullen zoals JIJ het leuk vind. Het kan enkel zijn dat het resultaat iets anders uitvalt als gehoopt :D.
    Kilometervreter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina