Eerste keer polijsten

Discussie in 'Polijsten' gestart door Tom940, 28 dec 2017.

  1. Tom940

    Tom940 New Member

    Goedendag allemaal,

    Ik ben nieuw hier op het forum en probeer me te verdiepen in polijsten van autolak. Ik had niet verwacht dat daar zoveel over te schrijven/lezen viel. Ik heb talloze youtube filmpjes gekeken van experts die allemaal andere methodes en producten hebben dus het is me nog een beetje warrig.

    Mijn situatie is als volgt: Ik heb een auto uit 1992 (volvo 940) welke nog nieuw is gekocht in de familie. Ik heb deze zo'n 12 jaar terug gekregen en deze heeft voor de hele familie trouw dienst gedaan. Recent heb ik de auto zelf in z'n geheel overgespoten in de originele kleur. (grondlak, kleur en blanke lak.) Dit allemaal met een spuitpistool en 2K lak.

    Het ziet er erg mooi uit, behalve de sinaasappelstructuur. De lak is nu 3 weken uitgehard en nu ga ik 'm opschuren met korrel 1500 en 2000. Dan zal de lak glad zijn, maar zeer dof uiteraard. Daarna komt dus het polijsten van de opgeschuurde lak.

    Ik verwacht het volgende te moeten doen, maar hoor graag advies:

    - met grof polijstmiddel en pad (is dit wel nodig na schuren van nieuwe lak?)
    - fijn middel en pad
    - super/ultrafijn middel en pad
    -wax

    Ik hoor verschillende verhalen over wax op een nieuwe lak. Sommige zeggen een week te wachten en sommige 3 maanden. Het is een zeer snel hardende lak dus ik verwacht dat het al moet kunnen eigenlijk?

    Is er iets dat ik anders moet doen dan wat ik normaal zie/lees? Dit m.b.t. nieuwe lak die opgeschuurd is tegenover restaureren van oude lak.
    Andere vraag is de vele verschillende meningen over temperatuur bij polijsten. Is een graad of 10 binnen genoeg?

    Alvast hartelijk dank!
    Groet,
    Tom
  2. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Welkom @Tom940 op dit forum.
    De eerste uitharding is natuurlijk al wel achter de rug, al zijn de temperaturen natuurlijk laag. Heb je de auto in een cabine gespoten en heb je de gelegenheid gehad om de lak met warmte te laten drogen? Dat maakt natuurlijk wel een slok op een borrel uit.

    Het polijsten is naar mijn idee wel nodig om de glans terug te krijgen, na het wetsanden zal je lak weinig glans hebben. Die wil je natuurlijk wel terug.
    Hoe grof je eerste polijststap is, is afhankelijk van je laatste schuurstap. Als je met 2.000 eindigt dan denk ik dat je niet ontkomt aan een pittige compound.

    Polijsten bij lagere temperaturen is afhankelijk van het polijstmiddel best goed te doen. Om wat extra warmte voor de fijne verwerking te genereren kun je natuurlijk op iets hogere toeren dan normaal polijsten.
  3. Tom940

    Tom940 New Member

    bedankt voor je reactie.
    De auto heeft na het spuiten 2 dagen bij ongeveer 25 graden gestaan en daarna een week bij 15-20 graden, daarna in mijn eigen garage, welke niet verwarmd is.
    Zijn er polijstmiddelen waar men over het algemeen tevreden over is? ik weet dat er 100.00 meningen te vinden zijn, maar is er een merk wat er qua kwaliteit altijd wel bovenuit komt?
    Ik kan ook de auto terugbrengen naar de verwarmde garage voor het polijsten, dat lijkt me misschien een beter idee voor een eerste keer.
  4. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Dat drogen is wel goed gegaan. Naar mijn bescheiden mening voldoende om al te kunnen wetsanden/polijsten.
    Als je verwarmd kunt staan dan heeft dat natuurlijk altijd de voorkeur.
    Ik pak zelf graag de Menzerna polijstmiddelen, als ik iets mocht gaan proberen dan nam ik CarPro. Al hun producten zijn eigenlijk top en hebben altijd de nieuwste doorontwikkelingen.
  5. Mrkawa

    Mrkawa Active Member

    ik denk niet dat de tempratuur een probleem is voor het polijsten.
    kwa wetsanden zou ik met de hand doen en dan gewoon met korrel 2000 beginne want je zult zien dat dat al aardig hard gaat. ik heb halverwege dit jaar precies hetzelfde gedaan voor de eerste keer.
    wel een blokje gebruiken want de vorm van de hand is natuurlijk niet bepaald vlak.
    ik denk niet dat er echt een foute keuze is met polijst middelen / compound maar so far is mijn go to. scholl s20 en carpro is echt een merk met een top lijn. fixer/essence
  6. Ketoembar

    Ketoembar V.I.P. Member

    Het valt mij op dat niemand naar foto’s vraagt. Over hoeveel sinaasappelhuid praten we hier?
    Is de sinaasappelhuid een gevolg van het nog niet goed onder knie hebben van het spuiten, of is de verhouding van de verf en verdunner niet optimaal geweest.
    Of ben je een perfectionist en is de orangepeel heel klein, maar wil je een rete strakke auto.
    Dat kunnen we zonder foto niet bepalen.

    En dan nog is het moeilijk om te beoordelen hoe je te werk moet gaan, omdat ze niks weten over de hardheid van de lak en de “ hoogte “ van de pieken en dalen. Als de lak niet zo hard is en wel “hoog”, kan je misschien met 2000 of zelfs 3000 al een goed resultaat bereiken.
    Als de lak knetterhard en “laag” is kan je zels met 1000 misschien nog niet het gewenste resultaat bereiken.

    Één ding is zeker, begin voorzichtig. Kijk uit op de randen, daar ga je het eerste door de lak heen. Om een volvo compleet met de hand te wetsanden lijkt mij niet echt een optie. Zes en een halve meter staal ben je wel ff bezig.
    Daarbij komt dat je zo’n groot stuk lak heel moeilijk superstrak krijgt met de hand. Dus met een machine zou toch mijn voorkeur hebben.
    Heb je al ervaring met wetsanden? Hoe weet je bijvoorbeeld dat je orangepeel weg is na het schuren.
    De bedoeling is dat je een mooi vlak schuurbeeld krijgt. Als je dat bereikt heb ga je afbouwen. Van compound tot finisher.

    Het compounden en afbouwend polijsten zal denk ik niet echt een probleem geven bij 10 graden. Vraag is of het zelf zou willen. Ik niet.
    Ik weet niet wat je als bescherming wil gaan gebruiken, maar als je zou finishen met essence, dan zou ik dat toch doen bij een iets hogere temperatuur. Dit omdat er in de essence Sio2 zit en dat heeft toch echt de voorkeur bij een wat hogere temperaar te hechten.

    Dus kort samengevat; Ik denk dat het moeilijk is om van achter de computer te bepalen wat jij moet doen.
    Begin voorzichtig en gebruik je gezond verstand.

    E685779F-EE1A-44D6-86F3-03282A44A74C.jpeg
    Hierboven een foto van een kofferklep. Rechts gewetsand en links niet. Let op hoe ik boven en onder van de randen vandaan gebleven ben.

    05BB176D-D575-48CF-A82E-878D8DBC50C0.jpeg

    Het tapeje is voor de camera. Om scherp te stellen.
    Rechts de orangepeel. Links minder. Het is het beste te zien in de reflectie van het raamwerk in het plafond.

    Kan je hier wat mee?
  7. Harry van Beek

    Harry van Beek New Member

    Ik dacht altijd dat de mate van sinasappelhuid te maken had met de druk van het spuiten maar ik ben geen spuiter.
  8. Frans

    Frans V.I.P. Member

    Indien het te koud is, dan laten veel middelen zich niet lekker verwerken.
    Door de kou worden de pads ook stugger en het medium ook veel visceuzer.
    Schuren en polijsten kan je zonder problemen doen op een verse lak.

    Wat betreft het in de wax zetten; ik heb er wel eens eerder een discussie over gehad en heb een lakfabrikant geraadpleegd.

    De correspondentie hierover met Sherwin ging als volgt;

    Q
    A
    Q
    A
    Een goede houvast is de geur, als een wagen in een afgesloten ruimte staat.
    Zolang je nog een verfgeur (hoe flauw dan ook) ruikt, betekent dat de verf niet helemaal uitgedampt is.

    -
    5T-3F-4N en Tom vinden dit leuk.
  9. JRM

    JRM Active Member

    Alles met een korreltje zout nemen...doet wonderen.
  10. Tom940

    Tom940 New Member

    Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, bedankt voor alle reacties! Ik zal foto's plaatsen van de auto.
    Op de motorkap kun je de sinaasappelhuid goed zien, op de zijkant wat minder. Alle lak is overigens redelijk dof uitgevallen lijkt wel. Ik hoop dat polijsten dat gaat veranderen.
    De foto van de achterklep is na het schuren van de sinaasappelhuid (nog niet helemaal klaar).

    Ik heb deze vervolgens nogmaals een laag blanke lak gegeven maar ook hier kwam weer een sinaasappelhuidje uit.

    Dat het schuren met de hand veel werk is maakt me niet zoveel uit, ik heb 't nu al een keer of 5 in z'n geheel moeten doen. Ik ben met de machine veel te bang om door de laag heen te gaan en opnieuw te moeten beginnen. De tijd die het me ondertussen al heeft gekost..

    Ik denk dat ik het advies van BlackPassat opvolg en de producten van CarPro er voor ga aanschaffen.

    IMG_1287.JPG IMG_1291.JPG IMG_1301[1].JPG
  11. Tom940

    Tom940 New Member

    @Ketoembar: Ik zal de randen voorzichtig aftapen om er vanaf te blijven. Bedankt voor de foto's en de uitleg in ieder geval.
    Ik ga eind volgende week beginnen met schuren.
    Ik ruik de auto overigens nog steeds een beetje in de garage, dus ik moet sowieso uitkijken dat de lak niet te zacht is.
  12. Frans

    Frans V.I.P. Member

    Je lak heeft niet mooi gevloeid.
    Ik heb zoiets wel eens eerder gezien, waar niet echt een mooi eindresultaat mee te krijgen viel.
    Om te bekijken wat het resultaat kan zijn, zou ik eerst alleen de kofferbak ofzo doen.
  13. Ketoembar

    Ketoembar V.I.P. Member

    Heb je toevallig 2K blanke lak uit een spuitbus gebruikt? Met zo’n dopje aan de onderkant van de bus.
    Ik weet niet wat je verwachtingspatroon is, maar als ik de achterklep zie ben ik bang dat je dat nooit strak gaat krijgen.
  14. Tom940

    Tom940 New Member

    Dat de lak niet mooi gevloeid heeft kan wel kloppen. Ik verwacht dat de laagdikte van de kleurlaag ook niet genoeg is geweest. Te voorzichtig dus.
    Overigens verwachtte ik geen top resultaat hoor. Ik had nul ervaring, nog niet eens met een spuitbus. De oude laklaag was totaal verweerd, de blanke lak liet over de gehele auto los en de kleur was bijna roze geworden.
    Aangezien de auto geen financiele waarde meer heeft heb ik het maar gewoon geprobeerd en zo goed mogelijk proberen te doen. Nogmaals, niet met de verwachting om een professioneel top resultaat te gaan zien.

    Wel wil ik uiteraard het zo goed mogelijk doen en er zoveel mogelijk van leren. misschien doe ik het van de zomer of volgend jaar nog wel een keer over, ik vond het leuk om te doen.

    Het is niet met een spuitbus gedaan maar met goede 2K lak in het spuitpistool. De foto van de kofferklep is misschien misleidend want dat is na het opschuren van een mislukte blanke laklaag. Hier is dus nog 2x blanke lak overheen gegaan.
  15. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Dat is toch helemaal top, dat zijn dé projecten waar je heerlijk van kunt leren. Mooi wetsanden en polijsten en dan kan er zomaar iets fraais tevoorschijn komen :cool:
  16. Tom940

    Tom940 New Member

    ja precies. Heb het best vaak over moeten doen maar het zit er in ieder geval zonder strepen, druppels etc op. Alleen de structuur en glans nog. Kleinigheidje..

Deel Deze Pagina