Ford SVT Mustang Cobra / Ford Shelby GT500 door BlackPassat *Update dag 3 Post 25*

Discussie in 'De Projecten' gestart door BlackPassat, 25 okt 2017.

  1. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Na de oproep van @GT500NL op het forum aan de Waxworld community om zijn Ford Mustang Shelby 500GT Cobra te detailen, was het contact met eigenaar Robert snel gelegd. Een gezellig en lang telefoongesprek gaf al aan dat we op één lijn zaten en na de persoonlijke kennismaking was het duidelijk dat we met elkaar verder wilden.

    In onze eerste meeting is de auto goed bekeken en zijn de (on) mogelijkheden de revue gepasseerd. De neus van de Cobra heeft in een verleden wat schade gehad die -zacht uitgedrukt- belabberd is hersteld. De eerste aandacht zal zich dus richten op het achterste deel van de auto. Robert bekijkt nog even wat hij met de kop gaat doen. De enige juiste optie is volgens mij opnieuw strakzetten en spuiten. Omdat er nog wat andere updates aan de auto voorzien zijn zal ik de neus toch even aanpakken

    De eerste stap is een inventarisatie van de huidige staat van de auto. Algehele indruk is dat er over de hele auto redelijke diepe en hardnekkige lange krassen inzitten die ongetwijfeld hun oorsprong vinden in een slechte wastechniek. Hiervan is nu al duidelijk dat deze echt niet allemaal weggepolijst kunnen worden, daarvoor zou veel te veel omringende lak opgeofferd moeten worden.

    De afspraak voor de eerste detaildag kon op korte termijn in de agenda’s worden gepland. Het was voor mij al een tijdje geleden dat ik een detail op locatie had gedaan dus dat betekende dat ik de avond voorafgaande aan de klus nog alle detailgear bij elkaar moest sprokkelen. De ooit zo georganiseerde detailkast was heel wat van zijn inhoud kwijt geraakt. Met twee motoren in de schuur was er inmiddels ook het één en ander in de schuur terecht gekomen. Een gevarieerde collectie MF doeken werd gesorteerd en verdeeld over een viertal Makita systainers. De foampads lagen in hun kist, en de meest relevante flesjes en potjes werden in de Dodo Juice detailbag gestopt. Aan apparaten werden de Festool Shinex, de Rupes Bigfoot 15 en de Rupes Ibrid meegenomen. Ook het tasje met een DAP900 ging mee, niet zozeer voor de polisher maar meer voor de wetsandspullen die ook in de tas zitten. Eerder die dag was ik nog even naar WWHQ getogen om nog wat nieuw materiaal (MF pads en een flesje Carpro Spotless) én een bak aan tips en tricks van @Stefan mee te nemen.

    Rond 09:00 uur hadden we op de detaillocatie afgesproken. Dit betekende dat ik rond half zeven de spullen al in de auto aan het inladen was. Omdat op het laatste moment nog een lamp met statief en een detailkrukje mee gingen was de ruimte in de CC maar nét toereikend.

    De heerlijk lichte en van alle gemakken voorziene detailruimte werd volgezet met de benodigde materialen en na een verse bak koffie heeft de Shelby een quick wash gehad. Daarna een rondje kleien om de oppervlakteverontreiniging aan te pakken. Geen overbodige stap aan de smoezelige Poorboys klei te zien.

    Het had leuk geweest als er een fotootje bij had gestaan maar het maken van foto’s is er wat mij betreft nogal bij ingeschoten. Eerstens omdat ik de goede camera niet bijhad maar zeker ook omdat ik gewoon teveel energie had om te stoppen met werken aan deze fantastische auto. Ik beloof dat ik op dag twee van deze detail wat foto’s zal maken.

    Na het kleien is de auto afgenomen met Carpro Eraser, en de bekende groene Colad striping aangebracht. Zeker op de randen van de geplakte striping was dit een noodzakelijke actie. Het polijsten wilde ik beginnen bij de linkerachterflank. Daar bleek al snel dat de rondingen van de spatborden en de scherpe lijnen van het bovenliggende plaatwerk het werken met de rotary nogal een opgave maakte. Die is vervolgens even terzijde gelegd en de Rupes werd voorzien van een Microfiber Cutting pad. De eerste testspot met medium polijstmiddel gaf al aan dat dit een te lichte combi was. Met de Heavy Cut ging het een stuk beter. Omdat de eigenaar erbij was hebben we heel goed af kunnen stemmen welke correctie voldoende was. Vooraf was al duidelijk dat een volledige correctie van alle lange krassen onhaalbaar zou zijn. Op dat moment is het goed om je zegeningen te tellen en op tijd op de (polijst)rem te gaan staan. Na de linkerachterflank werd het linkerportier aangepakt, de linkerdakhelft en de achterklep met de bumper. Omdat de Heavy Cut toch een heel klein beetje marring had gegeven vond ik het verstandig om met medium polijstmiddel en een finishing pad een tussenstap te doen. Daarna volgende nog een pass met de Finisher op een Carpro Glosspad. Zo af en toe checkte ik de voortgang bij Robert, die het hele proces geïnteresseerd volgde. Hij gaf meerdere keren aan dat hij “steeds blijer werd”. Daar doe je het voor.

    Het was tijd om de boel op te gaan ruimen maar niet nadat ik met een Dodo Juice fingermitt nog een laagje van de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant had opgezet en uitgebuft. Jawel het smoezelige colbertjasje van deze Shelby was ingeruild voor een keurig trouwpak. Tenminste voor de delen die behandeld waren. De volgende afspraak is gemaakt en volgt op korte termijn.

    20171025_153923.jpg
    20171025_154106.jpg
    Laatst bewerkt: 27 okt 2017
  2. Srt4

    Srt4 Active Member

    Goed bezig man ziet er als een spiegeltje uit
    BlackPassat vindt dit leuk.
  3. RST-Smurf

    RST-Smurf V.I.P. Member

    De verzorging voor de lak is in goede handen terecht gekomen.
    BlackPassat vindt dit leuk.
  4. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Mooi werk @BlackPassat én, zoals we van je gewend zijn ook weer prachtig beschreven! Ik kan niet wachten tot het volgende deel!
    BlackPassat vindt dit leuk.
  5. SLK

    SLK Premium Member

    Mooie klus @BlackPassat De Shelby is bij jou in goede handen. Ben benieuwd naar het totaal plaatje na de volgende afspraak.
    BlackPassat vindt dit leuk.
  6. GT500NL

    GT500NL New Member

    Work in progress....
    Mooi verhaal, goed werk en ik kijk uit naar het resultaat van de volgende sessie.

    Het is overigens een 2007 Ford Shelby GT500 a.k.a. 2007 Ford SVT Mustang Cobra. Best verwarrend...
    Voor de statistici: 5.4L Supercharged V8. Circa 650pk. Ebony Black met Tungsten Grey striping.

    20171025_102744.jpg
    20171025_112926.jpg
    20171025_120559.jpg
    marlene, Tom en BlackPassat vinden dit leuk.
  7. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Had ik je uitleg toch niet helemaal juist opgepakt. Ik vind dat Shelby en Cobra in één aanduiding juist tof, maar dat is het dan weer net niet.

    Je kunt aan je foto's zien dat ik er helemaal van ondersteboven was.
  8. GT500NL

    GT500NL New Member

    Op de een of andere manier gaat de upload vanaf m'n telefoon mis. Ik zal het nog eens vanaf een PC proberen.
  9. Tom

    Tom Active Member

    Je bent er helemaal van onderste boven zie ik :D
    BlackPassat vindt dit leuk.
  10. GT500NL

    GT500NL New Member

    Nieuwe poging. Foto's dag 1....


    GT500NL_001.png GT500NL_002.png GT500NL_003.png GT500NL_004.png GT500NL_005.png
    Audi_Geer, SLK, Stefan en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. 5T-3F-4N

    5T-3F-4N V.I.P. Member

    Goed dat dit juweeltje de aandacht van @BlackPassat krijgt die het verdiend. Het eerste resultaat is weer prachtig!
    BlackPassat vindt dit leuk.
  12. 370z

    370z New Member

    Ziet er sjiek uit hoor! ben jaloers
    BlackPassat vindt dit leuk.
  13. Pino

    Pino Premium Member

    Da's wel een leuk wagentje om aan te werken.
    Is goed aan de heer BlackPassat besteed.
    BlackPassat vindt dit leuk.
  14. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Dag 2

    Je kunt op je roostervrije dag natuurlijk een beetje in de bank hangen maar ik had toch meer zin om weer verder te gaan met de Shelby. Vandaar dat ik maar weer de 60 kilometertjes naar Zuid Holland ben getuft. Ondanks dat er al veel spullen op de detailplek waren had ik op mijn eerste dag toch nog maar een lijstje aangelegd met dingen die me nog ontbraken. Dat alles ging weer in een detailkistje mee.

    Over de aanpak is niet heel veel anders te melden dan wat er op de eerste dag voorbij is gekomen. In drie stappen gepolijst waarbij weer een heel scala aan lakdefecten voorbij kwam.
    lakdefecten.JPG

    lakdefecten 2.JPG

    Ze zijn alle in meer of mindere mate ten prooi gevallen aan de gretige Rupes. Dat ding doet trouwens zo goed zijn werk dat je bijna vergeet wat een geweldige machine het toch eigenlijk is. Wel heb ik een beetje afgewisseld met de pads, dan weer een foampad, dan weer een MF pad, en ook de Meguiars S010 Wool Heavy Cutting pad is nog even uit de kist gekomen. Iedere stap verraste de eigenaar weer, en eerlijk gezegd mij ook. Wat een correctie is er behaald op de Shelby. Op de achterkant van de auto, en dan uiteraard het meest op de zilvergrijze striping, waren zwart bruine spatjes te zien. Ik vermoed asfalt of teer. De Carpro Tar X deed in samenwerking met een make-up padje van @BlackMassat prima zijn werk. De hardnekkige spatjes verdwenen uiteindelijk allemaal, ook die op het aluminium Cobra logo.

    vervuiling achterkant.JPG

    Omndat ik het vandaag niet te laat kon maken hebben we afgesproken dat er nog een derde detaildag komt om de puntjes op de I te zetten. De grill verdient nog wat aandacht, de trims krijgen nog een zijdematte finish, de ruiten mogen nog ontvet worden en op de voorruit komt nog een laagje H2Go. Kortom het verslagje van de derde detaildag kunnen jullie hier ook lezen binnenkort. Uiteraard nog wel een paar smakelijke na-foto's.

    frontrechts.JPG

    links glans.JPG

    kontje klaar.JPG

    rainbow.JPG

    rechts glans.JPG

    Als Tarantino liefhebber moet ik natuurlijk nog iets creatiefs doen met de Deadly Viper Assasination Squad.
    Ik kom echter niet verder dan een makkelijk shot van de confrontatie van de Cobra met de Boa.

    boa versus cobra.JPG
    Laatst bewerkt: 28 okt 2017
  15. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    BlackPassat vindt dit leuk.
  16. Srt4

    Srt4 Active Member

    Goed bezig Johan , denk dat de eigenaar er blij mee is ,
    BlackPassat vindt dit leuk.
  17. Tom

    Tom Active Member

    Die reflectie van het rooster in het portier :eek: , mooi werk @BlackPassat!
    BlackPassat vindt dit leuk.
  18. 5T-3F-4N

    5T-3F-4N V.I.P. Member

    De glans zit er echt wel dik in!
    BlackPassat vindt dit leuk.
  19. Epsilon

    Epsilon Active Member

    Hij wordt al erg mooi! Dit heeft de wagen zeker verdient.

    De volgende keer in een geel pak met zwarte streep op de foto? ;)
    BlackPassat vindt dit leuk.
  20. Cavemania

    Cavemania V.I.P. Member

    Mooi werk Johan, de wagen knapt er goed van op. Wel een lap auto om te doen. Uiteindelijk met veel liefde en aandacht is de glans op deze prachtige mobiel weer terug.
    BlackPassat vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina