Hoe onderhouden/wassen jullie je doeken?

Chris van S.

Premium Member
Ben denk ik de laatste tijd wat laks geweest tijdens het wassen van mijn doeken. Mijn doeken zijn verandert in doeken met een hard laagje. Lijkt wel of de vezel is platgedrukt. Heb al een was gedraaid met alleen microrestore. Zonder echt gewenst resultaat. Iemand tips hoe ik mijn doeken zou kunnen redden?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
ok, misschien dan eens een nachtje in een emmer water met azijn laten weken...
 

Chris van S.

Premium Member
Vannacht mijn doeken in emmer met schoonmaak azijn gehad. Gelukkig was ik zo wijs om de zwarte doeken te scheiden van de ander gekleurde doeken. Water van de donkere doeken was gewoon helemaal verkleurd. Vanmorgen alle doeken doorgespoeld, even in de droger gehad en opgehangen. Doeken voelen gelukkig weer wat normaler kwa structuur, maar weet vanmiddag pas hoe de doeken zijn geworden.
 

Chris van S.

Premium Member
tnx @Black Widow dat was mijn gedachte ook dus gisteravond voor de 2e maal was gedraaid op 60 graden met microfiber restore + schoonmaak azijn. Helaas zonder gewenst resultaat, dus de doeken zijn een nacht in een emmer met schoonmaak azijn gegaan... nog even afwachten
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik begrijp dat de doeken niet helemaal droog uit de droger zijn gekomen?
Om het beste resultaat te krijgen qua zachtheid kun je ze het best als LAATSTE in de droger gooien zodat ze daar droog en zacht uitkomen.
 

Chris van S.

Premium Member
Inderdaad, na de 1e was gisteravond zijn de doeken de droger in gegaan voor een half uur. Geen goed resultaat. Daarna nog een keer gewassen en in de droger gegaan. Ook geen zacht resultaat. Daarna zijn de doeken de emmer in gegaan en vanmorgen maar 10 minuten in de droger kunnen doen omdat ik weg moest, helaas duurde het uitspoel programma langer dan ik dacht. Met dit warme weer wilde ik de doeken bij voorkeur liever laten drogen op het droogrek ipv in stilstaande droger als een klont. Lijkt mij ook niet bevorderlijk. Vanavond verder experimenteren met de doeken :)
 

Black Widow

V.I.P. Member
Inderdaad, na de 1e was gisteravond zijn de doeken de droger in gegaan voor een half uur. Geen goed resultaat. Daarna nog een keer gewassen en in de droger gegaan. Ook geen zacht resultaat. Daarna zijn de doeken de emmer in gegaan en vanmorgen maar 10 minuten in de droger kunnen doen omdat ik weg moest, helaas duurde het uitspoel programma langer dan ik dacht. Met dit warme weer wilde ik de doeken bij voorkeur liever laten drogen op het droogrek ipv in stilstaande droger als een klont. Lijkt mij ook niet bevorderlijk. Vanavond verder experimenteren met de doeken :)
Nog nieuws of liggen ze al in de Kliko?
 

Chris van S.

Premium Member
Ik heb mijn doeken weten te redden. Althans voor 90%. Heb de doeken uiteindelijk 24 uur in een emmer met schoonmaakazijn en microrestore gehad. Daarna kort wasje gedraaid en 30 + 20 Minuten in de droger gehad op de laagste stand. Heb ze net opgehangen om verder te drogen.
Mijn doeken zijn weer fluffy genoeg om ermee te werken. Weet alleen niet voor hoe lang. Best kans dat ze binnenkort alsnog het vierkante archief in gaan. Maar heb nu de tijd om uit te zoeken welke alround doeken ik wil toevoegen aan mijn arsenaal.

Dank voor de hulp heren
 
Laatst bewerkt:

Black Widow

V.I.P. Member
Dat is niet de bedoeling en staat volgens mij ook nergens in de eerdere adviezen. Azijn breekt de microrestore of wasmiddel af. Dat kan zo niet werken. Azijn wordt in de wasmachine in de laatste fase gebruikt ipv. wasverzachter. De laatste zeepresten worden geneutraliseerd en azijn breekt eventueel aanwezig kalk af maakt het laatste spoelwater hierdoor zacht.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan