Hologram spotten wanneer je polijst

Hugo

Member
Ik werk nu bij BMW en het bevalt me prima. Maar de vraag waar ik een antwoord op zoek is de volgende:

Ik werk met CarTec grove polijst en een wollen pad op een rotary. Nu kun je goed zien wanneer krassen en imperfecties weg zijn wanneer je het polijstmiddel opschuurt (stap 1). Hierna ga ik met een hologram verwijderaar en (witte pad) over de lak maar het blijft voor mij moeilijk inschatten wanneer het genoeg is. Gevolg is dat ik maar lang polijst....
Vaak zie je pas in de zon wanneer er al een wax opzit of er hologrammen inzitten. Kun je dit tussentijds met een led lamp zien?

Graag tips :)
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik begrijp dat je nog niet zo heel veel ervaring hebt met polijsten. Correct? Met welk type machine werk je voor de finishing stap, roterend of excentrisch?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Met een goede ledlamp kun je de hologrammen ook binnen uitstekend zien.
 

Hugo

Member
Ik begrijp dat je nog niet zo heel veel ervaring hebt met polijsten. Correct? Met welk type machine werk je voor de finishing stap, roterend of excentrisch?

Klopt, ik heb nu een auto of 15 gepoetst. De nieuwe niet meegeteld. Ik werk met een flex. Ik weet het type niet precies. Is een rotary. Grof en fijn polijst ik met rotary en wax met dual action.

Stefan wat is goed? En waar zit het verschil hem dan in?
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik zou zeggen "ga terug naar start". Begin met een excenter, leer je producten en machines goed kennen en beoordelen je resultaten kritisch en neem de tijd. In de zon of middels een LED lamp zoals Stefan aanraad kun je je resultaten beoordelen. Meteen met een Rotary, wolpad en grove compounden aan de gang en met onvoldoende kennis finishen met een rotary is m.i. geen goed uitgangspunt. Misschien klink ik kritisch maar ik vind het niet kunnen dat iemand die nog lerende is met dit soort apparatuur aan dit soort auto's werkt.
 

Srt4

Premium Member
Even wachten , lees ik dit allemaal nu goed .
Ten eerste ben ik het met black widow
100% eens .
Oké oefenen baart kunst dat weeten we allemaal ,
Maar die simpele vragen die je stelt vind ik onbegrijpelijk voor iemand die
Die als poetser/ detailer bij BMW werkt
En die in de leer is bij een pro .
En het verschil niet weet tussen 2 apparaten ????
Dan vraag ik me af of je een wagen eerst beoordeelt met een inspectie lamp , voordat je hem aanvalt met grofe polijstmiddelen en een wolpad ???

Ik/ wij zijn zeker niet op deze forum om mensen af te zeiken maar just om mensen te helpen ,
Ik adviseer je zeker even een afspraak te maken bij ww voor een cursusje bij te wonen .
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik een inspectielamp van Brinkmann. Die heeft twee lampen en daar kan ik over het algemeen goed de lakdefecten mee zien. Ik vind de zon toch de beste lichtbron, maar die is niet altijd beschikbaar.
Ik denk dat er een verschil in verwachting van het eindresultaat zit en kennis tussen detailers en "poetsers" bij de dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hugo

Black Widow

V.I.P. Member
Ik denk dat er een verschil in verwachting van het eindresultaat zit en kennis tussen detailers en "poetsers" bij de dealer.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dit is niet bij alle garagebedrijven het geval. Ik heb zelf, met mijn detailing achtergrond, enkele jaren bij een autohandelaar gewerkt. Samen met een "poetser". Ondanks dat zijn benadering anders was als bij de gemiddelde Detailer was dit een vakman met een uitstekende machinebeheeersing en productkennis. Zijn sterke kant was om binnen een acceptabel tijdsbestek een goed resultaat neer te zetten. Geen onnodige ditjes en datjes. Gewoon effectief en professioneel te werk gaan. Ik heb veel van hem geleerd.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Natuurlijk niet. Er zitten knoeiers tussen dat is zeker, maar ook mensen die, vaak voor een beperkte beloning wel serieus met hun vak bezig zijn.
 

Hugo

Member
Oke wat een commotie @Srt4 :) Ik loop stage bij BMW. Hoe moet je het leren door het te doen toch? Ik heb een cursus gevolgd bij ww maar je kan niet alles onthouden vandaar dat ik hier de vraag stel.
Het is goed om kritisch te zijn maar de gemiddelde mens kijkt niet op of om naar zijn auto of lak. Mijn vader heeft zijn s80 laten poetsen bij een volvo dealer en in de motorkap zag ik hologrammen. Ikzelf wil dat voorkomen en vandaar mijn vraag. Het gaat ook vooral om zwarte en blauwe auto's die hologram gevoelig zijn.
Waarom zou je niet met een rotary kunnen werken? Iedereen werkte daar vroeger mee?
Welk verschil tussen de machines weet ik niet? Ik heb liever dat je uitleg geeft dan.

Wanneer je een auto van 3 jaar oud binnenkrijgt met veel lichte krassen en enkele diepere waarom zou je deze niet met een wolpad en een grove compound op een rotary kunnen polijsten? Dat begrijp ik echt niet. Leg het me uit svp.
 
Laatst bewerkt:

Black Widow

V.I.P. Member
Geen commotie, enkel (goed bedoeld) advies. Zelf ben ik altijd uiterst voorzichtig geweest, en nog steeds, met ander mans auto's. Better safe then sorry is een Engels spreekwoord dat ik me altijd goed heb ingeprent. Daarom blijf ik bij mijn eerdere advies, zeker als je aan andermans auto's gaat werken.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik zou zeggen "ga terug naar start". Begin met een excenter, leer je producten en machines goed kennen en beoordelen je resultaten kritisch en neem de tijd. In de zon of middels een LED lamp zoals Stefan aanraad kun je je resultaten beoordelen. Meteen met een Rotary, wolpad en grove compounden aan de gang en met onvoldoende kennis finishen met een rotary is m.i. geen goed uitgangspunt. Misschien klink ik kritisch maar ik vind het niet kunnen dat iemand die nog lerende is met dit soort apparatuur aan dit soort auto's werkt.
....en ik lees geen advies....
Nee Joh, ik ook niet!
 

Kilometervreter

überspammer
Ik doe best wel een auto links en rechts, maar ik kies eigenlijk ook altijd voor de lichts mogelijke combi met het hoogste resultaat.
Roterend op wol doe ik eigenlijk nooit.
Roterend werken is geen probleem, het gaat sneller dan met een DA, het vereist alleen iets meer ervaring, ook finishen op een roterende machine kan maar je hebt inderdaad eerder kans op hologrammen wat je met een DA niet hebt.
 

Srt4

Premium Member
Beste Hugo , persoonlijk vind ik het Een goede zaak dat je de beste resultaat wilt halen op auto's die je doet , en geen 9 tot 5 mentaliteit hebt , anders zit je niet op een forum naar info te zoeken en vragen te stelen over polijsten en zo ,
Aleen daar al voor verdien je Mijn respect .
en het is zeer zeker niet mijn bedoeling om commotie te veroorzaaken hier .

Maar de vragen die je steld verwacht je niet van iemand die al dik 15 wagens heeft gedaan ,
Dat terzijde

Je vraag wat het verschil is tussen een rotery en een da . Zat even te zoeken naar een plaatje image.jpeg
Dit is zeg maar simpel gezecht van een rotery
Die draaid geforceerd rond.

Een da , bv rupes - dap draait ook rond maar
Draait ook nog een om zijn eigen as zo dus image.jpeg
Dat is zo een beetje het verschil tussen de 2 apparaten .
Als je vraagt welke beter is zal je 10 verschillende antwoorden krijgen van 10 verschillende mensen ???
Wat belangrijker is , omdat jij het voor de kost doet , moet bepalen welke apparaat je pakt en pad en polijstpasta ,
Als een verkoper de werkplaats binnenloopt en Zegt, jongens ik hebt die BMW verkocht die al 2 jaar buiten onder een boom staat, en de klant komt hem over 2 uur ophalen !!

Dan heb je pas commotie ,,, als je niet weet wat je moet doen om hem op tijd klaar te krijgen hahaha
Misschien is het voor jou beter om even een stapje terug te doen ( en dat bedoel ik niet negatief) wat black widow al zij
, even weer naar de basis .

En dan bedoel ik niet als je een auto krijgt vol met krassen en swirls ,
Dat je een rotery en een wolpad pakt ,
Tuurlijk waarom niet .

En met terug naar de basis bedoel ik


Wat ook geleerd is bij ww

Als eerste de lak beoordelen , hier zijn uiteraard de meningen over verdeelt . De een zegt de zon is het beste om swirls en hologrammen te zien , ben ik het op zicht mee eens ,
Nadeel is je kan de zon niet beetpakken en van een andere hoek kijken , je zal dus steeds de auto moeten verplaatsen ,
En je raakt er door verblind voordat je serieus heel de auto hebt bekeken .
Dus kom je al snel uit op een lamp .
Ik zelf heb een scangrip daar zie je echt alles mee.

Nadat je de lak geïnspecteerd hebt en de standaard krassen rond de deuren ( handvat ) en kofferdeksel heb ondekt zou je kunnen zeggen , nou die doe ik even met een grofe polijstmiddel . En de rest van de auto met een iets mindere , scheelt een hoop tijd en centjes ( voor de baas ) .
 
  • Leuk
Waarderingen: Hugo

ric325i

Active Member
Laat ik stellen dat de poetsbeurt van mijn dealer echt erbarmelijk slecht was maar goed die mensen hebben nu eenmaal een andere standaard als mij/ons. Na het harken met een Rotary had mijn auto bij aflevering een laag vettige zwarte troep erop zitten. Maar goed genoeg daarover.
@Hugo , niet elke BMW heeft knetterharde lak en zeker de nieuwere types zijn vaak heel goed aan te pakken met een medium polijstmiddel op een exentrische machine.
Wat voor excentrische machine heb jij ter beschikking?
Ik denk dat op nieuwere types BMW je met Scholl S20 al een heel net resultaat kunt boeken icm een excentrische machine. Gebruik die Rotary alleen wanneer er echt fiks corrigeer werk gedaan moet worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hugo

Nieuwste berichten

Bovenaan