IbizaSigno's detailoverzicht

IbizaSigno

V.I.P. Member
Omdat ik regelmatig wat details post hier dacht ik dat het handiger zou zijn (in ieder geval voor mijzelf) om alles in een topic te gaan zetten vanaf heden. Vandaag dus de aftrap met de Seat Ibiza van mevr. IbizaSigno. De Ibiza met een 1.2 TSI met 85pk is sinds januari in ons bezit en hooft ondertussen alweer ongeveer een mooie 15.000 km op de klok. Het gaat om het model FR Dynamic, voorzien van alle gemakken en sportieve uiterlijkheden. Nadat we op vakantie waren geweest heeft de auto in acht dagen toch iets meer dan 3400km gereden, het verbruik van 1:16,5 valt mij alles mee. Dit zeker gezien de volle bepakking en de bergen die we hebben gereden en toch met een snelheid van 120 km/u op de cruise control. Omdat ik zelf niet dagelijks in de auto rijd was het wat onwennig.. Alle knoppen op een andere plek, alles werkt net anders. Maar na een paar uur rijden was ik gewend en ik kan niet anders zeggen dat ik me goed heb vermaakt in de Ibiza. Zeker door de haarspeldbochten in de bergen, met het comfortabele sportonderstel en de wat hardere vering op 16" lichtmetaal in dan echt een uitkomst! Hier in de woonwijk stuiter je bijna de straat door over de klinkers, maar dat terzijde. :p Bij aankomst had ik alle vliegen al verwijderd en tijdens het verblijf heeft de Ibiza onder een autohoes geslapen om te voorkomen dat er allerhande troep op kwam als vogelpoep of hars uit de bomen. De hoes is echter enorm vies!

Gisteren dus begonnen met de detail voor de Ibiza.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Eerst de neus en spiegels ingesprayed met Bug Squash van Poorboys World 1:3 (1 water, 2 BS) dit laten weken en afgespoten met de hogedrukreiniger. Daarna de hele auto in een laag Auto Finesse Avalanche gezet.
image.jpg

Dit het werk laten doen en afgespoten met de HD. Daarna de auto gewassen met Wolfs Chemicals White Satin en de Incredimitt. De banden gereinigd met Dasty en een borstel, de velgen een sopje van shampoo en de Monello washandschoen en de EZ detailbrush. De hele auto gedroogd met de Microfiber Madness Dry Me Crazy.
Vervolgens kon ik beginnen met kleien. Dit gedaan met Poorboys World klei en Spray&Wipe 1:1. Toch redelijk wat vervuiling. Dit was wel het. Gemiddelde beeld van de hele auto.
image.jpg

Hierna maar wat schaduw gecreëerd gezien het best warm werd. De lak dus ook.
image.jpg

Gezien het feit de lak er nog erg strak uitzag wilde ik toch meer behalen dan het was. Gekozen om de hele auto te polijsten met de Rupes 15 met de witte pad en bijbehorende fijne polijstmiddel met de witte dop, ook van Rupes. De bumpers heb ik met de DAP900 met een 4" zwarte pad van Chemical Guys en CarPro Reflect gedaan. De zwarte sierlijsten tussen de deuren (waar VAG van mij direct mee mag stoppen om deze te gebruiken want wat zijn die gevoelig..) heb ik gepolijst met een 4" licht groene pad en Reflect.

Voor
image.jpg

Na
image.jpg
Had misschien nog iets strakker gekund maar ik twijfelde over hoe dik die lak is..?

De uitlaat behandeld met Poorboys World Aluminium and Heavy Metal Duty polish en een mf doek.

Voor
image.jpg

En na
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    149,1 KB · Weergaven: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

IbizaSigno

V.I.P. Member
Vervolgens heb de auto ontvet en polijstresidu afgenomen met CarPro Eraser. Hierna met een foampadje Angelwax Corona aangebracht. Dit kort laten curen met een Meguiars Ultimate Wipe afgenomen. Alle kunststoffen ook met Corona van Angelwax. Banden voorzien van een keurig laagje Dodo Juice Supernatural Tyre Dressing.
De ruiten van binnen en buiten met Dodo Juice Clearly Menthol glasscleaner. Interieur gezogen, dashboard en kunststoffen binnen met Meguiars Interior Detailer en een nieuwe Auto Finesse geurhanger opgehangen.

Dan in de zon foto's genomen.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Heerlijk dagje te besteden zo na de vakantie. Tips en trucs zijn van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Erg mooi resultaat weer, @IbizaSigno! En blijft een prachtige wagen, zèker met een "FR jasje" aan.
En volgens mij scheelt deze kleur niet zoveel met die van mijn A4. En het pianolak zwarte gedeelte tussen de ramen..... ik heb precies het zelfde!
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Dankjewel Peet. :) De FR jas staat de auto inderdaad goed, ook in het interieur. Het is echt een prachtige kleur, zeker als het mooi gepolijst is. Denk ook niet dat het veel scheelt. En die stijlen... Ellende wat mij betreft.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Dankjulliewel.
Ja @ric325i alleen op wit één stap polijsten. De Ibiza was zowaae krasvrij. En om zeker te zijn dat alle marring na het kleien verdwenen zou zijn en toch wat meer "next-level" te gaan wilde ik zeker polijsten.
Het lijkt veel werk @2shiny maar het valt best mee. De Seat Ibiza is niet een hele grote auto. Ook was het niet echt vuil.
 

ric325i

Active Member
@IbizaSigno ,krasvrij dat dacht ik al! Vooral op mijn zwarte auto vond ik Rupes wit na S30 idd next level ,ik hoop dat ik em voortaan ook slechts hoef bij te houden. Scheelt een hoop tijd op zo'n dag.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Bijhouden komt wel goed @ric325i. Maar ik denk altijd eens in de zo veel tijd een rondje licht polijsten houdt het toch net mooier. Een goede glaze kan natuurlijk ook tussendoor. Vandaag de Fiesta.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Mooi werk hoor en inderdaad een zeer mooie wagen. Een maat van mij die heeft een Leon FR, is ook zo'n gave wagen. Zou hem zo willen ruilen voor de 6.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Op de laatste dag van mijn vakantie stond mijn eigen Ford Fiesta gepland voor een flinke "beurt". Het was hard nodig ook! Volgens mij het laatst gepolijst voor de winter en sindsdien toch de nodig waskrassen opgedaan.. De kleur van de Fiesta is door Ford 'Panther Black' genoemd. Een metallic zwarte lak meer wat blauw en groene metallic flake er in. Als deze mooi is gepolijst is het een mooie diepe glanzende lak met een prachtige flake pop. Vanmorgen rond de klok van negen de emmers gepakt en de rest van de spullen om te beginnen.
image.jpg
image.jpg

Je ziet het al, vieze grauwe benden.. Begonnen met een flinke laag Valet Pro Snow Foam Combo 2 die ik had gekocht n.a.v. een review van @nicknameless. Een heel sterk reinigende voorwas, precies wat ik nodig had.
image.jpg
image.jpg

Er kwam al flink wat troep los. Na het afspuiten onder hoge drunk heb ik Wolfs Chemicals Deironizer verneveld over de lak. Had niet het idee dat er veel van af kwam, maar zal vast schelen met kleien.
image.jpg

De Deironizer grondig gespoeld en begonnen met wassen met White Satin, Incredimitt en twee enmers. Daarna gespoeld en gedroogd. De banden gereinigd met Meguiars APC 1:4 en een borstel. Velgen enkel gewassen gezien ze in de Dlux staan.
Vervolgens begonnen met kleien met Poorboys World klei, Spray&Wipe 1:1 en een Monello doek. Kwam toch nog best wat vervuiling los. Vooral op de deuren en het dak..
image.jpg

Alle kunststof delen netjes afgeplakt om te voorkomen dat het wit uit zou slaan als ik er toch per ongeluk overheen zou gaan met polijsten.
image.jpg

De hele auto gepolijst met de Rupes15, een hit met Rupes Keramik Gloss Fine op de gele pad om te volgen met Rupes Diamond Ultra Fine op de witte pad.
image.jpg
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
De achterklep en voorbumper gepolijst met een 4" licht groene Chemical Guys pad en CarPro Reflect.
Na het polijsten heb ik de lak ontvet met CarPro Eraser. Dit laten dampen en Dodo Juice Lime Prime Lite aangebracht met de DAP900 en een zwarte Lake Country pad op standje 2. Dit afgetopt met Dodo Juice Purple Haze! Heerlijke wax. :) Deze aangebracht met een Supernatural Fingermitt en afgenomen met de CarPro BOA. De banden met Dodo Juice Supernatural Tyre Dressing. Ook het kunststof hiermee behandeld. De "chromen" grille schoongemaakt met Pro. Polish van Poorboys World en de ruiten met Dodo Juice Clearly Menthol glasscleaner en de Monello Vetro Bianco.
Dan na een flinke dag harde arbeid mag het resultaat er zijn wat mij betreft. Helaas bleef de zon hier ver weg van het Noorden, dus jullie zullen het moeten doen met reflecties.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Dat was het weer. Ik ben zeer tevreden met het resultaat. :) Nog tips en trucs?
 
Laatst bewerkt:

SLK

V.I.P. Member
Ziet er weer mooi uit, maar ik had ook niet anders verwacht!

Enige opmerking: heb je ook een teerverwijderaar gebruikt? Ik zie regelmatig, ook bij anderen, van die stukjes klei voorbij komen met zwarte strepen er in, die volgens mij zijn ontstaan door het verwijderen van teerspetters. Dit zou je kunnen voorkomen door bijvoorbeeld op de onderkanten van de deuren een teerverwijderaar te gebruiken alvorens te gaan kleien. Zo houd je je klei wat schoner en het scheelt boenwerk op de lak.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan