IbizaSigno's detailoverzicht

IbizaSigno

V.I.P. Member
Je nodigt hem hit maar hij maakt altijd je auto vies. :p
Ja het heeft meerwaarde zo'n apparaat. Ik ben zeker voornemens dit te doen @SLK. Iemand nog tips voor een snel drogende textiel beschermer?
Helaas vergeten een raampje dicht te doen vanacht.. :confused:Dus achterzitting weer wat nat maar wel alweer droog inmiddels.:)
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mmmm zo'n extractor is eigenlijk wel heel erg handig.
Zou dit bij zeg maandelijks gebruik de moeite zijn om te kopen of beter huren?
Wat mij betreft zeker de moeite. Er gaan maanden voorbij dat ik hem niet gebruik, maar áls ik hem dan pak, dan realiseer ik me weer hoe blij ik met de extractor ben. Overigens gebruik ik de mijne ook als gewone waterzuiger (ideaal bij het ontstoppen/reinigen van gootsteen en bad- of doucheafvoer)
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Een paar weken geleden werd ik benaderd om een bijna 40 jaar oude Ford Capri te behandelen. Omdat de regels omtrent old timers gewijzigd zijn i.v.m. het belastingvoordeel dat van 25 naar 40 jaar oude auto's is gegaan wilde de eigenaresse de auto graag netjes in de opslag zetten om volgend jaar de auto verder aan te kunnen pakken en belastingvrij de weg op te kunnen. De eigenaresse heeft de V6 gemotoriseerde in haar bezit sinds ze 18 is en is er (naar eigen zeggen) erg zuinig op. Voordat ik as begonnen vertelde ze dat de lak her en der is bijgespoten en dat de rubbers van ramen e.d. niet al te best meer waren. Afgesproken om de hogedrukreiniger te mijden om zo lekkage te kunnen voorkomen.
Bij aanvang gisterochtend

2015-08-22 09.22.13.jpg

2015-08-22 09.21.59.jpg

Op het oog een nette auto, dus vol enthousiasme begonnen aan war nog een flinke klus zou worden..

Begonnen de auto in te foamen met Angelwax Fastfoam
2015-08-22 09.26.28.jpg

Alle rubbers, naden en kieren gereinigd met een kwast en wat Meguiars APC 1:10. Er kwam flink wat drap los.
2015-08-22 09.27.34.jpg

Hierna de auto niet met de hd afgespoten met met de broesstraal om vervolgens Wolf's Chemicals Deironizer te vernevelen
2015-08-22 09.56.13.jpg

Hierna de auto grondig gespoeld en gewassen met een overdosis Wolf's Chemicals White Satin. Banden gereinigd met Meguiars APC 1:4 en de velgen gewassen. De auto afgespoeld en begonnen met kleinen. Dit gedaan met Poorboys World Spray&Wipe 1:1 en Dodo Juice Supernatural Fine. Gek genoeg helemaal niets aan vervuiling losgekomen, de lak voelde ook nog netjes glad aan. Zou de auto dat echt netjes onderhouden worden? Na het afspoelen van het klei residu was er toch nog flink goede sheeting!? O ja... De eigenaresse behandelde alle kunststoffen met siliconenspray, wellicht de lak ook...
Ik ben maar begonnen met voorzichtig polijsten. Omdat de auto en ook de lak bijna 40 jaar oud zijn ben ik op de Rupes beginnen met een gele pad en gele polijstmiddel. Dit gaf net onvoldoende resultaat. Heb toch nog eens de CarPro Fixer erbij gepakt, ook net even te weinig resultaat. De groene pad dan. Ja! Dat gaf de juiste correctie. Nou ja, tot zo ver.
Dak gepolijst, motorkap gepolijst. Alles voorspoedig, doordat ik elke keer een nieuwe pad heb gepakt heeft de Fixer niet gegumd o.i.d. Was ik toch even in de veronderstelling dat dit een succes zou worden. Tot ik bij de spatborden kwam. Die waren op zo veel plekjes bij gespoten. Ook de deuren op een aantal plekken, de achterklep, de sideskirts, de bumpers.. En de kwaliteit van het spuitwerk liet dusdanig te wensen over dat er met polijsten geen eer meer aan te behalen was. Wat een domper! Een sinaasappelhuid waar je u tegen zegt, volgens mij was de spuiten sinaasappels aan het eten en heeft de schil eronder mee gespoten. Bubbels in de lak, haren onder de lak. Op allerhande plaatsen bobbels van corrosie onder de lak.. Spuitnevel op de zijruit, ik dacht eerst nog dat het polijstmiddel gespetterd had.. :eek:o_O Een werkelijke verschrikking. Besloten de hele af te werken met CarPro Fixer op de groene Rupes pad. Dit overlegd en uitgelegd dat er echt geen lol aan te beleven is, in die zin dat er geen enkel mooi resultaat te behalen is. Oké, de grauwe sluier is er af maar echt mooi netjes en strak(ker) polijsten zat er gewoon niet in.. Erg jammer en teleurstellend. :(
Na het polijsten de lak ontvet met CarPro Eraser en voorzien van een degelijke bescherming in de vorm van Angelwax Corona. De raamrubbers ook behandeld met Corona. de bumperlijsten en banden met Wolf's Chemicals Black Out. De velgen getracht te behandelen met Poorboys Wold Heavy Aluminum&Metal Polish, dat leverde nog enigzins een bevredigend resultaat. De ruiten van binnen en buiten met Dodo Juice Clearly Menthol glasreiniger en de Mint Merkin doek. Interieur afgenomen met Meguiars Quik Interior Detailer en een microvezeldoek.

Dan het resultaat.
2015-08-22 16.13.14.jpg

2015-08-22 16.13.30-1.jpg

2015-08-22 16.13.42-1.jpg

2015-08-22 16.14.05-1.jpg

De lak was echt een ramp, de soort lak was ook echt anders dan de hedendaagse lakken. Wellicht dat de moderne middelen niet zo goed hun "ding" kunnen doen op zo'n oude lak. Voor mij als hobbyist viel het erg tegen, ik had er meer van gehoopt en verwacht toen ik begon. Een ander resultaat had ik voor ogen. Helaas heb ik dit voor mijzelf niet kunnen realiseren. Wat het verschil is, is dat de auto wel echt is opgeknapt, ook al is dat wat lastig te zien op de foto's. De eigenaresse zal de auto vandaag of maandag ophalen van de locatie. Ik hoop dat zij tevreden is met het eindresultaat. De auto kan ik elk geval netter en beschermt de opslag in tot volgend jaar. Ik hoop dat deze Ford Capri volgens jaar goed en met liefde wordt opgeknapt.
Bedankt voor het lezen. Mocht iemand nog tips en trucs of andere feedback hebben, graag!
 

SLK

V.I.P. Member
Mooie klus en binnen de mogelijkheden van de lak en je middelen mag je tevreden zijn met het resultaat. Alleen jammer dat het niet aan je eigen hoge standaard kon voldoen...
 

Frans

V.I.P. Member
Blijven hele mooie modellen dit.
Ze hebben echter een heel groot nadeel en dat is dat ze onder je kont vandaan roesten.
Dat was in mijn jongere jaren al zo en dat is tevens de reden dat je ze niet heel veel als oldtimer ziet rondrijden.
Dat nadeel zorgt er ook voor dat je als detailer heel erg moet oppassen.
Slecht bijgewerkt plaatwerk waarbij veel plamuur is gebruikt en onderliggend roest kunnen problemen opleveren bij het polijsten.
Op die plaatsen kan de warmte namelijk slecht weg en daar dien je vooraf rekening mee te houden.
Bij zo een wagen moet je dus altijd lakdikte metingen doen om vooraf te constateren wat eventuele probleemgebieden zijn.
Je kunt de eigenaar dan vooraf al een indicatie geven, van wat er te behalen valt.

Mijns inziens heb je meer dan je best gedaan op deze wagen en valt er binnen een veilige marge niet veel meer te behalen.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Goed werk verricht @IbizaSigno. Jammer dat je jou hoge standaard niet hebt kunnen behalen. Slecht spuitwerk valt niet meer te corrigeren met polijsten. Als de basis slecht is kan je er weinig meer aan bijschaven. Zit er op het linkervoorscherm een bobbel onder de lak of lijkt dat zo?
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Duivelse machine is dat zeg, zo heb ik ze al een tijdje niet meer langs zien komen. Op de foto's is het resultaat meer dan acceptabel, netjes!
Ik heb me wel eens laten vertellen dat Meguiars m105 en m205 op oudere lakken goed doet.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Op elk scherm is wel een bobbel te zien @Cavemania
De Wilfs versie is wat dikker en de reactietijd wat langer. Dat weegt mijns inziens niet oo tegen het prijsverschil tov IronX.
 

Kilometervreter

überspammer
De foto's zien er wel goed uit Nicky, Blijft toch een zeer mooi model!

Vooral voor je zelf vervelend als je niet het beoogde doel haalt, waarschijnlijk is de eigenaresse meer dan tevreden!
 

Cavemania

V.I.P. Member
Je hebt wel wat uit te leggen als het mis gaat want dan zijn de mensen over het algemeen niet meer zo vriendelijk
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Inderdaad. Bedankt voor de waarschuwing. Zal er een volgende keer rekening mee houden. Beter maar voorzichtig.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan