Lederen stuurwiel

Tom

Premium Member
Hi all,

Hoe onderhouden jullie je lederen stuurwiel en welke producten gebruiken jullie daarbij?

- Schoonmaken met een APC of een echte leather cleaner?
- En daarna in een conditioner?
- Gebruiken jullie een borstel en welke dan?
- En hoe houd je die kleine gaatjes vrij van vuiligheid?
- Welk merk raad je aan?

Zoveel te koop en zo weinig ervaring :oops:
 

ArjanD300

Premium Member
Ik behandel hem momenteel met:

* Vochtige spons met Gliptone cleaner, (omdat ik die nog heb staan) lekker inwerken.
(Mocht je stuur extreem vies zijn, dan zo je 1x met een melamine sponsje kunnen afnemen MAAR !!!! Geheel op eigen risico!! Sponsje schuurt dus je moet echt niet duwen ! Anders ga je door je kleur laag heen van je stuur, bij mijn vorige auto heb ik dit 1x gedaan en het stuur word weer mooi dof)

* Echt vervuilde delen zou ik kunnen borstellen met een paardenhaar borstel.

*na een minuutje of 5 a 10 afnemen met een vochtige mf-doek.

*na dat het goed opgedroogd is behandel ik het leder met mothers leathertech conditioner en een padje ook weer lekker inwerken, zeker meerdere lagen..

* iets inlaten trekken en dan afnemen met een mf-doek.

Ik heb geen gaatjes in mijn leer op het stuur.
Wel in de stoelen, ik zorg er altijd voor dat de conditioneer goed verdeelt en IN de pad zit.
Goed inwerken goed wrijven, en als laatste soms helaas gaatje voor gaatje met een saté prikker schoon maken...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Stefan

Administrator
Forumleiding
Om het stuurwiel goed te reinigen zou je ook eens kunnen kijken naar CarPro Inside, hierdoor wordt het leder weer mooi mat zoals het hoort te zijn zonder een schurende melamine spons te hoeven gebruiken.
 

TECHNIC

Active Member
Alles hangt af van de toestand van je leder en de vervuiling. De klassieke manier is altijd testen met de zachtste producten en desnoods upgraden naar zwaarder indien nodig.

Louter ter info: ik werk momenteel met de producten van CG voor leder, maar ik heb nog een collectie van tal van andere spullen staan. CG Leather Cleaner, Conditioner en Serum. Voor mij doet het wat het moet doen. Je kan ook upgraden naar allesreiniger indien nodig. Er zijn zoveel goede producten.

Er was hier ook sprake over geperforeerd leder op een stuurwiel, in dat geval zou ik de stoomreiniger bovenhalen, is zeer effectief in het losmaken van het verzonken vuil in de gaatjes, nadien met MF doek(of zachte borsteltjes) en een detergent(lederreiniger, allesreiniger, …). Een stoomreiniger is de makkelijkste methode om verzonken vuil uit geperforeerd leder te halen of minstens los te weken.

Magische sponsjes kunnen soms een fantastisch redmiddel zijn, maar ik zou ze nooit op leder gebruiken, leder is te gevoelig voor zulke schuurkracht. Maar als niets werk kan je het misschien eens overwegen op eigen risico, maar liefst niet voordat je al de rest hebt geprobeerd.

Laatste stap is natuurlijk beschermen met bv. een goede conditioner. Deze stap niet overslaan!

Tip, gebruik uitsluitend producten die niet vlekken of kleuren op leder! Ik heb ooit halflederen zetels gedaan met een zeer goede conditioner op basis van bijenwax, geeft zeer mooie resultaten, maar sindsdien gebruik ik dat nooit meer voor een auto want ik heb delen van de stoffen bekleding geraakt en het heeft me zeer veel moeite gekost om dat terug proper te krijgen. Qua conditioner, niets dat vettig of glibberig blijft aanvoelen na behandeling, zeker voor stuur, pook en handrem!
 

Tom

Premium Member
Voor de duidelijkheid, het stuur is nu in goede staat en niet echt vervuild. Het gaat dus echt alleen om het onderhoud, ik wil voorkomen dat mijn stuurwiel er straks net zo uitziet als van mijn vorige auto. Dit zat vol vuiligheid en schade door UV-straling waarschijnlijk.
Ook ben ik een beetje huiverig voor spul dat naderhand glad zou blijven, behalve vieze handen is veiligheid natuurlijk wel een dingetje!
 

ArjanD300

Premium Member
Zowel met mothers leathertech set en de set van Gliptone heb ik geen glade sturen gehad.

Voorkeur gaat alleen hier bij mij nu uit naar de mothers.
MAAR kan ook zijn dat het leer van de Mazda3 anders is als van de Mazda6.
Waarbij de 6valleen met Gliptone is gedaan en de 3 met mothers....

Hoor overigens ook hele goede verhalen van Carpro leer spul......
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Nieuwste berichten

Bovenaan