Moellib
Active Member
Dag iedereen,
het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Ik heb het de laatste tijd zo druk met het verbouwen van mijn huis en het werk, dat ik amper tijd vind om eens op de computer te zitten en iets te posten.
Nu jeukt het zo hard onder mijn vingers om jullie een aantal kleine projectjes mee te delen, dat ik hier op de PC van het werk zit te tokkelen tijdens mijn middagpauze.
In chronologische volgorde:
Een persoonlijke kennis van me wou dat ik zijn Porsche carrerra 4S eens onder handen zou nemen. Nadat we besproken hadden van wat hij wou zien qua resultaat en hoe hij zijn auto onderhield (hij had in het verleden al iemand gehad die zijn wagen poetste), heb ik een gameplan opgesteld. Een 1 stap-polijst klus zal het dus worden (of dat dacht ik tenminste). Ik kreeg een weekend de tijd (wagen afgezet op een zaterdag om 11 uur smorgens, wagen zou terug opgehaald worden omstreeks 16 uur op zondag).
Op het eerste zicht leek het een propere auto met minimale krasjes, swirls, defecten, etc.
En dan volgde het wasregime voor de lak volledig proper te krijgen en te ontvetten/ontdoen van vorige beschermingslagen en contaminanten die in de lak zijn gekropen.
First things first, de prewash:
Een heerlijk schuimbadje met carpro reset. na het afspoelen ervan beoogde ik het volgende resultaat:
Na het schuimbadje werden de wielen gedaan met car pro iron x en een varieteit aan borstels. Ook werden de banden schoon geschrobt met een APC en een stijvere borstel. Erna de wagen nog eens volledig afgespoten om dan te beginnen aan de gewone handwash met de 2 BM en carpro reset, gevolgd door een rondje iron x en een klei sessie. natuurlijk ben ik het dak niet vergeten te doen met een borstel gemaakt van paardenhaar en 1 op 9 verdunde APC om alle groene plekjes op te kuisen.
Even drogen en met een bladblazer het staande water uit de kiertjes blazen en klaar:
Op de bovenstaande foto is de auto nog nat, maar dit is voor een reden, de onderstaande foto maakt het duidelijk:
Swirls galore! niet te doen. De volledige auto zat onder de swirls, hologrammen en diepere krassen. Nu begon het me te dagen: kan ik met een 1 staps het gewenste resultaat nog halen? de foto hierboven (waar de auto nog nat was) was het resultaat dat ik hoopte te halen.
Ik hoop dat deze foto min of meer duidelijk is, dat de zijkanten ook gehavend zijn.
Maar goed, het is een mooie uitdaging dacht ik bij mezelf, we zullen zien hoe ver we geraken.
Eerst begonnen met het motorgedeelte een beetje op te kuisen. Deze was nog relatief proper, buiten dat er een laagje stof op lag. Toch heb ik deze tijdens het was stadium volledig proper gemaakt met APC van 1 op 9, een superdegreaser van 1 op 9 en een assortiment borstels (wel eerst de gevoelige delen beschermd). Als finale toets, een fijn laagje carpro PERL op gezet.
Ik heb ook gezien dat bij het nemen van de foto, ik een paar plekjes vergeten was, deze heb ik dan ook bijgewerkt.
En hop naar het polijstwerk. Als 1 stapper had ik gedacht aan Rupes UHS met de UHS pad op de rupes 15. Waarom de UHS? na veel opzoekwerk heb ik vernomen dat de lakken op een porsche relatief plakkerig zijn ("sticky paint") en dat het een medium harde lak was. Dus dan even maar een test spotje gedaan.
Hieronder het resultaat:
Met een vernieuwde moed, heb ik de hele auto gedaan met dit systeem van rupes. Hier en daar wel gemerkt dat een iets agressievere combo nodig was en op andere panelen kon ik dan weer wegkomen met de gele polish van rupes. Als zwaardere combo heb ik dan een Meguiars MF cutting disc gebruikt in combinatie met UHS.
De volledige auto gedaan met polijsten :
de kameraad van mij wou een coating op zijn gehele porsche hebben. Mits dat er te weinig tijd was om de coating deftig te installeren en te laten uitdrogen heb ik de auto volledig ingewaxt met dodo juice supernatural hybrid nano, als topper dan carpro reload om toch een extra boost te geven en de wax met SiO2 deeltjes te beschermen tegen waterspotting. Het dak werd behandeld met carpro fabric coat. Ik heb dan ook met hem afgesproken om in de lente zijn auto opnieuw te doen en deze keer een coating op te leggen (en meer tijd). Hieronder een aantal foto's na het finaliseren van dit project:
en dan nu het volgende project: een witte volvo V40 D2.
Dit is de auto van mijn broer en hij wilt deze verkopen. Om de verkoopswaarde iets of wat te doen stijgen vroeg hij aan mij om de auto eens volledig proper te maken alsook enkele krassen uit de lak te halen en de putten door steenslag op te vullen. Mits het een witte kleur was, waren de defecten echt slecht vast te leggen op de camera. Toch om een beeld te scheppen: ongeveer in dezelfde toestand als de porsche hierboven, maar met minder diepe krassen.
Voor mij was dit de perfecte testwagen om eens te spelen met bepaalde technieken, combinaties van polijstmiddelen en pads en te spelen met carpro UK 3.0.
De gewone stappen zijn gevolgd voor het volledig proper maken van de lak. 1 zaak sprong er wel uit bij mij: de vervuiling die in de lak is gedrongen. Hieronder een foto met iron x die zijn werk doet
Van wit naar roos/paars in 3 seconden.
Het motorgedeelte heb ik ook proper gemaakt, maar spijtig genoeg geen foto's van genomen.
Het polijsten heb ik gedaan met een relatief zware combinatie van meguiars MF cutting disc met menzerna heavy cut 400, gevolgd door meguiars MF finishing disc met menzerna PF2500 op de snuit (na het opvullen van de steenslagschade, even bijgeschuurd met 1500 grit, 2500 grit en 3000 grit) Ook was de snuit herspoten met hardere verf. Op andere plaatsen was het sneller om met een geforceerde DA te werken en het kwam goed uit dat net de rupes mille toekwam. Eerst met de blauwe pad en gefinished met de gele mille pad. Op de zijkanten heb ik dan liggen spelen met carpro clear cut en carpro essence. Op het dak dan weer met een rotary en carpro essence.
Even alles afvegen met eraser en erna carpro cquartz uk 3.0 op zetten gevolgd door reload. Dan buiten gezet in de zon zodat de coating goed kan drogen en de daarop volgende inspectie om niets aan het toeval over te laten:
De velgen hebben een laagje DLUX meegekregen.
Natuurlijk heb ik ook het interieur gekuist, maar een gewone stofzuig, extractie en dressing beurt is niet zo spectaculair als polijstresultaten naar mijn mening.
Project XC90 (auto van men vader):
De vader was even op business trip en ik dacht dat ik hem zou verrassen met een propere auto.
Hier voor dit project ben ik blij dat de lakdikte meter op tijd toegekomen is. Na het wassen met de 3 bucket method (2 rinsemmers en een was emmer; waarvoor dank waxworld met de zomeractie, de 2 toegestuurde emmers worden zeker gebruikt ), het ontvetten en reinigen van de lak, even de lakdiktemeter bovengehaald. Tot mijn verbazing zat er op deze auto gemiddeld 85 micrometer aan lak , deze auto is nog nooit gepolijst geweest door mij nog door iemand anders. Met andere woorden, polijsten is dus uit den boze (misschien een lichte polish met carpro essence nog wel mogelijk is, maar ik durfde gewoonweg niet. Deze auto moet nog een gehele tijd mee en met het oog op preservatie heb ik dus niet gepolijst.). Omdat de lak zo dun was, toch gekozen om er ineens een coating op te leggen om dat kleine beetje blanke lak toch optimaal te beschermen (er waren geen krassen aanwezig in de lak, de auto is altijd gepoetst geweest door mij). Hieronder de resultaten:
mini-projectje audi A1
Een kleine pocket rocket met 190 pk en een 7 traps automatische versnellingsbak. Een zeer toffe auto om mee te rijden. De bedoeling was deze gewoon eens te wassen.
- Viel nog mee qua vuiligheid en er zat niets op de lak. De auto staat voor het merendeels van de tijd in een garage en wordt niet dagelijks gereden.
Na het wassen met reset (en de 3 BM)en een laagje rupes P808, zag de auto er zo uit:
Project eigen wagen.
Ik probeer mijn eigen auto te wassen op iedere zaterdag. Maar het afgelopen jaar viel dat terug tot om de 2 weken. De auto op zich ziet er nog steeds mooi uit, maar heeft wel eens nood aan een jeweling rondje en deze keer wordt er een coating geïnstalleerd. Volgende week heb ik tijd vrijgemaakt om dit allemaal onder handen te nemen. Welke coating het wordt, daar ben ik nog niet over uit.
Het enige irritante aan mijn lak vind ik de "orange peel". Ooit ga ik deze wel eens verwijderen met het schuurpapier om een echt vlak oppervlakte te creeeren. Maar eerst nog wat testen op een oud paneel vooraleer ik hieraan zou beginnen.
het is al een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Ik heb het de laatste tijd zo druk met het verbouwen van mijn huis en het werk, dat ik amper tijd vind om eens op de computer te zitten en iets te posten.
Nu jeukt het zo hard onder mijn vingers om jullie een aantal kleine projectjes mee te delen, dat ik hier op de PC van het werk zit te tokkelen tijdens mijn middagpauze.
In chronologische volgorde:
Een persoonlijke kennis van me wou dat ik zijn Porsche carrerra 4S eens onder handen zou nemen. Nadat we besproken hadden van wat hij wou zien qua resultaat en hoe hij zijn auto onderhield (hij had in het verleden al iemand gehad die zijn wagen poetste), heb ik een gameplan opgesteld. Een 1 stap-polijst klus zal het dus worden (of dat dacht ik tenminste). Ik kreeg een weekend de tijd (wagen afgezet op een zaterdag om 11 uur smorgens, wagen zou terug opgehaald worden omstreeks 16 uur op zondag).
Op het eerste zicht leek het een propere auto met minimale krasjes, swirls, defecten, etc.
En dan volgde het wasregime voor de lak volledig proper te krijgen en te ontvetten/ontdoen van vorige beschermingslagen en contaminanten die in de lak zijn gekropen.
First things first, de prewash:
Een heerlijk schuimbadje met carpro reset. na het afspoelen ervan beoogde ik het volgende resultaat:
Na het schuimbadje werden de wielen gedaan met car pro iron x en een varieteit aan borstels. Ook werden de banden schoon geschrobt met een APC en een stijvere borstel. Erna de wagen nog eens volledig afgespoten om dan te beginnen aan de gewone handwash met de 2 BM en carpro reset, gevolgd door een rondje iron x en een klei sessie. natuurlijk ben ik het dak niet vergeten te doen met een borstel gemaakt van paardenhaar en 1 op 9 verdunde APC om alle groene plekjes op te kuisen.
Even drogen en met een bladblazer het staande water uit de kiertjes blazen en klaar:
Op de bovenstaande foto is de auto nog nat, maar dit is voor een reden, de onderstaande foto maakt het duidelijk:
Swirls galore! niet te doen. De volledige auto zat onder de swirls, hologrammen en diepere krassen. Nu begon het me te dagen: kan ik met een 1 staps het gewenste resultaat nog halen? de foto hierboven (waar de auto nog nat was) was het resultaat dat ik hoopte te halen.
Ik hoop dat deze foto min of meer duidelijk is, dat de zijkanten ook gehavend zijn.
Maar goed, het is een mooie uitdaging dacht ik bij mezelf, we zullen zien hoe ver we geraken.
Eerst begonnen met het motorgedeelte een beetje op te kuisen. Deze was nog relatief proper, buiten dat er een laagje stof op lag. Toch heb ik deze tijdens het was stadium volledig proper gemaakt met APC van 1 op 9, een superdegreaser van 1 op 9 en een assortiment borstels (wel eerst de gevoelige delen beschermd). Als finale toets, een fijn laagje carpro PERL op gezet.
Ik heb ook gezien dat bij het nemen van de foto, ik een paar plekjes vergeten was, deze heb ik dan ook bijgewerkt.
En hop naar het polijstwerk. Als 1 stapper had ik gedacht aan Rupes UHS met de UHS pad op de rupes 15. Waarom de UHS? na veel opzoekwerk heb ik vernomen dat de lakken op een porsche relatief plakkerig zijn ("sticky paint") en dat het een medium harde lak was. Dus dan even maar een test spotje gedaan.
Hieronder het resultaat:
Met een vernieuwde moed, heb ik de hele auto gedaan met dit systeem van rupes. Hier en daar wel gemerkt dat een iets agressievere combo nodig was en op andere panelen kon ik dan weer wegkomen met de gele polish van rupes. Als zwaardere combo heb ik dan een Meguiars MF cutting disc gebruikt in combinatie met UHS.
De volledige auto gedaan met polijsten :
de kameraad van mij wou een coating op zijn gehele porsche hebben. Mits dat er te weinig tijd was om de coating deftig te installeren en te laten uitdrogen heb ik de auto volledig ingewaxt met dodo juice supernatural hybrid nano, als topper dan carpro reload om toch een extra boost te geven en de wax met SiO2 deeltjes te beschermen tegen waterspotting. Het dak werd behandeld met carpro fabric coat. Ik heb dan ook met hem afgesproken om in de lente zijn auto opnieuw te doen en deze keer een coating op te leggen (en meer tijd). Hieronder een aantal foto's na het finaliseren van dit project:
en dan nu het volgende project: een witte volvo V40 D2.
Dit is de auto van mijn broer en hij wilt deze verkopen. Om de verkoopswaarde iets of wat te doen stijgen vroeg hij aan mij om de auto eens volledig proper te maken alsook enkele krassen uit de lak te halen en de putten door steenslag op te vullen. Mits het een witte kleur was, waren de defecten echt slecht vast te leggen op de camera. Toch om een beeld te scheppen: ongeveer in dezelfde toestand als de porsche hierboven, maar met minder diepe krassen.
Voor mij was dit de perfecte testwagen om eens te spelen met bepaalde technieken, combinaties van polijstmiddelen en pads en te spelen met carpro UK 3.0.
De gewone stappen zijn gevolgd voor het volledig proper maken van de lak. 1 zaak sprong er wel uit bij mij: de vervuiling die in de lak is gedrongen. Hieronder een foto met iron x die zijn werk doet
Van wit naar roos/paars in 3 seconden.
Het motorgedeelte heb ik ook proper gemaakt, maar spijtig genoeg geen foto's van genomen.
Het polijsten heb ik gedaan met een relatief zware combinatie van meguiars MF cutting disc met menzerna heavy cut 400, gevolgd door meguiars MF finishing disc met menzerna PF2500 op de snuit (na het opvullen van de steenslagschade, even bijgeschuurd met 1500 grit, 2500 grit en 3000 grit) Ook was de snuit herspoten met hardere verf. Op andere plaatsen was het sneller om met een geforceerde DA te werken en het kwam goed uit dat net de rupes mille toekwam. Eerst met de blauwe pad en gefinished met de gele mille pad. Op de zijkanten heb ik dan liggen spelen met carpro clear cut en carpro essence. Op het dak dan weer met een rotary en carpro essence.
Even alles afvegen met eraser en erna carpro cquartz uk 3.0 op zetten gevolgd door reload. Dan buiten gezet in de zon zodat de coating goed kan drogen en de daarop volgende inspectie om niets aan het toeval over te laten:
De velgen hebben een laagje DLUX meegekregen.
Natuurlijk heb ik ook het interieur gekuist, maar een gewone stofzuig, extractie en dressing beurt is niet zo spectaculair als polijstresultaten naar mijn mening.
Project XC90 (auto van men vader):
De vader was even op business trip en ik dacht dat ik hem zou verrassen met een propere auto.
Hier voor dit project ben ik blij dat de lakdikte meter op tijd toegekomen is. Na het wassen met de 3 bucket method (2 rinsemmers en een was emmer; waarvoor dank waxworld met de zomeractie, de 2 toegestuurde emmers worden zeker gebruikt ), het ontvetten en reinigen van de lak, even de lakdiktemeter bovengehaald. Tot mijn verbazing zat er op deze auto gemiddeld 85 micrometer aan lak , deze auto is nog nooit gepolijst geweest door mij nog door iemand anders. Met andere woorden, polijsten is dus uit den boze (misschien een lichte polish met carpro essence nog wel mogelijk is, maar ik durfde gewoonweg niet. Deze auto moet nog een gehele tijd mee en met het oog op preservatie heb ik dus niet gepolijst.). Omdat de lak zo dun was, toch gekozen om er ineens een coating op te leggen om dat kleine beetje blanke lak toch optimaal te beschermen (er waren geen krassen aanwezig in de lak, de auto is altijd gepoetst geweest door mij). Hieronder de resultaten:
mini-projectje audi A1
Een kleine pocket rocket met 190 pk en een 7 traps automatische versnellingsbak. Een zeer toffe auto om mee te rijden. De bedoeling was deze gewoon eens te wassen.
- Viel nog mee qua vuiligheid en er zat niets op de lak. De auto staat voor het merendeels van de tijd in een garage en wordt niet dagelijks gereden.
Na het wassen met reset (en de 3 BM)en een laagje rupes P808, zag de auto er zo uit:
Project eigen wagen.
Ik probeer mijn eigen auto te wassen op iedere zaterdag. Maar het afgelopen jaar viel dat terug tot om de 2 weken. De auto op zich ziet er nog steeds mooi uit, maar heeft wel eens nood aan een jeweling rondje en deze keer wordt er een coating geïnstalleerd. Volgende week heb ik tijd vrijgemaakt om dit allemaal onder handen te nemen. Welke coating het wordt, daar ben ik nog niet over uit.
Het enige irritante aan mijn lak vind ik de "orange peel". Ooit ga ik deze wel eens verwijderen met het schuurpapier om een echt vlak oppervlakte te creeeren. Maar eerst nog wat testen op een oud paneel vooraleer ik hieraan zou beginnen.