Machine specifieke polish

Discussie in 'Polijsten' gestart door Eric ten Westenend, 31 jan 2020.

  1. Eric ten Westenend

    Eric ten Westenend New Member

    Bij sommige polishes wordt verteld dat die voor een rotary is een andere voor een dual action. Voorbeeld is sonax perfect finish voor rotary en sonax 04-06 voor da's

    Als je echter een forced da hebt ga je dan voor de rotary polish of niet?

    Eric
    Laatst bewerkt: 31 jan 2020
  2. 5T-3F-4N

    5T-3F-4N V.I.P. Member

    Het zal te maken hebben met het afbreken van de korrels in het polijstmiddel tijdens het polijsten. Uiteindelijk zal iedere korrel afbreken maar zal het afhankelijk van de machine (en pad) die je gebruikt langer of korter duren. Werk je met een da zou ik middelen gebruiken die geadviseerd worden voor een da.
  3. morphf

    morphf New Member

    Polijstmiddelen kan je eigenlijk indelen in 2 soorten: polijstpasta op waterbasis en polijstpasta op oliebasis.
    voor een roterende machine wordt van oudshet polijst-Astana op oliebasis gebruikt.
    Een roterende machine ontwikkeld warmte tijdens het polijsten op het plaatwerk, een polijstpasta op oliebasis zal daarom beter smeren en langer doorgewerkt kunnen worden omdat de oliën niet zo snel verdampen door de ontwikkelde frictie.
    Echter de oliën zullen ook padmarring weer verbergen en het ontvetten van deze oliën is niet zo gemakkelijk.
    Dus wil je na het polijsten met een ceramische coating werken, kan je geen polijstmiddelen op olie basis gebruiken.
    Ook veel One-step polijstpasta’s zijn op oliebasis, denk hierbij bijvoorbeeld aan de rupes UHS pasta.
    Door de verbergende eigenschap van de olie lijkt het resultaat snel netter dan het is. (Het doen van een One-step dus)

    Bij een excentrische machine is de warmte ontwikkeling niet op het plaatwerk. Een polijstpasta op waterbasis zal dus door de geringe warmte ontwikkeling niet snel verbranden en kan de dus de paste doorwerken tot de korrel is afgebroken. Een polijstpasta op waterbasis verhult minder en laat zich makkelijker ontvetten en kan daardoor gebruikt worden bij het corrigeren van de lak voordat deze van een coating wordt voorzien.
    Voor een geforceerde excentrische machine geld het zelfde als een gewone excentrische machine!
    De warmte ontwikkeling is namelijk het zelfde ( de polijstpad maakt immers de zelfde excentrische beweging, maar kan alleen niet gestopt worden)
    overigens, bij een roterende machine kan je ook gewoon polijstpasta op waterbasis gebruiken, maar onthoud wel dat deze sneller “verbrand” als een polijstpasta op oliebasis. ‘eerder afnemen is dus zeker een must.
    BlackPassat, Kevin, Stefan en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Kevin

    Kevin New Member

    Bij de roterende wil ik alleen toevoegen dat je als je middelen op waterbasis gebruikt je altijd voor extra koeling/nathouden een heel klein Spritzje water erop spuiten als het te snel stoft.

    De forced zal toch ook wel meer warmte genereren dan een normale da..?

    Verder prima verhaal
  5. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Een gear driven polijstmachine maakt een andere beweging als een Dual action. Een Dual action polisher loopt vrij waarbij dan een punt op de pad nooit op dezelfde plaats terecht komt. Een Gear driven loopt via een tandwiel waardoor de pad wat minder “bewegingsvrijheid” heeft en een wat meer voorspelbaar patroon heeft. Ik verwacht dat een gear driven inderdaad ook meer frictie geeft op het paneel en dus ook wat meer warmte genereert.
    BlackPassat en Kevin vinden dit leuk.
  6. morphf

    morphf New Member

    Dat klopt Stefan, maar bij lange na niet zoveel als een Rotary.
    Ook bij een geforceerde excentrische machine is de warmte ontwikkeling laag genoeg om met polijstmiddelen op waterbasis te werken zonder dat deze verbranden:)
  7. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Oh maar dat ben ik helemaal met je eens. Kon me alleen niet helemaal vinden in de stelling dat de pad met een gear driven machine dezelfde beweging maakt als met een “normale” Dual Action machine. Overigens vind Rupes het verschil belangrijk genoeg om ook voor de Rupes Mille (gear driven) aparte polijstmiddelen te ontwikkelen.

Deel Deze Pagina