Mazda6 2.3 GT-M Sportbreak '06 Opti-coat 2.0 detail...

ArjanD300

Premium Member
Eindelijk was het zover, weekend van 4 mei 2013 zou de Mazda een exclusif detail krijgen van Serge (Ride and Shine Detailing) en Arjan (Shiny Ride Detailing) volledig stappen plan, met als afsluiter de Opti-Coat 2.0 lakverzegeling.

Dus Ik heb vrijdag 3 mei na het werk gelijk alle sponningen met Poorboys World Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser gereinigd en met voldoende water afgespoeld.
Vervolgens de motor ruimte nog even nagelopen met Autoglim Vinyl & Rubber care
DSC_1683_zpsa9f9d8fb.jpg


Daarna heb ik de wagen even een snelle was beurt gegeven zodat dit zaterdag aanzienlijk in tijd scheeld.
Ik zou naar Lunteren gaan waar ik in de luxe hal (groot en vloer verwarming) van Martijn mocht staan, aangezien dit het beste voor de Opti-Coat 2.0 is om 12 uur droog en vocht vrij te laten drogen.

Zaterdag 4 mei vroeg naar Lunteren met de gehele familie, om eerst een "leen" auto op te pikken, zodat de vrouw niet aan huis gebonden was dit weekend, ook een bekende van hier de, lucifer rouge Citroën C4 welke ook weer een TLC Beurtje nodig heeft.
Ik was ruim van te voren aanwezig op de locatie dus had de Mazda nog eenmaal afgespoten bij de hobby-wash van de Esso, om zo nog slechts 200 meter naar de schuur te rijden.

Daar stond hij dan volledig schoon gewassen.......
DSC_1649_zps275845fe.jpg


DSC_1653_zps49eef820.jpg


DSC_1659_zps174cb4a2.jpg


Beading Carpro C-quartz D-lux] van een dikke maand oud:
DSC_1658_zps58cf008f.jpg


Omdat ik vroeg was en de rest nog niet aanwezig was wou ik beginnen met het kleien, Serge kwam al toen ik net wou beginnen.
En zoals we allemaal vermoeden kwam er niets vanaf, geen foto's van want de klei bleef net zo schoon.....

Daarna hebben we hem gefoamed met Optimum Car Wash om zeker van alle troep af te zijn en iets van de 36 wax lagen te strippen :D
DSC_0101_zps53a7b7c4.jpg


DSC_1664_zps07657504.jpg


DSC_1665_zpsba45b5d9.jpg


DSC_0102_zps30371201.jpg


DSC_1667_zpsddd45153.jpg


Na het foamen afgespoten met de HD, en daarna gedroogd met een Monello Senza Acqua Drying Towel en de Aqua Dominus drying towel
DSC_1668_zps143f57bf.jpg


DSC_1669_zpsf4c1c0cb.jpg


Serge heeft vervolgens met een Hurricane Air Power System alle naden nagelopen om al het water van de auto af te hebben.
DSC_1674_zps29f6dc66.jpg


DSC_1677_zpsa3894be1.jpg


Had de koffer vol liggen met spullen, wat detail spul maar ook fris en een Senseo om koffie te kunnen maken....
DSC_1679_zpsc7a18440.jpg


Arjan heeft vervolgens met zijn lakdikte meter verschillende delen bekeken, en dat was voormij schrikken !! jeetje wat dun !!
Gemideld was het tussen de 58 en 80 micron.
Ze gaven mij al de schuld dat ik teveel lak had verspild, maar eenmaal bij Arjan zijn Mazda na meten bleek dat dit kennelijk "normale" waardes zijn van een Mazda...

Hierna hebben wij hem naar binnen gereden, werd een andere hal als verwacht, maar hier zou niemand aan het werk zijn dus geen last van stof.

Eerst alles uit laaien:
DSC_1680_zps5663e453.jpg


Serge wou ook even de lak meten om te zien of de twee meters ongeveer dezelfde waardes aangaven, helaas was dit wel het geval.
DSC_1687_zpsad67e455.jpg


DSC_1688_zps8fd16e90.jpg


DSC_1694_zpsa66f75ec.jpg


Serge en Arjan zijn begonnen met Colad Aqua Dynamic masking tape alle rubbers en kunststof delen af te plakken, en tevens het stappen plan erop te zetten, in dit geval vanaf Chemical Guys V36 polijsten en dan afbouwen.
DSC_1704_zps72901c88.jpg
 

ArjanD300

Premium Member
Ik moest even weg om voor een juiste verlichting twee lampies te halen van ieder 400 watt :cool: om zo goed te kunnen zien waarmee we bezig waren.
eenmaal afgeplakt en lampen deden het, hebben we de schade opgemaakt.
En kwamen we er achter dat er best wel wat werk aan de winkel was !!! dat viel best even tegen hè jongens ?
DSC_1699_zps39e37dd9.jpg


DSC_1708_zps23623476.jpg


In het kort moest de motorkap voor de helft gedaan worden ivm de schade welke was toe gebracht door kinderen met de DAP900 en paarse wolletje met Chemical Guys V36 om afgewerkt te worden met DAP900 wit en Chemical Guys V36 en daarna Chemical Guys V38, wat ik persoonlijk erg jammer vond dat niet alles eruit gehaald kon worden, maar ja de lak was al niet dik, dus dit was absoluut het beste wat er gedaan kon worden.
DSC_0118_zps6afc8d94.jpg


DSC_0119_zpse7194c03.jpg


Voor de behandeling:
DSC_1709_zpsb4cbd598.jpg


Na de behandeling:
DSC_1712_zps6fa440f7.jpg


Maar dit was toch alwel veel belovend:
DSC_1742_zps784e259c.jpg


Het dak kon gelijk met DAP900 wit en Chemical Guys V38, want deze was al volledig strak !

Serge had zich bekommert om de zijkanten, deze waren rondom de portier grepen erg slecht, hierbij moest de Kraus mini polisher aan te pas komen met wol en Chemical Guys V36 daarna de Flex VRG met oranje hex-logic pad en Chemical Guys V36 om vervolgens afgewerkt te worden met Flex VRG met witte Hex-logic pad en Chemical Guys V38.
DSC_0114_zps0437b639.jpg


Voor de behandeling:
DSC_1723_zps21578d23.jpg


Serge zeer geconcentreerd bezig:
DSC_0113_zps52d4de61.jpg


Tijdens de behandeling, polijsten wol en Chemical Guys V36:
DSC_1726_zps97a0f788.jpg


Hologrammen van het wolletje:
DSC_1727_zpsd17f8cbc.jpg


Na behandeling, afgewerkt:
DSC_1731_zps3c777fd8.jpg


DSC_0110_zpsa544b189.jpg


DSC_0109_zpsa72db41a.jpg


Achter de deur grepen kwam de Monello Uni Cone Black Finiching in beeld, met Chemical Guys V36.

En dan ziet de zijkant er zo uit:
DSC_1732_zpsba000928.jpg


DSC_1718_zps617147b1.jpg


DSC_1722_zpsfabf51f5.jpg
 

ArjanD300

Premium Member
De achterzijde had dezelfde behandeling nodig als de zijkanten nodig, sommigen plekjes hadden gewoon extra aandacht nodig met de Kraus mini polisher en het wolletje met Chemical Guys V36 en daarna dus weer de Flex met oranje en Chemical Guys V36 om daarna af te werken met de Flex VRG, witte Hex-logic pad en Chemical Guys V38.

Voor behandeling:
DSC_1713_zps1d189153.jpg


Tijdens behandeling:
DSC_1715_zps49178486.jpg


Hologrammen van het wolletje:
DSC_1716_zps1c9c0278.jpg


Na behandeling, afgewerkt:
DSC_1717_zps899812c6.jpg


Achterbumper zelfde methode dus lokaal met de Kraus mini polisher en wol om daana de bekende stappen weer te herhalen om af te werken.
DSC_0132_zpsc4ab0c8c.jpg


Voorbumper was een eitje deze heb ik zelf gedaan met de DAP900 op wit en Chemical Guys V38.
Hierna is hij ontvet met IPA om vervolgens toch weer naar de andere loods te gaan, dit was 75 meter rijden, dit omdat Martijn daarvan een sleutel heeft zodat ik hem de volgende dag op kon halen.
Eenmaal binnen nog een maal ontvet met IPA, om hem daarna in de Opti-Coat 2.0 te zetten.
DSC_1744_zps6ae3cb5d.jpg


Dit was voor mij een geheel nieuwe ervaring, een spuit ?? jawel Opti-Coat 2.0 wat zo dun is als water word geleverd met een pad en een spuit van in dit geval 20ml. wat RUIM voldoende is voor de auto.
Serge en arjan hebben de gehele auto inclusief kunststof in de Opti-Coat 2.0 gezet, dit met de bijgeleverde pads.
En dit alles met een kruis aan te brengen op de pad per paneel, je brengt het aan en je ziet het langzaam weg trekken.
geloof me het is een rare gewaar wording je gelooft niet dat dit HET is.

Opti-Coat 2.0 aanbrengen op pad:
DSC_1747_zps9e38eb2c.jpg


Opti-Coat 2.0 aanbrengen op de lak:
DSC_1748_zps46480330.jpg


eventuele "high spots" zeg maar de aanzetten moet je binnen een minuut of 5 verwijderen door er met een microvezel doek zachtjes overheen te wrijven.

Nalopen met een Microvezel doek:
DSC_1751_zpsb6e23e3a.jpg


Als je dat niet doet en het is opgedroogd ga je dit zien.
Dan rest er niets meer om weer opnieuw te polijsten om de lak coating er vanaf te halen en vervolgens opnieuw aan te brengen.
totaal is er ongeveer 7ml Opti-Coat 2.0 gebruikt :shock:

Resultaat is werkelijk verbluffend, schitterend gewoon....
je zag al een heerlijke glans !!
DSC_1755_zpsb75e4905.jpg


DSC_1756_zps90b36dc9.jpg


DSC_1759_zps629d5bb8.jpg


DSC_1760_zps394bc3fb.jpg


DSC_1762_zps4f06ffe9.jpg


DSC_1769_zpsaceab92e.jpg


DSC_1774_zps2930e7a2.jpg


maar nu moest hij nog drogen, dus helaas niet naar buiten maar gewoon naar huis deur dicht en wachten.
tot morgen !!!
DSC_1777_zps92148220.jpg
 

ArjanD300

Premium Member
Zondag 5 mei.

Het wachten duurde lang ik was afhankelijk van de "sleutel houder", en deze sliep uit, dus eindelijk rond twaalf uur kon ik hem weer ophalen, en jeetje wat een enorme diepte en glans, schitterend gewoon !!
DSC_1780_zpsce815384.jpg


DSC_1795_zps5be7e1bf.jpg


Heb zelf nog even de puntjes op de "I" gezet door de bandjes even zwart te maken met de Mequiars Tyre Dressing Applicator en Poorboy's World Bold 'n Bright Gel.
De velgen hebben we helemaal niets aan gedaan want die staan sinds dit jaar in de Carpro C-quartz Dlux.
DSC_1781_zpsec6c7a17.jpg


DSC_1785_zps398416f0.jpg


DSC_1787_zps911ff8aa.jpg


Heb even via een ommetje wat foto's geschoten, er kunnen dus wat plekjes te zien zijn van geplette vliegen :mrgreen: en tja waarvan en welke details ik bleef maar schieten.
DSC_1797_zpsfc97de14.jpg


DSC_1800_zps3aa7922d.jpg


DSC_1803_zps7bad6d48.jpg


DSC_1804_zpsc9676da2.jpg


DSC_1805_zpsdab95e44.jpg


DSC_1818_zpsb515e39d.jpg


DSC_1852_zps9a12be28.jpg


DSC_1854_zpse7915357.jpg


DSC_1855_zps70ecebef.jpg


Daarna bij thuis komst alles open deuren, koffer en motorkap, om deze sponningen allemaal te ontvetten met Carpro C-quartz Eraser, om vervolgens in de Opti-Coat 2.0 te zetten.
DSC_1866_zps4a9e5931.jpg


DSC_1867_zpsdae63283.jpg


IMAG0496_zps05681048.jpg
 

ArjanD300

Premium Member
En nu zelfs nog een dag verder, dus op Maandag 6 mei heb ik het idee dat hij nog meer is gaan glimmen !
Helaas zijn dit wel alleen HTC Phone pic's:

IMAG0451_zpse81ebcb4.jpg


IMAG0492_zps3ef7e23d.jpg


IMAG0520_zpsf7b5f52b.jpg


IMAG0522_zpsf7f68621.jpg


IMAG0526_zps034631a4.jpg


IMAG0530_zps6db59709.jpg


IMAG0531_zps5b218508.jpg


Inmiddels zijn we een heel jaar verder en zit het er nog op ???

NEEEEE !!

Kreeg na een week of 3 problemen met de Opti-coat, stoeve lak en rare watervlekken erin.
Omdat dit mij totaal niet zinde heb ik alles eraf gepolijst met de DAP900 en wit en finalle...
Blijf wel waxen ;-)
 

2shiny

V.I.P. Member
Mooie post en een prachtwagen. Ben altijd al fan geweest van deze en nog meer van de nieuwe mazda 6. Jammer dat het geen rwd is, aèders was de bmw meteen weg...

Hoor je wel niet vaak van problemen met opti-coat... maar goed, coating is leuk, maar voor detailfreaks, zoals de meeste vn ons, blijft waxen toch iets therapeutisch hebben :)
 

Cavemania

V.I.P. Member
Tja, schitterende wagen in de kleur die ik ook wilde hebben. Helaas (bijna) niet geleverd in diesel uitvoering. Jou ervaringen hebben mij destijds ook doen besluteb om geen coating op mijn 6 te zetten.
 

Kilometervreter

überspammer
Zeer fraaie kleur inderdaad!Super detail! Maar ik heb totaal geen problemen met mijn Cquartz, zit er nu 8 maanden op. Inmiddels wel een (therapeutische) wax overheen gezet, gewoon omdat het kan.
 

ArjanD300

Premium Member
Kwam nog wat tegen op de Phone voor het verwijderen...

De problemen na 2 weken:

Beading :(
2zhqkon.jpg


Na het wassen was dat alweer beter:
34qr709.jpg


Maar na een ritje van 10km bleef er genoeg druppels plakken aan de lak, het waaide er NIET af !!
Terwijl het gewoon voor op de neus zat o_O
107w1ex.jpg


Eenmaal afgenomen met spray & wipe en een droog doek allemaal vlekjes :eek:
9prsqc.jpg


Sheeting was ook RUK..
2a82hph.jpg


Ik had er zo de BALEN van dat ik laat ben doorgegaan met polijsten, het moest eraf !! en wel NU !!
qyakwh.jpg
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
En dan vind jij het vreemd dat je nog tussen de 57 en de 86 micron lak over hebt ? Of is dit werkelijk bij alle Mazdas ook zo, kan me ergens niet voorstellen, zal eens bij Serge langs gaan.............heb je die rare vlekken er wel afgekregen of heb je de hele Opticoat er weer afgehaald ? Ja dus, dat las ik dus net............jammer Arjan......Maar ik denk dat waxen ook veel leuker is, je kan zoveel meer na een bepaalde tijd.........Ook het uitproberen van diverse verschillende soorten wax..........Ik bedenk mij dan toch maar weer eens.............
 

ArjanD300

Premium Member
Die microns waren er altijd al Marcel, was nooit dik om het maar zo te zeggen...
Ook Arjan zijn blauwe mazda6 sedan had dezelfde waardes.

LEES NET, in een ander topic Cavemania zijn waardes op de Mazda, ook niets schokkends in vergelijk...

wat ik nog graag een keer wil doen is onder de kap meten, hier zit geen blanke lak op, zegt niet alles.
volgens mij zijn de Mazda6 van dit model gewoon dun gespoten.

opti is eraf gepolijst met wit en finale, dus niet schokkend zeg maar.
Als je heel goed kijkt zie je in de handvaten nog wat zitten, moest ik altijd nog eens weg halen :rolleyes:
Maar daar kun je wel zien dat ook dat gewoon lekker krast, dus ik weet het niet die coatings...

Ben nu heel blij met een waxje en de sonax detailer !!
 
Laatst bewerkt:

Addy

V.I.P. Member
Mooi in woord gebrachte detail met dito foto's. Jammer dat de opticoat niet goed uitpakte op de Mazda.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan