Detailen is proberen, uitzoeken, conclusies trekken, zeperds meemaken en ontdekkingen doen.
Na een aantal jaren heb je een schat aan ervaring en kun je van een aantal producten (veel, maar natuurlijk nooit alle) zeggen of ze bij jouw of een bepaalde klus passen. Je hebt de beste tyre-dressing gevonden, die gebruik je naar alle tevredenheid, totdat.......je een net weer iets betere ontdekt. Beter vanwege een langere standtijd, een mooiere zijdeglans, noem maar op. Misschien schakel je over naar het nieuwe product, soms maak je zelfs niet eens meer je vorige "winnaar" op, maar geef je die als sampletje weg aan een bevriend detailer of een enthousiaste beginner.
Stel nu dat je in de gelegenheid bent om mét en dóór die ervaring op basis van white labelling al die winnaars bij elkaar te brengen onder jouw merknaam? Je inkoop wordt er beter van waardoor je de klant ook een betere prijs kunt bieden, je reclame-uitingen worden éénduidiger, je bent minder afhankelijk van leveranciers, je hebt misschien een vinger in de pap bij de (door)ontwikkeling van producten, en nog veel meer voordelen. Waarom zou je dat niet doen?
Al die voordelen wegen misschien niet op tegen dat éne nadeel: je bent je onpartijdigheid naar je klanten kwijt voor al die producten waar jij een private label van in de markt hebt gezet. (dat hoeft niet zo te zijn, maar kom op: je hebt allicht de schijn tegen)
Onpartijdigheid in de voorlichting naar je klanten toe, wordt door een kritische klantengroep zoals detailers zijn, als een groot goed gezien. Daarnaast willen ze overtuigd worden door de kwaliteiten van het product, en wat jij goed vindt, kan voor een ander misschien niet werken.
Tot zover een kritische, maar naar mijn idee objectieve, beschouwing over white labelling in het algemeen. Alles overziend denk ik dat het "WC eend effect" ook bij mij overheerst.
"Onderzoek alles en behoudt het goede"