Motorfiets detailen, tips en trucs?

Discussie in 'Motorfiets' gestart door IbizaSigno, 12 aug 2014.

  1. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    In navolging van een Rover doe ik afgelopen voorjaar gedetailed heb vroeg de eigenaar of ik zijn motor ook wilde detailen. Zelf heb ik nog nooit een motor gedaan dus vandaar dat ik tips en trucs vraag aan jullie.
    Nog even een foto van de motor.
    image.jpg
  2. 2shiny

    2shiny V.I.P. Member

    Best geen water gebruiken om te reinigen. Doe ik liefst met een waterless wash.
    Veel 3 inch pads, en heeel lichte polijstmiddelen gebruiken. De lak is extreem dun.
    Veel metalpolish aanschaffen en eraser en pb bugs and tar remover.
  3. RST-Smurf

    RST-Smurf V.I.P. Member

    Heb vorig jaar een Kawasaki gedaan. Een verslag ervan staat in de "fotogallerij" ;)
  4. Ketoembar

    Ketoembar V.I.P. Member

    Ik heb hele goeie ervaringen met blue b gone van smartwax.
  5. Woody

    Woody V.I.P. Member

    Hetzelfde als bij de auto ;)
    Foamen
    Wassen
    Kleien
    Polijsten (3 of 4 inch pads)
    Ontvetten
    (Glaze) wax/sealant

    :cool:

    Extra tippie extra (zachte) borstels voor alle randjes en kantjes. Een motor heeft er heel veel.
  6. Woody

    Woody V.I.P. Member

    Waarom niet wassen?

    En heb je bewijs dat de lak ultra dun is?

    Het klopt wel dat het over het "algemeen" zachtere lakken zijn, maar dat zegt nog niks.
  7. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    Bedankt allemaal voor de tips en trucs. Heb het topic van @RST-Smurf nog even doorgenomen. Moet wel goedkomen.
  8. nicknameless

    nicknameless V.I.P. Member

    Gewoon met gezond verstand de motor doen. Ik zou de adviezen van de motorrijders onder ons volgen, zij hebben immers de ervaring toch @BlackPassat @Woody

    ;)
    blackpassatjunior vindt dit leuk.
  9. 2shiny

    2shiny V.I.P. Member

    de lak is niet altijd zachter, wel dunner. Gebruik even lakdiktemeter, je ziet wel

    waarom geen water:
    een motor heeft zoveel losse deeltjes, spleten, hoekjes,... Zelfs met een droger krijg je deze niet allemaal droog. Je gaat het je beklagen
    2 je wil niet dat het schuim ergens in de motorblok geraakt of aan de ontstekingen ofzo. Je gaat je automotorblok ook nket zomaar foamen en overvloedig met water doen
    3. Bij de meeste motoren moet je bvb de ketting enzo opnieiw smeren na gebruik van water.

    mijn vrouw rijdt ook met de moto, en ik doe de hare dus heeeeel regelmatig en vaak ook eens een moto van haar vrienden. Want een moto rijder heeft niets liever dan een blinkende moto...
  10. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Mijn tip zou zijn -als je in de gelegenheid verkeert- om niet de hele motor in één keer te willen doen. Wassen en drogen natuurlijk wel, maar verder werk ik altijd in projectjes. Ik kan zo maar een halve zaterdag kwijt zijn aan een voorwiel, voorvork spatbord en stuur. Dan staan mijn vingers onderhand wel krom en kan en wil ik niet verder.
    Bij de Harley is het meest elektronische onderdeel wat je zo ongeveer tegenkomt de bougie, dus over een beetje water maak ik me niet druk. Bij andere merken ligt dat misschien wat gevoeliger. Lakdikte en kwaliteit maak ik me geen zorgen over die is ruim voldoende op de HD, ik zal weleens een meting doen met de PaintDetective. In het verleden, toen BlackPassat motoren reed met meer kunststof onderdelen, gebruikte hij een product van BelRay; MotoWash 28, werkte prima maar is inmiddels misschien al uit de handel.
    Allerlei soorten kwastjes, borsteltjes, make-up pads, oude opzetstukjes van de tandenborstel etc. komen eraan te pas. Voor het aluminium van de voorvork heb ik een aparte polijstkoffer.
  11. FiveCX-5

    FiveCX-5 V.I.P. Member

    Eigenlijk nóg meer detailwerk dan bij een auto..........;)
    Woody vindt dit leuk.
  12. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Foamen kan natuurlijk ook:
    [​IMG]
    Hugo, FiveCX-5, nicknameless en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. blackpassatjunior

    blackpassatjunior Premium Member

Deel Deze Pagina