Muziek

Epsilon

Premium Member
Wat jammer dat Malcolm is overleden. Al wist ik al wel dat het geruime tijd niet goed met hem ging. Het gaat wel hard met de goede muzikanten de laatste jaren.
 

Raypelsteeltje

New Member
Zelfs een muziek topic gevonden hier. :cool:

Ik zie bijzonder veel concerten.
Dat krijg je wanneer je werkt bij de Afas en Ziggo.

Vooral de oude knakkers zijn favoriet.
Afgelopen maand nog Roger Waters en Santana in ziggo.
Schitterende concerten.

Vind het verder allemaal niet zo bijzonder tegenwoordig.
1 zangeresje of zanger
1 microfoon
Zingend over een bandopname.
1 verdwaalde gitarist soms gewoon niet eens ingeplugd.
Hoop licht en 1000 dansers moeten het concert maken.

Vaak kijk ik op het podium.
Staan er muziek instrumenten of niet.

Zelf ben ik vooral fan van de oude Missisippi blues.
En soms heel soms zijn 80’s ook best leuk hahaha.

Greetz.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Zo.... heel de audio overhoop gehaalt. Alles weg gedaan.
Ik was het surround zat. Nu alles gericht op stereo. (Muziek)
Films zijn bijzaak geworden.
Soundbar van bluesound aan de tv en mediaserver.

Voor de muziek een streamer van nad. C388 met bluos module. Deze streamer werkt met modules.
Dit gaan we meer zien in de toekomst.
De stereo nad versterker gekoppelt aan 2 Dali rubicon 8 speakers.
Hierbij een Roon nucleus server. Dit had ik 10 jaar eerder moeten doen.
Roon......super. Ik had al ong. een TB aan muziek maar nu in combinatie met Tidal gaat er een wereld open.

Bluesound, dali en Nad. (Alles is van nad)
Zoals je ziet ben ik een echte Nad-o-fiel geworden.
Niet gooien met de meeste watts, maar de klank van de muziek staat voorop.

Nu nog even wachten op het nieuwe (floating) dressoir. Komt volgende week.
Dan alle draden weg werken. Verlichting aan de onderkant aansluiten.
Mijn Homey (domotica) verder aansluiten. Radiatoren werken nu ook via domotica.

Maar het belangrijkste is dat ik weer meer ga genieten van muziek.
Roon is een echte aanrader voor de echte muziekliefhebber.
 

Srt4

Premium Member
Klinkt als een leuk setje , ben ook meer fan van stereo, puur natuur zoals het hoort ,
Veel plezier met je nieuwe setup .
 

Kevin

New Member
Wat leuk om te zien dat er hier meer mensen zijn die van muziek en kwaliteit houden.

Hier in huis hebben we wel een interessante setup.

Ik ben een tijdje terug op zoek gegaan naar vervanging van mijn oude sony speakers, want daar kwam meer ruis uit dan muziek.

We zijn geen merk-fetisjisten en ik heb veel met profi audio te maken gehad. Dus wij zijn gaan luisteren bij de radiobeurs in Dordrecht.

Helaas hebben we maar een kleine woonkamer (20m2) dus kunnen we geen staande speakers kwijt, dus moesten we onze keuze beperken tot boekenplank modellen.

Uiteindelijk onze keuze gevallen op een setje Elac speakers (4ohm 140watt per stuk)
IMG_20180818_114154.jpg
Hier nog even de hoogte uitproberen, ik ga eigen speakerstands maken, maar ze staan nog niet op de plek/hoogte/afstand die ik wil. Dus nu de kerstboom weer uit het huis is weer een beetje spelen met de positie voor het stereobeeld. Het nadeel is dat voor deze zware speakers er ook een redelijk zware stand moet komen. Nu staan ze al op houten blokken maar ik wil iets wat mooi is, dus dat is een klusje voor het voorjaar.

Daarnaast onder de bank de aanvulling liggen. Eigenlijk voor deze setup een beetje een overkill, maar goed afgefiltert klinkt t best aardig:
IMG_20180818_114141.jpg

Ik stuur het geheel aan met 2 totaal gereviseerde NAD amps:
IMG_20190105_091752.jpg
De bovenste is mijn receiver (2x50watt, genoeg voor de sub)
De onderste is een 2x140W op 4ohm stabiel (piek 2x700w op 4ohm getest)
Alles stereo aangesloten en gefilterd via de pc met equalizerAPO, binnenkort word er nog een minidsp aangesloten zodat de pc niet aan hoeft.

Heb wel ter bescherming van de sub nog een 2e filter erbij hangen, zodat er echt geen hoge tonen doorschieten (zoals inschakelplopjes enzo)

Alles afgesteld met behulp van meetsoftware, ik kan hier niet zo extreem hard, maar wel loepzuiver.

Wij luisteren eigenlijk vanalles, van top2000 tot moddervette hardcore, maar altijd stereo, mijn inziens zoals muziek hoort. Films kijken we eigenlijk nooit, dus ook hier geen surround setup.

Onze buurman hebben we goed contact mee (heb er maar 1, hoekhuis) en die is, thank you god, een beetje doof en heeft nooit last van ons.
 

Srt4

Premium Member
Wat leuk om te zien dat er hier meer mensen zijn die van muziek en kwaliteit houden.

Hier in huis hebben we wel een interessante setup.

Ik ben een tijdje terug op zoek gegaan naar vervanging van mijn oude sony speakers, want daar kwam meer ruis uit dan muziek.

We zijn geen merk-fetisjisten en ik heb veel met profi audio te maken gehad. Dus wij zijn gaan luisteren bij de radiobeurs in Dordrecht.

Helaas hebben we maar een kleine woonkamer (20m2) dus kunnen we geen staande speakers kwijt, dus moesten we onze keuze beperken tot boekenplank modellen.

Uiteindelijk onze keuze gevallen op een setje Elac speakers (4ohm 140watt per stuk)
Bekijk bijlage 15008
Hier nog even de hoogte uitproberen, ik ga eigen speakerstands maken, maar ze staan nog niet op de plek/hoogte/afstand die ik wil. Dus nu de kerstboom weer uit het huis is weer een beetje spelen met de positie voor het stereobeeld. Het nadeel is dat voor deze zware speakers er ook een redelijk zware stand moet komen. Nu staan ze al op houten blokken maar ik wil iets wat mooi is, dus dat is een klusje voor het voorjaar.

Daarnaast onder de bank de aanvulling liggen. Eigenlijk voor deze setup een beetje een overkill, maar goed afgefiltert klinkt t best aardig:
Bekijk bijlage 15009

Ik stuur het geheel aan met 2 totaal gereviseerde NAD amps:
Bekijk bijlage 15010
De bovenste is mijn receiver (2x50watt, genoeg voor de sub)
De onderste is een 2x140W op 4ohm stabiel (piek 2x700w op 4ohm getest)
Alles stereo aangesloten en gefilterd via de pc met equalizerAPO, binnenkort word er nog een minidsp aangesloten zodat de pc niet aan hoeft.

Heb wel ter bescherming van de sub nog een 2e filter erbij hangen, zodat er echt geen hoge tonen doorschieten (zoals inschakelplopjes enzo)

Alles afgesteld met behulp van meetsoftware, ik kan hier niet zo extreem hard, maar wel loepzuiver.

Wij luisteren eigenlijk vanalles, van top2000 tot moddervette hardcore, maar altijd stereo, mijn inziens zoals muziek hoort. Films kijken we eigenlijk nooit, dus ook hier geen surround setup.

Onze buurman hebben we goed contact mee (heb er maar 1, hoekhuis) en die is, thank you god, een beetje doof en heeft nooit last van ons.
Die elak boxjes daar komt een heel mooi geluid uit , ik kende heel het merk niet tot een jaartje of 2 geleden niet eens .

Mijn buurman heeft ze ook ( maar dan een wat groter model )
Daar heb ik ze voor het eerst gehoord , aangesloten op een buizen versterker en een platenspeler ,

Ja voor een beetje hardcore moet je eindelijk wel een subje er bij hebben al zijn de meningen daar over verdeelt , maar ieder zijn smaak nartuurlijk .
 

Kevin

New Member
Die elak boxjes daar komt een heel mooi geluid uit , ik kende heel het merk niet tot een jaartje of 2 geleden niet eens .

Mijn buurman heeft ze ook ( maar dan een wat groter model )
Daar heb ik ze voor het eerst gehoord , aangesloten op een buizen versterker en een platenspeler ,

Ja voor een beetje hardcore moet je eindelijk wel een subje er bij hebben al zijn de meningen daar over verdeelt , maar ieder zijn smaak nartuurlijk .
Het laag van de elacs gaat maar tot 50hz, dus sublaag aanvullen is noodzakelijk. Heb dit wel met een goede spectrum analyzer afgemixt.. Dus het vult echt aan, zeker in zo een klein kamertje ;)
 

Srt4

Premium Member
Mijn setje kef reference 203,2 gaat ook maar tot 40 hz , maar krijgt ondersteuning van een
Rel storm 5 , en als de vrouw des huizes en de buurman niet thuis zijn , gaat de Svs sb 4000 aan , dan breekt de hel los kwa bass .
 

morphf

Member
Leuk om te zien dat hier ook wat audiofielen aanwezig zijn.

Zelf ben ik op mijn 16e begonnen met technics sets en zuilen, op mijn 19e in mijn eerste nieuwe auto eigenlijk gelijk hi-end gegaan met een sq installatie op wedstrijd niveau met dls.
Dit was mijn eerste kennismaking met “the scandinavian sound” en van daaruit thuis toch ook verder blijven upgraden.
De set bestaat nu uit 2 gemodificeerde buizenversterkers, gemodificeerde Sonos connect ultimo, een dac van audio-gd (ook met NOS upgrade) en als speakers helaas een compromis moeten sluiten met mijn vrouw, dit is een dali fazon f5 geworden.
(Al moet ik zeggen dat compromis wel een groot woord is, maar ik heb wel mijn kef q11 er voor weg gedaan)

En ook in de auto heeft de evolutie niet stil gestaan. Dls in de voorkant heeft echter wel plaats gemaakt voor een morel elite titanium set, maar samen met de versterkers trok dit zoveel stroom weg dat ik niet het gewenste rendement kon halen. Een zwaardere accu past niet in de auto en een 2e accu is achterin ook geen ruimte voor.
Dus alles er uit, opnieuw bouwen.
Ben nu aardig tevreden, maar wel terecht gekomen bij het Franse focal.
 
Laatst bewerkt:

Ketoembar

V.I.P. Member
@morphf
Hoe stream jij met je sonos ultimo? Nas? Welke extentie? Ik gok Flac of wav.
Ik ben voor de bluesound module gegaan omdat deze ook MQA aankan.
Ook kan deze streamen tot 24 bit/192 Khz.
De connect kan dat nog niet, denk ik. Of hebben ze dit bij sonos al geupdate.
Je hebt hiervoor wel een ander abonnement nodig bij Tidal of Deezer.
De “gewone” deezer of spotify is in mp3 formaat en ik denk dat jij dat verschil op je fazon’s echt wel zal horen.
Ik ben voor tidal gegaan omdat dit verweven is met Roon.
De aparte Roonserver is echt een geweldige ervaring als je muziekliefhebber bent.

In de auto boeit het mij eigenlijk niet zo erg. Als er maar wat geluid uitkomt.
Ik ben tenslotte bezig om een auto te besturen en wil niet kompleet opgaan in de muziek.
Dat doe ik thuis, languit op de bank met een “chateau neuf du pape”.:)
 

morphf

Member
Ik stream alleen flac vanaf de nas door de sonos.
De ultimo upgrade zet een extra digitale uitgang op de sonos, met de bijbehorende componenten (een volwaardige nieuwe uitgang buiten de bestaande componenten om) maakt het verschil tussen spotify hq en flac erg klein.

Als je goed luistert, hoor je verschil, is het storend, nee.
Ik denk dat 90% het verschil niet hoort.
Met de overige 10% is het leuk om verschillen te ontdekken en te discuseren.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik stream alleen flac vanaf de nas door de sonos.
De ultimo upgrade zet een extra digitale uitgang op de sonos, met de bijbehorende componenten (een volwaardige nieuwe uitgang buiten de bestaande componenten om) maakt het verschil tussen spotify hq en flac erg klein.

Als je goed luistert, hoor je verschil, is het storend, nee.
Ik denk dat 90% het verschil niet hoort.
Met de overige 10% is het leuk om verschillen te ontdekken en te discuseren.

Hmmm. Spotify streamt naar mijn weten in mp3 en in hq dan in 320 kbps.
Ook al is de bitrate vrij hoog, in mp3 formaat zijn de boven en onderlaag van de geluidsgolf weggehaalt om zo ver mogenlijk te comprimeren. En dat hoor je, vind ik.
Niet als je in de auto zit of aan het werk bent.
Wel als ik bv Pink Floyd luister met mijn ogen dicht, liggend op de bank.

Hier een stukje van alpha audio die een testje hadden gedaan.

“Heel leuk en aardig, maar ter vergelijk hebben we ook een wav omgezet naar mp3 320 kbps en weer terug naar wav. En die twee bestanden hebben we ook vergeleken. Het plaatje spreekt voor zich: 581 missing samples, of samples die verkeerd zijn. Dus het verschil tussen wav en mp3 is er wel degelijk. Ook op relatief hoge bitrates! En dat maakt het ook heel goed mogelijk om verschil te horen (een verschil dat vrij gemakkelijk hoorbaar is op een goede hifi-set overigens).”

Lossy haalt nu eenmaal dingen weg bij het comprimeren. En bij het “terug zetten” zijn die dus ook echt verdwenen.
Bij lossless is dat dus anders. Dit comprimeert maar haalt niks weg van het origineel.

Diezelfde test hebben ze ook gedaan tussen flac en wav.
De uitslag hiervan is dat er totaal geen missende bestandjes waren.
Conclusie hiervan is dus dat je geen verschil zou kunnen horen tussen flac en wav.
Toch zijn er mensen die het wel zeggen te horen.
 

morphf

Member
het is hoorbaar, maar daar moet je wel voor gaan zitten, ook zal de positionering , luisterpositie, ondergrond, afstand speakers tot muur en eventuele demping achter de speaker daar in versterken.

Kortom, er zijn veel variabelen die het verschil kunnen versterken.
 

Kevin

New Member
het is hoorbaar, maar daar moet je wel voor gaan zitten, ook zal de positionering , luisterpositie, ondergrond, afstand speakers tot muur en eventuele demping achter de speaker daar in versterken.

Kortom, er zijn veel variabelen die het verschil kunnen versterken.
Het is in een dubbelblind test bewezen dat je er geen verschil tussen wav en een flac kan horen mits deze vanaf dezelfde bron gedigitaliseerd (en in het geval van flac gecodeerd) zijn.

Maar als je op je thuispctje een cdtje in wav ript en dezelfde cd in flac. Als je dan de wav omzet naar flac zou het kunnen dat door het omzetten er toch informatie mist/verschil hebt met de nativ flac rip..

Ik heb veel flac bestanden van al mijn cd's en ik heb ter referentie ook een aantal wav's. Deze hebben geen zichtbare/hoorbare verschillen.

Het enige wat ik in die tijd heb geleerd is dat er in de meeste codecs een verschil zit tussen de drempelwaarde van "stilte" oftewel de stilte in een flac is een absolute stilte en kan in een wav een afgeronde stilte zijn.

Ik weet niet hoe ik dit beter uit kan leggen maar ik denk dat jullie me wel snappen.
 

Kevin

New Member
Even een dubbepost om te voorkomen dat 2 onderwerpen door elkaar lopen.

De speakers en de headunit van mijn vriendins aito waren helemaal naar de klote en van pauperkwaliteit en slecht gemonteerd (zonder demping enzo)

Ik heb gisteren toen ik in friesland was even bij een auto-winkel geweest op aanraden van een maatje. Die hebben een redelijk assortiment "oude" speakers. Deze winkel staat niet bekend voor het verkopen van audio in de midden en hoge klasse dus ik hoopte er een goeie deal te kunnen slaan uit wat oude voorraad daar.

Ik heb een aantal eisen waar het aan moet voldoen:

-Een knoppenradio zonder multifunctie-knoppen die tijdens het rijden niet te bedienen zijn (de pioneer-pogo-stick is zo'n ding)
-Bluetooth streaming en handsfree
-Geschikt om te filteren met een equalizer met Q-waarde (ik heb een microfoon en software om de boel te kunnen afstellen)
-3x rca out om de boel versterkt te kunnen aansturen
-goede interne versterker voor de tijdelijke oplossing zolang we nog geen versterker hebben die alles in 1 aan kan sturen.
-cd speler
-aux
-usb met flac support
-stuurwielinterface
-geen DAB+ (want unlimited streaming ftw)

Voor de headunit heb ik altijd Alpines gehad, zelfs na vergelijken met andere merken moet ik anders consessies doen, en dat wil ik niet.

Voor de ocders heb ik een tabelletje met de modellen vs de opties. Ik wilde eigenlijk de 178, maar die heeft een lagere bluetooth versie. Zie ter vergelijk:

2018_Head-Unit-Line-Up_PP_EN.jpg

De keuze is dus gevallen op de Alpine CDE-193BT
Werkt met een via de app instelbare EQ, dus dat is veel makkelijker dan via een textmenutje.
Screenshot_20190210-225641.png

Daarnaast had ik eigenlijk voorgenomen Gladen speakers te kopen, maar ik vond het eigenlijk iets boven budget omdat we ook nog andere dingen willen doen deze maand :p

Vereisten: geen rommel, en goede sq, het hoeft niet 150db te draaien, maar wel lekker klinken.

Dus ik vond een setje 13cm RockfordFosgate Punch series composet voor achter. De mids gaan erg goed en met een mdf ring en een klein "kastje" achter het paneel spelen ze super strak.
Deze hebben ook super fijne tweeters die ik aan de voorkant ga monteren in de deuren. Omdat ik de laatste set had hebben we nu 30% korting gekregen.
IMG_20190210_142438.jpg
En er lag nog een 16cm composetje van pioneer met de oude type filters (niet digitaal) waarvan ik wist dat een maatje die heeft gehad en daar heel erg tevreden over is. En ik kreeg 35% korting op deze. De woofers zijn van gewoven stof (soort kevlar) En van deze gaan de tweeters niet gebruikt worden, die zijn veel te schel en van waaienbomen plastic.
b245e96432e9ea7d39dbbe4aec888a930b0f1373.jpg
Ook hier, goed monteren maakt het verschil. Mn maatje heeft ze wel via een amp aangesloten, dus ik denk dat ik dat ook ga doen als de boel helemaal gedempt en klaargemaakt is. (dat ga ik pas doen na het overspuiten, want: dikkere kabels naar deuren en kleine deukjes wegwerken)

IMG_20190210_214055.jpg
Heb alles meegekregen voor 400 euro en 15 cent.

De headunit kan totaal 4x50 watt, even gekeken naar het verbruik van de radio is de max die we eruit kunnen trekken bij alpine 4x32 watt.

Maar nu komt het, de tweeters van RF kunnen op de radio ingeregeld worden met een highpass filter op de achterspeakeruitgang (leve alpine) deze zijn dus serieus 40 watt rms per stuk 0.o'
De mid-woofers (50 W RMS ps is voor 13cm best aardig) van die set gaan op de front speaker aansluiting met een bandpass die ik nog uit moet rekenen (deze ga ik dus meten)
En ik heb een 4 kanaals versterker op het oog die gebrugd de sub (Gladen 8" 150W rms in een gesloten kist) en de 2 mid-woofers van de pioneerset (2x75W rms) kan aansturen.

Dus dan heb ik alle instelmogelijkheden van de alpine benut en worden alle sets met voldoende power aangestuurd. Ik verwacht dan ook een prima resultaat.

Voor nu worden de nieuwe speakers gewoon ingebouwd zoals hierboven maar gebruik ik de ori bedrading om tijd te besparen. Daarnaast heb ik wel alle RCA kabels en remotes allemaal al liggen, dus dat is makkelijk.
Ik kan nu toch nog niet dempen dus dan heeft die extra versterker toch geen nut.

Ik hou jullie op de hoogte! In mn foto-topic kan je ook de foto's van de huidige situatie zien en ik zal daar ook het afstellen en inbouwen gaan documenten.

Ik heb in het verleden heel veel audio installs gedaan en er is eigenlijk maar 1 echt goede manier om het te doen. Ik heb veel mensen geholpen om "niet zo goed afgestelde" installs toch nog goed klinkend te krijgen door het afstellen van de parameters.. En het is eigenlijk helemaal niet moeilijk zoals je zal zien!

De rest:
http://www.waxworldforum.nl/threads/poetsmop.1293/page-5#post-53607
 
Laatst bewerkt:

Nieuwste berichten

Bovenaan