Nieuw hier, JMC

JMC

Member
-voor de eerste keer kleien-

Goedenavond Dames en Heren, na vandaag ben ik geen klei-maagd meer!

Velen van jullie zijn dit stadium natuurlijk al LANG gepasseerd, maar ik vond het nogal wat. In tegenstelling tot mijn verwachting ging het eigenlijk vanzelf. Een kort verslag (want mijn rechter arm wil voor geen meter meer :confused:)

2 weken geleden bij WW Dodo SN klei en de bijbehorende spray gehaald (samen met wat andere dingen, ik koop me nog een ongeluk).

Afgelopen zondag lekker (na een bezoekje aan circuitpark Zandvoort, ook op het circuit gereden, was SUPERvet!!) s' avonds bezig geweest om de P te wassen en weer 5 m1 vooruit de garage in gereden tot ik de tijd zou hebben voor de bewuste eerste klei beurt.

Ik wist niet wat ik moest verwachten en had gegokt dat ik zo'n 2 uurtjes bezig zou zijn, maar dat viel een béétje tegen. Vanavond na het eten kreeg ik ineens de kriebels en ben ik om 18:30 erop gevlogen met een lekker muziekje aan. De auto staat eigenlijk altijd binnen (ook bij de vorige eigenaar) maar aangezien ik niet wist of hij hem ooit weleens écht goed had gewassen of had laten detailen, was ik erg benieuwd.

Waar te beginnen?
Moest ik eerst een "niet opvallende plaats" pakken voor het geval ik het verne*k? WELNEE motorkap here I come!! :D Ik de motorkap ingesprayd en kleien maar!! Nou, dat ging dus redelijk vanzelf, ik had verwacht dat het redelijk stroef zou gaan, maar de klei gleed lekker over de lak. Ik had geen idee waar ik nou precies op moest letten (wat ik moest horen of voelen) maar al redelijk snel had ik in de gaten wat hoe nou een vervuiling voelt en wanneer het schoon is.

Gelukkig had ik blijkbaar weinig last van boomhars/whatever aan vervuiling dat op de lak aanwezig was. Ik had natuurlijk ook wat foto's gezien van pro detailers van dit forum die een witte klei compleet bruin maken, maar bij mij was er eigenlijk weinig op de klei te zien, behalve wat zwartgrijze troepjes.

Aangezien ik een glazen schuifdak heb, heb ik dat ook maar meteen meegepakt én de achterruit. (en de koplampen). Ik weet niet of de DodoSN klei daar ook voor geschikt is, maar het ging eigenlijk prima en ik had wel het idee dat ik dat ook goed schoon kreeg, zonder marring.

Vanwege de regen buiten kon ik hem na het kleien niet fatsoenlijk wassen, dus ik heb met een droogdoek (per paneel direct na het kleien van het paneel) het oppervlak goed nagelopen om dit goed schoon te poetsen. Al met al was het 22:00 toen ik klaar was. (net ff iets meer dan 3 uur effectief bezig geweest denk ik).

Hebben jullie allemaal 2 armen van staal ofzo? Dat je gewoon een hele dag kan staan te poetsen? Het voelde namelijk na 3 uur kleien alsof m'n arm er bijna af viel... :)

Maargoed, al met al een super geslaagde avond weer!

Bedankt mede forummers en WW natuurlijk voor het leveren van de perfecte spullen!
 
Laatst bewerkt:

Razorblatter

Active Member
Haha, je arm trilt nog wat want je eerste klei-ervaring heb je dubbel geplakt.
Waarschijnlijk heb je je wel wat teveel ingespannen om zo lang bezig te zijn geweest maar een (!) volgende keer weet je beter waar je op moet letten.

Het kleien is wel een (goede) voorbereiding op het uiteindelijk aanbrengen van een goede wax-laag die glans en bescherming geeft.
 

JMC

Member
Haha, je arm trilt nog wat want je eerste klei-ervaring heb je dubbel geplakt.
Waarschijnlijk heb je je wel wat teveel ingespannen om zo lang bezig te zijn geweest maar een (!) volgende keer weet je beter waar je op moet letten.
Hmmm... zou mijn vriendin dan tóch gelijk hebben gehad toen ze zei dat ik "niet gewoon normaal kan doen" :eek::D

Het kleien is wel een (goede) voorbereiding op het uiteindelijk aanbrengen van een goede wax-laag die glans en bescherming geeft.

Het aanbrengen van de wax-laag staat op de planning voor deze week. De Barrier Reef wax staat al klaar op mijn bureau. Ik hoop morgen nog arm over te hebben of anders van het weekend lekker poetsen.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Goed te lezen @JMC dat je bent begonnen met kleien! Dat is den goede stap vooruit. Altijd weer een drempel zo'n volgende stap in het detailen.
 

marlene

Premium Member
Ik denk dat er spieren aangesproken zijn bij het kleiën die jaren ongebruikt waren. Gaat de volgende keer zeker gemakkelijker. :D
Misschien kun je het bericht even halveren, nu ben je tweemaal naar Zandvoort geweest en heb je twee keer gekleid. ;)
 

Kilometervreter

überspammer
Kijk, dat gaat de goede kant op, er komt weer een verslaafde bij! Geloof me je bespaard met het detailen op een abbo op de sportschool, dus je kan je nog wel even uitleven bij WW. :)
Ik ben benieuwd naar de wax ervaring! Let op smeer het heeeeeel dun in, als je denkt dat er niets zit zit er nog teveel :). Succes Jaap
 

Cavemania

V.I.P. Member
Leuk verhaal om te lezen en allemaal zo herkenbaar. Mijn eerste ervaring een jaar of 5 geleden was al net zo. Maar nu een aantal jaren verder is het kleien gewoon een stap die ik relatief snel kan doen. Zeker mijn eigen auto, die is in een uurtje wel klaar. Succes met de volgende stap!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Kleien is nog steeds één van de stappen waar je veel voldoening uit kunt halen, dus goed dat je eraan bent begonnen! Het zal voor de eerste keer best onwennig zijn geweest maar de volgende keer voel je je er comfortabeler bij en zal het ook eenvoudiger/sneller gaan (of met minder spierpijn :) )
 

JMC

Member
Gisteravond de voorste helft van mijn 911 in de Surf City Barrier Reef Paste Wax gezet.

Wederom wat ingelezen over de "curing" en wat vooral niet te doen. Supertip was "NIET TE DIK OPBRENGEN"
...
...
...
...
Dus ik natuurlijk bij de eerste poging lekker dik opgebracht, want ja, je wil er toch niet te weinig opsmeren he... :D:D:D

Afijn, opbrengen op de motorkap ging redelijk vlotjes, ik las over verschillende curing tijden en van Barrier Reef zelf kon ik nergens iets vinden, dus maar 10 minuten gewacht en de "streep test" gedaan.

Ik wist niet precies wat ik moest voelen en hoe het eruit moest zien maar ik had er bij de eerste keer afnemen niet echt een goed gevoel bij... Waarschijnlijk dus omdat ik het te dik had opgebracht. ... :rolleyes:

Gelijk maar even een 2e keer de motorkap proberen voor het verschil.
2e keer wat minder wax aangebracht, en meteen ook de panelen links en rechtsvoor bij de wielen en de deuren gedaan, en iets van 20 minuten gewacht en toen alles paneel voor paneel afgenomen.

Omdat ik het nu dunner had opgebracht kon ik goed voelen dat het inderdaad "droog" was, maar ook nu ging het afnemen 100x makkelijker dan ik had verwacht. Alles nog een keer nagelopen of ik echt niks vergeten was (zo lekker makkelijk ging het uitbuffen) maar het was echt toppie gelukt.

Tot nu toe mijn favoriete karweitje aan de auto!

Barrier Reef Paste Wax is echt topspul qua verwerking zelfs deze newbie kan het. En het ruikt ook lekker...

Morgen de rest van de auto. Heb er al helemaal zin in!:)
 

Kilometervreter

überspammer
Leuk dat het gelukt is en die swipe test is eigenlijk heel simpel, als je een (schone) vinger een stukje over de wax swiped en er blijft geen residu over is de wax goed gecured.
 

marlene

Premium Member
...
Dus ik natuurlijk bij de eerste poging lekker dik opgebracht, want ja, je wil er toch niet te weinig opsmeren he... :D:D:D
Uiteraard, anders gaat dat enorme blik nooit op. :D

...
Barrier Reef Paste Wax is echt topspul qua verwerking zelfs deze newbie kan het. En het ruikt ook lekker...

Morgen de rest van de auto. Heb er al helemaal zin in!:)
Afgelopen maand ook voor het eerst deze wax op onze auto gedaan en ja, Barrier Reef is echt een heerlijke wax om te verwerken. Ook heel vergevingsgezind als het tussendoor (= voor het uitbuffen) gaat regenen. ;)

Succes morgen!
 

JMC

Member
2 Polijstcones, bijbehorende Menzerna, Eraser zijn besteld. Samen met APC, Trim restorer, Tar.X én een velgenborstel die nog op de verlanglijst stonden... Kortom, het vakantiegeld is alweer bijna binnen bij WWHQ. :p
 

Nieuwste berichten

Bovenaan