Frans
V.I.P. Member
Het leek me verstandig, dit ook in een aparte topic te zetten, mocht iemand eens hetzelfde willen doen.
De vindbaarheid is dan wat beter.
Affijn, de wintervelgen van mijn C5 hebben wat last van oxidatie plekken op de gedeeltes waar er blank aluminium zit met blanke lak eroverheen.
Mijn aanpak hiervoor is als volgt;
- De band eerst laten leeglopen en vervolgens de hiel indrukken en karton tussen de velg en de band drukken, zodat je niet met schuren de band beschadigd.
- Ik heb redelijk veel ervaring met metaal polijsten, dus ik heb verder niet afgeplakt.
Durf je dit niet aan en wil je wel afplakken, dan adviseer ik iets ruimte te houden, want anders wordt het hinderlijk dat de lijm van de tape gaat gummen, wanneer je de tape raakt met schuren en polijsten.
- Daarna als eerste stap met een schuurblok en wetsand schuurpapier 400, deels de blanke lak verwijderd, zodat het openbreekt waar de oxidatie zit;
Daarna machinaal met Mirka Gold (zonder schuurgaten) P600 schuurschijfjes en een Mirka Ceros schuurmachine, de rest van de blanke lak verwijderd;
Op spaken waar ik geen last van oxidatie had, ben ik gelijk met deze stap begonnen en heb daar de handmatige stap overgeslagen.
Vervolgens machinaal verder met Mirka Abralon 1.000;
2.000
4.000
Daarna aan de slag gegaan met een Farécla G-MOP Compound foam polijstschijf op de Mirka Ceros en Swissvax Strong en daarmee heel de spaak meegenomen.
Afgebouwd met Scholl Concepts S17, S40 en Swissvax cleaner fluid op dezelfde pad.
En het voorlopige resultaat, waarbij alleen de spaak aan de rechterkant nog niet gedaan is;
De spaak die nog niet gedaan is en één van de redenen (buiten het glansverschil) waarom het belangrijk is ze allemaal te doen;
Voordat de velg in de coating gaat polijst ik ze zover mogelijk naar hoogglans op met een wit polijstbroodje speciaal voor aluminium.
Dat ik dit nu nog niet heb gedaan, heeft te maken met dat hoogglans gepolijst aluminium heel erg gevoelig is.
De glans verminderd al wanneer je een verkeerde doek gebruikt (een beetje hetzelfde als wat met moeilijke lakken gebeurt).
De vindbaarheid is dan wat beter.
Affijn, de wintervelgen van mijn C5 hebben wat last van oxidatie plekken op de gedeeltes waar er blank aluminium zit met blanke lak eroverheen.
Mijn aanpak hiervoor is als volgt;
- De band eerst laten leeglopen en vervolgens de hiel indrukken en karton tussen de velg en de band drukken, zodat je niet met schuren de band beschadigd.
- Ik heb redelijk veel ervaring met metaal polijsten, dus ik heb verder niet afgeplakt.
Durf je dit niet aan en wil je wel afplakken, dan adviseer ik iets ruimte te houden, want anders wordt het hinderlijk dat de lijm van de tape gaat gummen, wanneer je de tape raakt met schuren en polijsten.
- Daarna als eerste stap met een schuurblok en wetsand schuurpapier 400, deels de blanke lak verwijderd, zodat het openbreekt waar de oxidatie zit;
Daarna machinaal met Mirka Gold (zonder schuurgaten) P600 schuurschijfjes en een Mirka Ceros schuurmachine, de rest van de blanke lak verwijderd;
Op spaken waar ik geen last van oxidatie had, ben ik gelijk met deze stap begonnen en heb daar de handmatige stap overgeslagen.
Vervolgens machinaal verder met Mirka Abralon 1.000;
2.000
4.000
Daarna aan de slag gegaan met een Farécla G-MOP Compound foam polijstschijf op de Mirka Ceros en Swissvax Strong en daarmee heel de spaak meegenomen.
Afgebouwd met Scholl Concepts S17, S40 en Swissvax cleaner fluid op dezelfde pad.
En het voorlopige resultaat, waarbij alleen de spaak aan de rechterkant nog niet gedaan is;
De spaak die nog niet gedaan is en één van de redenen (buiten het glansverschil) waarom het belangrijk is ze allemaal te doen;
Voordat de velg in de coating gaat polijst ik ze zover mogelijk naar hoogglans op met een wit polijstbroodje speciaal voor aluminium.
Dat ik dit nu nog niet heb gedaan, heeft te maken met dat hoogglans gepolijst aluminium heel erg gevoelig is.
De glans verminderd al wanneer je een verkeerde doek gebruikt (een beetje hetzelfde als wat met moeilijke lakken gebeurt).