Poets'm'op

Kevin

New Member
En natuurlijk zoals het de startende professionele detailer betaamt, al je gear (lamp, rolletje tape, polisher, fles), op je bijzettafel (lees;dak) zetten. Toppie.....:D
Ik doe het dak eigenlijk altijd als laatste. Overigens is dat natuurlijk geen excuus..

Point taken! Tnx! Mooi goed voornemen!

Het zijn wel auto's waarbij door de eigenaar zelf meegewerkt werd, de witte auto heeft de lamp daar alleen voor de foto, heb die eerst schoongemaakt en wel gelijk weer voorzichtig eraf gehaald toen de foto klaar was.

De polijstmachine (en de pad) op het dak is inderdaad wel mijn fout! Het leek mij dat met een doek ertussen het wel ok zou zijn.. Nu snap ik wel dat dat niet heel netjes staat.. Dus nogmaals tnx
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Dit weekend begonnen aan de achterkant.

Eerst wat roeststop:
IMG_20190106_140526.jpg
Dan wat primer:
IMG_20190106_165849.jpg
En de afwerking totdat ik de kleur ga spuiten:
IMG_20190106_180324.jpg
Je ziet t bijna niet :p

Nog een kleine sneak-peak met de nieuwe klep:
IMG-20190105-WA0022.jpg
 

Kevin

New Member
Jeej, ik heb 99% zeker een plek om de auto te demonteren en over te spuiten.

Nu nog wat hardware, want ik heb helaas alles weggedaan toen ik stopte met scooters enzo..

Nou zal er in 10 jaar vast wel wat dingen beter geworden zijn. Dus, als hier iemand zit met ervaring hoor ik het graag!
 

Kevin

New Member
Vandaag een rooie auto gepoetst!
Was ook wel nodig en de staat was echt heeeel slecht:
IMG_20190113_111227.jpg
IMG_20190113_111235.jpg
Toen maar even met wat meer overtuiging gewassen, met een stukje klei bewerkt, gele pads met groene en gele rupes polijst (zowel de rupes 15 mkII als mijn oude DA gebruikt.. Maar wat een verschil zeg) geslepen naar een acceptabel resultaat. Afgewerkt met een rondje wit met wit en daarna een dubbel laagje 845..
IMG_20190113_171557.jpg
IMG_20190113_171619.jpg

IMG_20190113_171627.jpg
Helaas zitten er veel beschadigingen op waar ik niets aan kon doen, maar heb goed kunnen experimenteren met verschillende tools.. Dus een vriendin blij en ik ben blij!
IMG-20190114-WA0003.jpg
IMG-20190114-WA0005.jpg
Over 2 weken wassen en dan final shine (sorry @Stefan :oops:iets met gegeven paard toch..) erop, ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.

Volgend weekend ga ik mn caddy coaten (als de planning dat toelaat) en daar ben ik ook echt heel erg benieuwd naar!
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Zojuist even een internetstoring gehad, dus ik heb labels gemaakt voor mn sprayers:
IMG_20190115_165839.jpg IMG_20190115_165834.jpg
Omdat ik echt alzheimer heb qua verhoudingen als ik na ga vullen, heb ik overal dit erop gezet en ik heb blanco labels voor als ik de dymo niet in de buurt heb.

Edit ivm slechte foto
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Zo, vandaag weer verder aan de klep gewerkt! Er was een hoekje van de spoiler beschadigd en er zat wat roest op, dus goeie oefening voor de auto straks:
IMG_20190119_234057.jpg IMG_20190120_012829.jpg IMG_20190120_012826.jpg

Gisteren ook nog in de Efteling geweest, een paar uur voordat het openging, wel mooie plaatjes kunnen schieten:
IMG_20190118_103957.jpg
 

Kevin

New Member
Dit weekend weer verder gegaan aan de audio in de 206 (leeuwtje takkeherrie) nadat vorig weekend een ramp was qua planning..

Vorige week:
-Deuren leeg, demping speaker mounts voorkant en pioneers installeren:
b245e96432e9ea7d39dbbe4aec888a930b0f1373.jpg
IMG_20180209_184516.jpg
Had hier nog 2 plaatjes van liggen voor de deuren, hier nog kaal:
20190216_142930.jpg
De after foto komt morgen!

Vandaag:
Power Kabel vervangen door 35qmm
Splitter maken voor versterkers dmv gestapelde ogen
Bedrading speakers opmeten en maken
De boel solderen en krimpen
20190223_143542.jpg
20190223_172114.jpg
20190224_000823.jpg
20190224_000852.jpg
20190224_000835.jpg

Omdat de onderdelen op maat zijn alles netjes gelabeld. Ook een overzet zekering gekocht om de verlichting van de radio te kunnen dimmen zonder in de ori bekabeling te hoeven knippen en de radio geupdatet naar de nieuwe BT standaard.
Morgen verder met dempen en monteren!

Lekker hobbieen! Woohoo
 

Kevin

New Member
Eerst nog even de quote met wat ik van plan was:
Even een dubbepost om te voorkomen dat 2 onderwerpen door elkaar lopen.

De speakers en de headunit van mijn vriendins aito waren helemaal naar de klote en van pauperkwaliteit en slecht gemonteerd (zonder demping enzo)

Ik heb gisteren toen ik in friesland was even bij een auto-winkel geweest op aanraden van een maatje. Die hebben een redelijk assortiment "oude" speakers. Deze winkel staat niet bekend voor het verkopen van audio in de midden en hoge klasse dus ik hoopte er een goeie deal te kunnen slaan uit wat oude voorraad daar.

Ik heb een aantal eisen waar het aan moet voldoen:

-Een knoppenradio zonder multifunctie-knoppen die tijdens het rijden niet te bedienen zijn (de pioneer-pogo-stick is zo'n ding)
-Bluetooth streaming en handsfree
-Geschikt om te filteren met een equalizer met Q-waarde (ik heb een microfoon en software om de boel te kunnen afstellen)
-3x rca out om de boel versterkt te kunnen aansturen
-goede interne versterker voor de tijdelijke oplossing zolang we nog geen versterker hebben die alles in 1 aan kan sturen.
-cd speler
-aux
-usb met flac support
-stuurwielinterface
-geen DAB+ (want unlimited streaming ftw)

Voor de headunit heb ik altijd Alpines gehad, zelfs na vergelijken met andere merken moet ik anders consessies doen, en dat wil ik niet.

Voor de ocders heb ik een tabelletje met de modellen vs de opties. Ik wilde eigenlijk de 178, maar die heeft een lagere bluetooth versie. Zie ter vergelijk:

Bekijk bijlage 15075

De keuze is dus gevallen op de Alpine CDE-193BT
Werkt met een via de app instelbare EQ, dus dat is veel makkelijker dan via een textmenutje.
Bekijk bijlage 15076

Daarnaast had ik eigenlijk voorgenomen Gladen speakers te kopen, maar ik vond het eigenlijk iets boven budget omdat we ook nog andere dingen willen doen deze maand :p

Vereisten: geen rommel, en goede sq, het hoeft niet 150db te draaien, maar wel lekker klinken.

Dus ik vond een setje 13cm RockfordFosgate Punch series composet voor achter. De mids gaan erg goed en met een mdf ring en een klein "kastje" achter het paneel spelen ze super strak.
Deze hebben ook super fijne tweeters die ik aan de voorkant ga monteren in de deuren. Omdat ik de laatste set had hebben we nu 30% korting gekregen.
Bekijk bijlage 15078
En er lag nog een 16cm composetje van pioneer met de oude type filters (niet digitaal) waarvan ik wist dat een maatje die heeft gehad en daar heel erg tevreden over is. En ik kreeg 35% korting op deze. De woofers zijn van gewoven stof (soort kevlar) En van deze gaan de tweeters niet gebruikt worden, die zijn veel te schel en van waaienbomen plastic.
Bekijk bijlage 15077
Ook hier, goed monteren maakt het verschil. Mn maatje heeft ze wel via een amp aangesloten, dus ik denk dat ik dat ook ga doen als de boel helemaal gedempt en klaargemaakt is. (dat ga ik pas doen na het overspuiten, want: dikkere kabels naar deuren en kleine deukjes wegwerken)

Bekijk bijlage 15073
Heb alles meegekregen voor 400 euro en 15 cent.

De headunit kan totaal 4x50 watt, even gekeken naar het verbruik van de radio is de max die we eruit kunnen trekken bij alpine 4x32 watt.

Maar nu komt het, de tweeters van RF kunnen op de radio ingeregeld worden met een highpass filter op de achterspeakeruitgang (leve alpine) deze zijn dus serieus 40 watt rms per stuk 0.o'
De mid-woofers (50 W RMS ps is voor 13cm best aardig) van die set gaan op de front speaker aansluiting met een bandpass die ik nog uit moet rekenen (deze ga ik dus meten)
En ik heb een 4 kanaals versterker op het oog die gebrugd de sub (Gladen 8" 150W rms in een gesloten kist) en de 2 mid-woofers van de pioneerset (2x75W rms) kan aansturen.

Dus dan heb ik alle instelmogelijkheden van de alpine benut en worden alle sets met voldoende power aangestuurd. Ik verwacht dan ook een prima resultaat.

Voor nu worden de nieuwe speakers gewoon ingebouwd zoals hierboven maar gebruik ik de ori bedrading om tijd te besparen. Daarnaast heb ik wel alle RCA kabels en remotes allemaal al liggen, dus dat is makkelijk.
Ik kan nu toch nog niet dempen dus dan heeft die extra versterker toch geen nut.

Ik hou jullie op de hoogte! In mn foto-topic kan je ook de foto's van de huidige situatie zien en ik zal daar ook het afstellen en inbouwen gaan documenten.

Ik heb in het verleden heel veel audio installs gedaan en er is eigenlijk maar 1 echt goede manier om het te doen. Ik heb veel mensen geholpen om "niet zo goed afgestelde" installs toch nog goed klinkend te krijgen door het afstellen van de parameters.. En het is eigenlijk helemaal niet moeilijk zoals je zal zien!

Vandaag de beloofde after foto's:
20190224_222220.jpg
20190224_222229.jpg
De tweeters met een stevige beugel achter de spiegeldriehoek.
20190224_222435.jpg
De filters passen precies in de kleine klepjes aan de zijkant van het dashboard.
20190224_170430.jpg
Wat ondersteuning in de vorm van 2,5qmm solid koper, zodat de insulator aan de achterkant en de demping de vorm goedhouden en dat niet de stangetjes "vastplakken" aan het schuim of de dempings matten.
20190224_170427.jpg
Eerste stukje absorber geplakt als speaker ring.
20190224_204359.jpg
De deur in de dempings matten. Wat je niet ziet is het paneel erachter, het is dus van buiten naar binnen;
Buitenpaneel
Staal - bitumen - alu - insulator
Binnenpaneel
Insulator - bedrading - bitumen (stalen delen, stroken) - staal (paneel) - versteviging (draad) - bitumen - absorber - speaker - foam ring en dan het deurpaneel (kunstof) met aan de binnenkant versteviging tegen trillen met divers schuim en bitumen (bakjes en handvaten klinken nu massief ipv hol)
20190224_204413.jpg
Speaker met ring, hierna de hele boel beplakt met absorber, zodat het portier echt trillingsvrij is.
20190224_222457.jpg
In de linker dorpel zit nu (in de originele houders) 35qmm stroom, 3x 1,5qmm hq speakerkabel, signaal 1 acc+ voor verlichting en 1,5qmm aarde voor de radio naar centraal massapunt. Rechts liggen de line's (nu 2 worden er 3), 3x 1,5qmm speakerkabel, signaal 2 en 3 acc+ van de radio en nog een cat6 kabel voor de partyverlichting.
Achterin komt nog een 45ah accu met snelle laadaansluiting en accumanagement, in de toekomst komt de accu die er nu voor inzit achter en neem ik voor voorin een zwaardere/gelaccu. Moet dan wel de laadspanning van de dynamo nog even opkrikken naar 14,6v omdat de laadverdeler een schakel verlies heeft van 0,7v, en dan zouden de accu's nooit vol laden.
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Vandaag even naar de nieuwe vestiging van Louis motorkleding en accessoires geweest in Tilburg. Pas sinds vandaag open en een mooie zaak! Het concept ken ik al langer uit Oostenrijk en Duitsland, daar heel succesvol. Ze hebben scherpe prijzen en de webshop en de winkel hebben alles gelijk qua prijs.
Bekijk bijlage 15150
Ik moest een nieuwe lader hebben voor de auto's en de ctek was daar het goedkoopst. Uiteindelijk voor €100
de 5 ampere lader, met een beschermrubbertje:
Bekijk bijlage 15146
een snelaansluiting voor de motor/autostekker (sigarettenaansteker en de mini variant daarvan) en
Bekijk bijlage 15151
een snelaansluiting met display voor vaste inbouw in de 206.
Bekijk bijlage 15147
Waar overigens een 2e accu achterin geplaatst word voor de extra stroom.
Dan natuurlijk alleen nog een slim scheidingsrelais tussen de accu's dat ze elkaar niet leegtrekken.
Bekijk bijlage 15149

De caddy krijgt er ook een extra puntje bij bij de versterker, dan hoeft de lader niet altijd onder de motorkap te liggen.

Maar.. Vette winkel en leuk om bij de opening te zijn.
Bekijk bijlage 15148


Vandaag weer een paar uurtjes erin gestoken, vanavond ook nog even en dan kan alles in inder geval spelen!!! Yeahhhh!

De accuscheider is onderweg, maar ga het eerst even zonder aansluiten en kijken hoe het werkt
Screenshot_20190302-014800_Chrome.jpg
Pas als 1 vd 2 accus op laadspanning is trekt dit relais open, zodra de aarde wegvalt of de spanning daalt laat ie m los en zijn je accu's 100% gescheiden. Ideaal, en geen spanningsverlies.
20190302_122943.jpg

20190302_125709.jpg

20190302_131938.jpg
20190302_125811.jpg

20190302_135129.jpg

20190302_135132.jpg

20190302_163810.jpg

Hier komt nog een ring om de speaker en dan het paneel er weer op! Dat is eindelijk af, vanavond de voorkant verder terugbouwen en achter de speakers erin en gedempt, en de versterker eraan!

Volgas met die bass!
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Zoo, achter zit er ook in, foto's blijven jullie even schuldig. Door het opraken van het eea aan dempings materiaal moet ik nog even een setje halen, daarnaast kwam ik er net achter dat linksachter de woofer 't niet doet. Om daarbij te komen moet je (letten we even op!) de achterbank zitting links, het bakje achterin, het liefst ook de rugleuning (maar dat moet niet), de bestuurdersriem, de achterriem, het achterraamrubber, het achterpaneel waar de hoedenplank op rust en dan pas het paneel van de achterbankspeaker.. Dussss.... Maar, dan kan ik wel gelijk goede foto's maken. Iets met geluk bij een ongeluk!

Daarnaast ben ik nog een tulpkabel vergeten te bestellen, die kan ik wel bruggen, maar ik wil alles op de radio kunnen filteren. Dus die moet er nog komen, gelukkig hoeft dat achterpaneel er niet af om er 1 kabeltje bij te leggen.
Tevens moet de sub en de accubak combi gemaakt worden. Multiplex constructie en afgas slangetje netjes naar buiten enzo. Maar dat komt binnenkort wel. Dat maak ik wel in de werkplaats want het is nu wel weer koud buiten. Tevens komt daar ook het laaddisplay in die nu op de sub zit.
Zie daar:
20190304_231442.jpg
Nu even met een spanbandje vastgezet en tijdelijke bedrading aan de sub, maar er komt links een kist op maat, tevens zoek ik nog een oplossing om de kabels vast te zetten. Ik denk van die koppelbaren pvc pijp klemmen, maar dan ga ik ze wel zwart maken.

Morgen die tulp en de speaker in orde maken en dan afstellen.. Het eerste begin klinkt wel, maar het is het afstellen waar het om gaat.

Tot morgen!
 

Kevin

New Member
20190310_162653.jpg stomme uploader die de foto's draait.. Maar fotootje van de achterkant! Met een deel demping erin.
20190310_162924.jpg
Deze deed het niet.. Ff de contacten opnieuw gesoldeerd en toen ging ie weer!
Daarnaast moest de accuscheider er nog tussen, dus dat ook maar even gedaan. Hierdoor kan de hoofdaccu de kofferbak accu niet leeg trekken.
20190310_165846.jpg
Zo! Nu alles afstellen!

Edit:
Under pressure, van het album van Bowie, van cd, met de boel afgesteld:
Screenshot_20190310-193639_Spectroid.jpg
De bas is wel aanwezig, maar die mag nog wel iets strakker en de rest staat nu nog op 80\90% afgesteld. Eerst de boel maar eens een tijdje inspelen voor ik ze echt ga tunen. Zeker met vaste passieve filters is dat altijd een moeilijk iets om vanaf moment 1 goed te krijgen.
Ook wil/moet de bedrading nog verder vast.. Maar daarvoor wil ik eerst een mooie behuizing voor de accu en de sub maken.

Hier nog een videootje na de eerste afstel ronde.
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Zoo! Eind deze maand mijn eerste officiële auto te poetsen! Woohoo

Heb om deze reden de spuitwerkzaamheden even uitgesteld, misschien wel beter qua weer.

Wel begonnen aan de velgjes te schrobben en polijsten, vandaag stap 1 en 2 derop gezet.

Bij demontage al helemaal schoongemaakt!
20190319_190952.jpg
't is wel nodig
20190319_190959.jpg
Toch?
20190319_191327.jpg

20190319_191348.jpg

20190319_201145.jpg
Vandeweek weer verder
 

Kevin

New Member
20190323_103440.jpg
Beetje roestig, dus maar even aan de poets.. wel met zwaar gereedschap hoor... hahah
20190323_114354.jpg
Zo, daar is de roest ook weer vanaf!
20190323_114401.jpg
Ik hou van ouwe tools! en hij is nu makkelijk verwijderbaar!

Overigens zit ie nu ook wat dieper, zodat ik mn zaag erop kan zetten als de bankschroef eraf is.. niet mooi maar functie boven vorm!
 

Kevin

New Member
Vandaag weer verder aan de velgjes!
IMG-20190323-WA0008.jpeg
Pre-polish
IMG-20190323-WA0010.jpeg
After polish

Heb vandaag zo een cone gehaald voor op de tol. Lekker draaien!
Morgen de rest en dan ontvetten en in de dlux!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom

Kevin

New Member
Zo, vandaag weer verder gegaan:
IMG-20190324-WA0009.jpeg
Nog keer gepolijst naar een finish die acceptabel is met alle beschadigingen en daarna Dlux erop gezet! Wow wat een glans:

IMG-20190324-WA0013.jpeg
IMG-20190324-WA0011.jpeg

Heb ze alleen even voor de foto naar buiten gebracht, ze liggen nu lekker in de schuur, later deze week gaan ze er eindelijk weer op!

PS let niet op de schades, die moeten na 't seizoen echt gedaan worden.. Dit kan eigenlijk echt niet..
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
De merkdopjes van de velgen even gepoetst.. Eigenlijk geen eer aan te behalen... Maar ze glimmen wel!

20190326_231805.jpg
 

Nieuwste berichten

Bovenaan