Polijsten in de zon

Discussie in 'Polijsten' gestart door wim bakker, 9 mei 2016.

  1. wim bakker

    wim bakker New Member

    Sinds kort heb ik een polijstmachine aangeschaft en een tas vol spullen.
    Kan niet wachten om te beginnen:)

    Helaas is onze garage wel OK om een auto in te stallen, maar te klein om de auto te poetsen.
    Ben dus aangewezen op buiten werken, eventueel onder de carport.

    Is het geen goed idee om in de zon te kleien, polijsten etc, of maakt dat niet uit.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
  2. FiveCX-5

    FiveCX-5 V.I.P. Member

    Denk niet dat dit een goed idee is !!!......die carport......dat is altijd beter werk !
    Hugo vindt dit leuk.
  3. Kilometervreter

    Kilometervreter überspammer

    Ik kan tegenwoordig gelukkig altijd binnen werken, daarvoor ook altijd buiten gewerkt.
    Polijsten in de zon is vooral op donkere auto's niet fijn, het afnemen gaat vele malen lastiger, vaak gaat het polijstmiddel plakken en dit werkt niet fijn. Als je de moegelijkhebt altijd in de schaduw werken, dus onder een carport of een party tent.
    Voordeel van de zon is wel dat het de beste "correctielamp" is die er bestaat, je ziet elk krasje of swirl :).
    Laatst bewerkt: 11 mei 2016
    IbizaSigno vindt dit leuk.
  4. Black Widow

    Black Widow V.I.P. Member

    Lekker onder de carport werken is mijn advies. Bij koel weer in de buitenlucht is wel goed te doen. Polijsten in de zon is echt geen lol, ook niet met de merken die propageren dat het wel kan. Zoals Poorboys. De verwerking is vaak belabberd en tijdens het boenen om het polijst residu van je lak te krijgen wrijf je net zo makkelijk weer swirls in de lak.
  5. Pino

    Pino Premium Member

    Niet geheel onbelangrijk: los van de werking van producten kan de detailer zelf ook last hebben van de volle zon. Ik vind het zelf helemaal niets om in de hete zon te detailen.
  6. Razorblatter

    Razorblatter Active Member

    Alleen al het wassen in de volle zon is geen pretje, het metaal en de lak worden veel te warm waardoor water en shampoo zo verdampt zijn en er sporen achterblijven. Je kunt de auto nat houden en aan het eind snel droog maken maar het blijft geen aanrader.
    Polijstmiddel en wax zijn ook ontwikkeld om ingewreven te worden binnen een gestelde tijd. Te warme lak is daarbij echt een spelbreker voor je auto en voor jou.
  7. Srt4

    Srt4 Active Member

    Ik ben er ook geen fan van om te wassen en/of te polijsten in de zon ,
    Maaaar als het toch moet zou ik proberen om je auto zo neer te zetten dat 1 zijkant uit de zon staat , probleem daar van is gelijk dat je met je gezicht in de zon staat , dus ,,, beter een biertje pakken en in de tuin gaan zitten denk ik dan maar ....
    Pb black hole , heb ik wel eens geprobeerd in de volle zon , met water erbij vernevelen maar dat is niks , produkt gaat klonteren enzo overal speters nee geen succes ..
  8. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    Zelf werk ik altijd in de buitenlucht en zo ook vaak in de zon. Als het heel erg heet is en ik geen schaduw heb dan liever niet. Dan werk ik liever 's avonds of erg vroeg op de dag. Oo donkere auto's is het al snel te warm. En lichte auto's (laten we die niet vergeten) daar staar je je de vlekken voor de ogen door de felle zon die reflecteerd.
  9. wim bakker

    wim bakker New Member

    OK! Snap het.
    Bedankt allemaal voor de eenduidige adviezen
  10. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    Succes en deel je resultaten!
  11. Razorblatter

    Razorblatter Active Member

    Of ga gewoon in de brandende zon aan de gang en vertel beeldend je drama.
    Ook wel 's leuk in plaats van al die glanzende glorie verhalen alhier...
    Berrie, Kilometervreter en IbizaSigno vinden dit leuk.
  12. IbizaSigno

    IbizaSigno V.I.P. Member

    Het kan niet altijd feest zijn
    Kilometervreter vindt dit leuk.
  13. wim bakker

    wim bakker New Member

    Ok. Ben begonnen toen er geen zon was, later toch wel een beetje....
    Onze carpoort heeft een dak van helder glas. Helpt niet echt als zonwering. :)

    De auto is een W 204 Mercedes C uit 2011 (face lift).
    Obsidian zwart metalic.
    Rij erin sinds oktober vorig jaar als 2e auto.
    In mijn ogen weinig swirls en goede glans.

    1. Begonnen met auto afspuiten, gewoon slang op de kraan en met niet te veel kracht de waterstraal schuin op de auto.
    2. Wielen schoongemaakt na inspuiten met IronX. Ging erg goed.
    3 . Auto gewassen, 2 emmer methode, met car bath shampoo van Swissvax.
    4. Drooggemaakt met droogdoek van Swissvax.
    5. Kofferdeksel gekleid met klei van Swissvax en spray. Zeer weinig vervuiling.
    6. Gepoetst met de Dab 900 met Menzerna 2500 en witte pad, later Menzerna 3500 en zwarte pad.
    7. Eraser gebruikt en schoongemaakt met microfiber doek.
    8. Black hole van Poor Boys met pad opgebracht en uitgepoetst met mf doek.
    9. Swissvax Shield wax opgebracht en uitgepoetst alles met de hand.
    Dit ook voor motorkap en dak (het panoramadak niet).

    Ik vind de auto er niet heel veel beter uitzien dan voor de behandeling.
    Zie niet dat er veel swirls verdwenen zijn.

    Denk dat ik te voorzichtig ben begonnen met polijsten.
    Ik weet ook niet goed wanneer je weer polijstmiddel moet toevoegen.
    Hoeveel passes etc.

    De workshop van Waxworld was erg goed, maar ik zou het iemand met
    ervaring is willen zien doen op een auto.

    Ik lees dat er op het forum nogal wat leden zijn die ook aan auto's van anderen werken.
    Zal eens voorzichtig vragen.

    Groet
    Wim
  14. Kilometervreter

    Kilometervreter überspammer

    Beste Wim,

    Een mooi stappenplan maar een beetje lastig te beoordelen of de auto na de behandeling niet veel beter is dan voor de behandeling zonder foto's.:)
    Heb je alles gepolijst of alleen de kofferklep, dat vind ik wat onduidelijk.
    Verder zijn MB lakken meestal kei en keihard en zal je met de wite pad en Mezerna 2500 op een Dap niet veel correctie halen of je moet er heel veel tijd voor uit trekken :).
    De glans zou er in ieder geval wel in moeten komen, maar die was er al volgens je verhaal.
    Ik snap ook niet zo goed wat je voor ogen had voordat je begon.
    Een W204 is een C-klasse toch? Ik weet dat nooit zo goed bij MB.
    Laatst bewerkt: 26 mei 2016
  15. Black Widow

    Black Widow V.I.P. Member

    Ik mis 1 belangrijke stap nl. de testspot. Hierbij polijst je met diverse pads en polijstmiddel combinaties en bepaal je welke combinatie het best werkt op jouw lak. Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat Menzerna 2500 icm. een witte pad een te milde combinatie is die op keiharde Mercedeslak weinig resultaat zal laten zien.
    Hugo en Kilometervreter vinden dit leuk.
  16. wim bakker

    wim bakker New Member

    Een W204 is inderdaad een Mercedes C.
    Heb kofferbakklep, dak en motorkap gedaan.
    Ik had voor ogen de auto in de was te zetten na de winter.
    Omdat ik ook machinaal wil polijsten, maar eens begonnen.

    Testspot kopt. Niet gedaan. Vergeten.
    Denk ook dat ik te mild ben bezig geweest.

    Ik heb ook nog Menzerna 1500 en een rode/oranje pad.
    Of is dat een beetje te?

    Toch maar eens meekijken met een ervaren poetser.
  17. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    @wim bakker ,je hebt denk ik ook Menzerna FG400? Die in combinatie meteen oranje pad zal zeker beter gaan dan wit met 2500. Doe gewoon lekker de testspot, werk in kleine stukken van 40x40 cm en gebruik een langzame armbeweging zoals je hebt geleerd. Dan gaat het zeker goedkomen, kijk kritisch naar je polijstresultaat, dat is namelijk hét moment om er iets aan te doen. Niet nadat je alle stappen hebt doorlopen om dan tot de conclusie te komen dat je teweinig correctie hebt behaald.
  18. Black Widow

    Black Widow V.I.P. Member

    Met FG400 en een oranje pad, eventueel in meerdere passes zou je inderdaad zelfs met een DAP iets van een acceptabel resultaat moeten bereiken. Neem uitgebreid de tijd om de testspot te beoordelen.
    Stefan vindt dit leuk.
  19. wim bakker

    wim bakker New Member

    Bedankt voor de tip.
    Ga ik doen
  20. SLK

    SLK Premium Member

    Onze SLK was ook Obsidian zwart. Best een harde lak en FG400 met een oranje pad is echt wel nodig om correctie te zien. Dat heb ik destijds ook met de DAP900 gedaan, voordat ik een Rupes kocht.

Deel Deze Pagina