Polijsten met CarPro... Help?

Discussie in 'Polijsten' gestart door B van Kraaikamp, 4 mrt 2020.

  1. B van Kraaikamp

    B van Kraaikamp New Member

    Dag beste forumleden!
    Mijn naam is Bas, nieuw op dit forum. Voorheen al actief geweest op andere fora, en al jaren hobbydetailer.
    Ik zit met een probleem, waarop ik momenteel enorm vastloop. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Ik ben van plan professioneler te gaan polijsten met de producten van CarPro. De verhalen klinken erg goed, en de foto's en video's enkel beter. Maar... Welke pads moet ik gebruiken?

    Ik heb zelf twee combinaties in mijn hoofd:
    Tweestaps: compounden met CarPro Clearcut en finishen met CarPro Reflect.
    Eenstaps: cut/finish in 1 stap met CarPro Fixer

    Welke pads adviseren jullie voor mijn producten? Ik zoek dus:
    - een pad voor Heavy Cutting / Compounding
    - een pad voor Finishing
    - een pad voor One Step (Medium)

    Alle hulp is welkom! Alvast dank.
    Groeten,
    B van Kraaikamp
    Tim Krijgh en Kevin vinden dit leuk.
  2. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Welkom hier Bas!

    De stappen zoals je die bedacht hebt zijn prima, het enige waar je rekening mee moet houden is dat de ene lak de andere niet is. Een vaste combinatie van pad/polijstmiddel raden wij dan ook niet aan want het is beter om dat per keer te bepalen door het maken van één of meerdere testspots. Het is dan ook verstandig om wat verschillende pads in je arsenaal te hebben zodat je de juiste combo kunt vinden. Ik zou zeggen: kies voor een foam cutting, polishing en finishing pad en neem ook een microfiber cutting (of extreme cutting) om ook harde lakken aan te kunnen.
    Tim Krijgh en Kevin vinden dit leuk.
  3. WaxChris

    WaxChris New Member

    Beste Stefan,
    Hoe kan ik als beginner achterhalen welke lak op een auto zit die tegen een behandeling met een polijstmiddel kan?
    Waar is een geschikte plaats voor een testspot te doen, is dit de onderkant van de motorkap?

    Alvast vriendelijk dank :)
    Groeten, Chris
  4. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Nagenoeg alle lakken kunnen tegen een behandeling met een polijstmiddel. Zeker de lakken die met een blanke lak (clearcoat) zijn afgetopt.
    Je zult wel rekening moeten houden met de samenstelling van het polijstmiddel; als je een zware "compound" gebruikt op een hele zachte lak dan help je jezelf niet echt verder.
    Dus het devies is om "licht" te beginnen, en als je geen of te weinig resultaat behaalt dan op te schalen. Dat kan zowel met het polijstmiddel als met de pad.
    Je testspot maak je gewoon op de buitenkant van de auto, dat is immers de plek waar je correctie wil behalen.
    De binnenkant van de motorkap wordt in de spuitstraat in de fabriek schraler gespoten en ook nog eens met minder blanke lak, dit is allemaal het gevolg van efficiency en kostenbesparing. Je zult daar dus een ander resultaat behalen dan op de buitenkant, daarmee heeft je testspot aan de binnenkant van de motorkap geen tot weinig waarde.

    Heb je de pagina van de Workshops bij Waxworld al eens bezocht, @WaxChris ?
    Zodra de Coronaregels het weer toelaten zullen de workshops weer ingepland gaan worden.
    Laatst bewerkt: 19 jun 2020
    Stefan vindt dit leuk.
  5. Dirk Post

    Dirk Post Active Member

    Eerlijk gezegd zou ik niet op een matte lak met polijstmiddelen aan de gang gaan.
    Dus op alle lakken?
  6. BlackPassat

    BlackPassat V.I.P. Member

    Terechte opmerking Dirk, ik zal het editen naar: "nagenoeg alle lakken"

    Ik zag de vraag:
    meer als een vraag over de hardheid van de lak, in combinatie met het te gebruiken polijstmiddel.
  7. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Nou ik heb ook wel eens (meer dan eens) matte lakken gezien die glanzend horen te zijn :D
    Maar inderdaad een terechte opmerking Dirk!
    BlackPassat vindt dit leuk.
  8. Stefan

    Stefan Administrator Medewerker

    Wat @BlackPassat terecht aangaf is het beste om de testspot gewoon aan de buitenzijde te doen. Bij voorkeur een paneel wat goed in het zicht ligt zoals de motorkap. Begin met een lichte of medium combinatie en bepaal of dat voldoende is. Indien voldoende dan kun je daar de rest van de auto mee doen, indien onvoldoende correctie dan doe je een testspot met een stapje hoger/zwaarder

Deel Deze Pagina