Polijstmiddelen die flake ophalen

Cavemania

V.I.P. Member
Hoorde laatst iemand zeggen dat hij met bepaalde polijstmiddelen de flake in metallic lak veel beter omhoog kon krijgen dan met andere middelen. Ik zat er vandaag nog eens over na te denken onderweg naar huis in de auto maar het klinkt mij als broodje aap verhaal in de oren. Met een polijstmiddel polijst je de blanke lak waardoor de flake beter zichtbaar wordt. Het ene middel werkt beter dan het andere maar uiteindelijk moet je in principe met ieder polijstmiddel nagenoeg hetzelfde resultaat kunnen behalen en zal de flake er dus net zo uitzien. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
 

nicknameless

V.I.P. Member
Lijkt me sterk dat de metallic flakes "omhoog" komen Door het polijsten.
Deze zijn namelijk verstrooid door het spuitproces en zitten vast in de lak.

Zal vast wel weer verzonnen zijn door iemand die ook heel geheimzinnig doet over zijn polijst werkzaamheden....
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Het heeft natuurlijk wel enige invloed, een polijstmiddel die een perfecte finish geeft aan de lak, laat ook de metallicflake het beste naar voren komen.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Wie zal het zeggen, sommigen horen ook het verschil tussen een speakerset van €10.000 en één van €30.000 dus misschien zien anderen meer dan jij en ik...
 

Black Widow

V.I.P. Member
Je mag er wel vanuit gaan dat het polijstmiddel volgens het boekje is verwerkt. Ik geloof helemaal niets van dat verhaal. M.i. interessant doenerij voor op een verjaardags feestje.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Wil iemand mij het achterliggende verhaal vertellen en transparant communiceren alstjeblieft. Uit alle voorgaande berichten denk ik te merken dat er iets aan ten grondslag ligt.
On topic; als je polijst wordt er een klein laagje verwijderd zoals iedereen weet, daardoor wordt de metallic meer zichtbaar. Dat heet in de volksmond 'komt meer naar voren/ boven'. Dus in die zin correct.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Volgens mij is er geen achterliggend verhaal anders dan " Hoorde laatst iemand zeggen dat.."
 
  • Leuk
Waarderingen: Pino

ArjanD300

Premium Member
Weet je het test panel van Arjan K nog bij Serge workshopje, robert ?

Was een blauwe deur van een capri, monello en Vserie, waarbin de Vserie een veel mooiere diepere kleur terug wist te halen. ..
snap het niet, maar wel zelf gezien...
 

nicknameless

V.I.P. Member
Zal wel met de olieën te maken hebben die in de polijstmiddelen zitten.

Ik ga er pas in geloven als er 2 verschillende polijstmiddelen op exact dezelfde manier verwerkt worden, d.w.z. qua tijd, beweging, snelheid, druk, temparatuur, luchtvochtigheid, gebruikte pad, nieuwe pad enz. enz. enz. Allerlei factoren hebben invloed.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Het ene polijstmiddel is het andere niet. Daardoor kan het zijn dat de verwerking van elkaar afwijkt om tot de meest optimale verwerking te komen.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Weet je het test panel van Arjan K nog bij Serge workshopje, robert ?

Was een blauwe deur van een capri, monello en Vserie, waarbin de Vserie een veel mooiere diepere kleur terug wist te halen. ..
snap het niet, maar wel zelf gezien...

Dat is inderdaad ook zo. Al niet meer aan gedacht. Uiteindelijk denk ik niet dat het door het polijstmiddel zelf Komt maar wellicht zoals @nicknameless zegt door de oliën.
 

Black Widow

V.I.P. Member
V38 is inderdaad nogal olieachtig en laat zich daarom ook prima verwerken. Een eerlijk 1:1 vergelijk tussen de diverse polijstmiddelen is eigenlijk pas mogelijk als je de gepolijste vlakken afneemt met IPA, Eraser oid.
Chemical Guys Pro Polish P40 (ook een finishing polish) bevat kleurversterkers (op acryl basis, net zoals bijvoorbeeld EZ Creme Glaze) waarbij je dit effect ook goed kunt waarnemen bij bepaalde kleuren.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
De kleur van de lak zal ook wel verschil maken in de mate waarin de flakes meer opvallen ("omhoog komen"). Op zilver of wit zal het minder snel opvallen dan bij een donkere lak. Aannemelijk dat oliën hierin een belangrijke rol spelen zoals @nicknameless & @Black Widow aangeven.
 

ric325i

Active Member
Ikzelf loop de lak na het polijsten na met eraser/prep voor een betere hechting van de opvolgende middelen (sealent/wax) en dan verwijder ik toch de evt aanwezige olien? Voor het verwerken zijn die wellicht makkelijk maar daarna hebben die olien toch dan geen toegevoegde waarde meer ?
 

nicknameless

V.I.P. Member
Volgens mij zijn de oliën in de polijstmiddelen nodig voor de smering, anders kun je net zo goed gaan polijsten met poeder.

De oliën zijn, als ze hun werk hebben gedaan, overbodig.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Polijstolien dienen niet verward te worden met glaze oliën. Een goed voorbeeld is Meguiars M80. Deze finishing polish is ruimschoots voorzien van glaze oliën zoals ze ook voorkomen in de Meguiars M7 glaze. Deze oliën hebben dus als functie het dieper maken / ophalen van de kleur.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan