Cavemania
V.I.P. Member
Ik liep al een tijdje met een leuke review duurtest in het hoofd van glassealants. Er wordt veel over gepraat en iedereen vind wel een bepaalde sealant de beste. Ik heb voor deze review / duurtest gekozen voor de volgende drie glassealants:
Voorbereiding
Als voorbereiding is de ruit van de auto als eerste gewassen en vervolgens gekleid. Het kleien is gedaan met Poorboy's World Poly Elastic Clay met als glijmiddel Dodo Juice Born Slippy. Na het kleien de ruit afgenomen met Poorboy's Spray and Wipe. Vervolgens is de voorruit gepolijst met Chemical Guys V38 Final Polish op een Hex-Logic Blue Soft Polishing/ Finishing Pad. Na het polijsten de ruit nogmaals schoongemaakt met Poorboy's Spray and Wipe en vervolgens ontvet met CarPro Eraser Na het ontvetten de ruit een kwartier uit laten dampen. Vervolgens met tape de vakken verdeeld.
De producten
Turtle Wax CleurVue Rain Kleer
Zoals gezegd is dit product al uitvoerig getest door ArjanD300. Het product is verkrijgbaar voor een bedrag rond de 10 euro voor 300ml. Het betreft een heldere vloeistof. De productverpakking ziet er goed uit en de benodigde aanwijzingen zijn in het Nederlands op de achterzijde van de verpakking te vinden. De verpakking heeft een inhoud van 150ml en kost rond de 10 euro. Volgens de fabrikant kan met de inhoud van de tube 3 maal langer gedaan worden dan met een vloeistof.
ProVision RainClear
De glassealant van ProVision is te krijgen in gel vorm en vloeistof. Voor deze test is de variant in gelvorm gebruikt. De productverpakking is netjes vormgegeven. Op de achterzijde van de verpakking zijn de benodigde aanwijzingen ook in het Nederlands opgenomen.
CarLack68 Glasversiegelung
Voor de test is nog een oude verpakking gebruikt. Helaas is zover ik weet de CarLack68 Glasversiegelung niet meer verkrijgbaar in Nederland. In Engeland is deze verkrijgbaar voor een bedrag van ongeveer 13 pond. Ook de CarLack68 Glasversiegelung is een heldere vloeistof. De geur is gelijk aan die van de Turtlewax. De aanwijzingen staan in het Duits op de achterzijde van de verpakking maar de toepassing is weinig anders dan de andere twee producten.
Toepassing van de producten
De producten moesten worden toegepast met een papieren doek of een microvezeldoek. Hierin ben ik afgeweken van de aanwijzigen van de fabrikant. Ik heb de producten aangebracht met een make-up pad. Op deze wijze gaat er weinig product verloren in doeken. De toepassing is nagenoeg hetzelfde met een make-up pad als met een microvezeldoek of een papieren doek. De ProVision en CarLack68 zijn in lijnvormige banen in dambord patroon aangebracht.
De Turtlewax is conform verpakking met draaiende bewegingen aangebracht. De Provision en CarLack68 zijn enkel aangebracht en de TurtleWax is conform aanwijzing in 2 lagen aangebracht.
Hazen van Carlack68 rechts en ProVision midden.
Hazen TurtleWax
Nadat de producten voldoende gedroogd waren zijn ze uitgebuft met een glasdoek en een beetje water zoals op de aanwijzingen op de verpakkingen zijn weergegeven.
Nog even een overzicht van de aangebrachte producten op de vlakken.
Bevindingen
Op onderstaande foto is nog weinig verschil in de producten te zien. Het enige wat goed zichtbaar is is de plek waar geen product is toegepast.
Onderstaande foto laat goed zien dat de TurtleWax en Carlack68 meer effect hebben dan de ProVision.
Tijdens de eerste rit met regen had de Carlack de laagste snelheid nodig (ca. 45 km/h) op de voet gevolgd door de TurtleWax (ca. 55 km/h) op iets grotere afstand volgt de ProVision (ca. 70km/h).
Met de testauto wordt circa 700 á 800 kilometer per week gereden. Er zullen dus regelmatig updates volgen van deze duurtest.
Update 1, 4 dagen na aanbrengen
Vandaag weer een rit met regen gereden. Al met al zitten de producten er nu 600 kilometer op. Ruitenwissers sporadisch gebruikt. Ruit is erg vies op het moment, veel vliegenlijken etc. dus de werking is iets minder.
Net na aanbrengen, bestuurderskant Carlack68, midden ProVision, passagierskant TurtleWax
Nu na 600 kilometer op een vieze voorruit
120 km/h
80 km/h
Optrekken met een natte voorruit
Voor mij is de eerste conclusie dat Carlack68 het beste is op de voet gevolgd door TurtleWax en op enige afstand de ProVision.
Update na 2 weken en 1300 kilometer. Ruitenwissers weinig gebruikt.
Conclusies
NU uiteindelijk na 8 weken testen en ruim 6.000 kilometer gereden te hebben zijn voor mij als winnaars uit de bus gekomen... rapapa rapapa Carlack68 en TurtleWax. Deze glassealants hebben elkaar weinig ontlopen qua verwerking en eigenschappen tijdens de test. Tijdens het aanbrengen leken beide producten qua geur, kleur etc. ook erg op elkaar. Ik vermoed dan ook dat het om dezelfde producten gaat. De minieme verschillen die er waren kan aan de applicatie hebben gelegen.
Ik hoop dat ik er een leuke test van gemaakt heb voor een ieder en dat ik wat licht heb kunnen werpen op de eigenschappen van de verschillende sealants.
- Turtle Wax CleurVue Rain Kleer
ProVision RainClear
CarLack68 Glasversiegelung
Voorbereiding
Als voorbereiding is de ruit van de auto als eerste gewassen en vervolgens gekleid. Het kleien is gedaan met Poorboy's World Poly Elastic Clay met als glijmiddel Dodo Juice Born Slippy. Na het kleien de ruit afgenomen met Poorboy's Spray and Wipe. Vervolgens is de voorruit gepolijst met Chemical Guys V38 Final Polish op een Hex-Logic Blue Soft Polishing/ Finishing Pad. Na het polijsten de ruit nogmaals schoongemaakt met Poorboy's Spray and Wipe en vervolgens ontvet met CarPro Eraser Na het ontvetten de ruit een kwartier uit laten dampen. Vervolgens met tape de vakken verdeeld.
De producten
Turtle Wax CleurVue Rain Kleer
Zoals gezegd is dit product al uitvoerig getest door ArjanD300. Het product is verkrijgbaar voor een bedrag rond de 10 euro voor 300ml. Het betreft een heldere vloeistof. De productverpakking ziet er goed uit en de benodigde aanwijzingen zijn in het Nederlands op de achterzijde van de verpakking te vinden. De verpakking heeft een inhoud van 150ml en kost rond de 10 euro. Volgens de fabrikant kan met de inhoud van de tube 3 maal langer gedaan worden dan met een vloeistof.
ProVision RainClear
De glassealant van ProVision is te krijgen in gel vorm en vloeistof. Voor deze test is de variant in gelvorm gebruikt. De productverpakking is netjes vormgegeven. Op de achterzijde van de verpakking zijn de benodigde aanwijzingen ook in het Nederlands opgenomen.
CarLack68 Glasversiegelung
Voor de test is nog een oude verpakking gebruikt. Helaas is zover ik weet de CarLack68 Glasversiegelung niet meer verkrijgbaar in Nederland. In Engeland is deze verkrijgbaar voor een bedrag van ongeveer 13 pond. Ook de CarLack68 Glasversiegelung is een heldere vloeistof. De geur is gelijk aan die van de Turtlewax. De aanwijzingen staan in het Duits op de achterzijde van de verpakking maar de toepassing is weinig anders dan de andere twee producten.
Toepassing van de producten
De producten moesten worden toegepast met een papieren doek of een microvezeldoek. Hierin ben ik afgeweken van de aanwijzigen van de fabrikant. Ik heb de producten aangebracht met een make-up pad. Op deze wijze gaat er weinig product verloren in doeken. De toepassing is nagenoeg hetzelfde met een make-up pad als met een microvezeldoek of een papieren doek. De ProVision en CarLack68 zijn in lijnvormige banen in dambord patroon aangebracht.
De Turtlewax is conform verpakking met draaiende bewegingen aangebracht. De Provision en CarLack68 zijn enkel aangebracht en de TurtleWax is conform aanwijzing in 2 lagen aangebracht.
Hazen van Carlack68 rechts en ProVision midden.
Hazen TurtleWax
Nadat de producten voldoende gedroogd waren zijn ze uitgebuft met een glasdoek en een beetje water zoals op de aanwijzingen op de verpakkingen zijn weergegeven.
Nog even een overzicht van de aangebrachte producten op de vlakken.
Bevindingen
Op onderstaande foto is nog weinig verschil in de producten te zien. Het enige wat goed zichtbaar is is de plek waar geen product is toegepast.
Onderstaande foto laat goed zien dat de TurtleWax en Carlack68 meer effect hebben dan de ProVision.
Tijdens de eerste rit met regen had de Carlack de laagste snelheid nodig (ca. 45 km/h) op de voet gevolgd door de TurtleWax (ca. 55 km/h) op iets grotere afstand volgt de ProVision (ca. 70km/h).
Met de testauto wordt circa 700 á 800 kilometer per week gereden. Er zullen dus regelmatig updates volgen van deze duurtest.
Update 1, 4 dagen na aanbrengen
Vandaag weer een rit met regen gereden. Al met al zitten de producten er nu 600 kilometer op. Ruitenwissers sporadisch gebruikt. Ruit is erg vies op het moment, veel vliegenlijken etc. dus de werking is iets minder.
Net na aanbrengen, bestuurderskant Carlack68, midden ProVision, passagierskant TurtleWax
Nu na 600 kilometer op een vieze voorruit
120 km/h
80 km/h
Optrekken met een natte voorruit
Voor mij is de eerste conclusie dat Carlack68 het beste is op de voet gevolgd door TurtleWax en op enige afstand de ProVision.
Update na 2 weken en 1300 kilometer. Ruitenwissers weinig gebruikt.
Conclusies
NU uiteindelijk na 8 weken testen en ruim 6.000 kilometer gereden te hebben zijn voor mij als winnaars uit de bus gekomen... rapapa rapapa Carlack68 en TurtleWax. Deze glassealants hebben elkaar weinig ontlopen qua verwerking en eigenschappen tijdens de test. Tijdens het aanbrengen leken beide producten qua geur, kleur etc. ook erg op elkaar. Ik vermoed dan ook dat het om dezelfde producten gaat. De minieme verschillen die er waren kan aan de applicatie hebben gelegen.
Ik hoop dat ik er een leuke test van gemaakt heb voor een ieder en dat ik wat licht heb kunnen werpen op de eigenschappen van de verschillende sealants.