Review Collinite 845 WAX

Cavemania

V.I.P. Member
Alweer een review, dit keer de Inslator Wax van Collinite beter bekend als de Collinite 845. Collinite vervaardigd waxen voor motorvoertuigen, scheepvaart en industriële toepassing. De Collinite 845 wax kan voor zowel motorvoertuigen als industriële toepassingen worden gebruikt.

845-site2012_zps16fc4403.jpg


Collinite is een klein familiebedrijf en bestaat sinds 1936. Collinite heeft sinds de oprichting één doel voor ogen, het produceren van de meest duurzame waxen op markt. Op de website van Collinite is vermeldt dat de waxen handmatig worden geproduceerd volgens de strengen normen van Collinite. Er worden geen hulpstoffen gebruikt zoals fillers en verdikkers om de productiekosten te reduceren. De waxen worden vandaag de dag nog volgens hetzelfde recept gemaakt als 75 jaar geleden.

resizedimage300201-building2pix_zps6ab083d6.jpg


Nu weer terug naar de Collinite 845 wax. De wax zit in een fles met schroefdop van 473 ml. Het uiterlijk van de fles is gedateerd maar dat past wel goed bij de filosofie van het bedrijf. Op de voorzijde van de fles om wat voor product het gaat en tevens staat er een waarschuwing op dat de wax ontvlambaar is en dat deze gevaarlijk is net niet ingeslikt moet worden. Voor verdere instructies wordt verwezen naar de achterzijde van de fles. Op de achterzijde van de fles staat de gebruiksaanwijzing, de veilgiheidswaarschuwingen en overige informatie. De wax ruikt niet echt lekker, een soort petroleumachtige geur.

IMG_1078_zpsf8e4caa8.jpg


Verwerking

Voorafgaand aan het aanbrengen van de wax heb ik het lak oppervlak voorbewerkt. Als eerste de auto gewassen en gekleid. Vervolgens heb ik een lichte polijststap gedaan. Vervolgens de lak ontvet. De wax zit in een bekende 473ml fles welke door verschillende merken gebruikt wordt. Echter de dop van de fles is een dichte dop zonder spuitmond. Deze dichte dop heb ik direct vervangen door een dop met spuitmond van een ander product.

IMG_1080_zpsff39c200.jpg


Bij lagere temperaturen wordt de wax erg dik. Dit is snel op te lossen door de wax in een bak warm water te leggen. Op deze manier wordt de wax lekker vloeibaar is op die wijze goed dun op te brengen. Het opbrengen kan zowel machinaal als met de hand. Ik heb de wax machinaal opgebracht met een DAP900 en een rode compressorpad. De wax heb ik in een dunne laag opgebracht en voldoende laten curen. Het curen gaat relatief snel. Vervolgens uitgewreven met hoogpool microvezeldoek wat eenvoudig gaat. Na de eerste laag een paar uur later een tweede laag aangebracht op dezelfde wijze en onderstaand plaatje is het resultaat.

199806_312118662219407_1918594536_n_zps3bcf735a.jpg


OP het moment van schrijven 3 weken na het aanbrengen en 2 maal wassen is er nog voldoende bescherming aanwezig. Dit is ook te zien aan de beading en sheeting.

IMG_1076_zpsd075a789.jpg



Collinite 845 is goed verkrijgbaar bij diverse webshops voor een prijs van circa €18,00 exclusief verzendkosten.

Algemeen oordeel
  • Glans: ++
    Duurzaamheid: ++
    Geur: --
    Gebruik: +

Verklaring:
  • ++ Zeer goed
    + Goed
    V Voldoende
    - Onvoldoende
    -- Slecht
 

Woody

V.I.P. Member
De 845 een heerlijke no nonsense wax die ook nog eens verrassend lang zijn werk blijft doen bij goed onderhoud.
Alleen de dop van de fles is een groot nadeel. Na de eerste keer bleef die al niet meer dicht zitten. Weet niet of ik de enige ben? Maar dat is dan ook het enige minpunt wat ik heb kunnen vinden :D

En natuurlijk super bedankt voor het neerzetten van je review. Goed werk
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
De meeste schroeven dan ook een flipdopje van een andere fles erop, gaat een stuk eenvoudiger met het doseren van de wax...
 

JRM

Active Member
nice, jij typt wel snel zeg:confused::D
Mijn muis met 8200 dpi 4G Dual Sensor Systeem kan het niet meer bijhouden.
Als je nog even online blijft schakel ik over op touchscreen achter mijn pc:cool:.

Anyway, een product die nog op mijn verlanglijstje staat
 

Black Widow

V.I.P. Member
Prima wax. Niet duur, makkelijk te verwerken en een prima duurzaamheid. Desalniettemin blijft hier 476 de favoriet uit het Collinite rijtje. Je schrijft dat er geen fillers in zitten. Zou best kunnen maar toch is deze wax prima in staat om lichte swirls onzichtbaar te maken. Na een tijdje wordt de viscositeit van de wax fors hoger (wordt dikker). Je noemt dit ook al in de review. Even goed schudden zorgt er ook voor dat de wax waterdun wordt. Hij blijft dit daarna ook geruime tijd.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ik zou zeggen niet laten staan op de verlanglijst, gewoon bestellen..

Waarschijnlijk komt het door de samenstelling van de wax dat deze swirls camoufleert. Ik vind het persoonlijk een redelijk "vette" wax zeg maar.

De 476 staat ook nog op mijn lijstje maar ik heb al zoveel waxen...
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik heb er al een flesje van leeggemaakt net zoals het blik 476 waarvan ik voor de winter de bodem bereikte. Momenteel zijn ze vervangen door Bilt Hamber Finiswax en Hydrawax.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Bedankt voor de review. Lijkt me een heel mooie wax toe, zeker betreffende de standtijd. Hier staat een Collinite 476S, die mij prima bevalt en nog lang niet leeg is. Ook daar is de geur petroleum achtig.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan