Review: Sonax Xtreme Protect + Shine

Rutger64

Premium Member
533771_595598057145878_1874831531_n.jpg




Sonax Xtreme Protect + Shine

Dit weekend heb ik de auto onder handen genomen om de Sonax Xtreme Protect + Shine te testen. De verpakking ziet er strak vormgegeven uit. Verpakking is herkenbaar voor de Xtreme serie van Sonax. Het product komt met een rode microvezel doek en een erg fijne applicatie pad.

Informatie van de website van Sonax:

Wasvrije lakbescherming voor alle nieuwe, zo goed als nieuwe en met polish behandelde lakken. Biedt duurzame bescherming, frist de kleuren intensief op en geeft een uitstekend waterafstotend effect. Bedekt de lak met een beschermende laag die extreem stabiel is en een duurzame glans geeft. Dankzij de modernste Hybrid NetProtection technologie hechten stof en vuil minder. De glans keert automatisch na iedere wasbeurt terug. Genoeg voor 3 - 4 eenvoudige, supersnelle en gemakkelijke behandelingen; heeft geen voorbehandeling nodig en heeft geen droogtijd.

Voorbereiding:

Het is belangrijk om met een schone lak te beginnen. Ik heb zelf de hele wagen gewassen en gekleid. In 2 stappen gepolijst met Monello Mezzo en gefinisht met CarPro Reflect. Vervolgens 2x ontvet met CarPro Eraser.

52ef4fa6d90d0-image_%2848%29.jpeg


Aanbrengen van het product:

Het aanbrengen van Sonax Xtreme Protect&Shine voelt wat vreemd aan, dit komt omdat het niet lekker glijd maar wat stroef gaat. Even een klein pufje op de applicatie spons en dan rustig aanbrengen. Je moet net zo lang doorwerken totdat het zowat verdwijnt. Afnemen met een kortharige MF doek, ik heb zelf de Ultimate wipes van Meguiars gebruikt. Maar het afnemen ging ook prima met de rode Sonax doek welke in de verpakking zit.

Belangrijk: werk in kleine vlakken; deel je motorkap in 4 delen. Als je goed kijkt zie je waar je bent gebleven, de lak wordt namelijk een beetje donkerder van kleur.

52ef4fe1e63e8-image_%2849%29.jpeg

Klein pufje op de applicatie spons

52ef500295473-image_%2850%29.jpeg

Doorwerken totdat het bijna is verdwenen.


Afnemen
Product niet laten drogen of curen o.i.d. maar meteen afnemen. Zorg voor een aantal schone doeken.

Conclusie

Erg fijn product, met een geweldige glans. Het aanbrengen voelt wat vreemd, maar dat heb je snel genoeg onder de knie. En als ik de medeforummers mag geloven is de waterafstotendheid geweldig. Ik kan eigenlijk niet wachten totdat het gaat regenen. :)


Before&After:

Om het kleurverschil en de glans aan te geven hier nog een voor en na foto. De voor foto heb ik genomen na het polijsten en ontvetten met Eraser. Vlak voordat ik het product aan ging brengen. De na foto heb ik genomen na het aanbrengen van Sonax Xtreme Protect&Shine.

Voor:
52ef513f282cf-image_%2851%29.jpeg


Na:
52ef52a0264aa-image_%2852%29.jpeg


En uiteraard een filmpje:

En een filmpje van Sonax zelf:



Bedankt @Kilometervreter @ShuttersPeet en @IbizaSigno voor de tips.

52f09d1c7d07b-02_Feb._04_08.55.jpg



Edit 06-02-2014:

Beading pics op een vieze auto.

52f3d4e591ce0-Sonax_Xtreme_Protect%26Shine_1.jpg


52f3d6cc1ae87-Sonax_Xtreme_Protect%26Shine_2.jpg


52f3d7b727efb-Sonax_Xtreme_protect%2Bshine.jpg




Update 20-02-2014

Auto gewassen, lijkt net aangebracht :)

iPhone foto
 

Bijlagen

  • SONAX Xtreme Protect+Shine.pdf
    3,9 MB · Weergaven: 2
  • upload_2014-2-4_8-53-53.png
    upload_2014-2-4_8-53-53.png
    463,9 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:

ShuttersPeet

V.I.P. Member
@Rutger64; Erg mooie én duidelijke review, HULDE! Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen qua beading/sheating!

ENNE... zéker stakke, zilveren, verpakking(en)....:D
Maar WAAROM nu alwéér zo'n brandweerauto ala @Kilometervreter, op de verpakking...;)
 

Kilometervreter

überspammer
Mooi verhaal Rutger en zeer duidelijke review, klasse!
Ik ben benieuwd naar de standtijd en echt het wordt pas leuk als het gaat regenen!


@ShuttersPeet anders zie je die verpakking niet staan in het schap als ze er een saaie "grijze" opzetten :)
 

Rutger64

Premium Member
Mooi verhaal Rutger en zeer duidelijke review, klasse!
Ik ben benieuwd naar de standtijd en echt het wordt pas leuk als het gaat regenen!


@ShuttersPeet anders zie je die verpakking niet staan in het schap als ze er een saaie "grijze" opzetten :)


Wat een mooie beading, en het water vliegt er bij 50 km/u al vanaf.:cool:

Zal straks ff een paar foto's plaatsen.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Mooie reviews en ook goed dat je hem steeds update met je bevindingen. Hoeveel kilometer heb je nu met de auto gereden na het aanbrengen?

Je schrijft dat volgens de verpakking 3 á 4 autos gedaan kunnen worden, wat is jou ervaring hier mee? Kan ik bijvoorbeeld 3x mijn Mazda6 behandelen met deze verpakking?

Het lijkt me wel wat om dit product ook eens te testen.
 

Rutger64

Premium Member
Foto gemaakt met mn iPhone 3 (leentoestel) in de schemer, dus geen beste kwaliteit.



Blijft grappig hé Rutger!
Het enige wat ik vreemd blijf vinden is dat ook je lak niet glad is maar zo stroef blijft.

Ja dat is idd vreemd, bij dit soort beading / sheeting verwacht je een lekker gladde lak. Maar het voelt idd stroef.

Mooie reviews en ook goed dat je hem steeds update met je bevindingen. Hoeveel kilometer heb je nu met de auto gereden na het aanbrengen?

Je schrijft dat volgens de verpakking 3 á 4 autos gedaan kunnen worden, wat is jou ervaring hier mee? Kan ik bijvoorbeeld 3x mijn Mazda6 behandelen met deze verpakking?

Het lijkt me wel wat om dit product ook eens te testen.

We rijden plus minus 800 tot 1000 km per maand, dus niet superveel. De liggende delen hebben het zwaar vanwege zooi uit de bomen bij ons voor de deur. Maar met Sonax Protect&Shine is alle vervuiling er zo vanaf. Met 'gewone" waxen had ik nu allang geen goede beading meer door die boom zooi.

3á 4 auto's geen idee of het klopt wat er op de verpakking staat. Ik heb nu 1x mijn wagen gedaan en de bus voelt nog redelijk vol. Ik denk dat er wel wat meer dan 3 á 4 auto's mee gedaan kan worden. Als je het wil testen zou ik deze nemen:
http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=72&products_id=101257

210 ml in de Protect&Shine (26,99 bij Halfords incl applicatie spons en Microvezel doek) vs 340 ml in de Polymer Netshield ( 18,75 bij Waxworld )
 

Bijlagen

  • foto (4).jpg
    foto (4).jpg
    538,4 KB · Weergaven: 6

Cavemania

V.I.P. Member
Thnx @Rutger64 voor de terugkoppeling. Ik rijdt zelf ongeveer tussen de 500 en 750 kilometer per week dus het heeft bij mij iets meer te lijden. Aan de andere kant, mijn auto staat in ieder geval thuis in de garage en op het werk staat hij ver van de bomen vandaan. Ik ben binnenkort bij WWHQ, wellicht dat ik hem dan eens meeneem om te testen :)
 

Rutger64

Premium Member
Ja is een foto van mn iPhone en dan dit stukje uitgeknipt. Bijna het hele dak staat op de originele foto. Maar het gaat om hoe de condens zich heeft gevormd naar druppeltjes. En de druppeltjes zijn nog steeds mooi na 4 maanden :)
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Dat Sonax spul wordt steeds beter......heb ik het idee,
Toen ze vroegah begonnen met dit merk was het in de zelfde range als Valma en Turtle, sinds de fabriek geupgraded is maken ze wondermooie producten...........

p.s. ik heb een Iphone5S, maar die maakt niet zulke foto`s als jij.............of ik kan het niet :mad: (laten we het daar maar op houden :))
 

Nieuwste berichten

Bovenaan