"Spiegel" maken van een nieuwe auto

Chris van S.

Premium Member
Heren (en dame),

Over paar dagen krijg ik mijn fabrieksnieuwe donkerblauwe (Deep Impact Blue) Ford Fiesta afgeleverd. Super mooie kleur die ik uiteraard heb besteld omdat het ons detailers erg vrolijk kan maken.

Uiteraard wil ik de (nu nog verse) lak naar de next level brengen kwa glans. De leverende dealer doet NIETS aan de auto kwa poetswerk. Dus dat zal al een hoop werk schelen.

Het is natuurlijk lastig vooraf te bepalen wat ik zou kunnen of moeten doen om mijn gewenste resultaat te bereiken. Hoe hard is de lak? Zijn er lakdefecten? Etc..
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Opties;
- Niets! Kijken af de lak zelf gereinigd moet worden (PB prof Polish) en daarna een LSP aanbrengen
- Pre wax cleaner; Dodo Juice Lime Prime, Microprime, Autofinesse Rejuvenate. Lak cleaneren met een klein korreltje voor een hele kleine correctie maar super mooie glans
- Finishing polish/juwelen; Capro Reflect, Rupes Diamond Ultra Fine, Scholl Concepts S40

Over 2 dik weken zal ik de lak echt goed kunnen gaan behandelen. Dus in totaal zal de lak meer dan een maand oud zijn.

Ben benieuwd naar jullie meningen en/of ervaringen.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
+1 voor @Black Widow .
Toen mijn auto een paar jaar geleden uit de showroom kwam heb ik het ook zo gedaan. Maar ik heb ook nog een rondje ironx gedaan.
Alleen heb ik gekozen voor een coating ipv een wax, maar dat is een pesoonlijke keuze.
 

Chris van S.

Premium Member
Ik houd even slag om de arm want als ik de lak zie kan ik het pas beoordelen. Maar ik was al van plan om de lak lichtjes te polijsten met een van bovenstaande producten. Weet zeker dat de donkerblauwe kleur zich hier uitstekend voor leent om een prachtige glans te creeeren.

Het zogenaamde "juwelen" van de lak is zo lang mogelijk doorgaan met de licht polijstmiddel... iemand hier wat meer over te vertellen?

Zelf kies ik ook voor een wax. Immers heb niet voor niets speciaal in de kleur van de Fiesta een costum wax laten maken bij Obsession wax. :p
Glans is als een gloss, standtijd 2 a 3 maanden dus regelmatig lekker smeren. Maar het is een feest met deze wax, dus helemaal niet erg....

20160617_001540.jpeg
 

Black Widow

V.I.P. Member
:D"Juwelen", ik moet er altijd om lachen. Volgens mij ga je vanzelf sterretjes zien als je uren naar een halve vierkante meter plaatwerk zit te kijken
 

Kilometervreter

überspammer
Ik heb een beetje hetzelfde, de Swift is wel "behandeld" door de dealer, maar geen swirl of krasje te bekennen, dus ik ga
kleien en dan polijsten met de onovertroffen essence op de glosspad, ik heb eigenlijk nog geen betere combi voor glans gezien, daarna gaat de Swift in de Cquartz, velgen en trims in de Cquartz delux en klaar voor de komende twee jaar.
Dat is wat ik ga doen!
 

marlene

Premium Member
Dat wordt een Deep Gloss Impact Blue Ford Fiesta met die prachtige custom wax. ;) 'Juwelen', ik had er nog nooooit van gehoord anders dan dat sieraden zijn.
 

Pino

Premium Member
Ik ken het als 'jewelen' (de Engelse term).
Volgens mij is er in het Nederlands niet echt een vertaling voor. 'Juwelen' lijkt me dan meer dan duidelijk.
Lijkt me ook wel iets als je niet weet wat je met je tijd aanmoet. :D
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Alvast veel plezier met je nieuwe Fiesta! Ik zou zeggen wassen, kleien en een licht rondje polijsten. Dat jewelen zou ik niet durven zeggen. Bij mijn Fiesta is veel orange peel aanwezig. Ik hoop dat de jouwe strakker gespoten is.
 

ArjanD300

Premium Member
Mooie kleur :cool::D
Kan het weten, ietsje anders maar mooi blauw....

Na jaren werk en vele uurtjes zit de glans er best dik op bij de Mazda...

Ik zou zeggen, goed voorbereiden dus goed polijsten zo zwaar als nodig is en daarna heel secuur afbouwen, hier deed ik wel eens een pas of 3 met licht green en finale en daarna nog eens 3 met zwart en finale en dan nog eens in lime prime maar nu zou ik de lime prime vervangen voor essence...

Succes komt vast goed !
We zullen de pic's wel voorbij zien komen...
 

Chris van S.

Premium Member
Tnx @IbizaSigno. Mwah, zowel mijn witte als de blauwe hebben wat sinasappelhuid. Het is niet anders, ik ga er in elk geval niets aan doen. Het is geen museumstuk. Al houd ik de Fiesta uiteraard zo netjes mogelijk.

@ArjanD300 ik denk dat op een nieuwe auto niet zwaarder ga dan een fijne polijststap. Ik heb al 3 prachtige finish polijstmiddelen met fijne pre waxcleaners. En dan stel je Essence voor.... erg mooi product maar dat zijn mijn huidige middelen ook....keuzes keuzes keuzes.
 

ArjanD300

Premium Member
Klopt @Chris van S. Dat zou ik doen ;)
Met de middelen die jij hebt lukt dat ook prima.

Polijsten inderdaad zo zwaar als nodig is, goed afbouwen als dat nodig is.
En zou dus de laatste stappen, finishen lekker rustig en net even wat langer doen.
Reflect en rupes ken ik niet de S40 wel en die leent zich prima voor wat langer door werken....

Ik denk dat ja het wel weet ;) komt vast goed :cool:

Wel heb ik het idee dat mijn Mazda zo glanst/reflectie heeft door dat er genoeg gedaan is door de jaren heen....:rolleyes:
 

Chris van S.

Premium Member
Dank heren voor de cheerup. Ik heb het vermoeden dat ik de Fiesta met S40 naar de next level kan brengen. Ik ga het beoordelen op de dag zelf :)

Mazda staat er inderdaad echt super bij Arjan
 

ric325i

Active Member
@Chris van S. ik heb pas een splinternieuwe zwarte Fiesta gedaan en een aantal dingen vielen mij op.
Voorbereiding was standaard Iron x, kleien enz.
Toch zag ik op deze nieuwe auto wat hele lichte defecten welke er zo uit waren want de lak is normaal tot zacht te noemen in dit geval.
Defecten met een medium polish (mezzo) gedaan en de rest gefinished met Rupes geel/LC HD oranje.
Als je er de tijd voor hebt/gaat nemen zou een extra rondje met Rupes wit combo ideaal zijn.

Deze auto had gevoelige lak waarbij de doeken echt zacht en EDGELESS moesten zijn anders kreeg je hele hele lichte swirls. Ik heb aan de hand van dit voorbeeld ook besloten om compleet over te gaan op edgeless doeken.
 

Chris van S.

Premium Member
Bedankt voor de tips @ric325i. Spreekt voor zich lijkt me. Ik ga het vanzelf zien hoe de blauwe lak reageerd. Daarom bepaal ik mijn stappenplan niet van te voren. Wel dat ik een mooie finish wil creeeren. Ik kan vele kanten op dus dat komt wel goed. ;)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan