verbrand rubber/elektro geur linkerachter wiel

JRM

Active Member
Vanmiddag reed ik naar huis(20km) en rook in de auto een branderig luchtje in de auto (ix20). Uiteindelijk thuis aangekomen stapte ik de auto uit en rook ik het nog sterker. Na een speurtocht blijkt de geur van mijn linker achterwiel te komen. Verbrand rubber? Zelfs na een half uur stilstaan rook ik het nog.
Iemand een idee wat dat kan zijn?
Auto stond niet op de handrem. Remschijf?
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Vanmiddag reed ik naar huis(20km) en rook in de auto een branderig luchtje in de auto (ix20). Uiteindelijk thuis aangekomen stapte ik de auto uit en rook ik het nog sterker. Na een speurtocht blijkt de geur van mijn linker achterwiel te komen. Verbrand rubber? Zelfs na een half uur stilstaan rook ik het nog.
Iemand een idee wat dat kan zijn?
Auto stond niet op de handrem. Remschijf?
Morgen even je auto opkrikken en proberen je wiel te draaien.
 

JRM

Active Member
OK, dank u. Als ik het wiel zo niet kan draaien heeft het dan waarschijnlijk met de remklauw te maken? Kan ik dat zelf oplossen? En als het wiel gewoon draait?
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Ik weet niet of je achter schijfremmen of trommels hebt. Maar je rem kan inderdaad aanlopen. Als hij aanloopt of je hoort een schurend geluid, dan loopt er wat aan. Je zou dan je wiel eraf kunnen halen en even met een kunststof of rubber hamer op de trommel of remklauw kunnen tikken. Ik weet niet hoe handig je bent maar als je het niet vertrouwd, gewoon even langs van Osta gaan. Ik zou er geen risico mee willen lopen en zèker niet als ook je klein mannen erin mee rijden!
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ik weet niet of je achter schijfremmen of trommels hebt.

Je hebt gelijk, zijn ook nog genoeg auto's met trommels achter. Wij hebben al jaren auto's met schijven achter, dacht er niet eens over na..

Heb zelf eens gehad dat de remvoering is losgegaan en vast is gaan zitten in de remtrommel waardoor het wiel niet meer draaide.

Remmen altijd voorzichtig mee zijn, een van de belangrijkste dingen op een auto.
 

JRM

Active Member
Misschien is dat inderdaad het beste @shutterpeet :D
@Frans , nee. Hij heeft op de handrem Inn. Bergen op zoom gestaan bij de phonehouse. Half uurtje. Verder ook niks gehoord. Ik rook alleen opeens een branderig geurtje onderweg toen ik stilstond bij de stoplichten toen ik bijna thuis was aangekomen.
 

Frans

V.I.P. Member
@JRM ; Misschien dat dit er wat te maken mee heeft;
Hyundai gaat reeds afgeleverde exemplaren van de ix20, i30 en Veloster inspecteren. Gebleken is dat water kan binnentreden in het handremgedeelte van de remklauwen op de achteras.

Hitte
Het gevolg van het euvel is dat de handrem niet geheel vrijkomt wanneer de handrem wordt ontgrendeld. De remblokken slijten daardoor harder. Volgens de importeur voelt de bestuurder dat de auto na het loslaten van het gaspedaal sterker afremt dan normaal. Als de remblokken continu raken worden ze bovendien ook warm, wat voor grote hitte bij de achterwielen kan zorgen. De dealer zal de remklauwen preventief repareren, geeft de importeur aan.
http://www.telegraaf.nl/autovisie/a...__Rem_op_Hyundai_i30__Veloster_en_ix20__.html

Zou het advies van Peet ten harte nemen en langs de garage gaan.
 

JRM

Active Member
Hmm..in die tijd is de auto al wel bij de dealer geweest volgens de papieren. Ga ze er toch zeker mee confronteren. Thanks!

* daarnaast moet ik zeggen dat het 1ste stuk van de handrem erg soepel/losjes aanvoelt.
Morgenochtend even bellen. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Woody

V.I.P. Member
Succes met het vinden van de oplossing. Wat Frans aangeeft klinkt wel heel erg aannemelijk.

Ben benieuwd of ze de oorzaak kunnen vinden.
 

Frans

V.I.P. Member
Mocht je (of iemand anders) weer zoiets hebben, dan kan je het beste voelen of de velg geen hitte uitstraalt.
Wanneer remmen aanlopen, dan creëert dat hitte en dat wordt op zijn beurt weer op de velgen overgedragen.
Nooit je hand direct op de velg leggen, want ze kunnen dan behoorlijk heet worden.
Als de velg niet heet is, dan heeft het vermoedelijk een andere oorzaak (bijvoorbeeld een aanlopende band, bij een rubber stank).
Velgen worden altijd wat warm door overmatig remmen, dus eventueel vergelijken met een andere velg.
 

JRM

Active Member
Ja, maar ze moeten ook tijd hebben ;) Misschien dat langsgaan de snelheid wat forceert. Kan mooi voor het balletje trappen in het park.
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Ja, maar ze moeten ook tijd hebben ;) Misschien dat langsgaan de snelheid wat forceert. Kan mooi voor het balletje trappen in het park.
Je moet er gewoon "opstaan", dat ze je helpen! En zèker als er, zoals ik lees, een recall voor is geweest.
 

JRM

Active Member
Vanochtend dus eerst naar de dealer gereden. Het lijkt dus inderdaad het mankement wat @Frans aangaf. Voor nu is het ' verholpen' . De benodigde onderdelen worden besteld. De auto moet ook een beurt krijgen, dus dat wordt in 1 klap opgepakt.

Ik kreeg alweer gelijk gezever over import auto blabla. Auto komt uit België. Hoewel de terugroep actie onder Europese regelgeving valt moet de auto schijnbaar eerst door de dealer geregistreerd worden of zo.

Een tijdje terug ook al gezever gehad over een plastic scharniertje voor de hoedenplank wat niet onder NL garantie viel, omdat de auto niet bij Hyundai NL gekocht was.
Anyway. Bedankt voor het meedenken! Tot reparatie moet ik nu geen handrem gebruiken.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Mooi dat het provisorisch opgelost is. Kan je weer veilig en rijden. Garantie hebben en krijgen is twee verschillende zaken. Mazda is daar ook heel goed in......
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Mooi zo, @JRM! En de handrem moet je eigenlijk bijna nooit gebruiken, alleen op een helling etc. Beter is om hem of haar;) in de versnelling te zetten. En al helemààl niet, als het vriest!
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Garantie hebben en krijgen is twee verschillende zaken. Mazda is daar ook heel goed in......
Bij "Mastsubishi" zijn ze daar ook erg goed in!
Mijn ouders hebben een Outlander van nog geen jaar en er zit in beide achterlichten veel vocht. Je kan er bijna vissies in doen......:eek: Maar volgens de dealer viel dit niet onder garantie. Vorige week even samen met mijn Pa een pittig bakkie wezen drinken en ook de importeur gebeld. Nu wordt het opgelost onder de noemer; "voor deze keer dan"..... :mad:
 

Nieuwste berichten

Bovenaan