Wat heb je minimaal nodig?

Hoi

Ik wil gaan starten met detailing.
Wat heb ik minimaal nodig om te starten?

Er is zoveel keuze, heb je het direct nodig? Beter om meteen een goede machine aan te schaffen? Etc...

Wat heb ik tot nu toe op mijn lijstje staan?

Rupes LHR15 of Flex fxe 7-15-150
Een mini polisher (tips)
Pads weet ik nog niet (tips)
Sonax clay disc
Sonax polijst ex 04-06 en fs 05-04
Gloria Fm30 foam sonax actifoam
Wosai air blower op accu
Turtle wax ceramic spray (komt binnenkort beschikbaar in Nederland)
 
Laatst bewerkt:

Kevin

New Member
Ik ben zelf anderhalf jaar geleden begonnen met het voor mezelf uitzoeken wat ik nodig heb/had, 1e pagina van m'n topic vind je een mooi overzicht:

https://www.waxworldforum.nl/threads/poetsmop.1293/

Hiervan zijn bepaalde dingen op gegaan en vervangen door betere alternatieven binnen het assortiment. Oa een Rupes mk2 15mm

Qua mini heb je best wat keus, hangt een beetje af van je budget.

Pads, makkelijk, gewoon proberen, tip van de dag: probeer niet alle variabelen aan te passen. Als een bepaalde combinatie tussen pad en polijstmiddel niet werkt, pas er dan 1 aan en niet allebei. Dan ga je het verschil beter voelen/zien en kan je beter oordelen over de volgende aanpassing.

Kleien doe ik altijd met kneedbare klei, ook hier, gevoel is alles, pak een goed glijmiddel en een stuk klei (Meguiar's/ carpro/ whatever) en ga eerst eens met de hand kleien ipv gelijk met een pad.

Gloria is een leuke foamer, zeker met een luchtpomp
Check ook de nieuwe foamers van Waxworld eens, heb er goede dingen over gelezen en gezien.

Spraywaxen, potjes wax, sealers, lekker pakken wat je fijn vind en probeer gewoon lekker dingen uit, dat is het leukste aan de hobby.

Disclaimer: dit is allemaal gebaseerd op mijn manier van werken. Iedereen moet zijn eigen manier vinden en ik kan alleen maar zeggen wat ik zelf heb geleerd. Het belangrijkste is dat je het leuk vind om te doen!
 

Bruudt

Active Member
Als ik het zo lees zou ik even je clinic afwachten.
Wat ik een beetje als stappen zou onthouden:

Stap 1 prewash
Je auto vooraf foamen met een HD en foamlance. Denk hierbij aan de detail pro set.
Deursponningen enzo zou ik doen met een kwastje en een apc

stap 2 wassen
Het wassen van je auto dmv het 2 emmer systeem. Ik ben zelf fan van de incredimitt en de carpro reset shampoo.
En om te drogen deze bijvoorbeeld: csf delirium drying towel
Ook de velgen niet vergeten. Carpro iron x met een velgen borstel.

stap 3 kleien
Als clay lube gebruik in poorboys S&W die ik 1/3 verdun met demi water(dacht ik zo uit me hoofd) als klei moet jezelf even kijken iedereen heeft daar zijn persoonlijke mening over.

stap 4 polijsten
Afhankelijk van hoeveel je gaat polijsten (alleen eigen auto en familie of wekelijks auto’s)
Als het voor je eigen auto’s is en af en toe van iemand anders is dap evo Deluxe kit in mijn ogen de juiste keuze. Ben je van plan veel vaker te gaan polijsten dan inderdaad voor de rupes of de flex.
Denk ook aan de carpro earaser om je auto compleet te ontvetten voordat je naar de laatste stap gaat.

stap 5wax,sealant,coating
Dit is echt helemaal een keuze van jezelf.

Wat je in mijn ogen het beste kunt doen is de clinic afwachten. Hierbij zal je veel leren ook om de keuze wat gemakkelijker te maken.
Er zijn gewoon een heleboel mooie spullen, ik zou eenvoudig beginnen kijken of het je echt bevalt en later uitbreiden waar nodig.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan