Wetsanden voor beginners

Chris van S.

Premium Member
Vandaag heb ik op een schade scherm geoefend met wetsanden voor het verwijderen van krassen. Daarvoor heb ik bij Waxworld het Hamach Schuurklos setje gehaald.
http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=77_105&products_id=101001

In het setje zitten schijfjes P1500 - P2000 - P2500.
Al deze schijfjes heb ik geprobeerd om erachter te komen wat ze doen en het voelen wat het "afbouwen" doet. Leerzaam!

Mijn vraag is: hoe pakken jullie het wetsanden aan op bijv een kras of een stofje in de lak?
En hoe bepalen jullie welk P schijfje jullie als eerste pakken?

Dank!
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik heb ooit eens 2 filmpjes gemaakt: handmatig en machinaal wetsanden. Let vooral niet op de kwaliteit...

Handmatig:

Machinaal:

Ik denk zelf dat het een kwestie van gevoel is welke korrel te pakken.
Je kan ook een keuze maken:
- ga je "urenlang" staan compounden met grove middelen tot een bevredigend resultaat?
- ga je kortstondig wetsanden en volgens polijsten en afbouwen?

Dennis en ik hebben destijds op een Mazda6 gewetsand omdat de wagen gewassen is met een schuurspons.
Na het wetsanden in 3 stappen en polijsten in 3 stappen, is er ongeveer 5~7 micron lak verdwenen.
 

2shiny

V.I.P. Member
ervaring zal er veel aan doen. Anders net zoals polijsten, testspotje doen met de minst agressieve eerst. Opbouwen tot je merkt dat je kras mooi vlak wordt en verdwijnt indien mogelijk
 

Chris van S.

Premium Member
@nicknameless 5~7 micron is eigenlijk niet veel als je bekijkt hoe jullie met de lak om zijn gegaan. Zeker als je er vanuit gaat dat de dikte van de lak tussen de 80 a 120 micron is.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Houd er wel rekenng mee dat je alleen de blanke laklaag wetsand, de 80 tot 120 micron is de dikte van de totlae lak. Dus inclusief grond- en kleurlaag.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Interessant, ik ben me er ook in aan het verdiepen. Er zit wat steenslag en plekjes op de 6; ik heb al lak, schuurblokje en retoucheertips.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Wellicht overbodig......maar houdt er wel rekening mee dat je eerst laag voor laag gaat opvullen.......vooral steenslag.......met satéstokjes gaat het perfect........;)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan